Er is maar één oplossing: - maak de fokkers verantwoordelijk voor hun fokproducten en
- verbied alle schoonheidswedstrijden met gezelschapsdieren.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stuk van Ed Gubbels
Moderator: moderatorteam
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: Stuk van Ed Gubbels
dit zijn er twee
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En waar gaan fokkers dan op selecteren vraag ik me af.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk als het ene verbied er wel weer iets anders komt.
Op elke wandeling is
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat denk ik ook.Es schreef:Denk als het ene verbied er wel weer iets anders komt.
Je kunt wel aldoor hetzelfde roepen trouwens, maar kom dan ook met wat je dán moet doen.
Mensen wensen daar directieven in.
Mensen willen buiten dat ook competitie, dat zit in de menselijke natuur.
Dus je moet de zaken scheiden: die shows niet een relatie laten hebben met de fokkerij.
En dat komt ook steeds meer trouwens. Alleen heeft dat tijd nodig.
Dingen die al 100 jaar gebeuren kun je niet binnen een paar jaar uit het menselijke systeem krijgen.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
En wat dan van een verbod op bep. percentage lijnteelt?
Op elke wandeling is
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Krijgt de rvb niet iets van 8 euro per ingeschreven hond?
Ik las dat laatst in een stukje over het stoppen van de paashow in leeuwarden, in relatie tot het groeiend aantal shows.
(Dat mensen niet meer helemaal naar het noorden gingen rijden omdat ze zich dichterbij ook wel kunnen redden, maar dat terzijde)
Maar afijn, ik roep al jaren dat competitie geen enkele rol dient te spelen als je kwaliteit wilt. Dat moet je gewoon uitbannen, omdat het niet samen gaat.
Als je wilt showen moet dat op een manier die niks met fokken te maken heeft.
Ik las dat laatst in een stukje over het stoppen van de paashow in leeuwarden, in relatie tot het groeiend aantal shows.
(Dat mensen niet meer helemaal naar het noorden gingen rijden omdat ze zich dichterbij ook wel kunnen redden, maar dat terzijde)
Maar afijn, ik roep al jaren dat competitie geen enkele rol dient te spelen als je kwaliteit wilt. Dat moet je gewoon uitbannen, omdat het niet samen gaat.
Als je wilt showen moet dat op een manier die niks met fokken te maken heeft.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het probleem zit 'm om te beginnen niet in de inteelt maar in de toename ervan op populatieniveau.Es schreef:En wat dan van een verbod op bep. percentage lijnteelt?
Maar je moet niet hameren op wat er niet mag, dat heeft geen zin.
Althans, ik geloof daar niet in.
De Paasshow is niet doorgegaan om organisatorische redenen, voor zover ik weet?Jaap* schreef:rijgt de rvb niet iets van 8 euro per ingeschreven hond?
Groningen was meer dan goed bezocht, en dat is toch ook vrij noordelijk
Buiten dat bepaalt de Raad niet dat showen meetelt. Dat doen de RV's.
Precies, want showen is subjectief. En dat is niet erg, maar kan wel schadelijk zijn als je het de fokkerij laat bepalen.Als je wilt showen moet dat op een manier die niks met fokken te maken heeft.
Ik speel het spel graag maar laat het echt niet meewegen in wat ik fok. Dat zou vrij dom zijn, vind ik persoonlijk.
Maar goed, mensen denken graag dat het hun verdienste is als een hond of kind goed presteert.
En ja, die vergelijking trek ik bewust.
Mensen laten blijkbaar graag de roem van hun hond of kind op zichzelf afstralen en leggen de schuld van falen van dat kind of die hond graag bij een ander.
Dat heeft niet met fokken te maken maar met de menselijke natuur.
En dát is het probleem.
- Jaap*
- Zeer actief
Dat hoeft ook niet. Als je ze maar uit het foksysteem haalt.Marjoleine schreef:Dingen die al 100 jaar gebeuren kun je niet binnen een paar jaar uit het menselijke systeem krijgen.
Showen loskoppelen van fokbeleid heeft niks met gewoontes te maken lijkt me.
Dat mensen particulier en onderling willen roepen wie de mooiste is moeten ze zelf maar weten. Zolang er maar niet in algemene zin naar gefokt wordt.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
maar hoe ga je dat dan doen, dat loskoppelen? Want dat klinkt allemaal leuk, maar ik denk dat het gros van de fokkers alsnog naar de reu loopt die het goed doet op show.. Kun je wel zeggen dat showkwalificaties niet meer 'meetellen' voor de RV, en dat is dan misschien ook wel zo, maar zolang je iets van een competitie hebt lopen mensen toch naar de winnaar..
Ik heb zelf ook geen alternatief trouwens..
Ik heb zelf ook geen alternatief trouwens..
- Jaap*
- Zeer actief
Ik weet het ook niet hoor. Maar uit dat stukje (interview met betrokken organisatoren) was de uiteindelijke aanleiding van de problemen in lwd het steeds verder teruglopen van de aantallen ingeschreven honden. En als oorzaak daarvan werd genoemd dat het aantal shows toenam.Marjoleine schreef:De Paasshow is niet doorgegaan om organisatorische redenen, voor zover ik weet?Jaap* schreef:rijgt de rvb niet iets van 8 euro per ingeschreven hond?
Groningen was meer dan goed bezocht, en dat is toch ook vrij noordelijk
Buiten dat bepaalt de Raad niet dat showen meetelt. Dat doen de RV's.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Leeuwarden ging niet door ivm gebrek EN aan mensen die de kar willen trekken EN gebrek aan geld.
Mensen hebben sowieso minder geld, dat is overal merkbaar, dus je houdt een klein clubje "showers" per ras over.
Ook zullen de shows steeds commercieler worden want vrijwilligers voor dit soort dingen komen er steeds minder, laat staan mensen die weten wat ze moeten doen met al die regels in de ring en erbuiten, en ook daarom al zal het exposeren van je hond steeds verder van het fokken af komen te staan denk ik.
Misschien komt er zo iets als fokgeschiktheidskeuringen die verplicht gaan worden, of id. Vorig jaar op de bijeenkomsten voor de rassen die onder de RSI regeling vallen is daar heel goed over gediscussieerd, maar ja daar hoor je helemaal niks meer over of zie je iets van terug, (laatste bijeenkomst juli 2012) bovendien mogen sommige rassen zich gewoon hieruit terug trekken, dus wat wat was de zin er van ook al weer...
Intussen is de RVB wel druk met "de Besluitvorming kandidaatstelling World Dog Show 2017/2018-2019/2020"...
Mensen hebben sowieso minder geld, dat is overal merkbaar, dus je houdt een klein clubje "showers" per ras over.
Ook zullen de shows steeds commercieler worden want vrijwilligers voor dit soort dingen komen er steeds minder, laat staan mensen die weten wat ze moeten doen met al die regels in de ring en erbuiten, en ook daarom al zal het exposeren van je hond steeds verder van het fokken af komen te staan denk ik.
Misschien komt er zo iets als fokgeschiktheidskeuringen die verplicht gaan worden, of id. Vorig jaar op de bijeenkomsten voor de rassen die onder de RSI regeling vallen is daar heel goed over gediscussieerd, maar ja daar hoor je helemaal niks meer over of zie je iets van terug, (laatste bijeenkomst juli 2012) bovendien mogen sommige rassen zich gewoon hieruit terug trekken, dus wat wat was de zin er van ook al weer...
Intussen is de RVB wel druk met "de Besluitvorming kandidaatstelling World Dog Show 2017/2018-2019/2020"...
Op elke wandeling is
- Jaap*
- Zeer actief
Op wat mensen in hun vrije tijd doen heb je geen invloed. Maar ik vind dat betrokken organisaties het niet moeten willen faciliteren.Nanna schreef:Of je al dat geshow nou wel of niet mee laat tellen is m.i. maar van weinig belang.
En inderdaad, zolang shows competitief zijn rennen mensen toch wel naar de winnende reu, of ie nou titels krijgt of niet
Het is een totaal verkeerd signaal om op basis van competitie 'winnaars' uit te roepen waarmee iedereen vervolgens in zee wil.
Het is zó verkeerd om dat te doen, als je de bek vol hebt van kwaliteit. Het doet een beroep op echt álle verkeerde motieven.
Je bind de kat er ontzettend mee op het spek.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Vroeger werd toch ook de beste (werk)hond gekozen om mee te fokken? mensen willen toch graag 'de beste' nemen.
Laatst gewijzigd door Es op 08 apr 2013 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor heel veel rassen kunnen in het buitenland zoals belgie al honden aangekeurd worden die dan gekocht zouden kunnen worden voor hier, daar wordt toch geen gebruik van gemaakt?
Op elke wandeling is
- Jaap*
- Zeer actief
Ik zie niet veel overeenkomsten met een exterieurwedstrijdEs schreef:Vroeger werd toch ook de beste (werk)hond gekozen om mee te fokken?
En daarbij, sporthonden worden wel uit wedstrijden geselecteerd misschien. Maar dat gaat, voor zover ik dat kan beoordelen, voor werkhonden in veel mindere mate op.
Een nimrod winnaar kan heel goed een waardeloze gebruikshond zijn.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
ik bedoel dat men vroeger ook voor de 'beste"hond ging toen er nog op gebruik van hodnen werd gefokt. natuurlijk speelde beschikbaarheid en afstand ook een rol, maar selectie is er altijd geweest.
Ik vraag me af of een aantal problemen zijn ontstaan door fokken met overdreven raskenmerken of door de te kleine genenpoel.
Ik vraag me af of een aantal problemen zijn ontstaan door fokken met overdreven raskenmerken of door de te kleine genenpoel.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Maakt niet uit, maar ook de fokkers vroeger kozen toch de beste reu voor hun teef. Alleen werd er niet naar papiertjes gekeken. Maar wel naar prestatie.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met je eens dat de meeste kopers een fijne, gezonde soms sportieve en sociale hond willen, gelukkig.
Op elke wandeling is
-
Gos
- Zeer actief
"Vroeger" werden honden die niet geschikt waren voor het werk gewoon opgeruimd. Dat is niet te vergelijken met de huidige selectie.Es schreef:ik bedoel dat men vroeger ook voor de 'beste"hond ging toen er nog op gebruik van hodnen werd gefokt. natuurlijk speelde beschikbaarheid en afstand ook een rol, maar selectie is er altijd geweest.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij kunnen wel van alles vinden het gaat erom om wat de meeste mensen doen denk ik.
Ik krijg toch sterk de indruk dat vele mensen denken; het is niet verboden dus het is goed.
Je mag flink intelen, je bent niet verplicht om gezondheidstesten te doen. Je hond elke loopsheid een nest laten krijgen is niet verboden (zonder stamboom).
Ik krijg toch sterk de indruk dat vele mensen denken; het is niet verboden dus het is goed.
Je mag flink intelen, je bent niet verplicht om gezondheidstesten te doen. Je hond elke loopsheid een nest laten krijgen is niet verboden (zonder stamboom).
Op elke wandeling is