Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
puppy brokken of smuldier?
Moderator: moderatorteam
-
Theraposa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
puppy brokken of smuldier?
Kan een puppy redelijk snel over op smuldier of moeten ze gewoon puppy brokken hebben? Wat is beter voor ze? Vroeg ik me zo af.

-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Re: puppy brokken of smuldier?
Je kunt een pup gewoon op smuldier zetten hoor! Of gewone brokken geven, net wat je zelf fijner vind. Een combinatie van die twee kan ook heel goed. Puppy brok is niet nodig....
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
op smuldier overzetten, ik zou wat afwisseling steken tussen een paar soorten KVV (eventueel een dagje lotgering en dagje carnibest/lupa/kiezebrink/...)
Als je ook wat korrels wil geven, zou ik voor de volwassen versie gaan.
Als je ook wat korrels wil geven, zou ik voor de volwassen versie gaan.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Geen puppybrok direct op Smuldier 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Theraposa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
- Contacteer:
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
Dierenarts zei wel puppy brok. Ben ik verder niet op ingegaan. Ik voer hem gewoon de smuldier waar hij gek op is. Doe ik de puppy brokken die ik er bij kreeg wel naar mijn ratten toe.

- Terre
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner sennen
- Contacteer:
Mijn berner is opgegroeid met smuldier en herby.
Robi heeft wel puppybrokken gehad, maar staat nu op half brok, half smuldier.
Robi heeft wel puppybrokken gehad, maar staat nu op half brok, half smuldier.
-
S@ndr@
- Zeer actief
je kunt hem die puppen brok toch ook af en toe geven als beloning,
hij zal er niets van krijgen hoor, sterker nog, misschien is het wel goed, een beetje het beste van beide werelden
hij zal er niets van krijgen hoor, sterker nog, misschien is het wel goed, een beetje het beste van beide werelden
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
-
James87
- Actief
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Is het niet zo (vooral bij pup) dat het beter is om KVV te geven waarin echt bot zit verwerkt als calciumbron, ipv een preparaat (zoals bij Smuldier het geval is)?
-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik die brokken erbij geef krijgt ie dan geen diarree? Dit was met Bonita wel het geval. Brokken diarree. Smuldier normale stront.

-
S@ndr@
- Zeer actief
nou de meeste honden hebben er geen last van hoor, maar ja iedere hond is anders, - met proberen kom je t aan de weetTheraposa schreef:Als ik die brokken erbij geef krijgt ie dan geen diarree? Dit was met Bonita wel het geval. Brokken diarree. Smuldier normale stront.
niet iedere brok en iedere hond is hetzelfde, was t maar zo simpel
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Ik heb mijn honden als pup,in ieder geval de eerste 8 a 9 maanden, een KVV met echt bot gegeven.
Groetjes, Marjan
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Xavi heeft tot ruim 1 jaar alleen smuldier gehad. Ben er erg tevreden over...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Ody
- Zeer actief
Ik zou ze gewoon mengen met Smuldier. Aan de ratten zou ik zeker niet doen, puppybrok is niet zo goed voor ze.Theraposa schreef:Dierenarts zei wel puppy brok. Ben ik verder niet op ingegaan. Ik voer hem gewoon de smuldier waar hij gek op is. Doe ik de puppy brokken die ik er bij kreeg wel naar mijn ratten toe.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Until you meet again one day......
-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom niet? Ze deden het ook goed op smolke puppy voer. Uiteraard krijgen ze er ook nog rattenvoer , vogelvoer en kattenvoer bij.Ody schreef:Ik zou ze gewoon mengen met Smuldier. Aan de ratten zou ik zeker niet doen, puppybrok is niet zo goed voor ze.Theraposa schreef:Dierenarts zei wel puppy brok. Ben ik verder niet op ingegaan. Ik voer hem gewoon de smuldier waar hij gek op is. Doe ik de puppy brokken die ik er bij kreeg wel naar mijn ratten toe.
Ik ben bang als ik het ga mengen hij de brokjes niet op eet maar alleen de smuldier. Hij deed dat ook met brokjes en blikvoer. Brokjes alleen wou hij niet hebben.

-
ayke
- Actief
- Mijn ras(sen): xherder
De reden zou mij lijken dat ratten het niet heel goed lijken te doen op te veel eiwitten.
Ik geef amper nog eiwitten aan de ratten, tumoren zijn heel erg afgenomen. De laatste is ruim 2 jaar geleden, terwijl ik altijd minimaal 6 vrouwtjes heb.
Er zijn meer die gestopt zijn met het voeren van dierlijke eiwitten en ook daar nemen de tumoren af. Wel voer ik plataardige eiwitten bij in mijn mengeling en krijgen ze geen rattenvoer maar een afgepaste mix van granen en andere plantaardige producten.
Ik geef amper nog eiwitten aan de ratten, tumoren zijn heel erg afgenomen. De laatste is ruim 2 jaar geleden, terwijl ik altijd minimaal 6 vrouwtjes heb.
Er zijn meer die gestopt zijn met het voeren van dierlijke eiwitten en ook daar nemen de tumoren af. Wel voer ik plataardige eiwitten bij in mijn mengeling en krijgen ze geen rattenvoer maar een afgepaste mix van granen en andere plantaardige producten.
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Hier krijgt mijn pup (nouja, bijna 8 maand) 's morgens smuldier en 's avonds brokken.
Hier doet ze het heel goed op, draai ik het om. 'S morgens brokken dan hoeft ze de brokken ook niet.
Hier doet ze het heel goed op, draai ik het om. 'S morgens brokken dan hoeft ze de brokken ook niet.

-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
-
ayke
- Actief
- Mijn ras(sen): xherder
Als dat zo was dan zou ik alleen maar geluk gehad hebben.
Nee het hangt voor een heel groot deel ook van de voeding af. Al mijn ratten komen uit de opvang, op dit moment heb ik er 8 (2 van 2 jaar 7 maand, 2 van 2 jaar en 3x 1,5 jaar) en 1 onplaatsbare opvanger. Alleen de opvanger die ik nog maar net heb zit op dit moment vol met tumoren, haar zusje is binnengekomen met een enorme tumor, het zit in de lijn, toch had het mogelijk met voeding voorkomen kunnen worden.
Van veel van mijn ratten is geen achtergrond bekend, toch heb ik bijna geen tumoren in de groep. Laatste van mijn eigen ratten is zoals gezegd ruim 2 jaar geleden. De meeste heb ik gehad toen ik nog gewoon rattenvoer gaf, in die tijd van 2 jaar heb ik 5 ratten met tumoren gehad, ondanks dat ze ongerelateerd aan elkaar waren.
Ze zijn trouwens ook hormonaal gerelateerd, daarom zijn er mensen die de vrouwtjes preventief castreren. Voor de rest is het schraal voeren, als ratten te dik zijn hebben ze een grotere kans op tumoren.
Ofwel veel oorzaken maar voeding en schraal houden doet heel veel. Eigenlijk net als met honden.
Nee het hangt voor een heel groot deel ook van de voeding af. Al mijn ratten komen uit de opvang, op dit moment heb ik er 8 (2 van 2 jaar 7 maand, 2 van 2 jaar en 3x 1,5 jaar) en 1 onplaatsbare opvanger. Alleen de opvanger die ik nog maar net heb zit op dit moment vol met tumoren, haar zusje is binnengekomen met een enorme tumor, het zit in de lijn, toch had het mogelijk met voeding voorkomen kunnen worden.
Van veel van mijn ratten is geen achtergrond bekend, toch heb ik bijna geen tumoren in de groep. Laatste van mijn eigen ratten is zoals gezegd ruim 2 jaar geleden. De meeste heb ik gehad toen ik nog gewoon rattenvoer gaf, in die tijd van 2 jaar heb ik 5 ratten met tumoren gehad, ondanks dat ze ongerelateerd aan elkaar waren.
Ze zijn trouwens ook hormonaal gerelateerd, daarom zijn er mensen die de vrouwtjes preventief castreren. Voor de rest is het schraal voeren, als ratten te dik zijn hebben ze een grotere kans op tumoren.
Ofwel veel oorzaken maar voeding en schraal houden doet heel veel. Eigenlijk net als met honden.
-
Theraposa
- Zeer actief
- Contacteer:
Vandaag wat Cavom brokjes gemengd tussen de smuldier. Hij at alles op. Dan dat ook maar met de overige Cavom , hills en nog een zak van iets.