Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prednison vs. Atopica

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Melissa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes
Aantal honden: 4

Prednison vs. Atopica

Ongelezen bericht door Melissa »

Helaas is t weer helemaal mis met Cenzo. (DH)
Hij had ineens bulten tussen zijn tenen en tussen zijn voetkussentjes.
Naar de DA en het blijkt een schimmelinfectie te zijn. AB, pijnstilling en iedere dag poten wassen met Malaseb. Buiten de schoenen aan en zo loopt hij in ieder geval weer.
Maar helaas na de kuur heeft hij nog veel pijn aan zijn poten. Dus weer naar de DA.... De pijn blijkt te komen door een bacterie die er bij gekomen is. Hoe? Dat is de grote vraag. Nu weer een AB en pijnstilling en hopen dat t nu wel opknapt.

Maar dan t volgende.....
Cenzo staat al een hele tijd op de pred. voor zijn allergieën/ Nu met de DA over Atopica gehad...
Heb even gegoogeld en kom van alles tegen. Wat is wijsheid....
Gewoon op de pred. laten staan? Of toch Atopica proberen?
Zou graag jullie ervaringen horen....

T arme mannetje heeft zoveel pijn :jank:
Over twee maanden wordt hij 6, hoop zo dat hij nog een hele tijd bij ons is.....
Afbeelding
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Prednison vs. Atopica

Ongelezen bericht door bandolero »

Prednison is een corticosteroïd. Het zal zijn allergiën wel onderdrukken, maar zorgt ook voor een verminderde afweer.
Daarom waarschijnlijk dat je hond ook vatbaarder geweest is voor die bacteriële infectie.
Voor die schimmelinfectie zou het mij trouwens ook verwonderen dat je hond antibiotica gekregen heeft, want die helpen enkel tegen bacteriën, niet tegen schimmels :-)

Nu zie ik op de bijsluiter van atopica staan dat het gebruikt wordt voor atopische dermatitits,
en dat wordt aangeraden om eerst bacteriële en/of schimmelinfecties te behandelen vooraleer met atopica te starten.
Beetje vreemd dus...
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Bovendien bij een dergelijke diagnose zou er een afkrabsel gemaakt moeten worden waaruit dat zou blijken, maar niet op het oog behandelen. Zolang dat niet gedaan is, zijn er legio andere mogelijkheden buiten een schimmel of bacterie om. Die malaseb haalt alle bescherming van de huid weg, waardoor je hond nog vatbaarder wordt voor die invloeden van buitenaf. Ik heb er slechte ervaring mee. Gewoon spoelen met groene biotex en daarna een antiseptic spray op basis van etherische oliën en 16+ UMF Manuka honing die de huid ook weer voeding geven, antibacterieel en schimmelwerend zijn, daar heb ik betere ervaringen mee. Kan het geen reactie zijn op strooizout? Ik vind zowel prednison als atopica geen optie voor mijn hond met atopische aanleg. Zo min mogelijke chemische belasting (geen vaccinaties, etc.etc.) en ondersteuning van een bekwaam holistisch dierenarts was de oplossing voor hem. 'Allergie' is niet oppervlakkig, maar heeft diepliggende factoren die constitutioneel moeten worden aangepakt. Een dergelijke ondersteuning kan ook prima tezamen met prednison of atopica, waarbij geholpen kan worden met verantwoord afbouwen. Misschien is dat een optie voor jouw hond?
Veel sterkte.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Prednison, schimmels, antibiotica... allemaal door een dierenarts?

Als ik jou was, zou ik naar een goede dermatoloog gaan en de boel helemaal laten uitzoeken wat er nu precies echt aan de hand is.
Deze neemt afschraapsel en kan (mits je portemonnee dit toestand) ook bekijken waar je hond exact allergisch voor is om eventueel
immunotherapie te starten.

Over Atopica: ik geef mijn hond 2 maanden per jaar atopica vanwege diverse allergieën.
Drie jaar geleden lag hij nog helemaal open; voeten, poten, buik, rondom de ogen, vreselijk! Hij kreeg prednison, maar had zoveel bijwerkingen dat ik dit geen optie vond en dus naar de dermatoloog ben gegaan. Hier is precies bekeken waar hij allergisch voor was, zijn er afschraapsels gemaakt van de huid en goed bekeken of er wel of niet een bacterie/schimmel bij betrokken was, enz. enz.
We zijn toen gestart met Atopic en de immunotherapie en 1 jaar later had hij nog maar 2 maanden per jaar Atopica nodig (de hele erge allergie maanden voor hem) en heeft hij hooguit nog een enkel open plekje op z'n voetjes.

Het is wel duur... de dermatoloog is duur en ook Atopica is peperduur. Als je verzekerd bent, dan wordt het waarschijnlijk wel vergoed.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”