Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

RVB doet net als de LICG

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

RVB doet net als de LICG

Ongelezen bericht door Es »

Kijk de RVB heeft de aandoeningen per ras nu bij de rasinfo op hun site gezet, in feite hetzelfde als de LICG doet.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... cb6278a00/

Ik zie wel dat er bij sommige rassen het een en ander ontbreekt, (Staffen) misschien nog niet klaar, en bij andere hebben ze wel weer de opmerkingen uit de ras specifieke instructies opgenomen. (Jack Russell terrier), bij andere weer niet, (Schotse Herdershond, Welsh Corgi)
Laatst gewijzigd door Es op 13 apr 2013 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: RVB doet net als de LICG

Ongelezen bericht door Machie »

Dit staat bij de pekingees:
De extreme constructie van dit ras, met een verkorte schedel en onderontwikkelde neusrug, veroorzaken ernstige gezondheidsproblemen, indien deze nog meer worden overdreven.

Problemen die regelmatig in dit ras voorkomen:
Ademhalingsproblemen;
Overdreven zware neusrimpels, die huidinfecties en oogproblemen veroorzaken;
Huidproblemen als gevolg van een zeer zware, wollige beharing.
Volgens mij kan die dikgedrukte zin weg :oeps:
Es
Zeer actief
Contacteer:

Engelse Bulldog op site RVB:
Gezondheid Bij dit ras kan een aantal gezondheidsproblemen voorkomen, waaronder kortademigheid, problemen met warmte, en moeilijke geboorten. Honden waarmee wordt gefokt worden op een aantal gezondheidsaspecten onderzocht.

In de RSI (2011):

Fouten, die in dit ras voorkomen:
• Ademhalingsproblemen, die toegeschreven kunnen worden aan toegeknepen neusgaten, vernauwde luchtwegen en/of door onvoldoende ruimte in keelholte en borstkas.
• Oogaandoeningen: ontstekingen/letsel als gevolg van een extreem korte voorsnuit, overtollige losse huid en onvoldoende aangesloten oogleden.
• Ontsteking van de huid van de voorsnuit (zware neusrimpels) en rond de staart.
• Onbalans in het gangwerk/manken als gevolg van overdreven bouw en onvoldoende hoeking in voor-en achterhand.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Op elke wandeling is
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Bij de Toller is het RSI wel opgenomen, al mocht het wel iets genuanceerder vind ik :scratch:

"Problemen die regelmatig in dit ras voorkomen:
Instabiel en onzeker, soms angstig, gedrag;
Kleine gebitselementen. "
Es
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:Engelse Bulldog op site RVB:
Gezondheid Bij dit ras kan een aantal gezondheidsproblemen voorkomen, waaronder kortademigheid, problemen met warmte, en moeilijke geboorten. Honden waarmee wordt gefokt worden op een aantal gezondheidsaspecten onderzocht.

In de RSI (2011):

Fouten, die in dit ras voorkomen:
• Ademhalingsproblemen, die toegeschreven kunnen worden aan toegeknepen neusgaten, vernauwde luchtwegen en/of door onvoldoende ruimte in keelholte en borstkas.
• Oogaandoeningen: ontstekingen/letsel als gevolg van een extreem korte voorsnuit, overtollige losse huid en onvoldoende aangesloten oogleden.
• Ontsteking van de huid van de voorsnuit (zware neusrimpels) en rond de staart.
• Onbalans in het gangwerk/manken als gevolg van overdreven bouw en onvoldoende hoeking in voor-en achterhand.
Ik heb me vergist dit kwam uit een oude versie, er staat nu in de rsi regels over de Engelse bull alleen
-ademhalingsproblemem
- ontsteking huid voorsnuit en rond de staart

De rasstandaard benadrukt heel duidelijk ongehinderde ademhaling en gezond gangwerk en deze punten verdienen bijzondere aandacht.
Op elke wandeling is
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Tenzij ik verkeerd zit te kijken, staat bij de border collie alleen heupen en ogen vermeld. Erg minnetjes dus. Nietsvermoedende beginners zouden er zomaar door kunnen denken dat 't een gezond ras is :schrik:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ze hebben onze rasver. niks gevraagd. benieuwd wie bepaalt wat er op komt.
Op elke wandeling is
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

De poedel staat er niet tussen :pffff:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Maeve schreef:Bij de Toller is het RSI wel opgenomen, al mocht het wel iets genuanceerder vind ik :scratch:

"Problemen die regelmatig in dit ras voorkomen:
Instabiel en onzeker, soms angstig, gedrag;
Kleine gebitselementen. "
Grappig is dat ;-) Zodra er kritiek is mag het altijd 'wel iets genuanceerder'
Van die gebitselementen weet ik niet, maar het gros van de Tollers die hier rondlopen zijn inderdaad bangebroekjes.
Nuance is nooit verkeerd toch?
Maar goed, ik vind een aantal Tollers wel onzeker maar "instabiel" en "onzeker" vind ik een groot woord in combinatie met "regelmatig." Wat ik vooral zie is dat de honden vaker terecht komen bij mensen die niet weten waar ze aan beginnen, dan worden het inderdaad zenuwachtige bangebroekjes.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Dan ligt er dus een taak voor de rasvereniging en de fokkers, om betere voorlichting te geven aan aspirant pupkopers. :U:
Wij hebben twee rasverenigingen :wink: En de RvB erkende RV doet inderdaad veel aan voorlichting en eerlijke informatie. Maar dat het ras het imago van "kleine rode Golden" krijgt is nogal hardnekkig :ugh:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Maeve schreef: Wat ik vooral zie is dat de honden vaker terecht komen bij mensen die niet weten waar ze aan beginnen, dan worden het inderdaad zenuwachtige bangebroekjes.
Ik vind dat toch de zaak een beetje omdraaien. Dus die hondjes worden niet bang als ze maar bij de juiste mensen terecht komen?
Ik zou als fokker eerder gaan selecteren op sterkere karakters dan dat ik betere eigenaren zocht ;-)
Wat ik zie is dat de meeste Tollers een vrij sterk karakter hebben maar ze zijn wel gevoelig van aard. En ze hebben wel degelijk een behoorlijke dosis werklust. Als je die vervolgens niet geeft wat ze nodig hebben (wbt die werklust) én je houd geen rekening met dat gevoelige karakter, dan krijg je vervelende honden. Maar moet je daarom de hond "makkelijker" fokken zodat de hond voor iedereen geschikt is?

Oh en vergeet ook de broodfok niet. Die is de laatste jaren heel behoorlijk op gang gekomen en daar wordt sowieso niet op karakter gelet natuurlijk.
Es
Zeer actief
Contacteer:

in ieder geval is de info van de Rvb nogal willekeurig. We zullen er weer eens een mail anwagen, maar aangezien ze hier toch mee lezen, ( denk ik) wordt het nu mischein wel snel allemaal uniform aangepast...En daar gaat het om transpirantie en eerlijke voorlichting.
Op elke wandeling is
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Maeve schreef:
Tara schreef:Dan ligt er dus een taak voor de rasvereniging en de fokkers, om betere voorlichting te geven aan aspirant pupkopers. :U:
Wij hebben twee rasverenigingen :wink: En de RvB erkende RV doet inderdaad veel aan voorlichting en eerlijke informatie. Maar dat het ras het imago van "kleine rode Golden" krijgt is nogal hardnekkig :ugh:
maw de ander RV doet niet aan eerlijk informatie? ik heb ooit de erkende RV gebeld met info voor een toller en daar werd afgeraden om een toller aan te schaffen als je kinderen hebt want tollers kunnen agressief zijn naar kinderen en met katten moest je helemaal niet aan een toller beginnen. vind ik niet zo`n eerlijke informatie.
maar ik ben met je eens dat veel mensen denken dat een toller een golden in klein formaat is.
ellen
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

tollerlover schreef:
Maeve schreef:
maw de ander RV doet niet aan eerlijk informatie? ik heb ooit de erkende RV gebeld met info voor een toller en daar werd afgeraden om een toller aan te schaffen als je kinderen hebt want tollers kunnen agressief zijn naar kinderen en met katten moest je helemaal niet aan een toller beginnen. vind ik niet zo`n eerlijke informatie.
maar ik ben met je eens dat veel mensen denken dat een toller een golden in klein formaat is.
ellen
Nee hoor. Ik ben geen lid van de andere RV dus ik weet niet zij adviseren, daar doe ik dus ook geen uitspraken over :wink:
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Dit staat in het document met Ras Specifieke Instructies: "Deze instructies zijn het resultaat van inventarisaties onder exterieurkeurmeesters, rasverenigingen, andere kynologenverenigingen en dierenartsen." Is dus niet alleen maar bedacht door de Raad van Beheer.

Bij de zgn. aandachtsrassen vult de keurmeester na afloop een evaluatieformulier in. Daarop wordt o.a. gevraagd of hij/zij vindt dat dit ras niet thuishoort op de lijst en om welke reden. En je kunt moeilijk ontkennen dat je op shows nog regelmatig onzekere en instabiele tollers ziet, ik neem aan dat keurmeesters hetzelfde beeld hebben.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ik hoor van div. rasver. dat je er op eigen verzoek gewoon uit mag. Of dat het RSI aangepast wordt, zie voorbeeld Engelse Bulldog, hierboven had ik stukje aangehaald, eerst lees je de eerste versie (van de RVB overgenomen uit Zweden denk ik), later de versie zoals na overleg met de rasveriging.

De meeste (met name buitenlandse) keurmeesters vullen de formulieren niet in of te globaal, of schrijven allerlei fouten op van de rassen maar geven wel bijna alles een U. Het levert niks op en de RVB gaf aan niet te weten hoe dit te moeten oplossen met die formulieren en toepassing RSI.
Op elke wandeling is
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Es schreef:Kijk de RVB heeft de aandoeningen per ras nu bij de rasinfo op hun site gezet, in feite hetzelfde als de LICG doet.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/r ... cb6278a00/

Ik zie wel dat er bij sommige rassen het een en ander ontbreekt, (Staffen) misschien nog niet klaar, en bij andere hebben ze wel weer de opmerkingen uit de ras specifieke instructies opgenomen. (Jack Russell terrier), bij andere weer niet, (Schotse Herdershond, Welsh Corgi)
De link werkt bij mij niet?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Es
Zeer actief
Contacteer:

Dan kan je ook gewoon op de site van de RVB kijken, bij de hondenrassen.
Op elke wandeling is
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Ook hier werkt de link niet. Bij de whippets stond op die Radar-pagina dat ze oogproblemen zouden hebben (kul, al generaties lang moeten ze daar op getest worden en het komt nog bij 1% voor) en plaatselijke kaalheid (komt bij renlijnen voor en is geen echt probleem).
Maar dat er meerdere whippets kleplekkage hebben, hoor je nergens..en dat is wel iets wat we in de gaten houden.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Zo werkt de LINK wel
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

wow :O: bij de Lagotto zijn geen rasgebonden gezondheidsproblemen....nou nou nou... :denken:
gelukkig binnen kleine 2 weken overleg met het bestuur van de RV...gooi het meteen op tafel....
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Gezondheid Geen rasspecifieke problemen bekend; incidenteel komt wel heupdysplasie voor.

Nee, dit is veelzeggend?

Maar is het niet ook afgestemt op welke verplichte gezondheidsonderzoeken opgenomen zijn in het rsf?
En wat evt. Als aanvulling wordt gedaan om te observeren niet bij het ras staat?
Es
Zeer actief
Contacteer:

Het is nogal willekeurig dus.
Op elke wandeling is
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”