Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over keurmeesters

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Vraag over keurmeesters

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik heb weer eens een vraagje, over keurmeesters op show. Mag je inschrijven bij een keurmeester die je kent? of is dat 'not done'? en wanneer 'ken' je iemand nou echt eigenlijk? :) Zijn daar regels voor?

Ben wel benieuwd :)
cmarjee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kleine witte keeshond
Contacteer:

Re: Vraag over keurmeesters

Ongelezen bericht door cmarjee »

Eigenlijk is daar (behalve voor familie) niets over geregeld.
Zoals gezegd, de hondenwereld is klein en 'ons kent ons'.
Mijn ras is zo klein dat er meestal maar een of geen inschrijving is, zodat van competitie meestal geen sprake is (en anders stemmen we onderling af om elkaar 'niet in de weg te staan').

Het hangt denk ik meer af van hoe je daar zelf in staat en er mee omgaat.
Omdat 'iedereen iedereen kent', is de sociale controle groot en heeft daarmee een zekere zelfregulering.
Ik zelf zal op bepaalde shows mijn hond niet inschrijven, omdat ik bij de organisatie betrokken ben. Ik vind het niet kunnen om 's avonds met keurmeesters om te gaan en dan de volgende dag in de ring, maar ik weet dat anderen daar anders over denken.
Daarnaast is mijn verstandhouding met een aantal keurmeesters zo goed (en een paar zo slecht) dat ik daarbij niet show, om ze niet in verlegenheid (of verleiding ;)) te brengen.

Over het algemeen geldt 'als je zelf vindt dat het kan, kan het en anders stopt de omgeving je'.

En het is waar, naarmate je keurmeesters beter kent, wordt hun beoordeling minder wollig en daarmee waardevoller.
Laatst gewijzigd door cmarjee op 28 mei 2013 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat officieel niet mag is dat een keurmeester een hond van een familielid keurt, of een hond waar hij (mede)eigenaar van is. Verder zijn het vooral ongeschreven regels. Nilo's fokker mag Tollers keuren maar bij haar schrijf ik niet in. Allereerst om gezeur te voorkomen, als ze hem laat winnen komt er een golf van kritiek, al was hij ook daadwerkelijk de mooiste. Daarnaast vind ik het ook een beetje jammer van het geld want ik ken de mening van diegene al :engel:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Wat officieel niet mag is dat een keurmeester een hond van een familielid keurt, of een hond waar hij (mede)eigenaar van is. Verder zijn het vooral ongeschreven regels. Nilo's fokker mag Tollers keuren maar bij haar schrijf ik niet in. Allereerst om gezeur te voorkomen, als ze hem laat winnen komt er een golf van kritiek, al was hij ook daadwerkelijk de mooiste. Daarnaast vind ik het ook een beetje jammer van het geld want ik ken de mening van diegene al :engel:
schrijf je coot een keer in ;)
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden trouwens! Wilde inschrijven voor een clubmatch, maar zag dat er iemand keurde die ik wat beter ken. Vroeg me dus af hoe dat zat en of er behalve harde regels ook iets van een norm voor was. maar goed, het is geen familie en ik ken haar ook niet zo supergoed dus volgens mij kan het wel
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door primera »

Wij hebben beamer niet geshowd toen een oom als keurmeester in de ring stond, oom vond het pure onzin en zei "ik keur honden en geen mensen"
nu zal beam toch al slecht scoren :P hij is niet wit en wit is zijn voorkeurs kleur
Maar je kan wel gezeur krijgen als de hond hoog word geplaatst en andere mensen de familieband weten ;)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

sbientje schreef:Bedankt voor de antwoorden trouwens! Wilde inschrijven voor een clubmatch, maar zag dat er iemand keurde die ik wat beter ken. Vroeg me dus af hoe dat zat en of er behalve harde regels ook iets van een norm voor was. maar goed, het is geen familie en ik ken haar ook niet zo supergoed dus volgens mij kan het wel
Ik zou gewoon inschrijven dan :ok: De fanatieke showmensen kennen een aantal keurmeesters op den duur toch wel, dat hou je altijd. Zolang je maar niet uitgebreid gaat staan kletsen en knuffelen in de ring zal niemand klagen :mrgreen:
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

alles mag...
Maar het is zo een beetje een ongeschreven wet dat je bvb niet inschrijft met je hond als de fokker ervan de keurder is.
Is een beetje "etiquette". Helaas zijn er ook genoeg mensen die zich daar niet aan houden.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Solars fokker komt binnenkort keuren, ik heb met haar overlegt dat ik haar niet inschrijf ( op haar eigen verzoek )maar de anderen wel
Het blijft een lastige kwestie , ik weet dat zij degene vooraan zet die zij het beste vind, maar goed gezeik krijg je toch. Mocht Cy of Smitthy bv winnen dan zal er wel gezeik komen omdat het kinderen van een door haar gefokte hond zijn, of omdat ik haar ken.
Maar ze zei zelf, schrijf maar in wat je wilt, behalve Solar.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

sbientje schreef:Bedankt voor de antwoorden trouwens! Wilde inschrijven voor een clubmatch, maar zag dat er iemand keurde die ik wat beter ken. Vroeg me dus af hoe dat zat en of er behalve harde regels ook iets van een norm voor was. maar goed, het is geen familie en ik ken haar ook niet zo supergoed dus volgens mij kan het wel
Ja hoor, kan wel. Want anders zou ik b.v. als ringmedewerker nooit meer kunnen inschrijven op een show. Ken vrij veel keurmeesters daardoor.
primera schreef:Wij hebben beamer niet geshowd toen een oom als keurmeester in de ring stond, oom vond het pure onzin en zei "ik keur honden en geen mensen"
nu zal beam toch al slecht scoren :P hij is niet wit en wit is zijn voorkeurs kleur
Maar je kan wel gezeur krijgen als de hond hoog word geplaatst en andere mensen de familieband weten ;)
Jouw oom kan het wel pure onzin vinden, maar het is verboden om honden van familie tot in de tweede graad te keuren. En oom is familie in 2e graad van je :wink:
Afbeelding
Branka
moderator

Podenji schreef:Solars fokker komt binnenkort keuren, ik heb met haar overlegt dat ik haar niet inschrijf ( op haar eigen verzoek )maar de anderen wel
Het blijft een lastige kwestie , ik weet dat zij degene vooraan zet die zij het beste vind, maar goed gezeik krijg je toch. Mocht Cy of Smitthy bv winnen dan zal er wel gezeik komen omdat het kinderen van een door haar gefokte hond zijn, of omdat ik haar ken.
Klein ras, dus dan heb je eerder gezeur. Toen de fokker en eigenaar van Finn zijn vader voor het eerste keurde twijfelde ik ook enorm. Show ongeveer letterlijk om de hoek. Finn is qua type ook precies zijn vader. Dus twijfel. 1 van de organisatoren die ik ook vrij goed ken heeft toen gezegd dat ik vooral wel in moest schrijven. Keurmeester kende de hond niet. Daarom toch gedaan, geen gezeur over gehad. Maar betreft wel een ras dat vele malen groter is dan het jouwe.
Afbeelding
bandolero
Zeer actief

Branka schreef:
Podenji schreef:Solars fokker komt binnenkort keuren, ik heb met haar overlegt dat ik haar niet inschrijf ( op haar eigen verzoek )maar de anderen wel
Klein ras, dus dan heb je eerder gezeur. Toen de fokker en eigenaar van Finn zijn vader voor het eerste keurde twijfelde ik ook enorm. Show ongeveer letterlijk om de hoek. Finn is qua type ook precies zijn vader. Dus twijfel. 1 van de organisatoren die ik ook vrij goed ken heeft toen gezegd dat ik vooral wel in moest schrijven. Keurmeester kende de hond niet. Daarom toch gedaan, geen gezeur over gehad. Maar betreft wel een ras dat vele malen groter is dan het jouwe.
Daar heeft grootte toch niets mee te maken?
Bij ons is het ook gewoon not done om in te schrijven onder een keurmeester die de hond gefokt heeft.
Branka
moderator

Ten eerste was Finn niet door die keurmeester gefokt, zijn vader was door hem gefokt (en in bezit).
Ten tweede maakt het wel degelijk uit. Bij een ras met veel honden is het al ons kent ons, bij een ras met weinig vertegenwoordigers is de kans op geklets nog groter.
Ben het wel met je eens dat het netter is om je hond niet door zijn fokker te laten keuren op een show.
Afbeelding
bandolero
Zeer actief

Branka schreef:Ten eerste was Finn niet door die keurmeester gefokt, zijn vader was door hem gefokt (en in bezit).
Ten tweede maakt het wel degelijk uit. Bij een ras met veel honden is het al ons kent ons, bij een ras met weinig vertegenwoordigers is de kans op geklets nog groter.
Ben het wel met je eens dat het netter is om je hond niet door zijn fokker te laten keuren op een show.
Gohja, zelfs daar ben ik geen voorstander van...
Ben zo eens naar een show geweest, keurmeester lag met boek open op zijn tafel en alle honden die zoon/dochter van zijn reu waren werden er uit gehaald en eindigden ofwel eerst ofwel minstens op het podium, en dat in klassen van telkens meer dan 8 honden, vaak zelfs het dubbele.
Kan je je wel voorstellen dat de verontwaardiging groot was :wink:
bandolero
Zeer actief

Tara schreef:
bandolero schreef:
Branka schreef:Ten eerste was Finn niet door die keurmeester gefokt, zijn vader was door hem gefokt (en in bezit).
Gohja, zelfs daar ben ik geen voorstander van...
Ben zo eens naar een show geweest, keurmeester lag met boek open op zijn tafel en alle honden die zoon/dochter van zijn reu waren werden er uit gehaald en eindigden ofwel eerst ofwel minstens op het podium, en dat in klassen van telkens meer dan 8 honden, vaak zelfs het dubbele.
Dat zegt dan toch meer over de integriteit van die keurmeester dan over de handlers en hun honden.
uiteraard ook :wink:
Ik zou zelf niet inschrijven onder de KM moest ik een pup van een hond van hem/haar hebben, maar hem gewoon meenemen zodat die de hond toch eens kan zien. Maar goed, ieder zijn mening daarover natuurlijk :)
Branka
moderator

bandolero schreef:Ben zo eens naar een show geweest, keurmeester lag met boek open op zijn tafel en alle honden die zoon/dochter van zijn reu waren werden er uit gehaald en eindigden ofwel eerst ofwel minstens op het podium, en dat in klassen van telkens meer dan 8 honden, vaak zelfs het dubbele.
En dat mag dus niet. Keurmeester hoort pas als hij/zij klaar is met keuren een catalogus te krijgen om te zien welke honden hij/zij heeft gekeurd.
bandolero schreef:uiteraard ook :wink:
Ik zou zelf niet inschrijven onder de KM moest ik een pup van een hond van hem/haar hebben, maar hem gewoon meenemen zodat die de hond toch eens kan zien. Maar goed, ieder zijn mening daarover natuurlijk :)
Lees jij wel wat ik schrijf? Want ik zou mijn hond nooit op show uitbrengen bij zijn eigen fokker.
De keurmeester waar ik het over heb was dekreu-eigenaar/fokker. En ook daar was ik terughoudend in, maar na een gesprekken met o.a. een zeer ervaren fokker én keurmeester heb ik toen besloten hem wel in te schrijven.
Afbeelding
bandolero
Zeer actief

Branka schreef: Lees jij wel wat ik schrijf? Want ik zou mijn hond nooit op show uitbrengen bij zijn eigen fokker.
De keurmeester waar ik het over heb was dekreu-eigenaar/fokker. En ook daar was ik terughoudend in, maar na een gesprekken met o.a. een zeer ervaren fokker én keurmeester heb ik toen besloten hem wel in te schrijven.
Kalm blijven, ik bedoelde ook hetzelfde, want als jij goed leest wat ik geschreven heb, was die KM ook de dekreu-eigenaar, dus niet de fokker zelf :wink:

Bovendien was dat laatste algemeen, niet specifiek op jou.
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier

Ongelezen bericht door primera »

Branka schreef:
primera schreef:Wij hebben beamer niet geshowd toen een oom als keurmeester in de ring stond, oom vond het pure onzin en zei "ik keur honden en geen mensen"
Jouw oom kan het wel pure onzin vinden, maar het is verboden om honden van familie tot in de tweede graad te keuren. En oom is familie in 2e graad van je :wink:
Maar wij hebben de hond onder fokkers voorwaarden en staat voorlopig op naam van de fokker.
Daarnaast staat er nergens iets over degene die hem voorbrengt, dus hoe willen ze het controleren?
Plaats reactie

Terug naar “Show”