Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Anaaklieren weg laten halen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Wilson
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Pekingees
Aantal honden: 1

Anaaklieren weg laten halen?

Ongelezen bericht door Wilson »

Hallooooo :)

Sinds ik Wilson heb, ongeveer een half jaar, ben ik al iets van 6x bij de dierenarts geweest om zijn anaaklieren leeg te laten maken. Soms zaten ze na 2 weken al weer vol. De dierenarts heeft er 2 maand geleden een soort antibiotica ingespoten en daarmee zou het over moeten zijn.
Helaas, afgelopen week zag ik dat Wilsons kont helemaal rood en opgezwollen was en er kwam vies spul uit. Weer naar de dierenarts geweest, ze waren weer vol.
Ze gaf mij als advies om ze weg te laten halen, een operatie wat mij waarschijnlijk een paar honderdjes gaat kosten.
Op internet heb ik gelezen dat sommige mensen het zien als symptoombestrijding. Het zou namelijk aan de ontlasting liggen dat de kliertjes niet goed uitgedrukt worden en daardoor vol raken. Wat Wilson betreft zou dat goed kunnen kloppen. Ik heb al een aantal keer aangegeven bij de DA dat hij altijd zachte, soms diaree-achtige ontlasting heeft met een geelige kleur. Het advies daarop van afgelopen week was om hem alleen brokken te geven en geen snoepjes/koekjes of wat. Ik geef hem nu als beloning een klein stukje bruin brood en alleen maar brokken. Warempel: zijn ontlasting is mooi vast en veeeel donkerder!

Ik twijfel nu wat ik met die operatie moet.. Het liefst zoek ik een natuurlijke oplossing zoals aanpassing van de voeding of iets dergelijks.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Zien jullie het weghalen ook als symptoombestrijding? Ik wil mij graag verder verdiepen en meer info over dit onderwerp willen voordat ik kies voor een operatie.
Ik zou ook zelf kunnen leren om ze leeg te maken maar ik weet niet of het voor een hond prettig is om elke week met volle anaaklieren te zitten en ze elke week leeg te moeten maken.

Alle info, ervaringen en tips zijn welkom :)
Afbeelding
If you want the best seat in the house... you'll have to move the dog :')
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Re: Anaaklieren weg laten halen?

Ongelezen bericht door tekkel »

Inderdaad net zolang naar goed voer zoeken tot hij harde ontlasting heeft waardoor die klieren zich op een natuurlijke manier legen.
Geef anders af en toe wat verse dingen met bot: kipvleugeltjes en -nekken, -karkassen, lamsribjes e.d.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

heb je die ontlasting al wel eens laten onderzoeken?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Mijn Timo heft ook al van jongs af aan last van haar anaalklieren. Op aanraden van de da krijgt ze alleen harde brokken, en worden ze nu 2 keer per jaar bij de trimster/da assistente geleegd, dat gaat verder prima!!

Operatie is een moeilijke, veel zenuwen in dat gebied..
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat voer je hem? Juno heeft ook last gehad van zijn anaalklieren in de vorm van een soort lekken. Hij krijgt nu barf en het gaat prima. Wel zie ik duidelijk een verband met zijn voeding.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Onze eerste hond heeft uiteindelijk een anaalklieroperatie moeten ondergaan. Met de wetenschap van al een tijdje, was dit zeer beslist niet nodig geweest. Toentertijd een zware operatie en zou het nimmer laten doen. Anaalklierontsteking is vaak voedingsgerelateerd en is 1 van de uitscheidingskanalen waarin vervuiling zich opstapelt. Mijn ervaring is dat verandering naar een soortgerichte voeding (rauwe voeding) de klachten drastisch verminderd, maar chronische klachten niet altijd blijvend zijn verholpen. Dan kan een gehele ontgifting van de hond een goede ondersteuning zijn, eventueel onder begeleiding van een bekwaam holistisch dierenarts.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb hier een herplaatser in huis die die operatie ook zou krijgen. Ik heb haar direct op kvv gezet en in 2 jaar tijd heeft ze nooit meer ergens last van gehad.
Ik zou het zeker in het eten zoeken en eerst de ontlasting eens na laten kijken.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ze kunnen prima leven zonder anaalklieren maar om deze reden zou ik ze niet laten verwijderen. De oorzaak ligt waarschijnlijk bij de ontlasting, als je die hard krijgt zal het probleem toch wel verholpen zijn. Wat voor voer kreeg hij voordat hij brokken kreeg? Heb je wel eens KVV geprobeerd? Ik zou ook eerst daarmee puzzelen en zien waar hij het best op doet. Als je daarmee niet verder komt kun je hem altijd nog laten opereren.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik ben het wel met Golden Delicious eens en zou het ook in die richting zoeken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Wilson
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Pekingees

Ongelezen bericht door Wilson »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb verschillende brokken geprobeerd van Royal Canin, Prins en Smolke. Toen ik hem net had heb ik ook een tijdje KVV geprobeerd maar daar werd het toen niet anders van. Dat zou misschien nog kunnen liggen aan de stress die hij toen had van de overgang van asiel naar ons huis.
Ik denk dat ik dat maar weer ga proberen. Vanmiddag had hij ook weer mooie donkere ontlasting maar de structuur van het eerste stuk was duidelijk vaster dan het laatste stuk, dat was weer erg zacht. De geelachtige kleur komt dus zekerweten van de koekjes/snoepjes die ik hem eerst gaf maar de structuur blijft helaas nog niet goed :(
Ik ga maar weer eens puzzelen met het voer en als het niet beter wordt dan neem ik maar eens een drollie mee naar m'n DA.
Vervelend voor Willie... :U:

Zou ik trouwens dat KVV ook een paar dagen per week kunnen geven? Volgensmij zei de verkoopster toen dat ik hem door de weeks brokken kon geven en in het weekend KVV, en dat ik dan toch de voordelen ervan zou hebben qua vacht/stank/ontlasting. Ik ben nog een leek wat dat betreft..
Afbeelding
If you want the best seat in the house... you'll have to move the dog :')
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hou er rekening mee dat het een aantal weken de tijd heeft voordat een nieuwe voeding z'n werk doet. Dus niet meteen weer overschakelen maar kijk het een maandje aan. KVV zou ik aanraden maar als hij het hierop ook goed doet zou ik het hier gewoon bij laten. Ik zou het dan wel zo rustig mogelijk houden en niet brok en KVV afwisselen. Het kan wel, maar persoonlijk zou ik het in dit geval niet doen.

Die van mij kregen trouwens ook dunne, knalgele ontlasting van Royal Canin :mrgreen: Dat is niet heel apart geloof ik.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wilson schreef:Zou ik trouwens dat KVV ook een paar dagen per week kunnen geven? Volgens mij zei de verkoopster toen dat ik hem door de weeks brokken kon geven en in het weekend KVV, en dat ik dan toch de voordelen ervan zou hebben qua vacht/stank/ontlasting. Ik ben nog een leek wat dat betreft..
Maar waarom zou je dat doen?

Ik zou hem op kvv zetten en het een maandje aankijken. Het kost haast niks voor dit formaat hond en levert heel wat op.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”