Zoals de titel aangeeft, is het overdraagbaar van moeder naar pup?
Ik denk na over een pup geboren in Spanje begin dit jaar bij een rond de vier jaar oude teef. Maar hoewel ik gevallen ben op de pup ben ik wat huiverig voor ziektes.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leishmania overdraagbaar van moeder naar pup?
Moderator: moderatorteam
-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
- Sekreetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): geen
Re: Leishmania overdraagbaar van moeder naar pup?
Het is bijna zo goed als niet mogelijk volgens mij. Leish kan voor zover ik weet alleen worden overgebracht door een zandvlieg of door direct bloedcontact. Bij een normale bevalling is geen direct bloedcontact tussen pup en moeder. Maar helemaal waterdicht is deze conclusie niet want er zijn wel degelijk "gevallen" bekend waarbij er geconcludeerd kan worden dat de pup besmet is door de moeder.
-
Butterfly
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 2
Met zo'n soort probleem zit ik ook. Mijn hond heeft Babesiosis opgelopen als pup en nu zou ik met hem willen fokken maar er zijn nogal tegenstrijdige verhalen over of het wel of niet overdraagbaar is en wil dit toch wel graag eerst zeker weten voordat ik hem zou laten dekken.
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Als babsioses behandeld is (lijkt mih wel anders leeft hij/zij niet lang) dan is er geen beametting gevaar meer want dan is er geen babsioses meer in het bloed, mijn hond heeft dit ook gehad.Butterfly schreef:Met zo'n soort probleem zit ik ook. Mijn hond heeft Babesiosis opgelopen als pup en nu zou ik met hem willen fokken maar er zijn nogal tegenstrijdige verhalen over of het wel of niet overdraagbaar is en wil dit toch wel graag eerst zeker weten voordat ik hem zou laten dekken.
Leishmania is inderdaad besmettelijk via bloedcontact en de een zegt dat de kans groot is dat de moederhond het doorgeeft en de ander zegt weer van niet, dus dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij staan er bv op het buitenlandse honden forum wel artiekelen over en mensen die hier veel kennis van hebben.

-
dogo4ever
- Zeer actief
Ik denk dat het wel kan. Bij een vriend van ons is een nest gefokt uit 2 honden die beiden uit het buitenland komen. En pups daaruit zijn nooit in het buitenland geweest maar wel positief getest op Leish (dmv een beenmerg punctie). De moeder hond is ook positief getest op Leishmania. Pa weten we niet. Die is nooit getest en wordt ook niet getest. De testen zijn achteraf geweest omdat we in ene te maken kregen met o.a. Leishmania bij een hond die bij dezelfde fokker vandaan kwam als de hond waar onze vriend een nest mee had gefokt. Toen heeft hij besloten om zijn honden ook te testen. De honden die bij hem positief getest zijn, hebben tot op de dag van vandaag geen actieve Leishmania laten zien. Dat vind ik dan wel weer apart.