Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveelheid beweging

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Hoeveelheid beweging

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik zit een beetje met een dilemma. Sommigen van jullie weten het misschien, maar ik ben momenteel aan het afstuderen aan de universiteit. Dat houdt in, scriptie schrijven en veel tijd spenderen in de bibliotheek van de uni.
Nog altijd ben ik hele dagen thuis regelmatig, maar soms ben ik een uur of 5-6 op de universiteit en zijn de honden alleen.
Klinkt niet extreem lang, maar het is het langste dat ze hier ooit alleen zitten.
Nu 'compenseer' ik die tijd door voor en na de uni een lekkere wandeling te maken en met de honden bezig te zijn.
's Morgen gaan we 30-45 minuten over de dijk (lopen ze los), dan ga ik naar de uni en daarna gaan we de echte wandeling doen van een kleine anderhalf uur meestal. Tot zover geen probleem. :wink:

Maarrrr.... Focus is nu 11 maanden. En ik ben dus bang dat hij door mijn 'compensatiemethode' te veel beweging krijgt voor zijn leeftijd. Normaal sloeg ik met hem af en toe een dag over met boswandelingen en nam ik alleen L + X mee. Om zijn heupen e.d. een beetje te sparen zeg maar.
Nu gaat hij dus elke dag ongeveer mee, omdat ik hem niet weer alleen wil laten nadat hij net 5 uur alleen is geweest, omdat ik met die andere twee het bos in ga. :oeps:
Een beetje een luxe probleem dus en ik twijfel ook of het een probleem is.
Ik heb me nooit precies aan de 5-minuten-regel gehouden, maar Focus is wel een type die de hele wandeling actief blijft en niet rustig zijn rondje loopt. Ik ben dus bang om hem te overbelasten. Is dat realistisch?
Of moet een jonge hond van 11 maanden het wel aankunnen om dus ongeveer 2-2,5 uur te lopen elke dag. Voor mijn gevoel is het veel, hoewel hij dat zelf niet aangeeft.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Hoeveelheid beweging

Ongelezen bericht door Jaap* »

11 maanden heet bij ons een jaar :wink:
Ik zie geen probleem in die beweging voor een hond van een jaar hoor. Maar nu zie ik dat sowieso niet zo snel :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:11 maanden heet bij ons een jaar :wink:
Ik zie geen probleem in die beweging voor een hond van een jaar hoor. Maar nu zie ik dat sowieso niet zo snel :mrgreen:
Haha een jaar dan, ook prima! Maar eigenlijk issie over een maand pas een jaar. :pffff:

Ik twijfel inderdaad ook hoor, of ik me gewoon te druk zit te maken. Maar het zijn natuurlijk vrij flinke honden. En met z'n jaar weeg meneer ongeveer 41-42 kilo en gedraagt zich als een pup van 4 maanden. De heeeeeele wandeling lang.
Maar misschien moet ik me gewoon niet zo druk maken.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Nou ik denk als je 2,5 uur achter elkaar zou lopen dat het teveel zou zijn, maar het is per keer een uur en anderhalf uur met veel rusten tussendoor. Ik denk toch wel dat dit heel goed moet kunnen hoor. Met Hajo liepen we ongeveer hetzelfde op die leeftijd. Toen hij werd geröntgend zei de da dat hij nog nooit zulke goede heupen had gezien. En ze lopen los dus in eigen tempo (is anders dan bv naast de fiets), ik zou er geen probleem in zien hoor.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zo veel wandelde ik met Mila ook toen ze een jaar was. Anders had ik na een paar dagen een stuiterbal in huis.
Maar goed, zij kon ook best een wandeling gewoon wat mee draven en drentelen als we geen andere honden tegenkwamen om mee te spelen.
Het lijkt mij niet te lang dus, maar ik kan natuurlijk niet bepalen of het wel of niet te lang (of slecht voor de heupen) is.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Op deze leeftijd kan dat niet zoveel kwaad meer volgens mij. Ik las laatst een artikel waarin duidelijk stond dat als je een jonge hond, vanaf 12 weken gedoseerd ging opbouwen, dat beweging helemaal niet slecht is en zeker niet slechter dan in huis / de tuin helemaal uit hun plaat gaan. Ik neem aan dat Focus wel een en ander gewend is inmiddels, dus dan lijkt mij dit prima. Hij krijgt tussendoor rust genoeg.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Vanaf die leeftijd zou ik mij geen zorgen meer maken om de hoeveelheid beweging. En zeker als het verspreid is over de dag, moet dit echt geen problemen op leveren.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Precies wat je zegt, je hebt geen probleem ;-).

Een gezonde, jonge hond van een jaar moet dit prima aankunnen.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Saschesfloor schreef:Op deze leeftijd kan dat niet zoveel kwaad meer volgens mij. Ik las laatst een artikel waarin duidelijk stond dat als je een jonge hond, vanaf 12 weken gedoseerd ging opbouwen, dat beweging helemaal niet slecht is en zeker niet slechter dan in huis / de tuin helemaal uit hun plaat gaan.
Dat laatste lijkt mij ook logisch. Als ze buiten niet aan hun trekken komen en dan vervolgens binnen als een tornado door je huis gaan, lijkt me dat niet beter.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Conclusie, Iris maak je niet zo druk. :oeps:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Irisz schreef:Conclusie, Iris maak je niet zo druk. :oeps:
Uh-huh :J:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Irisz schreef:Conclusie, Iris maak je niet zo druk. :oeps:

:engel:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik denk dat je je niet zoveel zorgen hoeft temaken, Bowie van mij kreeg dezelfde beweging op die leeftijd, ok die is wel wat lichter van gewicht maar toch.
Het is verdeeld over de dag dus ik zie het probleem ook niet zo.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Sita schreef:Vanaf die leeftijd zou ik mij geen zorgen meer maken om de hoeveelheid beweging. En zeker als het verspreid is over de dag, moet dit echt geen problemen op leveren.
Exact mijn gedachte. :ok:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik denk dat je door alle stress je je misschien iets te druk maakt.
Enzi wandelde op die leeftijd ook zeker 2u per dag. Hij is dan niet de hele wandeling druk en trekt her & der een sprintje of doet even debiel. Maar ik denk dat het niet veel kwaad kan hoor.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Meghan schreef:Ik denk dat je door alle stress je je misschien iets te druk maakt.
Enzi wandelde op die leeftijd ook zeker 2u per dag. Hij is dan niet de hele wandeling druk en trekt her & der een sprintje of doet even debiel. Maar ik denk dat het niet veel kwaad kan hoor.
Ik denk dat je daar wel een beetje gelijk in heb. Als ik zelf gestrest ben, zie ik automatisch overal beren op de weg.
Focus is wel echt een 'drukke' hond in de zin van dat hij de hele wandeling actief blijft, of we nou 30 minuten of 2,5 uur zouden wandelen. Hij wordt pas rustig, als we terug bij de auto/thuis zijn.
Maargoed, hij heeft nog nooit een pas mank gelopen o.i.d., dus schijnbaar kan hij dat ook aan.
In dat geval, gaan we nu weer lekker even naar het water. :wink:

Fijne dag allen en bedankt voor het geruststellen van een overbezorgde 'mama'. Zal het niet meer doen. :mann:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Xavi "loopt" ook minstens 2 uren per dag, soms meer, en is 7 maanden.

Als ik dat niet doe dan vliegt ie wel door het huis heen, met al het gespring en gedoe wat daar bij komt kijken..
Vind ik 2 uren beweging buiten zelfs nog gezonder :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ushi liep wat eerder al zoveel op een dag. Die kan niet alleen thuis zijn zonder andere hond, dus ze moest wel mee!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Wiets
Actief

Ongelezen bericht door Wiets »

Badu is sinds gister 1 jaar en we lopen ook 2x een uur per dag.
Nu is het niet zo dat ze continue spelen en heb echt niet de indruk dat het teveel is. Hij is hier gekomen toen hij 10 maanden was, en is gelijk met de wandelingen meegegaan. Heb er wel over nagedacht, maar omdat hij niet helemaal doodmoe thuis kwam heb ik het maar zo gelaten.
Ga dus mee met bovenstaande reacties.
Groeten Wietske, Jody & Badu
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva loopt ook wel 1.5 uur nu. Ja ze is nog jong maar ik heb liever dat ze door het bos rent dan in huis ;)
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

DeDiana schreef:
Saschesfloor schreef:Op deze leeftijd kan dat niet zoveel kwaad meer volgens mij. Ik las laatst een artikel waarin duidelijk stond dat als je een jonge hond, vanaf 12 weken gedoseerd ging opbouwen, dat beweging helemaal niet slecht is en zeker niet slechter dan in huis / de tuin helemaal uit hun plaat gaan.
Dat laatste lijkt mij ook logisch. Als ze buiten niet aan hun trekken komen en dan vervolgens binnen als een tornado door je huis gaan, lijkt me dat niet beter.
Het lijkt mij ook logisch, maar ik hoor maar wat vaak dat een jonge hond maar zoveel minuten mag lopen, maar dat de hond dan vervolgens thuis even zijn energie gaat lozen. Ik heb al vaak gedacht: waarom laat je hem dan buiten niet iets meer doen, als je hond zo overduidelijk niet aan zijn trekken komt en zulke rare dingen gaat doen? Overigens was dit niet bij ts aan de orde, het was meer als voorbeeld bedoeld. Ik ben er echt van overtuigd dat we niet al te spastisch moeten doen met jonge honden, gewoon je gezonde verstand gebruiken (al snap ik dat dit bij een hoop mensen ver te zoeken is wat de hond betreft), rustig tijd en afstand opbouwen en vooral kijken naar het individu.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Saschesfloor schreef: Het lijkt mij ook logisch, maar ik hoor maar wat vaak dat een jonge hond maar zoveel minuten mag lopen, maar dat de hond dan vervolgens thuis even zijn energie gaat lozen. Ik heb al vaak gedacht: waarom laat je hem dan buiten niet iets meer doen, als je hond zo overduidelijk niet aan zijn trekken komt en zulke rare dingen gaat doen? Overigens was dit niet bij ts aan de orde, het was meer als voorbeeld bedoeld. Ik ben er echt van overtuigd dat we niet al te spastisch moeten doen met jonge honden, gewoon je gezonde verstand gebruiken (al snap ik dat dit bij een hoop mensen ver te zoeken is wat de hond betreft), rustig tijd en afstand opbouwen en vooral kijken naar het individu.
Eens. Csiva is 8 maanden. Ze zou dan uhhh 40 minuten mogen nu. Dat is nu wel ok, maar 3 maanden terug liep ze ook rustig 45 minuten mee. Ja, te veel. Maar alles beter dan thuis over het laminaat als een achterlijke tekeer gaan :)
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
Eens. Csiva is 8 maanden. Ze zou dan uhhh 40 minuten mogen nu. Dat is nu wel ok, maar 3 maanden terug liep ze ook rustig 45 minuten mee. Ja, te veel. Maar alles beter dan thuis over het laminaat als een achterlijke tekeer gaan :)
Het scheelt natuurlijk wel dat Csiva een klein hondje is. Niet dat je die alles maar moet laten doen natuurlijk, maar je zou misschien een andere afweging maken bij een Deense Dog van 8 maanden om het zo maar te zeggen.
Focus is geen Deense Dog, maar wel ruim 40 kilo springende 'puberpup', dus die gewrichten hebben dan wat eerder iets te lijden denk ik.
Maar ik ben overtuigd hoor, hij kan dit dus makkelijk aan! :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”