Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras past bij mij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Welk ras past bij mij?

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben me voor een volgende hond al aan het inlezen en aan het bekijken wat ik wil.. Ik heb zelf wel wat ideeën, maar ik ben benieuwd of jullie er een andere kijk op hebben.

Wat ik in mijn hoofd heb:
- Uiterlijk van de hond maakt niet uit, ik wil een hond die qua karakter aansluit op wat ik zoek
- Redelijk makkelijk trainbaar
- Baasgericht
- Moet los kunnen lopen
- Actief
- Sociaal naar mens en dier
- Over het algemeen genomen 'makkelijk' dus
- Wil er wel actief mee gaan trainen/sporten

Iemand een idee? Een asielhondje sluit ik ook absoluut niet uit (beter nog, daar ga ik eerst naar op zoek, of via rasverenigingen), maar ik wil na Beau wel graag een hondje waar ik niet eerst tweeënhalf jaar aan moet sleutelen voordat het helemaal perfect is :F:
Laatst gewijzigd door Hilde op 18 mar 2013 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Welk ras past bij mij?

Ongelezen bericht door Irisz »

Een labrador?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Of een golden.
Of een poedel.
:engel:
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Hoe veel moet de hond alleen kunnen zijn?
En wat is actief... Ga je dagelijks minimaal 1x een heel uur of langer wandelen?
En dan alleen wandelen of ook ondertussen iets met de hond doen?

Dit vraag ik omdat ikzelf best wel graag wandel en ook regelmatig wel langer dan een uur.
Voor Aismee is dat helemaal goed maar ik merk dat Teddy alleen maar lang wandelen eigenlijk niet genoeg vindt. Die wordt ook graag aan het werk gezet tijdens die wandeling.
Dan is hij veel voldaner dan als hij alleen maar lang heeft gewandeld/gerent en gedaan.
2 actieve honden maar wel beide met een andere inslag en andere eisen. Vandaar dat ik even doorvraag.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

spaanse waterhond !!!!! geweldige hond.. :I: :I: :I: :I:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Pets_Passion schreef:Hoe veel moet de hond alleen kunnen zijn?
Op z'n max een uurtje of drie per dag, als dat het al is.. Anders gaat hij mee naar m'n werk of naar een dagopvang/oppas. In principe zo weinig mogelijk alleen thuis.
En wat is actief... Ga je dagelijks minimaal 1x een heel uur of langer wandelen?
Ik heb er nu ook een die moet werken tijdens de wandelingen, anders wordt hij niet moe. De hond zou sowieso ook geestelijk aan het werk moeten, zeker als ik ook op een club wil gaan trainen, dan moet er 'thuis' ook getraind worden. Dus het mag best een hond zijn die ook op wandelingen/thuis aan het werk moet, maar ik wil wel graag een hond die op een gegeven moment wel moe is. Niet de hele dag dóór, dóór, dóór. En als er een dagje wat minder gedaan kan worden, moet dat ook gewoon kunnen.
Dit vraag ik omdat ikzelf best wel graag wandel en ook regelmatig wel langer dan een uur.
Voor Aismee is dat helemaal goed maar ik merk dat Teddy alleen maar lang wandelen eigenlijk niet genoeg vindt. Die wordt ook graag aan het werk gezet tijdens die wandeling.
Dan is hij veel voldaner dan als hij alleen maar lang heeft gewandeld/gerent en gedaan.
2 actieve honden maar wel beide met een andere inslag en andere eisen. Vandaar dat ik even doorvraag.

Karen
Mijn Beau is meer een Teddy en dat vind ik prima te doen. :D
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Pets_Passion schreef:Hoe veel moet de hond alleen kunnen zijn?

Karen
Dit wilde ik ook antwoorden. Als ik naar mijn eigen honden kijk, voldoen ze allemaal aan je eisen. Alledrie zijn ze actief, sociaal, redelijk makkelijke honden. En toch zijn ze alledrie heel anders. Taro heeft voldoende aan een lange wandeling per dag en hoeft verder niet bezig gehouden te worden. Rowan en Sita daarentegen die hebben aan een lange wandeling alleen niet genoeg. Die zet ik tijdens het wandelen aan het werk. Voor Sita is dat balletjes gooien en laten zoeken naar de bal. Rowan train ik mee tijdens de wandelingen, onverwachts de zitfluit of verstop een dummy, etc. Daarnaast hebben ze ook echt 1 op 1 aandacht nodig. Taro vindt het allemaal wel best als hij maar zijn knuffel krijgt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Wetterhoun? Zachte, baasgerichte honden die graag wat willen doen voor de baas. Als je met geduld en positief traint blijken ze superslim. Zeker de reutjes zijn meestal heel sociaal naar andere honden. Naar mensen kunnen ze wat gereserveerd zijn, maar dat betekent dat ze zich niet laten aanhalen door vreemden en letterlijk buiten handbereik blijven. Als ze iemand kennen is de gereseveerdheid weg.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Korthaarcollie of sheltie :D
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Een Nilo :pffff: :mrgreen:
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Een (goed uitgekozen) witje zou ook prima passen in de beschrijving. Anthira in ieder geval wel :cheer:
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Ik zou je een hond wensen die je overal probleemloos mee naar toe kon nemen, makkelijk in de omgang is met dier en mens en die het leuk vindt wat met jou te ondernemen.
Doe je het eens lekker tegendraads (je viel niet voor niets op een Beagle toch :tongue: ) eerst een moeilijker hondje en dan een instapmodel.
En welk ras/kruising daar bij past....best veel in ieder geval :ok:
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Misschien de Ierse Waterspaniel?
Ken ze persoonlijk niet hoor, maar heb me er destijds wel in verdiept en denk dat het bij jou best kan passen. Bij de gehoorzaamheid kunnen ze wel ondeugend zijn en soms dingen op hun eigen manier doen, heb toen ook een aantal filmpjes bekeken van een Ierse Waterspaniel die gehoorzaamheids oefeningen waar ik smakelijk om kon lachen.
Kan me zo voorstellen dat het jou soort humor ook wel is.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Lagotto (zijn iets kleiner dan de grote poedel en heeft ook krulletjes werden ze ook niet truffelhondjes genoemd?)(ken niet die hele naam uit me hoofd)
Golden retriever
Labrador
Poedel
Toller
Flatcoatretriever
Schotse collie?
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door h a n s »

Onze Engelse Setter voldoet aan al je eisen, maar die krijg je niet. :lekkerpuh:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

semmyboy schreef:Lagotto (zijn iets kleiner dan de grote poedel en heeft ook krulletjes werden ze ook niet truffelhondjes genoemd?)(ken niet die hele naam uit me hoofd)
Golden retriever
Labrador
Poedel
Toller
Flatcoatretriever
Schotse collie?
Lagotto Romagnolo ;-)
Maar ik denk dat iedereen wel weet wat je bedoelt !
Sandra
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Een bearded collie zou qua karakter ook prima passen alleen moet je het vachtonderhoud wel zien zitten.
Groetjes, Marjan
Hilde
Zeer actief

Dankjewel voor alle reacties!

Een labrador of een golden is wel een optie, maar ik vind ze al snel wat 'gewoontjes'. Ik zou er dan sowieso wel een uit werklijnen willen, maar omdat je ze op elke hoek van de straat ziet trekt me het net iets minder, eerlijk gezegd.

Een poedel vind ik leuk, maar daar zou ik ook niet zo snel voor gaan, ik heb er nog niet veel ontmoet, maar ik hou van een ietwat serieuze hond en ik ken geen poedels die dat zijn.

Een Spaanse waterhond, een lagotto en een Ierse waterspaniël heb ik me eigenlijk nooit in verdiept. Qua uiterlijk spreken ze me wel aan, dus wel de moeite waard! Humor heb ik van Beau wel gekregen, dus ik kan heel wat hebben.
*Esther schreef:Ik zou je een hond wensen die je overal probleemloos mee naar toe kon nemen, makkelijk in de omgang is met dier en mens en die het leuk vindt wat met jou te ondernemen.
Doe je het eens lekker tegendraads (je viel niet voor niets op een Beagle toch :tongue: ) eerst een moeilijker hondje en dan een instapmodel.
En welk ras/kruising daar bij past....best veel in ieder geval :ok:
Je zegt precies wat ik wil zeggen.. Ik wil nu inderdaad gewoon een instapmodel.. Ik denk dat ik na Beau best wat moeilijkere rassen aan zou kunnen, maar dat wil ik gewoon niet. En als Beau gewoon zo jong en fit zou blijven als hij nu is, is het perfect, na heel veel kneden is hij bijna het hondje wat ik altijd wilde. Maar daar ben ik wel bijna drie jaar mee bezig geweest en daar heb ik bij een volgende hond weinig zin in :F:

Een Nilo/toller vind ik ook wel leuk, maar het is niet dat ik denk 'Ja! Dat is het!', ik weet niet waarom..
Een schotse collie (langhaar) gaat hier sowieso komen :I:, maar niet om mee te sporten. Een korthaar zou ook nog kunnen, maar die zijn geloof ik nog best pittig van karakter?

En een puli komt hier ook sowieso.. Dat wil ik al een hele tijd en daar komt er echt een van. Die had ik dus ook al zelf in gedachten :F:
h a n s schreef:Onze Engelse Setter voldoet aan al je eisen, maar die krijg je niet. :lekkerpuh:
Ah, dat is juist zo'n leuke hond :mann:
Nawosh schreef:Een bearded collie zou qua karakter ook prima passen alleen moet je het vachtonderhoud wel zien zitten.
Vachtonderhoud is absoluut geen probleem, ik ben echt op zoek naar het juiste karakter en heb besloten uiterlijk niet zo heel veel te laten mee tellen. Alhoewel ik hierboven schrijf dat ik geen op-elke-hoek-van-de-straat hond wil :F: Ik ken helemaal geen bearded collies, dus ik zou er eens kennis mee moeten gaan maken. Op het oog ook een leuke hond!
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Een hongaars herdertje. Puli of Pumi kan alle 2. Pumi is wel wat meer hond dan de Puli heb ik het idee.
En anders iets van een schotse collie ofzo?
Sita
Zeer actief

Hilde schreef:Dankjewel voor alle reacties!

Een labrador of een golden is wel een optie, maar ik vind ze al snel wat 'gewoontjes'. Ik zou er dan sowieso wel een uit werklijnen willen, maar omdat je ze op elke hoek van de straat ziet trekt me het net iets minder, eerlijk gezegd.
Dit weekend al weer meerdere keren de vraag gehad wat voor ras Rowan is, dus zo 'op-elke-hoek-van-de-straat' valt wel mee :F:

Maar wat versta je onder actief? Daar ben ik nog wel benieuwd naar. Met een rondje van een uur per dag ga je het met een werklijn labrador of golden niet redden.

Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Sita schreef:Dit weekend al weer meerdere keren de vraag gehad wat voor ras Rowan is, dus zo 'op-elke-hoek-van-de-straat' valt wel mee :F:

Maar wat versta je onder actief? Daar ben ik nog wel benieuwd naar. Met een rondje van een uur per dag ga je het met een werklijn labrador of golden niet redden.
Hahaha, nooit verwacht!
Actief is aan het werk in mijn ogen. Naar een club, met de fiets, onder de wandeling trainen/dingen doen, hersenwerk thuis en onder de wandeling, opdrachten geven, etc. Met B ben ik ook heel druk, die heeft ook niet genoeg aan een rondje. En ook aan een rondje fietsen alleen niet. Hij wil opdrachtjes uitvoeren, zoeken naar dingen, nadenken, etc. Misschien onderschat ik een werklijn heel erg..
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Hilde schreef:voordat het helemaal perfect is :F:
Dat gaat sowieso niet gebeuren :mrgreen:
Ik denk dat een hoop rassen passen en dat je moet kiezen waar jij zelf het meest voor voelt.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Een Shiloh! :ok:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hilde schreef: ik hou van een ietwat serieuze hond
Ik zeg ook een wetter, niet alleen hierom maar mede omdat je het noemt.

Wetters hebben wel humor maar zijn ook erg serieus in hun best doen voor de baas. Ze zijn erg bezig met wat jij wilt en doen echt moeite je te snappen.
Trainbaar, sociaal, zoeken nooit het conflict, aaibaar, sportief, zacht van aard, slim.
De manier waarop jij met je hond omgaat past perfect bij een wetter. Die willen niet voor je maar mét je dingen ondernemen en doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hilde
Zeer actief

Helemaal perfect lukt inderdaad nooit, maar een stukje op weg zonder bloed, zweet en tranen is fijn :Q:
moosje schreef:Een Shiloh! :ok:
Beau draait zich om in z'n graf als ik na hem voor een Shiloh ga :tongue:

En ik ga me verdiepen in de wetter, zoals je ze beschrijft klinkt het goed. Eigenlijk heb ik nog nooit een wetter gezien.. Ja, een keer RR, maar toen kwamen we eigenlijk voor de puppen :F: Ik ga me inlezen! :D
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

heb je aan een Dalmaat gedacht? Eigenzinnig maar ook baasgericht en erg vriendelijk.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Marjoleine schreef:
Hilde schreef: ik hou van een ietwat serieuze hond
Ik zeg ook een wetter, niet alleen hierom maar mede omdat je het noemt.

Wetters hebben wel humor maar zijn ook erg serieus in hun best doen voor de baas. Ze zijn erg bezig met wat jij wilt en doen echt moeite je te snappen.
Trainbaar, sociaal, zoeken nooit het conflict, aaibaar, sportief, zacht van aard, slim.
De manier waarop jij met je hond omgaat past perfect bij een wetter. Die willen niet voor je maar mét je dingen ondernemen en doen.
Had ik het toevallig gisteren nog over met WJ. Carel kan heel lollig doen maar bijvoorbeeld nu zit ik weer te kloten met mijn ogen en dan is ie heel rustig en let hij constant op of het nog allemaal goed gaat.
Sita
Zeer actief

Hilde schreef:
Sita schreef:Dit weekend al weer meerdere keren de vraag gehad wat voor ras Rowan is, dus zo 'op-elke-hoek-van-de-straat' valt wel mee :F:

Hahaha, nooit verwacht!
Actief is aan het werk in mijn ogen. Naar een club, met de fiets, onder de wandeling trainen/dingen doen, hersenwerk thuis en onder de wandeling, opdrachten geven, etc. Met B ben ik ook heel druk, die heeft ook niet genoeg aan een rondje. En ook aan een rondje fietsen alleen niet. Hij wil opdrachtjes uitvoeren, zoeken naar dingen, nadenken, etc. Misschien onderschat ik een werklijn heel erg..
Ik had dat ook niet verwacht hoor. Vind Rowan er ook wel als een Golden Retriever uitzien. Maar dit weekend echt meerdere keren de vraag gehad wat voor ras hij was. Zelfs van iemand die zelf een Golden Retriever aan de lijn had.

Als ik je beschrijving lees, dan zou een werklijn zeker passen. Die dingen doe ik ook met hem en daar haalt hij veel voldoening uit. Je hoeft niet persé iets met jacht te doen, als je ze maar een taak geeft. Rowan is al helemaal happy als hij zijn rugtas opkrijgt en hij iets voor mij mag dragen.

Goldens werken ook graag samen met je en zijn als ze aan het werk zijn meestal vrij serieus.

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Kruimel53 schreef:Wetter is idd een goed idee! De meeste herder-achtigen zijn in mijn ervaring aardig serieus, wat soms weer kan doorslaan naar obsessief, dar moet je wel tegen kunnen.
IJslanders zijn natuurlijk mooi, leuk, lief, kortom geweldig :pffff: en zeker goed op te voeden maar de exemplaren die ik ken lijden niet aan extreme serieusiteit :Q: het zijn vaak wel lolbroeken met een eigen gevoel voor humor. Als workaholic deugen ze niet. Gelukkig :mann:
Dat geldt voor de Puli ook. Dat zijn ook geen heel serieuze werkhonden. Meer funhondjes die wel wat willen doen maar wel tot een bepaalde grens. Tenmnste, is mijn ervaring :F:
Hilde
Zeer actief

Ik ben ook niet naar een puur serieuze werkhond, maar eentje die op z'n tijd wel serieus doet.
Een Dalmaat trekt me eerlijk gezegd niet, heb ook het idee dat de reuen niet zo sociaal zijn als ik zou willen.. Maar dat kan een vertekend beeld zijn.

Ik vrees dat ik al een beetje heel erg voorkeur heb gekregen, maar ik blijf me inlezen in vanalles :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”