Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
casper epileptische aanval
Moderator: moderatorteam
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
casper epileptische aanval
afgelopen nacht heeft 1 van de maltezers een epileptische aanval gehad die ongeveer een minuut of 4 duurde. nu heeft hij wel vaker aanvalletjes gehad en die begonnen eigenlijk altijd met veel speekselen om daarna helemaal de weg kwijt te zijn voor een minuut of 10.
vannacht was het dus echt anders. hij lag echt te stuiteren, niet meer bereikbaar en toen het stuiteren en krampaanvallen klaar was werd hij heel onrustig en heeft bijna 2 uur rondjes gelopen. uiteindelijk is hij wel weer in slaap gevallen.
vanmorgen gelijk de dierenarts gebeld en na overleg besloten om casper op de fenobarbital te zetten. hij gaat voortaan alleen de bench in zonder ons andere maltezer. want mijn grootste angst is als hij een aanval krijgt als wij er niet zijn en hij loopt los dat gilly (tollerteef) hem grijpt omdat hij "raar" doet.
casper is 11 jaar en ik moet er toch echt niet aan denken om hem nu al kwijt te raken.
heefte er iemand nog meer info wat betreft epilepsie bij oudere honden?
ellen
vannacht was het dus echt anders. hij lag echt te stuiteren, niet meer bereikbaar en toen het stuiteren en krampaanvallen klaar was werd hij heel onrustig en heeft bijna 2 uur rondjes gelopen. uiteindelijk is hij wel weer in slaap gevallen.
vanmorgen gelijk de dierenarts gebeld en na overleg besloten om casper op de fenobarbital te zetten. hij gaat voortaan alleen de bench in zonder ons andere maltezer. want mijn grootste angst is als hij een aanval krijgt als wij er niet zijn en hij loopt los dat gilly (tollerteef) hem grijpt omdat hij "raar" doet.
casper is 11 jaar en ik moet er toch echt niet aan denken om hem nu al kwijt te raken.
heefte er iemand nog meer info wat betreft epilepsie bij oudere honden?
ellen
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Re: casper epileptische aanval
Schrikken hoor, mijn oude reu kreeg ook van die aanvallen, de fenobarbital werkte heel goed bij hem en daarna geen aanval meer gehad!
Hopelijk werkt dat ook zo voor Casper
Hopelijk werkt dat ook zo voor Casper

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
O, vervelend. Ik heb ook een oudje met epilepsie gehad, met medicijnen was het gelukkig goed te onderdrukken. Op het forum van http://www.epilepsiebijhonden.nl/forum kan je heel veel informatie vinden, er zitten meer mensen die er mee te maken hebben. Ik vond dat ik er wat aan had.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat naar voor jullie
Kijk eens op www.epilepsiebijhonden.nl
Er is ook een forum bij waar je info kunt vinden en vragen kunt stellen.
Is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan?
Bij secundaire epilepsie kan je uit een uitgebreid bloedonderzoek misschien nog een aanwijzing vinden van een onderliggend medisch probleem.
Bij secundaire epilepsie kan je uit een uitgebreid bloedonderzoek misschien nog een aanwijzing vinden van een onderliggend medisch probleem.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
er is geen bloedonderzoek gedaan. wij (de dierenarts en ik) vermoeden dat het met zijn hart te maken heeft. hij heeft nl een hartruis. maar we sluiten dementie ook niet uit. in beide gevallen is de behandeling nl hetzelfde. moet nu wel een dagboek bij gaan houden heo casper is. oa de momenten dat hij zomaar even "weg" is of je aankijkt maar je niet ziet staan. dat blijkt dus ook epileptie te zijn maar kan ook met dementie te maken hebben.ranetje schreef:Wat naar voor jullie![]()
ellen
- ranetje
- Zeer actief
Ik geloof niet dat fenobarbital een effectieve keuze is als het om zijn hart gaat, of bij dementietollerlover schreef:er is geen bloedonderzoek gedaan. wij (de dierenarts en ik) vermoeden dat het met zijn hart te maken heeft. hij heeft nl een hartruis. maar we sluiten dementie ook niet uit. in beide gevallen is de behandeling nl hetzelfde. moet nu wel een dagboek bij gaan houden heo casper is. oa de momenten dat hij zomaar even "weg" is of je aankijkt maar je niet ziet staan. dat blijkt dus ook epileptie te zijn maar kan ook met dementie te maken hebben.ranetje schreef:Wat naar voor jullie![]()
ellen
En secundaire epilepsie (als het dat is) heeft feitelijk altijd een onderliggende oorzaak.
Alleen wordt die niet altijd gevonden.
Is niet eens de suiker gecontroleerd en de nieren?
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
die zijn nu niet gecontroleerd. in januari zijn casper en bo uitgebreid onderzocht, dat laat ik jaarlijks doen bij oude hondjes en toen waren de nierwaarden uitstekend. het enige wat er toen geconstateerd werd was dat zijn hartruis iets erger was geworden, hij alleen nog maar wazig ziet door de staar. verder was alles goed.ranetje schreef:Ik geloof niet dat fenobarbital een effectieve keuze is als het om zijn hart gaat, of bij dementietollerlover schreef:er is geen bloedonderzoek gedaan. wij (de dierenarts en ik) vermoeden dat het met zijn hart te maken heeft. hij heeft nl een hartruis. maar we sluiten dementie ook niet uit. in beide gevallen is de behandeling nl hetzelfde. moet nu wel een dagboek bij gaan houden heo casper is. oa de momenten dat hij zomaar even "weg" is of je aankijkt maar je niet ziet staan. dat blijkt dus ook epileptie te zijn maar kan ook met dementie te maken hebben.ranetje schreef:Wat naar voor jullie![]()
ellen![]()
En secundaire epilepsie (als het dat is) heeft feitelijk altijd een onderliggende oorzaak.
Alleen wordt die niet altijd gevonden.
Is niet eens de suiker gecontroleerd en de nieren?
ellen
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Wat naar Ellen. Kan me voorstellen dat het ook een akelig gezicht is om je hond zo ontdaan te zien. Sterkte.

Neeltje
-
Goldendelicious
Is ook de schildklier onderzocht tijdens dat bloedonderzoek in januari? Voordat je aan de feno begint, is het wel belangrijk om een goede startwaarde geriatrisch bloedbeeld te hebben. Een aantal weken na de feno zal dan weer bloedonderzoek moeten plaatsvinden om je hond goed ingesteld te krijgen.
http://www.dierenkliniektergouwe.com/epilepsie.htm
Sterkte met je hond.
Sterkte met je hond.
- ranetje
- Zeer actief
Zijn de leverwaarden daarvoor ook niet van belang?Goldendelicious schreef:Is ook de schildklier onderzocht tijdens dat bloedonderzoek in januari? Voordat je aan de feno begint, is het wel belangrijk om een goede startwaarde geriatrisch bloedbeeld te hebben. Een aantal weken na de feno zal dan weer bloedonderzoek moeten plaatsvinden om je hond goed ingesteld te krijgen.
Sterkte met je hond.
Ellen, is de suiker in januari ook gecontroleerd?
Bovendien lijkt het me handig om dat ook eens na te gaan direct na een aanval.
Al hoop ik dat die gewoon niet meer komt
-
Goldendelicious
Jazeker, ook lever- en nierfunctie en het algemene geriatrische profiel.ranetje schreef:Zijn de leverwaarden daarvoor ook niet van belang?
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
ik laat bij honden vanaf 10 jaar en ouder altijd standaard 1x per jaar een uitgebreid bloedonderzoek doen waarbij alles wordt gecontroleerd. de dierenarts zei wel dat hij over een week of 3 een bloedje wilde onderzoeken hoe de waarde van de fenobarbital in het bloed was.
ellen
ellen
-
*mirjam*
- Vaste gebruiker
Ik heb nu een hond van net 11 jaar die partiële epileptische aanvallen kreeg. Bij haar was haar suiker veel te laag. Nu met medicijnen en aanpassingen gaat het goed.
Je kan eens hier kijken in het topic wat ik geopend had:
viewtopic.php?f=16&t=264767
Je kan eens hier kijken in het topic wat ik geopend had:
viewtopic.php?f=16&t=264767

- Buddyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
- Aantal honden: 2
Hier ervaring met een boxer (8 jaar). Buddy is op 4 april jl overleden, hij is niet meer uit een epileptische aanval gekomen. Hij had een hersentumor. Kun je lezen in medisch: Buddy.
Dus hier niet zo'n leuk verhaal. Epilepsie is een rot aandoening. De aanval van 4 minuten is wel erg lang hoor. Heb je geen stesolid meegekregen om Casper uit zo'n toeval te krijgen? Hoe langer de toeval duurt, hoe meer letsel er kan ontstaan door oververhitting van de hersenen...
Sterkte.
Ingrid
Dus hier niet zo'n leuk verhaal. Epilepsie is een rot aandoening. De aanval van 4 minuten is wel erg lang hoor. Heb je geen stesolid meegekregen om Casper uit zo'n toeval te krijgen? Hoe langer de toeval duurt, hoe meer letsel er kan ontstaan door oververhitting van de hersenen...
Sterkte.
Ingrid

Lizzy & Faya, de oppashondjes
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
we hebben gister diazepam mee gekregen welke we anaal moeten inbrengen als hij een aanval heeft. gisternacht was de eerste aanval met krampen. gisteravond was hij weer even de weg kwijt, veel speekselen, trillen en de weg kwijt. dat heeft 2 minuten geduurt en het duurde een minuut of 10 voor hij besefte waar hij was. ik hoop niet dat dit vaker gaat gebeuren.Buddyboy schreef:Hier ervaring met een boxer (8 jaar). Buddy is op 4 april jl overleden, hij is niet meer uit een epileptische aanval gekomen. Hij had een hersentumor. Kun je lezen in medisch: Buddy.
Sterkte.
Ingrid
ellen
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Dat was ook wel een beetje wat mijn d.a. tegen mij zei bij mijn hond toen, en achteraf geloof ik dat ook wel toen ik alles op een rijtje had gezet. De scan hebben wij toen niet laten maken trouwens en hij reageerde bijzonder goed op die medicatie. Wel altijd stesolid in huis gehad vanaf dat moment.Buddyboy schreef:Hij had een hersentumor.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Buddyboy
- Zeer actief
Wij dachten lange tijd dat een rughernia (beknelling zenuw) en de bijbehorende medicatie (pijn bestrijding) de trigger waren van de epileptische aanvallen. Echter er kwamen steeds meer redenen voor ons bij om te denken dat er meer aan schortte. Daarom op 2 april toch een MRI scan laten doen. We moesten weten of we door wilden gaan met allerlei medicatie ( wat je overweegt bij hernia en event. een operatie.) Toch nog heel confronterend was het dat Buddy een enorme hersentumor had. (met uitzaaiingen naar kleine hersenen)
Helaas moesten we toen besluiten niet verder te dokteren met Buddy. We zouden hem de vrijdags in laten slapen. Echter hij kreeg de donderdags de fatale toeval waardoor we uiteindelijk moesten beslissen om hem nog een dag eerder te laten gaan.
Voor Buddy was het genoeg. Echter het verdriet om hem is zo schrijnend. Oh jee, wat mis ik mijn maatje.
Uit liefde voor hem, moesten we hem laten gaan maar had zo graag nog mijn neus in zijn heerlijke vacht willen stoppen 's morgens bij het wakker worden.. tranen rollen over mijn wangen bij het typen...
Mijn advies naar jou is... let heel goed op wanneer je lieveling niet meer kan. De toevallen slopen hen ( en jou). Die rondjes lopen na zo'n aanval gaat je door merg en been.
heel veel sterkte,
Ingrid
en bij een toeval van 2 minuten (of meer) direct die diazepam geven hoor... hoe korter de aanval, hoe beter.
Helaas moesten we toen besluiten niet verder te dokteren met Buddy. We zouden hem de vrijdags in laten slapen. Echter hij kreeg de donderdags de fatale toeval waardoor we uiteindelijk moesten beslissen om hem nog een dag eerder te laten gaan.
Voor Buddy was het genoeg. Echter het verdriet om hem is zo schrijnend. Oh jee, wat mis ik mijn maatje.
Uit liefde voor hem, moesten we hem laten gaan maar had zo graag nog mijn neus in zijn heerlijke vacht willen stoppen 's morgens bij het wakker worden.. tranen rollen over mijn wangen bij het typen...
Mijn advies naar jou is... let heel goed op wanneer je lieveling niet meer kan. De toevallen slopen hen ( en jou). Die rondjes lopen na zo'n aanval gaat je door merg en been.
heel veel sterkte,
Ingrid
en bij een toeval van 2 minuten (of meer) direct die diazepam geven hoor... hoe korter de aanval, hoe beter.

- ellen en de birmanen
- Zeer actief
ik hou hem zeker in de gaten. zoals hij in de nacht was kon ik niet waarderen om het zomaar te zeggen. ik schrik gelukkig niet snel maar ik had echt zoiets, als dit gaat gebeuren als ik er niet ben dan springt gilly boven op hem om hem te corrigeren want hij doet "raar" . als hij meerdere aanvallen krijgt is het sneu voor hem maar dan is het toch einde verhaal. ik vond met name dat rondjes lopen zo`n 2 uur achter elkaar zo rot gezicht, dan een blik in zijn ogen dat hij niet weet wat hij doet. dat ging bij mij door merg en been.Buddyboy schreef:Wij dachten lange tijd dat een rughernia (beknelling zenuw) en de bijbehorende medicatie (pijn bestrijding) de trigger waren van de epileptische aanvallen. Echter er kwamen steeds meer redenen voor ons bij om te denken dat er meer aan schortte. Daarom op 2 april toch een MRI scan laten doen. We moesten weten of we door wilden gaan met allerlei medicatie ( wat je overweegt bij hernia en event. een operatie.) Toch nog heel confronterend was het dat Buddy een enorme hersentumor had. (met uitzaaiingen naar kleine hersenen)
heel veel sterkte,
Ingrid
ellen
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
Het is vreselijk rot om te zien, de angst in die ogen. Ivan heeft ook epilepsie, hij krijgt ook fenobarbital waar hij het goed op doet, Hij krijgt deze medicatie al bijna een jaar of 10 (als ik het goed heb) (ivan wordt in november 12). Heel soms heeft hij een aanval, maar dat is maximaal 2 keer per jaar, de laatste jaren.

Odin 2001-2013
Ivan 2001
-
Einstein
- Actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Geen ervaring met oudere honden, wel met fenobarbital, diazepam rectaal inbrengen enz.
Heel veel sterkte! Hoe is het nu?
Heel veel sterkte! Hoe is het nu?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat akelig, Ellen.
Sterkte, een goed onderzoek lijkt me inderdaad aan te raden.
Sterkte, een goed onderzoek lijkt me inderdaad aan te raden.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
hij heeft vorige week nog 2 kleine aanvalletjes gehad. van de fenobarbital werd hij heel duf en onzeker. ook nadat we de dosering hadden gehalveerd. echter mijn direnarts is verder gaan spitten ne kwam erachter dat er een nieuw middel op de markt is nl pexion, daar krijgt hij 2 pillen per dag van en tot nu toe is al het duffe weg en ook het onzekere. tot nu toe nog geen aanval gehad. hij is wel veel aanhankelijker.
ik hoop dat het zo blijft dan mag hij nog wel 10 jaar mee.
ellen
ellen
- ranetje
- Zeer actief
Honden zijn van de phenoral bijna altijd de eerste weken duf en wat onstabiel op de poten (3 tot 4 weken meestal).ellen en de birmanen schreef:hij heeft vorige week nog 2 kleine aanvalletjes gehad. van de fenobarbital werd hij heel duf en onzeker. ook nadat we de dosering hadden gehalveerd. echter mijn direnarts is verder gaan spitten ne kwam erachter dat er een nieuw middel op de markt is nl pexion, daar krijgt hij 2 pillen per dag van en tot nu toe is al het duffe weg en ook het onzekere. tot nu toe nog geen aanval gehad. hij is wel veel aanhankelijker.
ellen
Daarna is dat doorgaans over.
Meteen een dosering halveren levert weer meer risico op.
Schommeling in medicatie door vermindering levert vaak weer een extra toeval op
Als die pexion werkt is dat natuurlijk mooi meegenomen
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
de aanvalletjes kwamen ook nadat de dosering gehalveerd was. ik hoo ook dat de pexion gaat werken.ranetje schreef:Honden zijn van de phenoral bijna altijd de eerste weken duf en wat onstabiel op de poten (3 tot 4 weken meestal).ellen en de birmanen schreef:hij heeft vorige week nog 2 kleine aanvalletjes gehad. van de fenobarbital werd hij heel duf en onzeker. ook nadat we de dosering hadden gehalveerd. echter mijn direnarts is verder gaan spitten ne kwam erachter dat er een nieuw middel op de markt is nl pexion, daar krijgt hij 2 pillen per dag van en tot nu toe is al het duffe weg en ook het onzekere. tot nu toe nog geen aanval gehad. hij is wel veel aanhankelijker.
ellen
Daarna is dat doorgaans over.
Meteen een dosering halveren levert weer meer risico op.
Schommeling in medicatie door vermindering levert vaak weer een extra toeval op
Als die pexion werkt is dat natuurlijk mooi meegenomen
ellen
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
vandaag hebben we besloten om casper zijn rust te geven. morgenavond om 19 uur wordt hj ingeslapen.
vanmorgen "liep" zwalkte eigenlijk meer op bed en viel zo van bed af. liet zijn urine lopen en was even helemaal weg. gisteravond liet hij zijn ontlasting lopen. de keren dat hij van de "wereld" is komen steeds vaker voor. het is genoeg, hij hoeft van mij niet verder af te takelen, hij mag rusten.
ellen
vanmorgen "liep" zwalkte eigenlijk meer op bed en viel zo van bed af. liet zijn urine lopen en was even helemaal weg. gisteravond liet hij zijn ontlasting lopen. de keren dat hij van de "wereld" is komen steeds vaker voor. het is genoeg, hij hoeft van mij niet verder af te takelen, hij mag rusten.
ellen
- mito
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
- Aantal honden: 3
O, vreselijk om te moeten beslissen maar wel heel dapper. Heel veel sterkte
-
Goldendelicious
Vreselijk. Een begrijpelijke beslissing. Heel veel sterkte.
-
g.vercoelen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie
heel veel sterkte 
- Buddyboy
- Zeer actief
Dan is het moment er ineens hè.
Vreselijk maar wel heel dapper. Als je weet dat er geen verbetering meer mogelijk is, is dit voor hem het beste.
Toch is het verdriet er niet minder om als je deze beslissing moet nemen of wanneer het ineens plotsklaps gebeurt.
Wens jullie nog hele fijne momenten toe, vanavond en morgen.
De tijd nemen om te knuffelen en afscheid te nemen is ook heel belangrijk.
Heel veel sterkte,
Ingrid
Vreselijk maar wel heel dapper. Als je weet dat er geen verbetering meer mogelijk is, is dit voor hem het beste.
Toch is het verdriet er niet minder om als je deze beslissing moet nemen of wanneer het ineens plotsklaps gebeurt.
Wens jullie nog hele fijne momenten toe, vanavond en morgen.
De tijd nemen om te knuffelen en afscheid te nemen is ook heel belangrijk.
Heel veel sterkte,
Ingrid

- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

.