Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tumoren bij tepels

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

tumoren bij tepels

Ongelezen bericht door Tarz »

Hoi!
2,5 jaar geleden heb ik een whippet teefje uit het asiel gehaald. Ze was toen naar schatting 7 jaar oud.
Super lieve hond!
Ze heeft 2 weken in het asiel gezeten en daar was niet bekend of ze "geholpen" was.
Een paar maanden later werd ze loops. Kwam hier goed door heen, geen schijnzwangerschap oid.
Vorig jaar voelde in bij een aantal tepels harde knobbels (knikkers) die steeds groter werden. Dit bleken tumoren te zijn.
Deze zijn weggehaald, met tepel en al. Voor een castratie heb ik toen niet gekozen omdat ik hoopte dat deze operatie voldoende was.
Nu is ze pas weer loops geworden en voel ik bij 1 tepel weer een klein hard knikkertje.
Ik zit een beetje te twijfelen of ik de overige tepels en melklieren moet laten verwijderen of dat ze gecastreerd moet worden..
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ze is verder goed gezond en ben gek op haar. Het liefst laat ik geen ingrijpende ingrepen doen omdat ik bang ben dat ze hier niet goed uit komt, maar ik zou het ook jammer vinden als ze door kanker onnodig vroeg komt te overlijden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zit een beetje in dubio..

Afbeelding
Groetjes Rob
La Vie
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Re: tumoren bij tepels

Ongelezen bericht door La Vie »

Hier staat het heel duidelijk beschreven.

http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... cologie%20
Foto volgt......
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door h a n s »

Die van ons was 9 toen ze zo'n beetje alle tepels en melkklieren weggehaald hebben omdat daar allemaal zwellingen zaten.
Ze is nu bijna 12 en is nog steeds een blije hond. :D
Moet ik wel bij vermelden dat ze al wel gesteriliseerd was; op welke leeftijd weet ik niet want we hebben haar pas op 9-jarige leeftijd gekregen.
Natuurlijk heb ik geen idee hoe ze er nu aan toe zou zijn als ze haar niet geopereerd hadden...
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Mijn vorige hondje was 15 jaar toen ze er nog aan geopereerd werd omdat ze verder nog kerngezond en actief was.
Ze had een tumor ter grootte van een knikker.
Ze hebben toen aan 1 kant alle tepels weggehaald en ze is echt gigantisch snel weer opgeknapt na de operatie.

Ze heeft daarna nog 1,5 jaar lekker mee gehobbeld.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Joy was al een keer geopereerd aan tepeltumoren (in het asiel waar ze vandaan komt).
Wij kregen haar in juli 2011. In december had ze weer bultjes, en omdat we er toch al over dachten om haar te castreren hebben we dat toen in 1 keer laten doen (ze was ondertussen 1x loops geweest, compleet met schijnzwangerschap en melkafgifte). Dat ging allemaal heel vlot eigenlijk. Ze is mijn 1ste hond, dus geen vergelijkingsmateriaal, maar ze was na 2 dagen weer zo goed als hersteld! Nu is ze wel een heel rustig beessie, misschien scheelt dat.

Nu zijn we dus ruim een jaar verder, tot nu toe geen nieuwe bultjes meer!
Ze heeft nog 4 tepels over (waren er acht).
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Tama is ruim een jaar geleden geopereerd aan haar tepeltumoren en kort daarna moest ze weer geopereerd worden omdat er een houtsplinter in haar keel zat, het heeft een jaar geduurd voordat ze weer zichzelf was.

Ze heeft nu weer een tumor te grootte van een knikker die laat ik nou mooi zitten ze wordt dit jaar 10 jaar dus vind het wel best ga haar weer niet zo pijnlijke operatie aan doen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

kalusha kreeg meklkliertumoren toen ze 8 jaar oud was, deze waren zo agressief dat ze binnen 2 weken van niets tot grote knikkers waren gegroeid. Ik heb haar laten opereren en wel meteen laten castreren. In het achterhoofd hield ik dat als ze terugkwamen ik haar niet weer een dergelijke operatie aan zou doen maar de leeftijd van 8 en haar gezondheid op dat moment gaven de doorslag om het toen wel te doen. Ze heeft daarna nog 3 1/2 jaar in prima gezondheid geleefd tot ze een herseninfarct kreeg.

Ik vraag me af waarom je jouw hondje niet meteen hebt laten castreren toen ze toch geopereerd werd aan de tumoren.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Tarz
Zeer actief

Ik had begrepen dat dit uit kan zaaien vanuit de melkklieren naar de longen, dus laten zitten vind ik ook een beetje riskant. Ze is ook bijna 10, maar misschien met een beetje hulp wordt ze wel 16?

Waarom ik haar niet meteen heb laten opereren is omdat ik het nogal een ingrijpende operatie vind, vooral voor een oudere hond. Ik dacht dat het na het verwijderen van die tumoren het probleem wel verholpen zou worden.
Groetjes Rob
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Tarz schreef:Ik had begrepen dat dit uit kan zaaien vanuit de melkklieren naar de longen, dus laten zitten vind ik ook een beetje riskant. Ze is ook bijna 10, maar misschien met een beetje hulp wordt ze wel 16?

Waarom ik haar niet meteen heb laten opereren is omdat ik het nogal een ingrijpende operatie vind, vooral voor een oudere hond. Ik dacht dat het na het verwijderen van die tumoren het probleem wel verholpen zou worden.
Als je toch melkklieren gaat opereren is steriliseren erbij 5 minuten extra werk. Echt geen probleem dus. Tumoren aan de melkklieren zaaien inderdaad erg graag uit naar de longen, en bovendien hoe eerder je opereert hoe makkelijker en sneller de operatie en het herstel is.

Groetjes, Kees
Tarz
Zeer actief

Casey schreef:
Tarz schreef:Ik had begrepen dat dit uit kan zaaien vanuit de melkklieren naar de longen, dus laten zitten vind ik ook een beetje riskant. Ze is ook bijna 10, maar misschien met een beetje hulp wordt ze wel 16?

Als je toch melkklieren gaat opereren is steriliseren erbij 5 minuten extra werk. Echt geen probleem dus. Tumoren aan de melkklieren zaaien inderdaad erg graag uit naar de longen, en bovendien hoe eerder je opereert hoe makkelijker en sneller de operatie en het herstel is.

Groetjes, Kees
Dat ga ik dan zeker met mijn dierenarts bespreken.
Denk dat ik eerst een foto laat maken om te kijken of het er misschien al zit. Ze heeft af en toe ook een raar hoestje, lijkt met alsof ze over haar nek gaat.
Groetjes Rob
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Wij wilden ons rescue-hondje 2 weken geleden ook laten opereren aan een melkkliertumor, maar die hebben we helaas niet meer wakker laten worden uit de narcose.
Na x-ray van de longen bleek ze metastasen te hebben.
Dat duidt er meestal op dat de tumor kwaadaardig is, tumoren uit de longen konden niet weggehaald worden. En gezien de leeftijd en verdere conditie van het hondje was het eerlijker haar te laten gaan.

Mijn DA was overigens zeer gekant tegen het tegelijkertijd steriliseren, dat was volgens hem een veel te zware ingreep voor een hond van die leeftijd, die zal 11 of 12 jaar (geschat) geweest zijn.
En moest je willen steriliseren om te voorkomen dat de tumoren terug komen heb je daar ook niks aan, dat zou je voor de 2e loopsheid van een teef moeten doen, heeft anders geen effect op de hormonen.
Het enige wat je kunt voorkomen is een baarmoederontsteking als je alles laat verwijderen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”