Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

MRI Syringomyelie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

MRI Syringomyelie

Ongelezen bericht door Mit »

Via via kwam ik te lezen over de lijst met klachten van honden met syringomyelie. Kort gezegd: 90% komt overeen met Tsuki.
Ik overweeg dus een MRI te laten maken in Best. Iemand ervaringen daar? Mandigers beoordeelt de MRI.
Maarja, stel dat. Wat dan? Pijnstilling? Ervaringen van hondjes die met pijnstilling nog een goed leven hebben gehad?
Tsuki is nu bijna 7 en krijgt meer last van wat klachten. Vaker toevallen, slomer, ergere prutoogjes, dat soort dingen.
Hoog tijd om dit onderzoek maar te laten doen denk ik. Als het S is dan moet er actie worden ondernomen.
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Re: MRI Syringomyelie

Ongelezen bericht door Maylala »

Geen ervaring, alleen een knuffel en een glaasje Roosvicee (met een royale scheut wodka).
Afbeelding
Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pallas »

Julie Eenstroom is expert op dit gebied. Je kan veel info nalezen en contact met haar opnemen via haar site: http://members.upc.nl/j.teunissen83/
Mit
Zeer actief

Ik heb wat filmpjes bekeken en er komt zoveel overeen. Kopje hoog hebben (op dit moment zit ze tegen de muur en haar kopje er tegenaan geleund), krabben, obsessief in de lucht likken en smakken, dingen likken, uitval van ledematen, knijpen met ogen, prutogen, niet opgepakt willen worden, schreeuwen als er een andere hond iets doen maar dan echt buitensporig schreeuwen, ze kan de hele dag in een hoekje zitten knijpen met haar oogjes...
Ze is overigens wel vrolijk.
Afbeelding
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drazic »

Ik heb het alleen gezien hoe ze het bij Bigboy deden. (die is gezond gelukkig).
Die kreeg een roesje werd in een scan gelegd en dan konden wij meekijken op het scherm (niet dat ik er ook maar iets van begreep hoor).
Daarna moest alles opgestuurd worden ergens naar toe geen idee meer waar naar toe eigenlijk. :oeps:

Dus kortom ik heb het gezien en meegemaakt maar aan mijn antwoord heb je eigenlijk helemaal niets.
Mit
Zeer actief

Heb je het in Best laten doen? Hoe snel had je de uitslag? En wat waren de kosten?
Afbeelding
Drazic
Zeer actief

Ik weet eerlijk gezegd niet meer of wij in Best zijn geweest (volgens mij wel).
De kosten waren rond de 350 euro en de uitslag duurde ongeveer een maand.
Mit
Zeer actief

Jeetje, een maand is best lang. Ik zou het maar moeilijk vinden om te wachten.
Ik zit er weleens aan te denken om haar een poosje proefondervindelijk op pijnstilling te zetten en te kijken of ze dan opknapt en of de symptomen verminderen. Is dat een heel raar idee? Niet om het geld trouwens hoor, voor ik daar opmerkingen over krijg..Dat geld is er wel.
Afbeelding
Drazic
Zeer actief

Ik weet niet of het verstandig is om pijnstilling te proberen,maar ik begrijp jou(w)? standpunt wel.
Als Bros volwassen is wil ik hem eigenlijk ook laten testen (hij komt dan wel uit twee S vrije ouders maar ja hij heeft nog voorouders ook).
Voor mij is ook niet het geld wat het tegen houd,ik vind een roes gewoon dood en dood eng en het is al erg genoeg als het moet.

En het wachten is slopend!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mit schreef:Jeetje, een maand is best lang. Ik zou het maar moeilijk vinden om te wachten.
Ik zit er weleens aan te denken om haar een poosje proefondervindelijk op pijnstilling te zetten en te kijken of ze dan opknapt en of de symptomen verminderen. Is dat een heel raar idee? Niet om het geld trouwens hoor, voor ik daar opmerkingen over krijg..Dat geld is er wel.
Wat heb je te verliezen?
Mit
Zeer actief

Je bedoelt met het uitproberen van medicatie? Niks. Wellicht een vrolijker hondje te winnen.
Met een roesje heb ik wel een hondje te verliezen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Mit schreef:Je bedoelt met het uitproberen van medicatie? Niks. Wellicht een vrolijker hondje te winnen.
Met een roesje heb ik wel een hondje te verliezen.
:wink: precies.

Ik zou gewoon kijken hoe het gaat op pijnstillers (en eventueel medicatie) en je weet zelf wel wanneer het tijd is er mee te stoppen.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik heb er met mijn DA weleens over gebabbeld, en zijn advies is om geen MRI te laten maken, zeker niet bij een al oudere hond.
Je schiet er niks mee op, behalve dat je weet of het wel of geen syringo is. Er is niets aan te doen, en het roesje is vaak een groot risico voor de hond.
Hij vindt het zonde van het geld.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Mit
Zeer actief

Gezien de symptomen en hoe Tsuk is denk ik eerder dat het wel S is dan niet.
Maar wat adviseerde jouw DA wel dan Moos? Ook pijnstilling?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Voor het ras is een diagnose natuurlijk wél belangrijk. Voor de hond zelf zal het weinig uitmaken en zou ik gerust pijnstilling proberen. Maar in het belang van het ras zou ik wel een officiële diagnose willen hebben.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Mit schreef:Gezien de symptomen en hoe Tsuk is denk ik eerder dat het wel S is dan niet.
Maar wat adviseerde jouw DA wel dan Moos? Ook pijnstilling?
Pijnstilling schijnt niet in alle gevallen te helpen begreep ik.

Wat Rosita zegt is natuurlijk wel zo, voor het ras is het wel belangrijk. Maar voor een stamboomloze hond maakt het ook niet veel uit denk ik.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Zou dit wat voor je hondje zijn?

Nu is er hoop voor deze hondjes. En niet alleen hoop. Twaalf hondjes die heel veel pijn hadden zijn behandeld met palmitoylethanolamide (PEA), het lichaamseigen natuurlijke pijnstillende middel waar we in ons centrum veel mee werken. Met verbluffende resultaten. PEA is sinds 1957 onderzocht in meer dan 300 wetenschappelijke studies en blijkt steeds pijnstillend en ontstekingsremmend te werken, zonder problematische bijwerkingen. Vandaar een groen licht voor PEA bij de Cavalier King Charles.

In een studie met twaalf hondjes keerde de zin in het leven geheel terug door de behandeling met PEA! We doseerden 150 mg PEA twee maal daags. PEA werkt bij Cavalier spaniels minstens zo goed als bij de menselijke patienten die wij zien met centraal neuropathische pijn. De aandoening die zoveel pijn geeft bij de spaniels is ook bekend bij mensen, onder de zelfde term.

PEA is sinds 2012 te verkrijgen als puur en zuivere stof in het supplement PeaPure. Hondjes hoeven dus niet meer sorbitol of magnesiumstearaat meer in te nemen, dat in Normast zat. De hondjes die wij zagen die omgezet zijn doen het uitstekend op de pure PEA uit PeaPure. We bevelen aan een capsule van 400 mg in twee delen over het ochtend en avond eten. Je kan het poeder uit de capsule er makkelijk uit strooien, de capsules PeaPure zijn makkelijk te openen.
Mit
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Voor het ras is een diagnose natuurlijk wél belangrijk. Voor de hond zelf zal het weinig uitmaken en zou ik gerust pijnstilling proberen. Maar in het belang van het ras zou ik wel een officiële diagnose willen hebben.
Het ras mag van mij sowieso uitsterven, het is een vreselijk ras wat van ellende aan elkaar hangt.
Dus belang van het ras is voor mij het uitsterven van het ras.

Nel, dat heb ik gelezen ja. Ik ga gewoon eens overleg plegen met mijn DA. Kijken wat die zegt.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

overleg het eens met je da inderdaad.... wat ik weet is dat het een hele nare aandoening is en ook pijnlijk, vergelijkbaar met mirgraine... dat heb ik zelf maar als ik dat elke dag mijn levenlang zou hebben wil ik zeker weten de roze spuit.
Het zal vast in gradaties zijn hoor maar dat kan je da vast wel uitleggen.
Ik zou zeker de pijnstillers gaan proberen, baat het niet dan schaadt het niet... en ook nadenken wat je wil als de pijnstillers niet helpen.
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Nel schreef:Zou dit wat voor je hondje zijn?

Nu is er hoop voor deze hondjes. En niet alleen hoop. Twaalf hondjes die heel veel pijn hadden zijn behandeld met palmitoylethanolamide (PEA), het lichaamseigen natuurlijke pijnstillende middel waar we in ons centrum veel mee werken. Met verbluffende resultaten. PEA is sinds 1957 onderzocht in meer dan 300 wetenschappelijke studies en blijkt steeds pijnstillend en ontstekingsremmend te werken, zonder problematische bijwerkingen. Vandaar een groen licht voor PEA bij de Cavalier King Charles.

In een studie met twaalf hondjes keerde de zin in het leven geheel terug door de behandeling met PEA! We doseerden 150 mg PEA twee maal daags. PEA werkt bij Cavalier spaniels minstens zo goed als bij de menselijke patienten die wij zien met centraal neuropathische pijn. De aandoening die zoveel pijn geeft bij de spaniels is ook bekend bij mensen, onder de zelfde term.

PEA is sinds 2012 te verkrijgen als puur en zuivere stof in het supplement PeaPure. Hondjes hoeven dus niet meer sorbitol of magnesiumstearaat meer in te nemen, dat in Normast zat. De hondjes die wij zagen die omgezet zijn doen het uitstekend op de pure PEA uit PeaPure. We bevelen aan een capsule van 400 mg in twee delen over het ochtend en avond eten. Je kan het poeder uit de capsule er makkelijk uit strooien, de capsules PeaPure zijn makkelijk te openen.
Dr. Paul Mandigers van De Wagenrenk heeft ervaring met syringomyelie bij King Charles Spaniels en de toepassing van Normast (voorloper van PeaPure). Zou hiernaar zeker eens informeren (overigens ook voor onderzoeken), want de resultaten waren bij veel honden positief.
http://www.neuropathie.nu/wetenschap/ho ... rmast.html
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Nanna schreef:
Mit schreef: Kopje hoog hebben (op dit moment zit ze tegen de muur en haar kopje er tegenaan geleund), krabben, obsessief in de lucht likken en smakken, dingen likken, uitval van ledematen, knijpen met ogen, prutogen, niet opgepakt willen worden, schreeuwen als er een andere hond iets doen maar dan echt buitensporig schreeuwen, ze kan de hele dag in een hoekje zitten knijpen met haar oogjes...
Ik zou sowieso pijnstilling gaan geven. En als het te gek wordt, afscheid nemen.
Ik zou daar serieus niet de hele dag tegenaan kunnen kijken en zielsmeelij hebben.
Nou, zou het ook niet aan kunnen zien... vreselijk :cry:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Inge O schreef:
Nanna schreef:
Mit schreef: Kopje hoog hebben (op dit moment zit ze tegen de muur en haar kopje er tegenaan geleund), krabben, obsessief in de lucht likken en smakken, dingen likken, uitval van ledematen, knijpen met ogen, prutogen, niet opgepakt willen worden, schreeuwen als er een andere hond iets doen maar dan echt buitensporig schreeuwen, ze kan de hele dag in een hoekje zitten knijpen met haar oogjes...
Ik zou sowieso pijnstilling gaan geven. En als het te gek wordt, afscheid nemen.
Ik zou daar serieus niet de hele dag tegenaan kunnen kijken en zielsmeelij hebben.
ik denk net hetzelfde.

ik snap eerlijk gezegd zelfs niet hoe je langer dan een dag tegen dit soort symptomen aan kunt kijken :ugh: .
dier heeft de hele dag mega koppijn.... sneu hoor...
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Ja nou, ik dacht dus dat het er gewoon bij hoorde....Nooit hieraan gedacht.
Ik voel me al schuldig genoeg hoor :(:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Ik ben overigens vaak zat met haar bij de DA geweest. Het is echt niet zo dat ik niet het beste wil voor dat hondje. Het is echt mijn prinses dus ik probeer te doen wat goed is..
Afbeelding
Mit
Zeer actief

En het is niet zo dat ze die dingen de hele dag door doet. Ze is gewoon vrolijk, loopt lange wandelingen mee, rent, danst, kijkt ook gewoon meeste van de tijd blij uit haar oogjes. Ik zit me nu te verantwoorden maar ik wil gewoon niet dat er twijfel bestaat over mijn liefde voor dat beestje en mijn zorg voor haar :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Mit schreef:Ik ben overigens vaak zat met haar bij de DA geweest. Het is echt niet zo dat ik niet het beste wil voor dat hondje. Het is echt mijn prinses dus ik probeer te doen wat goed is..

:wink: Kijk er eens naar alsof het niet jouw hondje is.
Mit
Zeer actief

Dat vind ik moeilijk. Maar ik zet haar sowieso op pijnstilling, rimadyl voor nu (goede vrijdag, aangepaste openingstijden DA en rimadyl heb ik nog liggen)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Mit schreef:Dat vind ik moeilijk. Maar ik zet haar sowieso op pijnstilling, rimadyl voor nu (goede vrijdag, aangepaste openingstijden DA en rimadyl heb ik nog liggen)

Ja, dat is het ook. Maar ik denk wel dat je er in mee groeit en het op een gegeven moment moeilijk is te zien wat anderen zien.
Stel je eens voor wat je zou doen wanneer één van je opvangertjes met precies dezelfde klachten binnen zou komen.

:ok: Succes. Hopelijk heeft ze nog even een prinseswaardig leventje met pijnstilling.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Mit schreef:En het is niet zo dat ze die dingen de hele dag door doet. Ze is gewoon vrolijk, loopt lange wandelingen mee, rent, danst, kijkt ook gewoon meeste van de tijd blij uit haar oogjes. Ik zit me nu te verantwoorden maar ik wil gewoon niet dat er twijfel bestaat over mijn liefde voor dat beestje en mijn zorg voor haar :wink:
ik heb die twijfel iig niet,omdat ik Tsuk gezien heb en het is geen zielig hondje,gewoon niet,in gedrag bedoel ik dan.
Als ze nou de hele dag in een hoekje zou zitten zielig te zijn dan was het anders maar het is een vrolijke smurf waarvan ik zeker niet het idee heb dat ze de hele dag pijn heeft. :wink:
Mit
Zeer actief

Ja dat snap ik. En als ik dat zo lees zonder aan de rest te denken is het ook zielig. Maar ik zie natuurlijk ook een dansend hondje wat lekker bij me komt liggen, wat keihard kan rennen en de dagelijkse rondes prima meeloopt. Dit is wel een goede realitycheck.
Ik heb het gister ook met Lars besproken en die is wat dat betreft wel veel nuchterder. 'waar trek je een grens?'
Ik merk aan Tsuk duidelijk dat ze echt oud begint te worden. En ik zet haar sowieso op pijnstilling nu. Als ze door de pijnstilling heen ook weer rare dingen gaat vertonen dan houdt het op. Maar ik vind dat naderende eind (want dat is het, dit hondje wordt geen 10 vrees ik) zo intens kutkutkutkutkut :ugh:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”