Als ik denk aan een beginnershond krijg ik een beeld voor ogen van een klein, makkelijk hondje dat je met twee vingers in je neus kunt opvoeden.
Maar ja aan dat kleine hondje zit je zo 10 jaar vast, best een behoorlijke tijd om te oefenen lijkt me
Maar ja niet iedereen wil natuurlijk met een klein hondje beginnen.
Je kiest natuurlijk vooral een hond die bij je manier van leven past, maar natuurlijk ga je dan ook af op uiterlijk, aangezien je er toch mee rond moet gaan lopen
Als je nog nooit een eigen hond hebt gehad of hebt opgevoed moet je dan natuurlijk nagaan of het verstandig is om een hond te nemen die jou wel zal opvoeden i.p.v. andersom en er zijn natuurlijk rassen die hier om bekend staan.
Maar als je nu heel zeker weet dat een bijv. een herder, een stafford of een beagle heel goed bij jou past omdat je ze a. mooi vindt b. het karakter bij jou past c. de hond bij jouw leefwijze past (veel wandelen of niet, kinderen of niet, sportief of niet enzovoorts) en je hebt je goed ingelezen en shows en fokkers bezocht wat is dan het probleem om een dergelijke hond als eerste hond te nemen?
Je zal toch ergens moeten beginnen?
Maar goed even terugkomend op mijn vraag, wat vinden jullie een goede beginnershond?
Is er wel zo iets als een beginnershond?
Welk ras zou je nooit aanraden aan een beginner?
O en even over verkeerde beweegredenen gesproken om een hond te nemen:
Ik vang puppies op voor het asiel en had op een gegeven moment een mooie chocolade bruine labrador zitten.
Komen er mensen kijken, die ten eerste al schrikken van mijn overenthousiaste lab (
Heb ze ten sterkste afgeraden een lab te nemen, uiteindelijk kwam het labje bij een leuk jong stel terecht die veel met hem ondernemen.