Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

warmtelamp of warmtematje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

warmtelamp of warmtematje

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

alles staat klaar voor de komende bevalling die deze week moet gaan gebeuren. alleen heb ik 1 vraag gebruiken jullie een warmtelamp of een warmtematje? ik heb een benedenwoning welke erg slecht is geisoleerd (stamt uit 1920-1930) geen centale verwarming maar wel een gaskachel naast de werpkist. een koud huis hebben we.
ik heb een warmtelamp hangen (wit/geel licht) en ik heb ook een warmtematje. wat is wijsheid?
wordt voor mij het eerste hondennest, bij de katten had ik altijd een dichte werpkist met een warmtematje erin voor de kittens. daar bleef de warmte wel in.
ellen
Afbeelding
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: warmtelamp of warmtematje

Ongelezen bericht door carine »

ik heb een werpkist met warmteplaat in de bodem, die stond aan maar de eerste dagen (en zeker nachten) was ook de warmtelamp aan...
ik keek wel naar de pups, lagen ze ver uit elkaar hadden ze het te warm, langen ze op een stapel mocht het wat warmer...én mama Juno vond het best gezellig die warmte :lol1:
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Ik gebruik de warmte lamp. Het voordeel vind ik dat ik kan zien dat hij werkt!! Ik gebruik er een dimmer bij en kan op die manier de warmte helemaal regelen.
En bij de warmte matjes heb ik altijd angst dat ze ondanks de beveiliging te warm worden, zeker na ooit gezien te hebben bij een DA dat er een hond er een brandwond van had overgehouden.
Wanneer moeten ze geboren worden, Ellen?
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

kaylee is donderdag uitgerekend, helma. maar of ze dat redt is de vraag. kan ze er wel uitkijken, maar dat had ik met de poezen ook. warmtematje die ik heb kan ik regelen. ik leg hemgewoon in de werpkist en als het nodig is kan die aan. de thermometer in de werpkist geeft 19 graden aan.
ellen
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb voor een lamp gekozen, vind zo'n matje maar eng.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb van de 5x dat er hier pups geboren zijn 4x warmtematjes gebruikt, de eerste keer heb ik een warmteplaat geleend van een collega fokker. De matjes bevallen mij prima, zijn op meerdere standen instelbaar en met een plastic laag er omheen, daar overheen een molton overtrek en dan een vetbed komt er niet dusdanig veel warmte vanaf dat de pups het hierdoor te warm krijgen. Ik heb de matjes ook niet in de hele kist liggen, alleen in 1 hoek. Hierdoor kan de moederhond gemakkelijk wel bij de pups in de kist gaan liggen, maar zonder het zelf te warm te krijgen. De teven hier hebben het eerder snel te warm dan te koud, dus voor hen is die warmte helemaal niet lekker. Mijn ervaring is dat de matjes prima gevonden worden door de pups als die het warmer willen hebben, en als ze het te warm vinden gaan ze er naast liggen.
Ik heb 1x een (keramische) warmtelamp gebruikt maar die kreeg ik niet zodanig op de juiste hoogte gehangen dat het voor de moederhond aangenaam was. En de lamp verwarmt de hele kist dus ze kon alleen maar uit de warmte komen als ze buiten de kist ging liggen. Dat vond ik persoonlijk dus verre van ideaal.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik heb van de 5x dat er hier pups geboren zijn 4x warmtematjes gebruikt, de eerste keer heb ik een warmteplaat geleend van een collega fokker. De matjes bevallen mij prima, zijn op meerdere standen instelbaar en met een plastic laag er omheen, daar overheen een molton overtrek en dan een vetbed komt er niet dusdanig veel warmte vanaf dat de pups het hierdoor te warm krijgen. Ik heb de matjes ook niet in de hele kist liggen, alleen in 1 hoek. Hierdoor kan de moederhond gemakkelijk wel bij de pups in de kist gaan liggen, maar zonder het zelf te warm te krijgen. De teven hier hebben het eerder snel te warm dan te koud, dus voor hen is die warmte helemaal niet lekker. Mijn ervaring is dat de matjes prima gevonden worden door de pups als die het warmer willen hebben, en als ze het te warm vinden gaan ze er naast liggen.
Ik heb 1x een (keramische) warmtelamp gebruikt maar die kreeg ik niet zodanig op de juiste hoogte gehangen dat het voor de moederhond aangenaam was. En de lamp verwarmt de hele kist dus ze kon alleen maar uit de warmte komen als ze buiten de kist ging liggen. Dat vond ik persoonlijk dus verre van ideaal.
Ik heb de lamp zo hangen dat er maar 1 hoek verwarmt wordt :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik had ook een lamp. erg prettig vond ik. op 1 hoek gericht en de pups én lola konden dus kiezen
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

nathalie schreef:
LongFields schreef:Ik heb van de 5x dat er hier pups geboren zijn 4x warmtematjes gebruikt, de eerste keer heb ik een warmteplaat geleend van een collega fokker. De matjes bevallen mij prima, zijn op meerdere standen instelbaar en met een plastic laag er omheen, daar overheen een molton overtrek en dan een vetbed komt er niet dusdanig veel warmte vanaf dat de pups het hierdoor te warm krijgen. Ik heb de matjes ook niet in de hele kist liggen, alleen in 1 hoek. Hierdoor kan de moederhond gemakkelijk wel bij de pups in de kist gaan liggen, maar zonder het zelf te warm te krijgen. De teven hier hebben het eerder snel te warm dan te koud, dus voor hen is die warmte helemaal niet lekker. Mijn ervaring is dat de matjes prima gevonden worden door de pups als die het warmer willen hebben, en als ze het te warm vinden gaan ze er naast liggen.
Ik heb de lamp zo hangen dat er maar 1 hoek verwarmt wordt :wink:
Dat was bij ons ook de bedoeling maar dat kregen we niet voor elkaar. Misschien omdat de kist daar niet groot genoeg voor was, geen idee.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Een matje in een klein hoekje van de kist. Vooral voor je eigen gemoedsrust. Daarnaast kun je net als bij de poezen een holconstructie maken hoor, dat vinden honden ook fijn.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Welk matje gebruiken jullie? Wij hebben een gemaakt en gebruikt die dicht kan, is hardstikke snel warm en lekker holletje voor de honden. We hebben een soort plat kussen van blokker er los bij voor eerste dagen.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb een lamp en dat gata prima, hang hem aan de ene kant en als de teef wil kan ze naar de andere kant of de zijkant.
Gaat altijd prima eigenlijk.

Ik heb overigens een keramische lamp, dat is rustiger. Die geeft dus alleen warmte en geen licht.
Bevalt me heel erg goed, veel beter dan een met licht.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik had een te grote kist maar de moeder bleef rustig aan het hoofdeinde naast het matje liggen. We hadden wel halve kist met soort deksel en deken dicht gemaakt kon je zo weg schuiven.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

ik heb een lamp, hij hangt vrij laag en dan dimmen, als moeder onder de lamp zit, raakt haar hoofd net niet de lamp
zo is het dan precies onder de lamp in het schijnsel 22 graden, en kom je buiten de straling is het koud genoeg voor moeders
pups hebben al heel snel in de gaten waar het warm is, en liggen dan ook graag daar, hebben ze honger, weten ze mams heel goed te vinden
de lamp hangt bij mij nu trouwens in het midden, hierdoor kan mams er weer makkelijk bij gaan liggen als ze er uit is geweest, want de teven willen altijd zelf in de hoekjes liggen :boos:
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Een lamp die in een hoekje hangt.....alleen bij m'n laatste nest (nu donderdag 7 weken oud) wilde de teef (ook niet als de lamp hoger hing) absoluut niet onder de lamp of in de buurt. De pups zijn dus in het gangetje naar de kist geboren & de eerste 3 weken opgegroeid. Onze werpkennel staat buiten.
Ook met t weer van 7 weken geleden is t helemaal goed gekomen...
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik had een keramische lamp, maar dat vond Floor veel te warm en ging dus vaak de kist uit. Ik vond de temperatuur ook lastig te regelen. Ik heb voor het aanstaande nest een warmteplaat gekocht en ik hoop dat dat beter gaat bevallen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:voor de mensen die lamp of matje enkel in een hoekje hangen/leggen : hoe vinden hele jonge puppen dat, in zo'n 'immense' werpkist?
Gevoel? Ik heb geen idee..
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:voor de mensen die lamp of matje enkel in een hoekje hangen/leggen : hoe vinden hele jonge puppen dat, in zo'n 'immense' werpkist?
Net zoals ze weten dat ze bij elkaar moeten gaan liggen voor warmte etc. D'r zit geen 10m tussen ;-)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Da's nog nooit een probleem geweest hier. Ik neem aan dat ze dat voelen inderdaad.
Ze kruipen naar de warmte toe :19:

Afbeelding

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik heb voorkeur voor een lamp, zeker als je in een koud huis zit. Maar dat is mogelijk persoonlijke voorkeur.Ik heb een matje en vind het dus niet fijn. Ik vind dat het te weinig warmte geeft als je er een molton en een vetbedje overheen hebt en dan heb ik in het begin vaak alleen maar oude dekbedovertrekken e.d. liggen. Keramische lamp is ons ook goed bevallen, alleen wel een vrij laag wattage. Ik vind die dimmer ertussen een goed idee, zal bij manlief eens vragen of hij dat kan regelen.

Over het bewegen in de kist, mijn kist is niet groot, 60x90cm, maar de pups bewegen toch best door de bak heen. In ons vorige huis hadden we een (oude) webcam die precies in de werpkist kon 'kijken'. Die maakte elke 10seconden ofzo een 'foto'. Als ik dan weg was geweest, keek ik dat terug als een soort filmpje en dan zag je dat moeder en pups gewoon door de kist heen bewogen. Mogelijk dus naar koudere en warmere plekjes.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:maar dan snap ik het nog niet want daarvoor moeten er dus eerst een paar echt wegkruipen van de bende (wat hele jonge pups toch nooit zomaar doen want in de natuur kan dat hun dood betekenen :scratch: ?) én ze moeten in een rechte lijn ergens heen kruipen - ook al iets wat jonge pupjes aangeboren niet doen, ze kruipen altijd in cirkels omdat ze zo de meeste kans hebben hebben om hun nestgenootjes niet terug te vinden als ze even 'verdwaald' zijn.

ik geloof dát ze het doen hoor als jullie het zeggen, kan me er alleen niks bij voorstellen hoe dat dan gaat :scratch: .
Ze kruipen soort van in achtjes inderdaad. Of kronkels. Nouja, in bochten in elk geval.
Ik zal er straks eens een kwartiertje de webcam opzetten, speciaal voor jou ;)

Overigens gaat de teef hier nooit héél ver. Hooguit 30-40 cm denk ik, van de pups weg dus bedoel ik. Dat is wel ver als je er achtjes voor moet kruipen en maar een ons of drie, vier weegt, maar ze helpt ze dan ook wel. Schuift ze gewoon naar zich toe en zo.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”