Nog altijd ben ik hele dagen thuis regelmatig, maar soms ben ik een uur of 5-6 op de universiteit en zijn de honden alleen.
Klinkt niet extreem lang, maar het is het langste dat ze hier ooit alleen zitten.
Nu 'compenseer' ik die tijd door voor en na de uni een lekkere wandeling te maken en met de honden bezig te zijn.
's Morgen gaan we 30-45 minuten over de dijk (lopen ze los), dan ga ik naar de uni en daarna gaan we de echte wandeling doen van een kleine anderhalf uur meestal. Tot zover geen probleem.
Maarrrr.... Focus is nu 11 maanden. En ik ben dus bang dat hij door mijn 'compensatiemethode' te veel beweging krijgt voor zijn leeftijd. Normaal sloeg ik met hem af en toe een dag over met boswandelingen en nam ik alleen L + X mee. Om zijn heupen e.d. een beetje te sparen zeg maar.
Nu gaat hij dus elke dag ongeveer mee, omdat ik hem niet weer alleen wil laten nadat hij net 5 uur alleen is geweest, omdat ik met die andere twee het bos in ga.
Een beetje een luxe probleem dus en ik twijfel ook of het een probleem is.
Ik heb me nooit precies aan de 5-minuten-regel gehouden, maar Focus is wel een type die de hele wandeling actief blijft en niet rustig zijn rondje loopt. Ik ben dus bang om hem te overbelasten. Is dat realistisch?
Of moet een jonge hond van 11 maanden het wel aankunnen om dus ongeveer 2-2,5 uur te lopen elke dag. Voor mijn gevoel is het veel, hoewel hij dat zelf niet aangeeft.