Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sandy

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

Sandy

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Sandy is in maart 14 jaar geworden en altijd een supergezonde, blije spring-in-'t-veld geweest. Iets meer dan een maand geleden merkte ik dat ze meer ging snurken (ook als ze wakker is, als ze blaft lijkt het net een varken) en vooral 's avonds kreeg ze het behoorlijk benauwd. De dierenarts constateerde een hartruis, en dus krijgt ze nu tabletten om vocht af te drijven en haar bloeddruk te verlagen. Ze heeft het daardoor inderdaad een stuk minder benauwd. Als dit niet voldoende zou helpen, zou ik met haar naar de dierenkliniek moeten om een echo te laten maken.
Nou is mijn standpunt, dat Sandy een mooi, gezond leven heeft gehad en ik haar nu ze oud is, niet aan allerlei doktersonderzoeken en/of behandelingen wil blootstellen. Als het genoeg is, is het genoeg. Hoe erg ik haar ook zal missen.
De vraag is alleen, wanneer is het genoeg. Eergisteren lag ze 's avonds ineens heel erg te hijgen en haar hart ging als een razende tekeer. Dan vraag ik me toch af of ze hijgt omdat ze het benauwd heeft, of zou ze toch pijn hebben?
Overdag is ze wel rustiger, dan toen ze jonger was, maar dat lijkt me normaal. Maar kom ik met eten aanzetten, dan staat ze nog net zo te dansen en te springen als altijd. D'r bak gaat ook altijd met smaak leeg. Ik merk alleen, dat ze het nu vervelender begint te vinden als ik weg ga. Dan krijgen ze altijd een wortel en tegenwoordig eet Sandy die niet meer op. Geef ik hem echter als ik thuis kom, dan eet ze hem wel. Ik wil daar ook wel enigszins rekening mee houden, maar ja, er moeten toch boodschappen gedaan worden.
Ze springt meestal nog zelf op de bank. Soms heeft ze daar een beetje hulp bij nodig.
Ze is nog even enthousiast als er visite komt en is dan ook weer de vrolijke stuiterbal, die ze altijd was.
Kortom, als ik kijk naar hoe ze overdag is, dan denk ik, ze kan nog wel een tijdje mee. Kijk ik naar hoe ze 's avonds is, dan denk ik, dat het einde nabij is. Ik weet dat het moeilijk is, om in dit soort dingen te adviseren, maar wat zouden jullie doen als het jullie hond was?
Afbeelding
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Sandy

Ongelezen bericht door annemick »

Moeilijk als je hond ouder wordt en kwaaltjes krijgt.
Ik begrijp dat je bij een hond van 14 niet teveel meer wilt dokteren maar misschien is een aanpassing van medicijnen en evt. pijnstillers al voldoende voor een betere nachtrust van Sandy, al weet ik niet veel van hartkwalen af.
Als zij vaak benauwd is en pijn heeft kan ik mij best je dilemma voorstellen, zeker als ze overdag zo goed lijkt :ugh:

Mijn hond is nog niet zo oud als de jouwe maar zolang zij nog goed reageert op haar medicijnen en zin in het leven heeft laat ik haar voorlopig lekker de oudere hond zijn die ze is.

Veel sterkte met Sandy :flower:
Afbeelding
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje
Aantal honden: 1

Re: Sandy

Ongelezen bericht door Nel »

Ik zou dan toch even met de da overleggen, wat je haar het beste kunt geven als ze hartkloppingen heeft. Dat is bij mensen een heel naar gevoel, dus ik denk voor haar ook.
Verder klinkt ze nog tierig genoeg...
Succes met je ouwetje!!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”