Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
al na week pup uitzoeken
Moderator: moderatorteam
-
willem269
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kooiker
- Aantal honden: 1
al na week pup uitzoeken
Hallo,
we hebben een hond op het oog. Een week geleden werd een nest geboren. We wilden na een paar weken eens gaan kijken. Nu mailde de fokker dat er zondag al iemand komt en of wij misschien ook snel willen komen omdat hij ons de eerste keus had beloofd. Nu ben ik bang dat je na nog maar een week geen goede keus kunt maken. Iemand daar een mening over?
we hebben een hond op het oog. Een week geleden werd een nest geboren. We wilden na een paar weken eens gaan kijken. Nu mailde de fokker dat er zondag al iemand komt en of wij misschien ook snel willen komen omdat hij ons de eerste keus had beloofd. Nu ben ik bang dat je na nog maar een week geen goede keus kunt maken. Iemand daar een mening over?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: al na week pup uitzoeken
Nee, naar mijn mening kan dat niet met 1 week. Sterker nog; ik denk dat je bij de meeste fokkers er de eerste 2- 3 weken niet eens bij mag!
Zo jong heb je nog geen idee van de karaktertjes, dus dat lijkt me een soort van "not done".
Ik heb de indruk dat (bij mijn ras) er rond de 5-6 weken gemiddeld een definitieve keus wordt gemaakt, danwel dat er ergens tussen de 5-8 weken jou een pup wordt toegewezen door de fokker.
Suzanne
Zo jong heb je nog geen idee van de karaktertjes, dus dat lijkt me een soort van "not done".
Ik heb de indruk dat (bij mijn ras) er rond de 5-6 weken gemiddeld een definitieve keus wordt gemaakt, danwel dat er ergens tussen de 5-8 weken jou een pup wordt toegewezen door de fokker.
Suzanne
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zou ik niet doen.
Die fokker is meer bezig met haar puppen zo snel mogelijk te slijten.
Die fokker is meer bezig met haar puppen zo snel mogelijk te slijten.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Als het al zo jong moet van de fokker, zeg ik doeeei.
Bij mijn pup weet ik het pas een paar dagen voordat ik haar ophaal..
Bij mijn pup weet ik het pas een paar dagen voordat ik haar ophaal..

- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Dan kun je alleen op kleur of rekening kiezen, lijkt me geen goed uitgangspunt.
-
thezoozwolle
- Actief
- Mijn ras(sen): sharpei
- Aantal honden: 5
De eerste 2-3 weken komen er hier geen mensen over de vloer hoor als er een nest is.
Alleen wij en de vaste oppas.
Verder geen vreemde honden of mensen.
Daarna mogen mensen komen kijken en spelen met de pups, en een voorkeur voor reu of teef aangeven.
Wij bepalen de uiteindelijke keus eigenlijk.
Alleen wij en de vaste oppas.
Verder geen vreemde honden of mensen.
Daarna mogen mensen komen kijken en spelen met de pups, en een voorkeur voor reu of teef aangeven.
Wij bepalen de uiteindelijke keus eigenlijk.
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Nanna schreef:ZaZa schreef:Dan kun je alleen op kleur of rekening kiezen, lijkt me geen goed uitgangspunt.
Zag hem zelf ook, vond het eigenlijk wel een mooie woordspeling
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier zijn de pups pas definitief gekozen toen ze 6 weken waren. En liever had ik nog wat langer gewacht, maar ik was zo "dom" om perse een bepaalde stamboomnaam aan mijn pupje te willen geven.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Hier mochten we pas na 2 weken bij het nest komen kijken. Toen wel direct onze keuze gemaakt, maar die stond zeker nog niet vast.. Met 5-6 weken werd de uiteindelijke keuze gemaakt 
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik zou een andere fokker zoeken 

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Muk
Serieus?thezoozwolle schreef: Wij bepalen de uiteindelijke keus eigenlijk.
Dan zou ik bij jou nooit een pup kopen. Ik wil zelf wel inspraak hebben in de pup. Ik moet er tenslotte mee leven en ik betaal voor de pup veel geld. De fokker mag best aangeven welke pup die het beste vindt passen bij mij, maar ik wil niet dat er voor mij bepaald wordt. Alsof een pupkoper per definitie geen verstand heeft van het kiezen van een hond.
@ts
Ik zou een andere fokker zoeken, je kunt namelijk niet na de eerste week al een goede keus maken.
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Hier is de eerste 2/3 weken nestrust, daarna mogen mensen komen kijken. Mensen mogen zelf kiezen, met advies, als ze de pup komen halen op 7 weken. Vaak hebben ze na het kijken wel een voorkeur. Kiezen gebeurt op volgorde van wachtlijst.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
Angelique.
Ik zou nooit na een week kiezen, dan zie je echt nog helemaal niks.
Ik ging mooi een deurtje verder.
Als ik pups heb zijn ze (bezoek/pupkopers) de eerste 2 tot 3 weken (afhankelijk van mams) niet eens welkom
Ik ging mooi een deurtje verder.
Als ik pups heb zijn ze (bezoek/pupkopers) de eerste 2 tot 3 weken (afhankelijk van mams) niet eens welkom
-
Fin
- Zeer actief
Zou het er niet om gaan om jou even te ontmoeten?willem269 schreef:Hallo,
- wenmart20
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
- Aantal honden: 4
Ik heb ook pas op 6 weken de keuze gemaakt hoor. Bij beide teven wist ik het al vanaf dag 1 welke ik wou hebben maar toch pas de beslissing op 6 weken kenbaar gemaakt.

-
Corneliana
- Zeer actief
dan kan die dat toch ook gewoon zeggen?Fin schreef:Zou het er niet om gaan om jou even te ontmoeten?willem269 schreef:Hallo,
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat voor een hond heb je op het oog?
Een kruising of een pup met een stamboom?
Een kruising of een pup met een stamboom?
-
Fin
- Zeer actief
Ik wil je even ontmoeten zodat ik weet of ik jou wel een pup wil verkopen? De meeste mensen zouden dat beleefdheidshalve niet zo zeggen.Corneliana schreef:dan kan die dat toch ook gewoon zeggen?Fin schreef:Zou het er niet om gaan om jou even te ontmoeten?willem269 schreef:Hallo,
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Ik denk/hoop dat je te maken hebt met een onervaren fokker.
Natuurlijk wel. Iedereen moet hier eerst langs komen of dat we samen vinden dat dit ras voor hun de beste keuze is en of wij aan hen een pup willen verkopen. Dat heeft niets met beleefdheid te maken maar met zorgen dat je pups op de juiste plaats terechtkomen.Fin schreef:Ik wil je even ontmoeten zodat ik weet of ik jou wel een pup wil verkopen? De meeste mensen zouden dat beleefdheidshalve niet zo zeggen.Corneliana schreef:dan kan die dat toch ook gewoon zeggen?Fin schreef:Zou het er niet om gaan om jou even te ontmoeten?willem269 schreef:Hallo,
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
Angelique.
Terwijl hij al eerste keus heeft gekregen ?Fin schreef:Ik wil je even ontmoeten zodat ik weet of ik jou wel een pup wil verkopen? De meeste mensen zouden dat beleefdheidshalve niet zo zeggen.Corneliana schreef:dan kan die dat toch ook gewoon zeggen?Fin schreef:Zou het er niet om gaan om jou even te ontmoeten?willem269 schreef:Hallo,
Lijkt me dat je iemand toch wel ontmoet heb, geen ontmoeting = geen pup (bij mij dan tenminste toch)
-
Corneliana
- Zeer actief
dat is dan heel jammer voor ze, een fokker moet toch ook met mensen om kunnen gaan? als je dan niks tegen mensen durft te zeggen schiet het ook niet op.Fin schreef:Ik wil je even ontmoeten zodat ik weet of ik jou wel een pup wil verkopen? De meeste mensen zouden dat beleefdheidshalve niet zo zeggen.Corneliana schreef:dan kan die dat toch ook gewoon zeggen?Fin schreef:Zou het er niet om gaan om jou even te ontmoeten?willem269 schreef:Hallo,
je kan beter duidelijk tegen mensen zijn wat je wil.
je kan toch gewoon zeggen: kom even kijken welke klik je met de honden hebt?
dat is hetzelfde maar klinkt leuker.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Lijkt me onmogelijk met 1 week, maar misschien heeft de fokker het wat onhandig overgebracht?
Wij moesten kiezen toen de puppen 7 weken waren (bij Kaya), maar die keuze ging altijd alleen maar door als de fokker erachter stond en dus
grof gezegd had bij ons de fokker ook de definitieve stem, maar dat moest je eerder zien dat de fokker alleen zijn stem liet gelden als hij
het met een bepaalde keuze totaal niet zag zitten (wat zover ik weet met heel het nest niet gebeurd is).
Het was meer in overleg eigenlijk, wat de pupkopers vonden en wat de fokker vond en ik de praktijk kwam dat eigenlijk redelijk overeen met
elkaar.
Bij Puchu was het vanaf het begin duidelijk aangezien hij het enige behaarde reutje was van het nest
Wij moesten kiezen toen de puppen 7 weken waren (bij Kaya), maar die keuze ging altijd alleen maar door als de fokker erachter stond en dus
grof gezegd had bij ons de fokker ook de definitieve stem, maar dat moest je eerder zien dat de fokker alleen zijn stem liet gelden als hij
het met een bepaalde keuze totaal niet zag zitten (wat zover ik weet met heel het nest niet gebeurd is).
Het was meer in overleg eigenlijk, wat de pupkopers vonden en wat de fokker vond en ik de praktijk kwam dat eigenlijk redelijk overeen met
elkaar.
Bij Puchu was het vanaf het begin duidelijk aangezien hij het enige behaarde reutje was van het nest
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik kan , als ze nat zijn en ik ze "hang" ( denk dat jij wel snapt wat ik bedoelNanna schreef:Ik ken ook iemand die dat doetTara schreef:Ik weet van een fokker die mensen ook in de eerste week laat kiezen, en ik hoorde laatst ook van iemand die al met een week de beste pup wist te kiezen.
Die laatste schijnt ook altijd heel erg goede honden te hebben.Die kiest meteen na de geboorte, als ze nog nat zijn.
"Want dan kun je het het beste zien"
Hij heeft tientallen kampioenen gefokt.
-
jelle & syb
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 Samojeed
2 Friese stabijen
1 Grijze Keeshond
1 Kruising
1 Wetterhoun - Aantal honden: 6
Bij ons gingen we met 3 weken naar de fokker, niet eerder .
En de keus werd gedaan met ong 6 weken vlak voor het chippen !
En de fokker vertelde welke ze het beste bij je vond passen .
Wij hadden geen keus , Kryn was de laatste uit het nest , maar ze heeft de andere mensen wel raad gegeven , zo is iedere hond toch bij de juiste mensen gekomen !
Ik zou zeggen sorry , ik ga naar een andere fokker !
En de keus werd gedaan met ong 6 weken vlak voor het chippen !
En de fokker vertelde welke ze het beste bij je vond passen .
Wij hadden geen keus , Kryn was de laatste uit het nest , maar ze heeft de andere mensen wel raad gegeven , zo is iedere hond toch bij de juiste mensen gekomen !
Ik zou zeggen sorry , ik ga naar een andere fokker !
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Tara schreef:@Jamie, ik begrijp wat je bedoelt, maar dan nog vind ik het bijzonder hoe iemand (niet specifiek jij) op basis daarvan een hond uit kan kiezen. Er is immers nog zoveel meer ter afweging dan dat je op dat ene moment kan zien.
ja absoluut, ik doe ook niet echt wat met wat ik dan zie hoor, ik onthou het en vindt het leuk om het later terug te bekijken, of iets klopt, wat ik toen dacht, maar er een keuze op baseren of op dat moment dan ook een keuze maken? nee hoor
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Mijn lagottopupjes zijn nu 7,5 week en ik weet het nog niet zeker. Gelukkig komt degen die 2de keus heeft pas over twee weken dus ik heb nog even 
Sandra

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Mijn eerste keus uit het nest van Rana heb ik aangewezen toen de pups de ogen net open hadden.Tara schreef:Ik weet van een fokker die mensen ook in de eerste week laat kiezen, en ik hoorde laatst ook van iemand die al met een week de beste pup wist te kiezen.
Die laatste schijnt ook altijd heel erg goede honden te hebben.
Die kreeg ik uiteindelijk niet mee, want ze bleef bij de fokker
En .......... ze bleek een kampioenshondje te zijn.
Rana vond ik om andere redenen aantrekkelijk.
En dat heeft ze beslist waargemaakt, maar een kampioen zou ze nooit worden en dat is ook niet gebeurd.
Geen probleem, andere factoren zijn belangrijker ............. bij mij
Maar je al vastleggen op een keuze als de pups een week oud zijn lijkt me niet aan te raden.
Laatst gewijzigd door ranetje op 25 mei 2013 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
hoe doe je dat dan? zet je ze allemaal op een rijtje in je hoofd, van het best qua exterieur naar het minst? en ga je ze dan af tot je er eentje tegenkomt waar je een klik mee hebt? en is er dat maar 1 of kunnen dat er gerust 3 zijn waar je een klik mee hebt?Tara schreef:Ik zie hier ineens een leuk onderwerp voor een artikel!yamie schreef:Tara schreef:@Jamie, ik begrijp wat je bedoelt, maar dan nog vind ik het bijzonder hoe iemand (niet specifiek jij) op basis daarvan een hond uit kan kiezen. Er is immers nog zoveel meer ter afweging dan dat je op dat ene moment kan zien.
ja absoluut, ik doe ook niet echt wat met wat ik dan zie hoor, ik onthou het en vindt het leuk om het later terug te bekijken, of iets klopt, wat ik toen dacht, maar er een keuze op baseren of op dat moment dan ook een keuze maken? nee hoor![]()
Als ik een pup kies, dan ga ik eerst kijken naar exterieur, en dan naar karakter. Als ik er geen klik mee heb, dan schuif ik dat pupje ook maar zo terzijde.
In mijn eerste nest had ik zo'n pup, niks mis mee, prima pup, maar ik had er helemaal niks mee. Met haar zusje had ik dat wel, en dat bleek toevallig ook het beste pupje uit het nest te zijn. Het is leuk om je eigen bevindingen van het prille begin naast de beoordelingen op latere leeftijd te leggen.
Ze voldoet uitstekend aan alle verwachtingen van toen, en heeft inmiddels een nest prachtige pups gehad.
Hier in huis loopt dan ook een 2.0 versie van dat pupje van toen rond.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat kan ik nog steeds niet exact zeggen.Tara schreef:Waarop baseerde jij toen die eerste keus?ranetje schreef:Mijn eerste keus uit het nest van Rana heb ik aangewezen toen de pups de ogen net open hadden.Tara schreef:Ik weet van een fokker die mensen ook in de eerste week laat kiezen, en ik hoorde laatst ook van iemand die al met een week de beste pup wist te kiezen.
Die laatste schijnt ook altijd heel erg goede honden te hebben.
Die kreeg ik uiteindelijk niet mee, want ze bleef bij de fokker![]()
En .......... ze bleek een kampioenshondje te zijn.
Ik heb het mezelf vaak afgevraagd.
Er was iets in de vorm van de kop (een speciale bolling van de schedel) en de uitdrukking.
Ik had er een kopfoto van gemaakt en liet die zien aan een bekende van me (exterieur keurmeester, ook voor Griffons) die zei dat dat een heel rastypische mooie hond zou worden.
Hij had veel meer inzicht en ervaring (ik wist echt niet zo veel) maar wat ik had aangewezen en hij zo had beoordeeld klopte wel.
Ita heb ik veel later pas voor het eerst gezien (en ze zou niet voor mij zijn, was al verkocht/besproken).
Ze was 7 weken oud.
Ik liep naar de buitenren waar de pups op dat moment speelden en ik pakte haar er direct uit.
Waarom?
geen idee
En ze werd op de kampioens clubmatch BOB.
En ik ............. was helemaal stomverbaasd
(Ik ben helemaal niet bezig met kampioenen
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
okee! interessant om te horen, ben altijd wel benieuwd hoe fokkers dat doen, iedereen heeft ook een andere manier natuurlijk. Bedankt voor je antwoord!Tara schreef:Nee, ik schift al heel snel uit. Pups waarvan ik niet zeker weet dat het vachttype in orde is schuif ik zekerheidshalve al in mijn hoofd terzijde. De pups die dan overblijven ga ik observeren, pups waar ik gevoelsmatig niets mee heb vallen ook af, ongeacht hoe ze verder in elkaar zitten.sbientje schreef:hoe doe je dat dan? zet je ze allemaal op een rijtje in je hoofd, van het best qua exterieur naar het minst? en ga je ze dan af tot je er eentje tegenkomt waar je een klik mee hebt? en is er dat maar 1 of kunnen dat er gerust 3 zijn waar je een klik mee hebt?Tara schreef:
Als ik een pup kies, dan ga ik eerst kijken naar exterieur, en dan naar karakter. Als ik er geen klik mee heb, dan schuif ik dat pupje ook maar zo terzijde.
In mijn eerste nest had ik zo'n pup, niks mis mee, prima pup, maar ik had er helemaal niks mee. Met haar zusje had ik dat wel, en dat bleek toevallig ook het beste pupje uit het nest te zijn. Het is leuk om je eigen bevindingen van het prille begin naast de beoordelingen op latere leeftijd te leggen.
Ze voldoet uitstekend aan alle verwachtingen van toen, en heeft inmiddels een nest prachtige pups gehad.
Hier in huis loopt dan ook een 2.0 versie van dat pupje van toen rond.
De pups die dan overblijven, en waar ik wel die gevoelsmatige klik mee heb ga ik wat nauwkeuriger op exterieur bekijken.
Als de keus dan tussen twee pups die me allebei aantrekken gaat, dan kies ik voor het hondje dat het best in elkaar zit.
Ik moet er dan trouwens wel eerlijk bij zeggen dat het daarbij om zelfgefokte honden gaat, waarbij ik dus alle gelegenheid heb om de pups te bestuderen, en eerste nestkeus heb.