Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tuinplanten en bomen
Moderator: moderatorteam
- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 2
Re: Tuinplanten en bomen
http://www.puppyopvoeden.nl/giftige-pla ... or-honden/
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Deze is ook goedIcecold81 schreef: http://www.puppyopvoeden.nl/giftige-pla ... or-honden/
http://www.hondenplaza.nl/infoplanten
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Ik heb altijd begrepen dat sowieso alles wat groenblijvend is in de winter giftig is.
-
Gos
- Zeer actief
Als ik door de lijsten heen kijk, dan staan er nogal een aantal van deze levensgevaarlijke planten bij ons in de tuin. En ik ga ze er ook niet uithalen, ook al hebben we drie honden, hebben we een paar jaar geleden een nest gefokt en zijn we van plan later dit jaar een nest te fokken.
Ok, het zal misschien van de inrichting van je tuin afhangen, maar wij hebben er gelukkig nog nooit problemen mee gehad, misschien vanwege een paar regels:
- de honden worden opgevoed niet aan de planten te zitten
- ze worden niet zonder toezicht in de tuin gelaten, en zeker niet zolang ik niet zeker ben van het eerst genoemde punt
- ze krijgen alternatieve bezigheden aangeboden zodat ze niet uit verveling je tuin gaan lopen snoeien
Dat kost allemaal wel wat investering als ze jong zijn of je puppen hebt, maar het kan dus best wel
Overigens, planten als hulst en salomonszegel komen we hier in het bos ook volop tegen, dat ga ik ook niet vermijden omdat er gevaarlijke planten staan
Ok, het zal misschien van de inrichting van je tuin afhangen, maar wij hebben er gelukkig nog nooit problemen mee gehad, misschien vanwege een paar regels:
- de honden worden opgevoed niet aan de planten te zitten
- ze worden niet zonder toezicht in de tuin gelaten, en zeker niet zolang ik niet zeker ben van het eerst genoemde punt
- ze krijgen alternatieve bezigheden aangeboden zodat ze niet uit verveling je tuin gaan lopen snoeien
Dat kost allemaal wel wat investering als ze jong zijn of je puppen hebt, maar het kan dus best wel
Overigens, planten als hulst en salomonszegel komen we hier in het bos ook volop tegen, dat ga ik ook niet vermijden omdat er gevaarlijke planten staan
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Waar ik wel op let, als ze aan het gras happen zijn in het voorjaar en zomer, is kijken of er geen nachtschade oid tussen het gras staat. Ze happen soms in het wilde weg en dan kan er iets meegehapt worden wat wel schadelijk is. Om gras happen nou te gaan verbieden, vind ik ook overdreven.
En inderdaad gewoon verbieden in de tuin en in huis om platen te eten. Planten eten zie ik toch als slopen en dat kun je voorkomen door ze genoeg te doen aan te bieden natuurlijk. Denk niet dat ze het doen voor de pitamientjes.
Wat ik trouwens doe als één van mijn dieren iets heeft gegeten waarvan ik niet zeker ben of het giftig is, type ik gewoon bijvoorbeeld 'hond avocado' in op google en dan rolt er meestal vanzelf wel uit of het giftig is of niet. Soms weet men het niet zeker en moet je even wat sites nakijken of het kan of niet. Er is volgens mij geen helemaal volledige lijst, voor konijnen moet ik ook altijd op meerdere plekken zoeken, als het iets bijzonders is. Bijvoorbeeld met de feestdagen verkopen ze allerlei groente en fruit die ze normaal niet hebben, en als ik wil weten of mijn konijnen het kunnen eten, google ik gewoon. Ik heb ook wel eens iets niet gevonden, dan geef ik het niet.
Maar als je het nergens kunt vinden en je hond heeft het binnen gekregen, zou ik hem goed in de gaten houden op vergiftigingsverschijnselen zoals sloomheid, braken, kwijlen, duizeligheid ed. Maar goed, als je het echt niet vertrouwt, kun je altijd nog naar de da voor een braakmiddel natuurlijk. Volgens mij zijn giftige planten vaak bitter van smaak, dus je kunt een blad tegen je lip aanhouden om te zien hoe bitter het is. Tropische planten zijn ook vaak giftig. Je kunt ook een huismiddel gebruiken om braken op te wekken: waterstofperoxide 3%. Een eetlepel naar binnen gooien en laten slikken, zorgt ervoor dat ze gaan braken. Als je niet in de gelegenheid bent om naar de dierenarts te gaan, is dat wel handig om te weten, vind ik. Ik heb ook altijd een flesje in huis.
En inderdaad gewoon verbieden in de tuin en in huis om platen te eten. Planten eten zie ik toch als slopen en dat kun je voorkomen door ze genoeg te doen aan te bieden natuurlijk. Denk niet dat ze het doen voor de pitamientjes.
Wat ik trouwens doe als één van mijn dieren iets heeft gegeten waarvan ik niet zeker ben of het giftig is, type ik gewoon bijvoorbeeld 'hond avocado' in op google en dan rolt er meestal vanzelf wel uit of het giftig is of niet. Soms weet men het niet zeker en moet je even wat sites nakijken of het kan of niet. Er is volgens mij geen helemaal volledige lijst, voor konijnen moet ik ook altijd op meerdere plekken zoeken, als het iets bijzonders is. Bijvoorbeeld met de feestdagen verkopen ze allerlei groente en fruit die ze normaal niet hebben, en als ik wil weten of mijn konijnen het kunnen eten, google ik gewoon. Ik heb ook wel eens iets niet gevonden, dan geef ik het niet.
Maar als je het nergens kunt vinden en je hond heeft het binnen gekregen, zou ik hem goed in de gaten houden op vergiftigingsverschijnselen zoals sloomheid, braken, kwijlen, duizeligheid ed. Maar goed, als je het echt niet vertrouwt, kun je altijd nog naar de da voor een braakmiddel natuurlijk. Volgens mij zijn giftige planten vaak bitter van smaak, dus je kunt een blad tegen je lip aanhouden om te zien hoe bitter het is. Tropische planten zijn ook vaak giftig. Je kunt ook een huismiddel gebruiken om braken op te wekken: waterstofperoxide 3%. Een eetlepel naar binnen gooien en laten slikken, zorgt ervoor dat ze gaan braken. Als je niet in de gelegenheid bent om naar de dierenarts te gaan, is dat wel handig om te weten, vind ik. Ik heb ook altijd een flesje in huis.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Mijn honden eten alleen planten als ze misselijk zijn.
Met als doel goed te kunnen braken.
Bepaald niet met als doel om te slopen.
Alsof honden het doel hebben om te slopen.
Wij vinden het slopen.
Wij vinden het slopen.
-
Gos
- Zeer actief
Ik noem het geen slopen. De jongste vond het de eerste tijd gewoon leuk om aan dingen te trekken, en blijkbaar waren bloemen en dan met name rozen onweerstaanbaar. Dat is zo afgeleerd natuurlijk. Verder eten ze niet van planten, behalve soms van bepaald gras (reu en jongste teef) of heel specifiek, braamblad (oudste teef). Ze gaan echt niet aan de taxus beginnen, ook indertijd de pups niet.ranetje schreef:Mijn honden eten alleen planten als ze misselijk zijn.
Wij vinden het slopen.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Nee, absoluut geen zout. Daarvan moet je zoveel geven om te gaan braken en als dat niet lukt, kun je alsnog naar de dierenarts om een natriumvergiftiging te voorkomen. Waterstofperoxide, het klinkt heel gek, maar het werkt wel en is niet schadelijk voor de hond. Wel de 3% gebruiken dan. Maar het is wel een huismiddeltje dus altijd op eigen risico natuurlijk, ik heb het zelf nog nooit hoeven uitproberen. Als het goed is, zou je er informatie over kunnen vinden met googlen.