Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vanaf 1 april 2013: verplicht chippen van honden
Moderator: moderatorteam
- yukon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Het is nog niet weid verspreid op internet te vinden maar de eerste berichten zijn binnengekomen dat het nu toch eindelijk gaat gebeuren. Vanaf 1 april zal het zo ver moeten zijn dat honden verplicht gechipt moeten worden.
De NDG houdt in maart verschillende avonden over dit thema.
Ben heel benieuwd of het nu echt zo ver is.
De NDG houdt in maart verschillende avonden over dit thema.
Ben heel benieuwd of het nu echt zo ver is.
-
moniek&bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Re: vanaf 1 april 2013: verplicht chippen van honden
Kijk, dat is nog eens goed nieuws!
Hoop dat het echt doorgevoerd wordt!
Hoop dat het echt doorgevoerd wordt!
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
En moet dan elke hond een chip hebben, of moeten pups vanaf die tijd verplicht gechipt worden?
Gizje hier is nl ook niet gechipt en is nu 10...
Gizje hier is nl ook niet gechipt en is nu 10...
- yukon
- Zeer actief
- Contacteer:
De exacte regels weet ik niet, maar vanaf die dag moeten pups met uiterlijk 7 weken worden gechipt. Honden die dan al volwassen zijn op 1 april hoeven geen chip te krijgen.
Honden die uit het buitenland worden gehaald moeten dan ook binnen een paar dagen gechipt worden.
Belangrijke regel ook dat de eigenaar en evt nieuwe eigenaar er voor zorgt dat de chip op de goede gegevens geregistreerd staat.
Honden die uit het buitenland worden gehaald moeten dan ook binnen een paar dagen gechipt worden.
Belangrijke regel ook dat de eigenaar en evt nieuwe eigenaar er voor zorgt dat de chip op de goede gegevens geregistreerd staat.
- Ody
- Zeer actief
Super, nu de katten nog 
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Until you meet again one day......
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Er zijn al eerder geruchten over een datum geweest. Eerst zien dan geloven geldt hier voor mij. Hoe triest ook, want ben er zeker voorstander van
- yukon
- Zeer actief
- Contacteer:
crutz schreef:Er zijn al eerder geruchten over een datum geweest. Eerst zien dan geloven geldt hier voor mij. Hoe triest ook, want ben er zeker voorstander van
Ik snap je reactie helemaal. Kan er op internet ook maar op 1 website tot nu toe wat over vinden.
Maar ik loop stage in een dierenkliniek en wij kregen er mail over dat het nu zeker is en dus ook dat je je kan inschrijven voor een infoavond.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
Op onze kliniek ook mail inderdaad!
Ben benieuwd want we hebben er nooit eerder wat van gehoord....
Ben benieuwd want we hebben er nooit eerder wat van gehoord....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
yukon schreef:crutz schreef:Er zijn al eerder geruchten over een datum geweest. Eerst zien dan geloven geldt hier voor mij. Hoe triest ook, want ben er zeker voorstander van
Ik snap je reactie helemaal. Kan er op internet ook maar op 1 website tot nu toe wat over vinden.
Maar ik loop stage in een dierenkliniek en wij kregen er mail over dat het nu zeker is en dus ook dat je je kan inschrijven voor een infoavond.
1 april
Fenneke en Baloe

-
baasje van nesco
- Actief
fenneke schreef:yukon schreef:crutz schreef:Er zijn al eerder geruchten over een datum geweest. Eerst zien dan geloven geldt hier voor mij. Hoe triest ook, want ben er zeker voorstander van
1 april
gevaarlijk ja 1 april
-
Marion.
Dat zijn toch geen dingen om grappen over te maken???fenneke schreef:1 april
Hoe dan ook, ik wil zelf dat mijn dieren gechipt zijn (en ik zorg er dus ook voor dat ik als baasje geregistreerd sta). Ik heb mijn nep-Goldens dik 15 en 14 jaar geleden ook laten chippen.
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Ik had begrepen dat het al verplicht was voor alle geboren pups vanaf 1 januari.
Edit: even nagezocht, zou inderdaad pas in het voorjaar verplicht worden.
Edit: even nagezocht, zou inderdaad pas in het voorjaar verplicht worden.
-
Canidae
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
De Dierenbescherming ziet het verplicht stellen van chippen van katten wel als middel om een substantiële bijdrage te leveren aan het terugdringen van het aantal zwerfkatten in Nederland : http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/3210Ody schreef:Super, nu de katten nog
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Voor dit soort zaken ben ik op een ander forum op een handig appje gewezen & daar staat ook nog niets vermeld over 1-4
Je kunt ook de "Nieuwe wetten App" installeren, je krijgt dan tijdig bericht wát en wanneer iets gaat veranderen![]()
Link: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/app (is een App van de overheid zelf)
Je hoeft alleen maar de tak 'Bedrijfsvoering' op 'aan' te zetten, daar valt namelijk de 'Wet dieren' onder...
- Cherish
- Actief
Hier in België is dit al een tijd verplicht. Toch heeft die wetgeving weinig effect, als je ziet hoeveel er zonder chip in het asiel terecht komen. Vaak wordt de chip uitgesneden..
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dus ze komen met verwondingen in het asiel?Cherish schreef:Hier in België is dit al een tijd verplicht. Toch heeft die wetgeving weinig effect, als je ziet hoeveel er zonder chip in het asiel terecht komen. Vaak wordt de chip uitgesneden..
Of is de chipreader niet in orde
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ze zijn meestal gewoonweg niet gechipt. Honden zonder stamboom hebben vaak geen chip hier.ranetje schreef:Dus ze komen met verwondingen in het asiel?Cherish schreef:Hier in België is dit al een tijd verplicht. Toch heeft die wetgeving weinig effect, als je ziet hoeveel er zonder chip in het asiel terecht komen. Vaak wordt de chip uitgesneden..![]()
- Laboriginals
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Jipping heeft dit inderdaad ook in zijn nieuwjaarstoespraak genoemd:
´De overheid start in het voorjaar van 2013 met de verplichte Identificatie & Registratie van alle geboren honden. De Raad van Beheer is daarop voorbereid en zal zich in 2013 aanmelden als één van de databanken die de verplichte registratie bij de overheid kan aanbieden. Hierdoor kunnen wij onze bestaande fokkers en pup kopers een complete dienstverlening aanbieden. Fokkers en pup kopers kunnen zo naast de registratie in het NHSB ook aan hun verplichting van registratie bij de overheid voldoen. De dienstverlening zal ook opengesteld worden voor niet-rashonden.´
De toespraak is te lezen op de site van de Raad. Er staan nog meer plannen voor dit jaar op, zoals dat vanaf januari de locatiecontrole ingaat. Dus best de moeite om even door te lezen
Hanneke
´De overheid start in het voorjaar van 2013 met de verplichte Identificatie & Registratie van alle geboren honden. De Raad van Beheer is daarop voorbereid en zal zich in 2013 aanmelden als één van de databanken die de verplichte registratie bij de overheid kan aanbieden. Hierdoor kunnen wij onze bestaande fokkers en pup kopers een complete dienstverlening aanbieden. Fokkers en pup kopers kunnen zo naast de registratie in het NHSB ook aan hun verplichting van registratie bij de overheid voldoen. De dienstverlening zal ook opengesteld worden voor niet-rashonden.´
De toespraak is te lezen op de site van de Raad. Er staan nog meer plannen voor dit jaar op, zoals dat vanaf januari de locatiecontrole ingaat. Dus best de moeite om even door te lezen
Hanneke
- ranetje
- Zeer actief
Zo is het hier ook hoor.Linsey schreef:Ze zijn meestal gewoonweg niet gechipt. Honden zonder stamboom hebben vaak geen chip hier.ranetje schreef:Dus ze komen met verwondingen in het asiel?Cherish schreef:Hier in België is dit al een tijd verplicht. Toch heeft die wetgeving weinig effect, als je ziet hoeveel er zonder chip in het asiel terecht komen. Vaak wordt de chip uitgesneden..![]()
Ik reageerde op "vaak wordt de chip weggesneden" in de posting van Cherish.
Dat "vaak" lijkt me niet het geval.
Het komt vast wel voor.
Bovendien kreeg ik een keer de indruk dat er niet goed naar een chip was gezocht en van een keer weet ik zeker dat de chipreader niet functioneerde.
In dat laatste geval is een baas een behoorlijke tijd aan het zoeken geweest naar zijn hond.
Die al die tijd al dood bleek te zijn en in de vriesla van een DA lag en was aangemeld als chiploos.
Terwijl hij wel een chip had.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Dit soort verhalen heb de laatste tijd ook meermaals gelezen, dat de chip bij gevonden honden niet geregistreerd staat of dat de instantie die de hond vond niet over een chipreader beschikte. Waardoor zelfs een hond waar de baasjes naar op zoek waren, in een kadaverbak terecht was gekomen.ranetje schreef:Zo is het hier ook hoor.Linsey schreef:Ze zijn meestal gewoonweg niet gechipt. Honden zonder stamboom hebben vaak geen chip hier.ranetje schreef:Dus ze komen met verwondingen in het asiel?Cherish schreef:Hier in België is dit al een tijd verplicht. Toch heeft die wetgeving weinig effect, als je ziet hoeveel er zonder chip in het asiel terecht komen. Vaak wordt de chip uitgesneden..![]()
Of is de chipreader niet in orde![]()
Ik reageerde op "vaak wordt de chip weggesneden" in de posting van Cherish.![]()
Het komt vast wel voor.
Bovendien kreeg ik een keer de indruk dat er niet goed naar een chip was gezocht en van een keer weet ik zeker dat de chipreader niet functioneerde.
In dat laatste geval is een baas een behoorlijke tijd aan het zoeken geweest naar zijn hond.
Die al die tijd al dood bleek te zijn en in de vriesla van een DA lag en was aangemeld als chiploos.
Terwijl hij wel een chip had.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Neeltje
Dat krijgen ze toch nooit dicht, of worden dierenartsen dan verplicht om honden zonder chip er een in te brengen??
Hier is alles gechipt geweest, hond en kat, behalve kater Gijs, die kreeg zijn dikke lijf met geen mogelijkheid over de schutting.
Hier is alles gechipt geweest, hond en kat, behalve kater Gijs, die kreeg zijn dikke lijf met geen mogelijkheid over de schutting.
- yukon
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben ook wel heel benieuwd naar de verplichtingen voor de da. Als het goed is ga ik 28 maart naar een infoavond erover. Zal daarna wel meer info geven, als ik het gehoord heb.Neeltje schreef:Dat krijgen ze toch nooit dicht, of worden dierenartsen dan verplicht om honden zonder chip er een in te brengen??
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik reageerde daar eigenlijk ook op, was niet erg duidelijk zo. Ik bedoelde ermee dat als een hond geen chip heeft in België het niet wilt zeggen dat ze weggesneden is, maar dat hij er gewoonweg vanaf het begin al geen had, ondanks dat het verplicht is om elke hond te chippen vanaf 1997 zijn kruisingen en stamboomloze honden vaak niet gechipt.ranetje schreef:Zo is het hier ook hoor.Linsey schreef:Ze zijn meestal gewoonweg niet gechipt. Honden zonder stamboom hebben vaak geen chip hier.ranetje schreef:Dus ze komen met verwondingen in het asiel?Cherish schreef:Hier in België is dit al een tijd verplicht. Toch heeft die wetgeving weinig effect, als je ziet hoeveel er zonder chip in het asiel terecht komen. Vaak wordt de chip uitgesneden..![]()
Of is de chipreader niet in orde![]()
Ik reageerde op "vaak wordt de chip weggesneden" in de posting van Cherish.![]()
Het komt vast wel voor.
En in België word de chip automatisch geregistreerd door de dierenarts als er 1 gezet word, in Nederland vond ik dat best vreemd dat dat niet zo is toen ik voor het eerst een Nederlandse hond kocht en zijn chip nergens geregistreerd stond.
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Denk dat dat ook afhankelijk is van de da of sinds kort veranderd. Mijn katten zijn in oktober gechipt en door de da geregistreerd.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Zowel Kai, Dino als Wolfke stonden nergens geregistreerd (komen alledrie uit Nederland, 2 verschillende fokkers).
- yukon
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk wel dat het slim is wat de rvb gaat doen. gezien het feit dat veel rashonden nu alleen geregistreerd zijn bij de rvb, en deze niet buiten kantoortijden om zijn te bereiken. dus voor de gevonden rashonden wel zo fijn.Tara schreef:De Raad van Beheer gaat zich aanbieden als databank? Het is me wat!Laboriginals schreef:Jipping heeft dit inderdaad ook in zijn nieuwjaarstoespraak genoemd:
De toespraak is te lezen op de site van de Raad. Er staan nog meer plannen voor dit jaar op, zoals dat vanaf januari de locatiecontrole ingaat. Dus best de moeite om even door te lezen![]()
Hanneke
De NDG doet uitstekend werk, en laat de RvB nou eerst eens even andere en veel urgentere zaken op de rit gaan zetten, alvorens weer van alles aan te halen.
-
tkuijernl
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
ik dacht dat het al verplicht was, keek ook raar toen ik zag dat alex nog geen chip had, hij heeft dan ook bij zn 9 weken enting gelijk een chip gekregen
groetjes Tamara
- Cherish
- Actief
Honden zijn ofwel nog steeds niet gechipt ondanks de wetgeving of de chip werd weggesneden. Als je kijkt op info in Belgische asiels staat dat laatste toch regelmatig vermeld.ranetje schreef:Dus ze komen met verwondingen in het asiel?Cherish schreef:Hier in België is dit al een tijd verplicht. Toch heeft die wetgeving weinig effect, als je ziet hoeveel er zonder chip in het asiel terecht komen. Vaak wordt de chip uitgesneden..![]()
- ranetje
- Zeer actief
Cherish schreef:Honden zijn ofwel nog steeds niet gechipt ondanks de wetgeving of de chip werd weggesneden. Als je kijkt op info in Belgische asiels staat dat laatste toch regelmatig vermeld.ranetje schreef:Dus ze komen met verwondingen in het asiel?Cherish schreef:Hier in België is dit al een tijd verplicht. Toch heeft die wetgeving weinig effect, als je ziet hoeveel er zonder chip in het asiel terecht komen. Vaak wordt de chip uitgesneden..![]()
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Is dat niet een reclamestunt van ndg? Mocht het dan ingaan zijn ze toch mooi iedereen een stap voor.