Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe om te gaan met agressie naar hond/baas?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Hoe om te gaan met agressie naar hond/baas?

Ongelezen bericht door Yai »

Vanochtend een ronde door het park (losloopgebied) gelopen hier in de buurt. Door dit losloopgebied liep een man met een agressieve herdermix aan de lijn. Beide honden raakten in gevecht, gelukkig kwam Boris direct toen ik hem riep en leek het bij een incident te blijven. De desbetreffende man vond het echter nodig om te gaan dreigen met me te slaan (hij begon al met zijn vuist naar mijn hoofd te zwaaien) en de volgende keer zijn hond op mij en Boris los te laten.

Nou gaat het me niet direct om het voorval, maar wel om het volgende: Wat te doen als hij daadwerkelijk zijn hond loslaat op Boris of op mij? Hoe kan ik Boris het beste beschermen in zo'n situatie? En hoe kan ik mezelf beschermen? Wat is het beste om te doen?

Op cursus heb ik een paar keer gehoord dat het helpt om een jas over de honden heen te gooien. De herdermix inschattende denk ik eerlijk gezegd niet dat hij dan los zou laten. Het was een flink beest die aan de riem Boris al behoorlijk bij zijn keel gepakt heeft. Grote schrik bij mij, maar ik heb eigenlijk geen idee wat het beste is om te doen in zo'n situatie. En vind het wel een fijn idee om iets te kunnen doen. Er werd al gezegd 112 bellen, maar dat duurt veel te lang voordat er echt iets gebeurt. Ik wil zelf iets kunnen doen. Maar heb echt geen flauw idee hoe om te gaan met zulke situaties en dat lijkt me in dit geval toch wel noodzakelijk om te weten.
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Re: Hoe om te gaan met agressie naar hond/baas?

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Zat zijn hond nou aan de lijn en is jouw hond er naartoe gerend?
Yai
Zeer actief

Zijn hond zat aan de lijn en Boris is er naar toe gerend inderdaad (losloopgebied).
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Voortaan gewoon je hond niet op een aangelijnde hond laten afrennen;)
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik kan mij wel iets voorstellen bij de reactie van die man al hoort het niet. Wat Inge zegt.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Inge, daar ben ik het met je mee eens. Boris was vlak bij me in de buurt en ik had de herdermix niet gezien. Had ik dat wel eerder door gehad, had ik Boris direct bij me geroepen, al voor het incident plaatsvond. Maar ik had die herdermix plus baas dus niet gezien en wil graag weten wat ik moet doen in zo'n situatie. Wat ik al zei, het gaat me niet zo zeer om het voorval, dat weet ik te voorkomen (als ik de hond/baas op tijd zie, maar daar ben ik wel alert op). Maar wat ik niet weet is wat te doen mocht de situatie toch uit de hand lopen en ik een keer wat over het hoofd zie.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Je moet niet in een losloopgebied gaan lopen met een hondagressieve hond. Ga dan in een aanlijngebied lopen.
Afbeelding
alm@
moderator

Oh ja krijgen we dat weer :roll:
Afbeelding
Yai
Zeer actief

alm@ schreef:Ik kan mij wel iets voorstellen bij de reactie van die man al hoort het niet. Wat Inge zegt.
Kan je je dat echt voorstellen als je met een agressieve hond door een losloopgebied loopt? Dan kan je toch verwachten dat er ooit een hond een keer op de herdermix komt aflopen? Ik bedoel, ik heb Boris prima onder apel en hij komt wanneer ik hem roep. Maar er zijn zat honden hier in de buurt die niet zo makkelijk bij een andere hond weg te krijgen zijn. Daar moet je als eigenaar van een agressieve hond rekening mee houden en dus niet door een losloopgebied gaan lopen. Ik begrijp de reactie echt niet. Maar dat terzijde, want het gaat me niet om het voorval, maar om wat te doen als het uit de hand loopt.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

alm@ schreef:Oh ja krijgen we dat weer :roll:
Dat was nou precies waarom ik zei dat ik het niet over het voorval wilde hebben, maar wat te doen als het uit de hand loopt.
Afbeelding
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door corina »

Ik zou mijn loslopende hond niet naar een aangelijnde hond laten rennen.
Daarentegen kom ik ook niet met mijn hondagressieve hond in een losloopgebied.

Maar goed ik zou jou hond en jezelf beschermen als die vent echt zijn hond los gaat laten de volgende keer. Belachelijk wat een reactie van die kerel zeg.
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Een jas/trui over de kop van de hond trekken kan inderdaad de oplossing zijn. Maar dit is meer voor als de een de ander bij de keel heeft en weigert om los te laten. Bij de AM bulldog die een herder bij de keel had en weigerde om los te laten ondanks schoppen, slaan en een stok om de bek open te breken, had het succes.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Yai
Zeer actief

corina schreef:Ik zou mijn loslopende hond niet naar een aangelijnde hond laten rennen.
Daarentegen kom ik ook niet met mijn hondagressieve hond in een losloopgebied.

Maar goed ik zou jou hond en jezelf beschermen als die vent echt zijn hond los gaat laten de volgende keer. Belachelijk wat een reactie van die kerel zeg.
Ik ben het helemaal met je eens dat ik Boris niet naar die hond had moeten laten lopen. Maar ik had het echt niet gezien en anders heel anders gehandeld. Ook ben ik het met je eens dat je met een hondagressieve hond niet in een losloopgebied moet gaan lopen.

Wat je zegt, ik zou mijn hond en mezelf beschermen. Dat is precies waarom ik dit topic opende. Ik wil graag tips hoe ik mijn hond en mezelf kan beschermen!
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik weet t eigenlijk niet, je kunt je uitputten in verontschuldigingen en een beetje reflectie tonen, dat je snapt dat het vervelend is.
mwah op zich snap ik hem wel hoor, maar ja - als zoiets mij verkeerd schiet kan ik ook bluf gaan spelen van kom maar op dan :Q: hij lust jullie wel hoor :L:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik begon er niet over :engel:

Maar goed, TS wil het duidelijk niet over het voorval hebben, maar wat te doen als een situatie uit de hand loopt.

Ik zou het niet weten. Bij akkefietjes die ik tot nu toe heb meegemaakt heb ik de honden uit elkaar gebruld. Of bijvoorbeeld de tuinslang erop gezet. Maar daar heb je in het bos dan weer zo weinig aan :schrik: :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Yai schreef:Ik wil graag tips hoe ik mijn hond en mezelf kan beschermen!

Je hond waar het onoverzichtelijk is (ook in losloopgebied) even bij je roepen/houden.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik geloof dat de TS prima weet dat zij haar hond niet op aangelijnde honden af moet laten lopen.
Maar zoals iedereen weet kun je soms gewoon een keer te laat iets zien.

Ik heb een busje pepperspray in m'n tas. Mocht ik ooit een vervelend/agressief persoon tegen komen die mij of mijn hond bedreigd spuit ik dat hele ding leeg. Mocht je echt in een situatie komen met die man waardoor je ook niet meer weg kunt of zijn hond op jullie afstuurt, dan kun je dat ook nog op die hond gebruiken. Misschien illegaal, maar dat zijn wel meerdere dingen.

Even een toevoeging: ik bedoel natuurlijk niet dat ik het zo 123 zal gebruiken, maar als die man echt zo agressief is dan wist ik het wel.
alm@
moderator

Frenk schreef:

Maar goed, TS wil het duidelijk niet over het voorval hebben, maar wat te doen als een situatie uit de hand loopt.

Ik zou het niet weten. Bij akkefietjes die ik tot nu toe heb meegemaakt heb ik de honden uit elkaar gebruld. Of bijvoorbeeld de tuinslang erop gezet. Maar daar heb je in het bos dan weer zo weinig aan :schrik: :wink:
Ik vraag mij af waarop ts baseert dat de aangelijnde herdermix agressief is. Mijn honden zijn best braaf en hondsociaal maar zouden er ook niet van gediend zijn als een labrador op ze af zou komen stormen en zij zijn aangelijnd :wink: en ik ook niet trouwens.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

alm@ schreef:
Frenk schreef:

Ik vraag mij af waarop ts baseert dat de aangelijnde herdermix agressief is. Mijn honden zijn best braaf en hondsociaal maar zouden er ook niet van gediend zijn als een labrador op ze af zou komen stormen en zij zijn aangelijnd :wink: en ik ook niet trouwens.
Toen ik Boris bij me geroepen had gaf de baas aan dat hij een agressieve hond had. Daarop heb ik sorry gezegd en Boris aangelijnd en toen kreeg ik de volle laag dat hij hem wel op Boris of op mij zou afsturen. Daar baseer ik dus op dat de hond daadwerkelijk agressief is.
Afbeelding
alm@
moderator

Yai schreef:
alm@ schreef:
Frenk schreef:

Toen ik Boris bij me geroepen had gaf de baas aan dat hij een agressieve hond had. Daarop heb ik sorry gezegd en Boris aangelijnd en toen kreeg ik de volle laag dat hij hem wel op Boris of op mij zou afsturen. Daar baseer ik dus op dat de hond daadwerkelijk agressief is.
Oké duidelijk.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Meghan schreef:Ik geloof dat de TS prima weet dat zij haar hond niet op aangelijnde honden af moet laten lopen.
Maar zoals iedereen weet kun je soms gewoon een keer te laat iets zien.

Ik heb een busje pepperspray in m'n tas. Mocht ik ooit een vervelend/agressief persoon tegen komen die mij of mijn hond bedreigd spuit ik dat hele ding leeg. Mocht je echt in een situatie komen met die man waardoor je ook niet meer weg kunt of zijn hond op jullie afstuurt, dan kun je dat ook nog op die hond gebruiken. Misschien illegaal, maar dat zijn wel meerdere dingen.

Even een toevoeging: ik bedoel natuurlijk niet dat ik het zo 123 zal gebruiken, maar als die man echt zo agressief is dan wist ik het wel.
Ik vind dit wel een goede tip. Ik gebruik het liever niet, maar stel dat de situatie zo uit de hand loopt. Je weet maar nooit. Ik ga er over denken.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Nanna schreef:
Yai schreef: Toen ik Boris bij me geroepen had gaf de baas aan dat hij een agressieve hond had. Daarop heb ik sorry gezegd en Boris aangelijnd en toen kreeg ik de volle laag dat hij hem wel op Boris of op mij zou afsturen. Daar baseer ik dus op dat de hond daadwerkelijk agressief is.
Gevalletje van een verlate erectie ;-)
Hij had gewoon je sorry moeten accepteren. En daarbij aangeven dat zijn hond agressief is en of je het de volgende keer in de gaten wilt houden.
Blèren dat ie de hond wel op je af zal sturen geeft meteen aan met wat voor volk je te maken hebt.
Ha, ik denk dat dat het is. :wink:

En verder ben ik het helemaal met je eens!
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Maar.. De man dreigt zijn hond op jullie af te sturen als het nogmaals voorkomt? Alleen dat gaat toch niet meer gebeuren dan? Gewoon continu je hond/de omgeving in de gaten houden.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Hilde schreef:Maar.. De man dreigt zijn hond op jullie af te sturen als het nogmaals voorkomt? Alleen dat gaat toch niet meer gebeuren dan? Gewoon continu je hond/de omgeving in de gaten houden.
Hij zei dat als hij me nog een keer zou tegenkomen zijn hond op ons af zou sturen. En hij zei dat als hij wist waar ik woonde hij wel eventjes langs zou komen. En verder begon hij met zijn vuist te zwaaien. Ik vond het behoorlijk intimiderend en ben flink geschrokken. Het zou zo maar kunnen dat die man het de volgende keer gewoon echt doet, zo schat ik hem wel in gezien zijn reactie. Daarom dat ik ook graag tips wil over wat ik in zo'n geval het beste kan doen.
Laatst gewijzigd door Yai op 27 feb 2013 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Met zulke hersenloze mensen valt toch niet te praten.
Lekker laten gaan, gebeurt toch geen tweede keer meer :ok:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Yai
Zeer actief

Suske schreef:Met zulke hersenloze mensen valt toch niet te praten.
Daar ga ik zeker op hopen! Ik heb genoeg spanning en adrenaline gehad voor de komende tijd! :ok:
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ach joh die man is zich gewoon rotgeschrokken.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Corneliana schreef:ach joh die man is zich gewoon rotgeschrokken.
En dan heb je zo te reageren? Ja hoor. :hmmm:
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Meghan schreef:
Corneliana schreef:ach joh die man is zich gewoon rotgeschrokken.
En dan heb je zo te reageren? Ja hoor. :hmmm:
haha nee natuurlijk niet maar sommige mensen doen dat nou eenmaal bedoel ik.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Suske schreef:Met zulke hersenloze mensen valt toch niet te praten.

Idd.....Rare gozer, ontwijken de volgende keer, spoort overduidelijk niet.
Ik ben er ook niet blij mee als een loslopende hond op mijn vastzittende hond afdendert maar een sorry
is genoeg hoor.
Mijn Leo had laatst bananen in zijn oren, komt altijd terug altijd maar die labrador naast de fiets was
gewoon leuker of lekkerder of ik heb geen idee wat hem bezielde en dan kun je alleen maar excuses maken
en meer niet.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”