Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

haren overeind

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder
Aantal honden: 1

haren overeind

Ongelezen bericht door mirretje »

Onze hond loopt altijd borstelend naar andere honden toe. Terwijl hij het geweldig vind om te spelen en meestal gaat ie ook spelen met de hond waar hij naartoe loopt. Maar wel altijd eerst die haren overeind. Is dat onzekerheid of dominantie? Nog nooit een vechtpartij ofzo meegemaakt. Dus snap niet waarom hij altijd zijn haren overeind moet zetten. Andere hondeneigenaren denken dan dat ie agressief komt doen maar dat is ie nooit. En hoe leer je zoiets af?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
HTC-Fivel
Actief
Contacteer:

Re: haren overeind

Ongelezen bericht door HTC-Fivel »

Je geeft helaas te weinig informatie om te zeggen of het onzekerheid of dominantie is.

Haren overeind zetten is in ieder geval een teken van spanning. Het hoeft verder niets te betekenen te hebben. Jammer genoeg wordt het vaak gezien als teken van agressie. In veel gevallen is dat het niet.
Spelen - Opvoeden - Sporten

Luisteren = een goede gewoonte :)

http://www.htcfivel.nl/
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sarah5 »

nieuw commando "haren plat!" :D

Grapje ik kan er niets zinnigs over zeggen maar lees wel even mee, hier ook een borstel dame.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Bo doet het als ze iets spannend vindt dat kan een eng geluid zijn, iemand die er volgens haar vreemd uitziet maar ook een andere hond.
Denk niet dat je zoiets af kunt leren, de vraag is ook of je dat moet willen. Meestal geeft de hond er namelijk wel een signaal mee af.
moniek&bo
Zeer actief

Dubbel
Laatst gewijzigd door moniek&bo op 19 feb 2013 15:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het duidt op spanning. In wat voor vorm dan ook.
Het krijgt pas een betekenis in combinatie met ander gedrag. De ene borstelende hond benaderd een andere hond omzichtig en met egards, de andere gaat er bij grommen en op stijve poten lopen. Het borstelen op zich is slechts een teken dat de hond niet ontspannen is.
Net zoals wij blozen of beginnen te stotteren, bij wijze van spreken. Dat betekent niks, maar je begrijpt wel dat diegene niet ontspannen is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

mirretje schreef:En hoe leer je zoiets af?
Niet.
Net zoals je iemand het blozen niet af kunt leren.
mirretje
Zeer actief

hij loopt inderdaad ook met stijve poten. Maar grommen doet ie niet. Dan gaat hij borstelend en met stijve poten naar die andere hond toe om te snuffelen en daarna is het meestal spelen.
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik denk dat als je het gaat proberen om het af te leren, dat alleen maar extra spanning met zich mee brengt. Gewoon goed naar je hond blijven kijken en als je denkt dat de spanning teveel wordt voor beide partijen kun je altijd doorlopen. Wat andere mensen denken of zeggen zou ik me niet teveel van aantrekken.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Buster doet dat, als hij onzeker is, of de andere partij (reu) leuk of niet leuk gaat reageren.
hij kan dan de andere partij nog niet zo goed inschatten, en dat is een beetje spannend. dan borstelt Buster.
Nerazi
Zeer actief

mirretje schreef:hij loopt inderdaad ook met stijve poten. Maar grommen doet ie niet. Dan gaat hij borstelend en met stijve poten naar die andere hond toe om te snuffelen en daarna is het meestal spelen.
Dan zou ik hem het commando 'doorlopen' aanleren. Als Enzi met stijve poten op een hond af wilt lopen is dat het begin van een potje patsen. En dat mag meneer niet..
mirretje
Zeer actief

nou ik vind het altijd erg jammer als mensen denken dat ie agressief is want die lijnen dan snel hun hond aan. Of lopen met een grote boog om ons heen. En dan wordt er dus niet gespeeld en dat vind ik dan wel sneu want rocco vind het geweldig om te rennen met andere honden.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Hier ook, al van kleins af aan.
9 van de 10 keer gewoon opwinding, in de vorm van blozen zoals Jaap zei.
Die 10e keer zie ik het wel aan de rest van haar lichaam.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

mirretje schreef:nou ik vind het altijd erg jammer als mensen denken dat ie agressief is want die lijnen dan snel hun hond aan. Of lopen met een grote boog om ons heen. En dan wordt er dus niet gespeeld en dat vind ik dan wel sneu want rocco vind het geweldig om te rennen met andere honden.
Dan had je geen Mechelse Herder moeten nemen :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Nerazi
Zeer actief

mirretje schreef:nou ik vind het altijd erg jammer als mensen denken dat ie agressief is want die lijnen dan snel hun hond aan. Of lopen met een grote boog om ons heen. En dan wordt er dus niet gespeeld en dat vind ik dan wel sneu want rocco vind het geweldig om te rennen met andere honden.
Ik herken je gevoel wel. Maar dat heb je toch sneller met een ras als een herder of in mijn geval een Ridgeback. Ik heb een aantal honden waar Enzi mee mag spelen. Voor de rest zal hij t maar met mij moeten doen :pffff: als hij volwassen is krijgt hij er een vriendinnetje bij. Maar dat duurt nog wel even :mrgreen:
moniek&bo
Zeer actief

Persoonlijk vind ik het wel handig omdat ik zo meteen weet dat ze iets spannend vindt. Dan kan ik daarop anticiperen.
Als de hond geen signaal af zou geven zou ik de hond minder snel begrijpen denk ik.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nou in combinatie met die stijve poten zou ik ook een blokje omlopen hoor. Het hoeft niet altijd aan jouw hond te liggen. Maar er is zoiets als actie-reactie. Mijn hond zal in de regel op een borstelend hond reageren, waardoor het geen spel wordt, zeker als die hond ook nog met stijve poten loopt (en wellicht met oren naar voren en staart omhoog?). In feite geeft jou hond een zeer gespannen signaal af en het is maar net hoe handig de tegenpartij dit oplost. Ik denk dat er veel honden zijn die het niet kunnen oplossen, waardoor het verstandiger is om het maar niet te laten gebeuren en misschien is het feit dat het niet tot vechtpartijen komt, juist wel omdat jou omgeving toch liever een straatje omloopt. Ik loop het risico in ieder geval ook niet. En ja dan ontloopt Kay ook wel eens een leuk spel. Soms kom je elkaar dan ineens onverwacht tegen en blijkt het heel goed te gaan. Dat is dan mooi meegenomen, maar ik ga het in zo'n geval toch liever uit de weg, aangezien de kans van slagen gewoon kleiner is.
Afbeelding
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Het betekend spanning of opgewondenheid.
Ik denk dat de reactie van de andere hond bepaald of er gespeeld word of niet.
Het is elkaar aftasten/lezen .
Als Fynn (onze reu) zo op een hond afgaat kijk ik hoe de andere hond reageert en zie ik dat die er niet van gediend is krijgt Fynn het commando doorlopen.
Ik heb hem dat aangeleerd en beloon hem daar elke keer nog voor en het werkt goed.

Wij hebben 2 reuen en ze mogen van mij niet samen op een andere hond af ik roep er altijd eentje bij me.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Onze Nelle zou daar negatief op reageren.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Die van mij borstelt ook, vooral bij begroetingen met onbekende honden of wanneer er meerdere honden tegelijk op haar af komen.

Misschien is het een idee om een paar vaste speelmaatjes te hebben waar je mee afspreekt?
Want ja, het is nou eenmaal zo dat de combi grote hond + borstelen + stijve poten niet direct uitnodigend uit ziet en ik denk dat er genoeg mensen dan uit voorzorg maar aanlijnen. Daar heb je het borstelen niet eens bij nodig, er zijn genoeg mensen die hun hond aanlijnen of de andere kant op lopen als wij er aan komen. Nouja, prima toch moeten ze helemaal zelf weten.
Ik lijn aan bij kleine hondjes die niet zelfverzekerd zijn, of slecht te lezen zijn door omhoogstaande pluimstaarten en dat soort ongein, want ik weet dat mijn hond daar niet leuk op reageert. Heeft niks te maken met dat de andere hond dan evt. agressief zou zijn hoor.
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Hier ook 1 die het doet... en die wil ook alleen maar spelen.
Bij boef is het wel een stukje onzekerheid, want als de hond een move maakt gaat hij eerst van de hond weg met lage houding, maar als er niks gebeurt dan gaat hij vollop spelen en zakken de haren vanzelf.
Boef kan andere honden prima negeren en door lopen dus als we wat tegen komen loop ik gewoon door, geen aandacht aan geven. Hij ziet zelf gelukkig goed of het een speelkameraatje is of dat hij door moet lopen.
Dacht in het begin dat hij dit deed omdat alles nieuw voor hem was, maar nu ik hem 2 maand heb en hij het nog steeds doet denk ik dat het niet weg zal gaan.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

yodi schreef:Onze Nelle zou daar negatief op reageren.
Sky ook maar dat is een heel slecht voorbeeld. die gaat er gillend vandoor in zo'n geval.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Toch wel handig een hond met kort haar, aan die van mij kun je weinig aflezen. Een andere hond zeker niet. Ik zie alleen de pootje wat langer worden :wink:
Ik kreeg al eens een tip van een GT om een gekleurd draadje door de oorharen te vlechten zodat je beter ziet wat ze met de oren doen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Pemba schreef:Toch wel handig een hond met kort haar, aan die van mij kun je weinig aflezen. Een andere hond zeker niet. Ik zie alleen de pootje wat langer worden :wink:
Ik kreeg al eens een tip van een GT om een gekleurd draadje door de oorharen te vlechten zodat je beter ziet wat ze met de oren doen.
Ik zal vast de enige zijn die daar nog nooit aan gedacht heeft, maar dát vind ik nog eens een handige tip! :ok:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Coda zet altijd een hanekam op bij ontmoetingen met andere honden :mrgreen: Het scheelt dat zij verder kennelijk wel heel schattig oogt want mensen laten het gaan, ze loopt met een boogje om de betreffende hond heen en dan kan er eventueel kennis gemaakt worden. Het is gewoon spanning maar dat is niet perse negatief. In Coda's geval moet ze even de tijd krijgen. Honden die gelijk op haar af vliegen vindt ze niet leuk, dan wordt ze wel pissig. Maar als ze los loopt laat ik haar vooral gaan want dan verloopt de ontmoeting het meest relaxed.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Abby borstelt ook zo en in combinatie met ander gedrag weet ik wat ze bedoelt. Hou haar ook altijd goed in de gaten als ze kennismaakt met een onbekende hond of zelfs als ze even snuffelt met bekende. Ze kan ineens bedenken dat ze een punt mag maken bij een andere hond.
Los is dat veel minder.
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Mijn mh borstelt ook als ze kennis gaat maken met andere honden. Over het algemeen zakt ze wat door haar poten, doet haar oren naar achter en haar staart laag. Veel mensen vinden het eng als zij haar haren omhoog doet terwijl ze over het algemeen best een goedzak is. Alleen bij hele bange honden wil ze nog wel eens een punt maken zodra ik haar zie omslaan moet ze doorlopen. Ze zou van mij niet met stijve potenop een andere hond mogen aflopen.
Tarzan&Happy
Zeer actief
Mijn ras(sen): chiwawa's

Ongelezen bericht door Tarzan&Happy »

Hoii Tarzan zou ook het zelfde terug gaan reageren en valt dan zelf aan dus zo ook ik loop even andere kant op
maar niet om jou en je hond maar om Tarzan zeker als er hond met haren over eind staan voor hem
toevalig zij iemand dat gister op mijn topic los lopende honden ze noemde dat( stilte voor de storm ) geweldig om te zien maar ben weg voordat het wel uit de hand loopt
maar inderdaad het hoeft ook niet soms lopen ze ook gewoon door met die haren nog over eind haha
zo ook ik heb twee reutjes en twee op 1 hond af gaat nooit goed ik doe ook altijd 1 hond eerst meestal Tarzan en dan mag Happy ook even kijken gaat dat goed mogen ze samen zo staat Tarzan soms al op afstand met zijn haren dan corrigeer ik hem wel even met de riem
maar wat het inhoud zou ik echt niet weten dacht zelf inderdaad dat het met dominantie te maken had maar ben geen GT en ook maar een beginster hihihi
groetjes inge
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Niko kan niet borstelen.
Als hij heel hard z'n best doet gaan er wel drie haren op z'n kont overeind.
mirretje
Zeer actief

ik denk dat het inderdaad onzekerheid is. Hij piept ook als hij naar de andere hond toeloopt. Maar zijn er zoveel slechte mechelse herders dat mensen al bij voorbaat angstig zijn?? Vind dat zo raar. Ben nog nooit een rare mechelaar tegen gekomen. Gaat altijd goed tot nu toe.... En rocco borstelt ook naar honden die hij wel kent. Dus het is niet alleen het onbekende waar hij onzeker van wordt.
Ach dan maar een borstelende hond en het risico dat mensen dus met een boog om je heen lopen. Tis niet anders. Zou niet weten hoe ik hem zekerder kan maken in zijn contact met andere honden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”