Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Iets om me zorgen over te maken?
Moderator: moderatorteam
-
Roos1995
- Actief
- Aantal honden: 1
Iets om me zorgen over te maken?
Mijn kooikerhond van 7 maanden vind ik de laatste tijd sneller moe. Met wandelen heeft hij altijd z'n tong uit zijn bek hangen en af en toe lijkt het of hij een soort aanval krijgt. Hij ligt dan in zijn mand en het dan gaat hij heel zwaar ademen (soms vanuit zijn flanken) Soms is hij ook aan het dromen maar af en toe krijg je helemaal geen contact meer met hem. Daarna wordt zijn ademhaling langzaam weer rustiger. We wandelen ongeveer 1.5/2 uur in totaal per dag. kan het hier aan liggen? Is het toch te lang? Hij heeft ook als je hem bv. optilt altijd een 'hoorbare' ademhaling.
-
Roos1995
- Actief
Re: Iets om me zorgen over te maken?
Ja, dat was mijn plan ook! Maar is het abnormaal dat een hond sneller gaat ademen en het daarna weer op ritme komt zeg maar?
-
Roos1995
- Actief
Oke, bedankt! alleen dat hij vanuit zijn flanken heel even ademt schijnt volgensmij niet goed te zijn.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gewoon even door de dierenarts na laten kijken, en inderdaad even goed naar het hart laten luisteren.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Ik zou er zeker door een da naar laten kijken.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Als je het hart laat nakijken, kun je dat eigenlijk beter doen met een echo. Dat zegt Inge O altijd, weet ik, sorry Inge als het niet klopt maar volgens mij heb ik het al vaker van je gelezen. Een gewone dierenarts kan niet met alleen luisteren een hartprobleem vaststellen. Dus ik zou me dan wel door laten verwijzen voor een echo, om hartproblemen echt uit te sluiten. Maar misschien gaat het ook wel om iets anders. Ik zit wel te denken, was er geen aandoening die veel voorkomt bij kooikerhondjes die die symptomen geven...ik weet alleen niet meer wat dat was. Weet iemand wat ik bedoel? Ik ga even googlen.
- Fizgig
- Zeer actief
Mm, ik kan niet vinden wat ik zocht maar als ik lees wat voor erfelijke aandoeningen veel voorkomen bij de kooiker, word ik niet vrolijk van. Dus ik zou zeker naar de dierenarts gaan en als de klachten blijven, je ook door laten verwijzen.
-
Roos1995
- Actief
En over welke ziektes heb je het dan?Fizgig schreef:Mm, ik kan niet vinden wat ik zocht maar als ik lees wat voor erfelijke aandoeningen veel voorkomen bij de kooiker, word ik niet vrolijk van. Dus ik zou zeker naar de dierenarts gaan en als de klachten blijven, je ook door laten verwijzen.
- Fizgig
- Zeer actief
Von Willebrand Disease, Erfelijke Necrotiserende Myelopathie, epilepsie, (Poly)myositis, allemaal ernstige aandoeningen. Alleen geven de meeste andere symptomen. Ik had onthouden dat er een aantal ernstige erfelijke aandoeningen zijn bij dit ras, en dat klopt wel. Maar het zijn wel dingen die weinig voorkomen natuurlijk. Maar goed, ik vind het altijd eng als een hond onder één jaar oud vermoeidsheidsverschijnselen vertoont waar je dat niet verwacht. Wie weet is het niks ernstigs hoor, dat kan natuurlijk prima. Maar als je al zegt dat hij wel erg hijgt en soms afwezig lijkt te zijn, vind ik dat een beetje eng klinken. Dan zou ik zelf wel willen dat ie goed onderzocht werd.
-
Roos1995
- Actief
Ik heb inderdaad zelf alle ziekte's nog goed doorgenomen, en ik kwam bij een ziekte waar deze symptomen eventueel op leken en dat was (Poly)myositis alleen is dat weer een stuk ernstiger. Het is onze eerste hond dus je bent natuurlijk veel sneller bezorgd en je weet ook niet goed wat 'normaal' is voor een hond. Dat 'even weg zijn' is alleen tijdens het slapen hoor. Hij is overdag als hij wakker is zeg maar heel actief. Hij speelt veel en rent ook rond in de tuin. Alleen slaapt hij wel veel ondertussen. En wanneer hij slaapt, af en toe is dat dus met zijn ademhaling. Dat het lijkt alsof zijn hart even op hol geslagen is en als je dan een keer met je vingers knippert ofzo wordt hij niet wakker. Daarna stopt de snelle ademhaling ineens en wordt hij weer normaal zeg maar. We voeren Royal Canin. Alleen wandelen we er dus wel behoorlijk veel mee. Brokjes eet hij nooit zoveel al vanaf het begin. Al een paar merken geprobeerd maar hij lijkt er niet een echt lekker te vinden. En ik bedacht misschien daarom mist hij bepaalde vitamine waardoor hij zo snel uitgeput is?
- Fizgig
- Zeer actief
Wat je omschrijft dat hij moeilijk wakker te krijgen is uit zijn slaap en soms sneller ademt, lijkt mij niet heel abnormaal. Jullie wandelen inderdaad best veel, voor 7 maanden. Het groeien kost ook energie en honden kunnen dan soms echt in coma liggen van vermoeidheid. Ik durf niet te zeggen of jullie teveel wandelen, het is best veel maar teveel? Ik denk dat er wel meer honden van ongeveer die leeftijd zo lang wandelen elke dag. Maar hij heeft die symptomen alleen in zijn slaap? Dat hij dus moeilijk wakker te krijgen is ed? Ligt ie niet gewoon te dromen, honden kunnen ook dromen en maken dan soms blafgeluidjes of bewegen alsof ze rennen.
Maar als je denkt dat het echt een conditie probleem is, zou ik zeker even naar de dierenarts gaan ermee. Heeft ie er last van dat hij niet goed op adem kan komen na activiteit? Of is het alleen in zijn slaap dat hij zo hijgt?
Maar als je denkt dat het echt een conditie probleem is, zou ik zeker even naar de dierenarts gaan ermee. Heeft ie er last van dat hij niet goed op adem kan komen na activiteit? Of is het alleen in zijn slaap dat hij zo hijgt?
-
Roos1995
- Actief
Ja het is puur en alleen in zijn slaap! Verder heeft hij nergens last van. Soms is het inderdaad dromen, dan hoor je hem af en toe wat piepjes maken of zie je dat hij met zijn pootjes trilt.
-
Roos1995
- Actief
Alleen als hij bv. een heel stuk heeft gerend ofzo dan is hij wel even aan het hijgen om op adem te komen. Als het iets benauwder weer is heeft hij wel altijd zijn tong naar buiten hangen en hijgt, maar dat lijkt mij vrij normaal voor een hond toch?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ja dat is normaal.Roos1995 schreef:Alleen als hij bv. een heel stuk heeft gerend ofzo dan is hij wel even aan het hijgen om op adem te komen. Als het iets benauwder weer is heeft hij wel altijd zijn tong naar buiten hangen en hijgt, maar dat lijkt mij vrij normaal voor een hond toch?
Een hond koelt zichzelf af door te hijgen met zijn tong naar buiten.
- Fizgig
- Zeer actief
Okee, dan lijkt het mij vrij onschuldig, als het alleen in zijn slaap is. Maar goed, ik weet van epilepsie bij mensen dat insulten bij sommige mensen gebeuren als ze op zijn meest ontspannen zijn, om vier uur 's ochtends bijvoorbeeld. Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt, en daar zie je veel mensen met epilepsie. En de nachtdienst kreeg meestal te maken met de insulten. Ik heb nooit zelf een insult meegemaakt, omdat ze meestal 's ochtends vroeg of 's nachts gebeurden. Dus pin me er niet op vast, dat het niks is hoor. Zeg nooit nooit.
Je zegt dat het jullie eerste hond is. Dan is het ook lastig om te weten hoe alles hoort te zijn, dat herken ik goed! En dan kun je je soms ook teveel zorgen maken. Mijn eerste hondje is overleden helaas toen ze 7 maanden oud was. Ze is overleden aan complicaties van kennelhoest. Eng om te horen, ik weet het. Ik heb mezelf lang verweten dat ik haar niet beter heb laten onderzoeken voor haar dood. Ik ben wel naar de dierenarts geweest maar heb niet om een echo van haar hart gevraagd. En ik had zelf het idee dat er iets mis was met haar hart, omdat ze zo'n snelle en bonkende hartslag had altijd. In haar slaap was ze net een stoomlocomotiefje. Dus als je echt denkt dat er iets mis is, laat het dan goed nakijken. Je weet maar nooit. Ik heb geen sectie laten doen na haar dood, daar was ik te verdrietig voor, dus ik zal nooit weten waaraan ze is overleden en of ze nog te redden was geweest. Dus ik ga tegenwoordig liever een keer teveel dan een keer te weinig. En het idee dat het om haar hart ging, wil niet meer uit mijn hoofd, wie weet was het iets heel anders.
Heb je al eens mensen ernaar laten kijken die zelf al langer honden hebben? Misschien kun je er een filmpje van maken. Die kun je hier plaatsen, dan kan men hier bekijken of er reden tot zorg is.
Je zegt dat het jullie eerste hond is. Dan is het ook lastig om te weten hoe alles hoort te zijn, dat herken ik goed! En dan kun je je soms ook teveel zorgen maken. Mijn eerste hondje is overleden helaas toen ze 7 maanden oud was. Ze is overleden aan complicaties van kennelhoest. Eng om te horen, ik weet het. Ik heb mezelf lang verweten dat ik haar niet beter heb laten onderzoeken voor haar dood. Ik ben wel naar de dierenarts geweest maar heb niet om een echo van haar hart gevraagd. En ik had zelf het idee dat er iets mis was met haar hart, omdat ze zo'n snelle en bonkende hartslag had altijd. In haar slaap was ze net een stoomlocomotiefje. Dus als je echt denkt dat er iets mis is, laat het dan goed nakijken. Je weet maar nooit. Ik heb geen sectie laten doen na haar dood, daar was ik te verdrietig voor, dus ik zal nooit weten waaraan ze is overleden en of ze nog te redden was geweest. Dus ik ga tegenwoordig liever een keer teveel dan een keer te weinig. En het idee dat het om haar hart ging, wil niet meer uit mijn hoofd, wie weet was het iets heel anders.
Heb je al eens mensen ernaar laten kijken die zelf al langer honden hebben? Misschien kun je er een filmpje van maken. Die kun je hier plaatsen, dan kan men hier bekijken of er reden tot zorg is.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Het is lastig om zo vanaf een pc, zonder beeld, te beoordelen maar als het niet iets medisch is, kan het ook zijn dat hij nog wat gespannen is van de wandeling
Als mijn honden een leuke en spannende wandeling hebben gehad (met veel luchtjes, honden en gebeurtenissen) dan zijn ze bij thuiskomst ook nog onrustig en kunnen ze slaap nog niet vatten. Dan liggen ze wel in de mand maar liggen nog een beetje zenuwachtig/onrustig na te hijgen om na een paar minuten toch in een diepe slaap te vallen 
-
Roos1995
- Actief
Ja klopt, alles wat je ziet wat je nog niet eerder hebt gezien denk je 'ojee er is iets mis'. het is totaal niet dat hij zich ziek gedraagt ofzo, helemaal niet. Ook niet hoesten of andere dingen. Als hij gewoon rustig is dan is zijn hartslag gewoon onder controle. Ik denk dat we eens een ander voer gaan proberen voor honden die zeg maar meer inspanning hebben dus voer nodig hebben waar ze meer energie van krijgen. Toch heb ik het idee dat het daar goed aan kan liggen. Want de Royal Canin eet hij dus ook helemaal niet veel. Misschien dat hij daar meer energie van krijgt. En het wandelen een beetje gaan minderen. Als we denken dat er iets echt mis is gaan we sowieso naar de dierenarts hoor. Maar zoals nu slaapt hij ook, hij is de hele dag erg druk geweest. Hij is naar de zee geweest en heeft daar door het water gehuppeld, heeft vanmorgen al een goed uur gewandeld en net even een half uurtje ongeveer. Zijn ademhaling is nu gewoon heel rustig. Dus ik denk ook wel dat het een soort van dromen kan zijn. Ik ga het gewoon goed in de gaten houden! In ieder geval wel bedankt voor al je advies!!Fizgig schreef:Okee, dan lijkt het mij vrij onschuldig, als het alleen in zijn slaap is. Maar goed, ik weet van epilepsie bij mensen dat insulten bij sommige mensen gebeuren als ze op zijn meest ontspannen zijn, om vier uur 's ochtends bijvoorbeeld. Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt, en daar zie je veel mensen met epilepsie. En de nachtdienst kreeg meestal te maken met de insulten. Ik heb nooit zelf een insult meegemaakt, omdat ze meestal 's ochtends vroeg of 's nachts gebeurden. Dus pin me er niet op vast, dat het niks is hoor. Zeg nooit nooit.
-
Roos1995
- Actief
Naar de DA geweest. Er is nu niks aan de hand, hij zat heel mooi in zijn vacht en gewicht was ook goed. Hij was ook actief etc. Toch even laten checken, en gelukkig niks aan de hand!!
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dat is goed nieuws en zal een hoop (onterechte) zorgen wegnemen nu !
Dat wat je beschrijft met trekken van pootjes en piepen is volgens mij gewoon dromen.......de wandeling en het rennen wordt herbeleefd !
Dat wat je beschrijft met trekken van pootjes en piepen is volgens mij gewoon dromen.......de wandeling en het rennen wordt herbeleefd !
Sandra

- Fizgig
- Zeer actief
Wat fijn, mooi dat er geen reden tot zorg is. Het kan er soms ook wel raar uitzien als ze dromen, de ogen gaan een beetje open soms of knipperen. En die gedempte blafjes erbij, vind ik altijd wel schattig. Maar het is soms een flink gespartel en ik snap dat je je dan zorgen maakt. En als je nog een keer iets hebt waarvan je niet weet of het normaal is, gewoon hier posten. Ik wist in het begin niet dat honden zo lang slapen bijvoorbeeld, 16 uur is niet abnormaal. Is best handig zo'n forum soms!
- dagmar88
- Zeer actief
Niko geeft hele concerten met open, wegdraaiende ogenFizgig schreef:Wat fijn, mooi dat er geen reden tot zorg is. Het kan er soms ook wel raar uitzien als ze dromen, de ogen gaan een beetje open soms of knipperen. En die gedempte blafjes erbij, vind ik altijd wel schattig.
- Fizgig
- Zeer actief
O heerlijk, Bruno heeft ook vaak zijn ogen open als hij slaapt. Dan kun je echt niet zien of ie nou slaapt of niet. Maar hij joelt niet, wel van die mwuf mwuf blafjes, zo schattig.dagmar88 schreef:Niko geeft hele concerten met open, wegdraaiende ogenFizgig schreef:Wat fijn, mooi dat er geen reden tot zorg is. Het kan er soms ook wel raar uitzien als ze dromen, de ogen gaan een beetje open soms of knipperen. En die gedempte blafjes erbij, vind ik altijd wel schattig.
- dagmar88
- Zeer actief
Die nep heddur loeit de hele boel bij elkaar
Hij wordt er in ieder geval niet knapper op, met z'n ren bewegingen en kloten die over de rand van de stoel mee dansen
Pjotr gromt als een vervaarlijke wolf.
Hij wordt er in ieder geval niet knapper op, met z'n ren bewegingen en kloten die over de rand van de stoel mee dansen
Pjotr gromt als een vervaarlijke wolf.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn honden hijgen momenteel ook sneller en meer. Tsja, het is ook wat warmer 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als jij je nou eens gewoon hield bij dingen die je snapt in plaats van anderen de stuipen op het lijf je jagen?Fizgig schreef:Mm, ik kan niet vinden wat ik zocht maar als ik lees wat voor erfelijke aandoeningen veel voorkomen bij de kooiker, word ik niet vrolijk van. Dus ik zou zeker naar de dierenarts gaan en als de klachten blijven, je ook door laten verwijzen.
Mijn hemel
@Roos, fijn dat er niets aan de hand is. Komt je hond bij een verenigingsfokker vandaan?
Dat is wel zo fijn, dan heb je als het goed is een fokker die in elk geval weet waar hij mee bezig is.
Dat sluit in elk geval een aantal zaken uit die Fizgig hier zo fijntjes en volledig onterecht ter tafel gooide.
-
Muk
Inderdaad, dat is zo schattig om te zien. Onze hond blaft en loeit ook in haar slaap.empyree schreef:Dat is goed nieuws en zal een hoop (onterechte) zorgen wegnemen nu !
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Bleza houdt hele verhalen in haar slaap.
En Fizgig, het zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn hoor, maar je maakt continu mensen onnodig bang met je mogelijkheidsdiagnoses.
En Fizgig, het zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn hoor, maar je maakt continu mensen onnodig bang met je mogelijkheidsdiagnoses.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
-
Roos1995
- Actief
Ik ben weer helemaal gerustgesteld gelukkig! Ik heb nooit geweten dat je zò snel een hele hechte band kunt krijgen met een hond. Vanaf de eerste dag kon ik al niet meer zonder hem. Dan ben je zo bang dat er iets met hem gebeurd. Maar gelukkig ben ik weer helemaal gerustgesteld. Moet er niet aan denken je hondje zo vroeg kwijt te raken. Dit is trouwens onze Zep!! Bedankt allemaal voor de geruststelling!

-
Roos1995
- Actief
Ik heb nog 1 vraagje. Vind het een beetje zonde om nog een nieuw topic daarvoor te plaatsen maar wij voeren nu dus Royal Canin en hebben daarvoor een ander merk gehad (die was iets goedkoper) alleen hij eet het echt bijna niet hij vindt het gewoon niet lekker. Hij laat het gewoon staan. Weten jullie nog voer wat we evt. zouden kunnen proberen wat goed is? We hebben hier nog wel een zak eukanuba staan. Is dat goed voor? Anders zou ik het eens kunnen mengen en kijken of hij dat wel neemt. En welk voer is evt. anders aan te raden? Wel jammer want volgensmij is Royal Canin best goed voer..
Laatst gewijzigd door Roos1995 op 16 apr 2013 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Wat een dotje is ZepRoos1995 schreef:Ik heb nog 1 vraagje. Vind het een beetje zonder om nog een nieuw topic daarvoor te plaatsen maar wij voeren nu dus Royal Canin en hebben daarvoor een ander merk gehad (die was iets goedkoper) alleen hij eet het echt bijna niet hij vindt het gewoon niet lekker. Hij laat het gewoon staan. Weten jullie nog voer wat we evt. zouden kunnen proberen wat goed is? We hebben hier nog wel een zak eukanuba staan. Is dat goed voor? Anders zou ik het eens kunnen mengen en kijken of hij dat wel neemt. En welk voer is evt. anders aan te raden? Wel jammer want volgensmij is Royal Canin best goed voer..
Heb je wel eens van kvv gehoord? Dat gaf ik toen Gol haar brokjes niet wilde eten, gegarandeerd succes