Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Iemand tips voor pup met verlatings angst?
Moderator: moderatorteam
-
Deesir
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Old english Bulldog - Amerikaanse bulldog
- Aantal honden: 7
Iemand tips voor pup met verlatings angst?
Onze Indy is 13 weken maar heeft erge verlatingsangst snachts kan ze niet alleen zijn blaft piept en poept en plast de hele bench onder nu hem ik een plekje uit de bench gemaakt maar ook hier doet ze het niet...
de bench vind ze 3 keer niks ik leer nu wel als ze slaapt om haar op haar plaats te leggen en als ze wilt spelen gaat ze ook op haar plaats alleen snachts lukt het gewoon niet.
ook als ik overdag wegga dan is het raakt ze kan niet alleen zijn en dat is best lastig.
heb veel al geprobeerd warmte kussen, klok, geur van mezelf, beneden erbij zitten tot ze slaapt maar als ze me de trap op hoort lopen (die kraakt) dan is ze weer wakker.
Groetjes Desiree
de bench vind ze 3 keer niks ik leer nu wel als ze slaapt om haar op haar plaats te leggen en als ze wilt spelen gaat ze ook op haar plaats alleen snachts lukt het gewoon niet.
ook als ik overdag wegga dan is het raakt ze kan niet alleen zijn en dat is best lastig.
heb veel al geprobeerd warmte kussen, klok, geur van mezelf, beneden erbij zitten tot ze slaapt maar als ze me de trap op hoort lopen (die kraakt) dan is ze weer wakker.
Groetjes Desiree
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
Re: Iemand tips voor pup met verlatings angst?
Wij namen Elmo mee naar boven, en zette hem naast ons bed (in zijn bench). En dat zijn we met de tijd uit gaan bouwen naar de gang en dan door naar de woonkamer.Deesir schreef:Onze Indy is 13 weken maar heeft erge verlatingsangst snachts kan ze niet alleen zijn blaft piept en poept en plast de hele bench onder nu hem ik een plekje uit de bench gemaakt maar ook hier doet ze het niet...
heb veel al geprobeerd warmte kussen, klok, geur van mezelf, beneden erbij zitten tot ze slaapt maar als ze me de trap op hoort lopen (die kraakt) dan is ze weer wakker
Groetjes Desiree
W.b.t. het alleen zijn, heb je dat wel opgebouwd? Of ga je zo maar weg?
-
Deesir
- Vaste gebruiker
indy ligt naast ons bed op haar kleed de bench vind ze echt niks dus die stress houden we weg op haar kleed blijft ze liggen en zit te kijken voor een mand...
hoe bedoel je met opbouwen misschien heb ik daar wat aan..
ben eigenlijk nog nooit weggegaan 1 keer boodschappen van een kwartier
hoe bedoel je met opbouwen misschien heb ik daar wat aan..
ben eigenlijk nog nooit weggegaan 1 keer boodschappen van een kwartier
- Ody
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Heeeel langzaam opbouwen en ja dat kost veel tijd.
Sira had ook behoorlijk verlatingsangst toen ze hier kwam. Ze sliep ´s nachts bij ons naast het bed. Iedere keer als ze dan onrustig was stak ik mn hand even in de bench. Ik zei verder niets, aaide haar ook niet, maar liet alleen even weten dat ik er nog steeds was. Dan werd ze vanzelf weer rustig.
Toen dat goed ging is ze naar de gang verhuisd (met de slaapkamerdeur open), toen met de deur dicht en zo steeds verder opgebouwd tot ze op haar eigen plekkie kon slapen.
Zo ook met alleen zijn, want ik kon nog niet eens naar de wc gaan zonder gevolgd te worden. Dat begon met naar de wc gaan met steeds de deur wat verder dicht, daarna naar beneden gaan (wij wonen boven) en dan steeds iets langer wegblijven enz. Pas daarna kon ik haar een tijdje alleen thuis laten. Dat betekent dus idd dat je in het begin aan huis gebonden bent ja, maar dat heb je met een pup.
Sira had ook behoorlijk verlatingsangst toen ze hier kwam. Ze sliep ´s nachts bij ons naast het bed. Iedere keer als ze dan onrustig was stak ik mn hand even in de bench. Ik zei verder niets, aaide haar ook niet, maar liet alleen even weten dat ik er nog steeds was. Dan werd ze vanzelf weer rustig.
Toen dat goed ging is ze naar de gang verhuisd (met de slaapkamerdeur open), toen met de deur dicht en zo steeds verder opgebouwd tot ze op haar eigen plekkie kon slapen.
Zo ook met alleen zijn, want ik kon nog niet eens naar de wc gaan zonder gevolgd te worden. Dat begon met naar de wc gaan met steeds de deur wat verder dicht, daarna naar beneden gaan (wij wonen boven) en dan steeds iets langer wegblijven enz. Pas daarna kon ik haar een tijdje alleen thuis laten. Dat betekent dus idd dat je in het begin aan huis gebonden bent ja, maar dat heb je met een pup.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Until you meet again one day......
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
Uhm het opbouwen van alleen zijn.
Bijvoorbeeld je gaat even alleen naar de wc, en laat Indy dan in de woonkamer. Begint ze te piepen wacht je met binnenkomen totdat ze stil is. En zo ga je het verder uitbouwen. Even naar buiten, is ze stil ga je gewoon naar binnen. Etc.
Bijvoorbeeld je gaat even alleen naar de wc, en laat Indy dan in de woonkamer. Begint ze te piepen wacht je met binnenkomen totdat ze stil is. En zo ga je het verder uitbouwen. Even naar buiten, is ze stil ga je gewoon naar binnen. Etc.
-
Deesir
- Vaste gebruiker
oke ga daar ook eens mee aan de slag
maar op een deken naast bed kan ook (mand) en die mand steeds verder zetten
maar op een deken naast bed kan ook (mand) en die mand steeds verder zetten
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Op kleed kan natuurlijk ook. Wil je de bench nog verder gaan gebruiken? Dan zal je de bench meer moeten gaan inzetten? Dus dan ook 's nachts in de bench boven naast bed. Maar dat ligt eraan of je de bench straks echt in gebruik wil nemen. Ik vind het wel fijn om een pup de bench goed aan te leren, maar dat is ook omdat die van mij mee naar wedstrijden gaan en dan in de bench zitten. Dan moet het wel een goede ervaring zijn. Hier krijgen ze dan ook eten in de bench (eerst met deur open, in de loop der weken gaat deurtje eens dicht een steeds langer). Krijgen ze een botje in de bench en strooi ik regelmatig wat koekjes in de bench.
Een pup heeft géén verlatingsangst: een pup heeft niet geleerd om alleen te zijn. Dat is ook helemaal niet zo gek op deze leeftijd. Het begint allemaal dat ze niet overal achter je aan kan lopen. Daar kan je in regel vanaf week of 12 goed mee beginnen. Dus deur achter je dicht en niet meer mee op de wc bijvoorbeeld. Niet belonen als je uit wc komt en ze was stil. Is gewoonst zaak van de wereld!
Zit je al ergens op puppycursus? Daar worden dit soort onderwerpen ook vaak wel behandeld.
Een pup heeft géén verlatingsangst: een pup heeft niet geleerd om alleen te zijn. Dat is ook helemaal niet zo gek op deze leeftijd. Het begint allemaal dat ze niet overal achter je aan kan lopen. Daar kan je in regel vanaf week of 12 goed mee beginnen. Dus deur achter je dicht en niet meer mee op de wc bijvoorbeeld. Niet belonen als je uit wc komt en ze was stil. Is gewoonst zaak van de wereld!
Zit je al ergens op puppycursus? Daar worden dit soort onderwerpen ook vaak wel behandeld.

-
Corneliana
- Zeer actief
als ze slaapt als je erbij zit zou je de bench boven kunnen zetten. iets lekkers er misschien in.Deesir schreef:Onze Indy is 13 weken maar heeft erge verlatingsangst snachts kan ze niet alleen zijn blaft piept en poept en plast de hele bench onder nu hem ik een plekje uit de bench gemaakt maar ook hier doet ze het niet...
Groetjes Desiree
- ElleBelle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Havanezer
ik volg mee, ik ben ook aan het leren om de pup alleen te laten, maar ik vind het niet gemakkelijk.
-
Caat*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
- Aantal honden: 3
Als je de bench erin wil houden dan is het volgens mij eerst zaak om te zorgen dat de bench leuk wordt. Wij hebben in het begin bij Fien ook steeds haar eten in de bench gegeven (zoals Gyanty ook aangaf) en zo werd het voor haar een leuke plek. Zorg er ook voor dat de bench rustig en veilig voor de pup is (dus niet bv. boos erin opsluiten, weet natuurlijk niet of je dat doet maar veel mensen denken daar niet zo over na).
Alleen zijn hebben wij heel rustig opgebouwd. Gelukkig hadden wij de luxe om de eerste tijd volledig tijd voor haar te hebben. Weggaan was dus geen must en dan heb je alle tijd om eerst eens een paar minuutjes weg te blijven en dat steeds op te bouwen. En zorg ervoor dat je pup lekker moe is voordat ze alleen gelaten wordt.
Alleen zijn hebben wij heel rustig opgebouwd. Gelukkig hadden wij de luxe om de eerste tijd volledig tijd voor haar te hebben. Weggaan was dus geen must en dan heb je alle tijd om eerst eens een paar minuutjes weg te blijven en dat steeds op te bouwen. En zorg ervoor dat je pup lekker moe is voordat ze alleen gelaten wordt.

- Vlindchi
- Zeer actief
Om de bench leuk te maken moet je alles bij de bench beginnen. een aai? bij of in de bench, een snoepje? bij of in de bench. Eten en drinken?(overdag) bij of in de bench, spelen? bij of in de bench en ga zo maar verder de eerste dag of 2 dagen bij de bench en de volgende dag in de bench. Zo is het ook met een kleedje of iets anders wat je haar plekje wil laten worden. In het begin alles met het duurtje open en na een tijd ook met het duurtje dicht. De bench moet haar veilige plekje worden daarom moet het duurtje de eerste tijd ook open blijven zodat ze zich niet opgesloten voelt. Gaat ze er zelf in liggen? Geef haar beloning.
Over het alleen blijven. Zoals gezegt is rustig opbouwen. Zet haar in de kamer. Ga 1 minuut naar buiten als ze stil blijft ga je weer naar binnen. Begint ze te jammeren, blijft buiten de kamer tot dat ze stil is want als je naar binnen komt kan dat als beloning gezien worden want baasje is terug. Dit bouw je langzaam verder uit. Van 1 minuut ga je naar 5 minuten dan naar wat langer en langer. Maar onthou goed dat je alleen terug naar binnen gaan wanneer ze stil is. Op een gegeven moment moet het normaal worden dat je komt en gaat want jij bent de roedel leider en het is normaal dat je gaat en komt wanneer je dat wil.
Voor s'nachts heb ik een vraag. Heeft ze speelgoed, eten en drinken waarmee ze zich bezig kan houden? Ga je er mee wandelen (15 minuten max want ze is 3 maanden) voordat je in bed stapt?
Wat doe je als ze zich zo gedraagt na de nacht?
Hopelijk helpt het wat
Over het alleen blijven. Zoals gezegt is rustig opbouwen. Zet haar in de kamer. Ga 1 minuut naar buiten als ze stil blijft ga je weer naar binnen. Begint ze te jammeren, blijft buiten de kamer tot dat ze stil is want als je naar binnen komt kan dat als beloning gezien worden want baasje is terug. Dit bouw je langzaam verder uit. Van 1 minuut ga je naar 5 minuten dan naar wat langer en langer. Maar onthou goed dat je alleen terug naar binnen gaan wanneer ze stil is. Op een gegeven moment moet het normaal worden dat je komt en gaat want jij bent de roedel leider en het is normaal dat je gaat en komt wanneer je dat wil.
Voor s'nachts heb ik een vraag. Heeft ze speelgoed, eten en drinken waarmee ze zich bezig kan houden? Ga je er mee wandelen (15 minuten max want ze is 3 maanden) voordat je in bed stapt?
Hopelijk helpt het wat
- gyanty
- Zeer actief
Wat als pup 45 minuten achter elkaar blijft janken, terwijl jou planning 1 minuut wegblijven was? Zo kan je dus niet echt opbouwen is mijn ervaring. Probeer te voorkomen dat er niet gejammerd wordt, dus gewoon in en uit lopen is het aller eerste begin. Janken of niet, ik bepaal of ik weg ga of binnen kom. Echter is hierbij totaal geen aandacht voor de hond en wordt het uiteindelijk een routine. Mijn buren namen dit ook zeker in dank af haha. Dus eerst maar gewoon eens wennen dat ze niet continue achter je aan gaan en gewoon in en uit lopen als het je uitkomt. Met de theorie 1 minuut naar buiten en als ze janken wachten tot ze stil zijn, ga je met veel pups de fout in voordat je ook nog maar iets geleerd hebt. Bovendien maakt het veel eigenaren erg onzeker, wat invloed op de pup zal hebben.Vlindchi schreef:Om de bench leuk te maken moet je alles bij de bench beginnen. een aai? bij of in de bench, een snoepje? bij of in de bench. Eten en drinken?(overdag) bij of in de bench, spelen? bij of in de bench en ga zo maar verder de eerste dag of 2 dagen bij de bench en de volgende dag in de bench. Zo is het ook met een kleedje of iets anders wat je haar plekje wil laten worden. In het begin alles met het duurtje open en na een tijd ook met het duurtje dicht. De bench moet haar veilige plekje worden daarom moet het duurtje de eerste tijd ook open blijven zodat ze zich niet opgesloten voelt. Gaat ze er zelf in liggen? Geef haar beloning.
Hopelijk helpt het wat
En de bench leuk maken, ik doe niet alles in de bench, niet de aaitjes en spelen (spelen in dichte bench wordt ook wel moeilijk in je vervolgtraject.....

- ElleBelle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Havanezer
dat vroeg ik me dus ook afWat als pup 45 minuten achter elkaar blijft janken, terwijl jou planning 1 minuut wegblijven was?
- Vlindchi
- Zeer actief
Met continu in en uit lopen creeer je ook dat de pup alleen maar ophoudt met jammeren als je binnen bent. Het kan helpen bij sommige rassen ik streep het echt niet af maar veel heel veel mensen gaan hier de fout in omdat wanneer ze binnen lopen er toch oog contact gemaakt word, toch even praten tegen de pup of enig ander contact dat de pup ervaren kan als beloning terwijl je helemaal niet wilt berijken dat ze alleen stil is wanneer je er bent.
Wat je probeert te berijken bij het binnen komen als ze stil zijn dat je die houding beloont en aanhoud en dat de pup die link gaat leggen.
We hebben verschillende pups gehad en op de stage die ik gehad heb is dit ook altijd het advies geweest en het heeft 9 van de 10 keer super geholpen.
Wat je probeert te berijken bij het binnen komen als ze stil zijn dat je die houding beloont en aanhoud en dat de pup die link gaat leggen.
We hebben verschillende pups gehad en op de stage die ik gehad heb is dit ook altijd het advies geweest en het heeft 9 van de 10 keer super geholpen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ja en de tiende keer zit je met een pup die nooit meer ophoudt met jammeren en heb je er een burenruzie gratis bij 
ik ben het helemaal met gyanty eens
ik ben het helemaal met gyanty eens

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Vlindchi
- Zeer actief
Dat is jullie mening, Ik heb andere ervaringen erbij en die zijn wel positive en die zouden ook geaccepteerd moeten worden. Tevens staat dat ook in mijn studie. Daarbij heb je echt wel tijd als deze methode niet werkt wat anders te proberen.
- renee-uk
- Zeer actief
ik probeer liever meteen iets waarvan ik weet dat het werkt 
boekenwijsheid is prima, zo jammer dat veel puppen en honden datzelfde boek niet gelezen hebben en het in de praktijk anders uitpakt
boekenwijsheid is prima, zo jammer dat veel puppen en honden datzelfde boek niet gelezen hebben en het in de praktijk anders uitpakt

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Caat*
- Zeer actief
En gelukkig veranderen ze die studies niet steeds omdat ze tot andere inzichten komenVlindchi schreef:Tevens staat dat ook in mijn studie.

- Vlindchi
- Zeer actief
Ben ik het helemaal mee eens dat het in de praktijk meestal anders uitpakt. Maar zoals ik al zei al mijn honden (en mijn husky pup van het moment nu ook) doen het prima op deze methode dus ik weet dat het werkt. Kwestie van timing, geduld en tijd. Dat andere mensen het er niet mee eens zijn of het niet willen uitvoeren is hun beslissing. Ik zeg alleen dat het een methode is die KAN werken als je de goede timing, tijd en geduld hebt en als ze het willen proberen dat ze alle opties hebben en er zelf eentje uit kunnen zoeken.
-
Caat*
- Zeer actief
Vlindchi schreef:Ben ik het helemaal mee eens dat het in de praktijk meestal anders uitpakt. Maar zoals ik al zei al mijn honden (en mijn husky pup van het moment nu ook) doen het prima op deze methode dus ik weet dat het werkt. Kwestie van timing, geduld en tijd. Dat andere mensen het er niet mee eens zijn of het niet willen uitvoeren is hun beslissing. Ik zeg alleen dat het een methode is die KAN werken als je de goede timing, tijd en geduld hebt en als ze het willen proberen dat ze alle opties hebben en er zelf eentje uit kunnen zoeken.

- Vlindchi
- Zeer actief
Lekker snelle leerling die Fien
Nena heeft de eerste 2 nachten een tijdje gejammerd in haar bench toen we net het licht uit deden. Ik ben inderdaad ook andersom in bed gaan liggen en toen werd ze stil. De 3de nacht normaal in bed gelegen en niets meer aan de hand.
- renee-uk
- Zeer actief
en het stond niet in je boek dat je dat de eerste nacht ook wel had kunnen doen?Vlindchi schreef:Lekker snelle leerling die FienNena heeft de eerste 2 nachten een tijdje gejammerd in haar bench toen we net het licht uit deden. Ik ben inderdaad ook andersom in bed gaan liggen en toen werd ze stil. De 3de nacht normaal in bed gelegen en niets meer aan de hand.
of gewoon die pup in een bench naast je bed zetten?
kun je mij uitleggen wat er nuttig is aan een pup die net bij haar moeder en haar broertjes en zusjes vandaan is te laten jammeren?

- Vlindchi
- Zeer actief
Ik heb het vanaf de eerste nacht al gedaan en Ja ze stond in de zelfde kamer een paar cm van het bed af zodat ik eventueel als ze teveel jammerde mijn hand kon uitsteken en mijn fingers in de bench kon doen en een beetje frummelen aan der zodat ze in slaap kon vallen zonder zorgen. Tevens had ik handdoeken mee genoemen en die over de moeder gehaald en haar broedjes en zusjes en bij haar in de bench gelegt dus ik heb haar niet zomaar laten jammeren zoals je het waarschijnlijk ziet.renee-uk schreef:en het stond niet in je boek dat je dat de eerste nacht ook wel had kunnen doen?Vlindchi schreef:Lekker snelle leerling die FienNena heeft de eerste 2 nachten een tijdje gejammerd in haar bench toen we net het licht uit deden. Ik ben inderdaad ook andersom in bed gaan liggen en toen werd ze stil. De 3de nacht normaal in bed gelegen en niets meer aan de hand.
of gewoon die pup in een bench naast je bed zetten?
kun je mij uitleggen wat er nuttig is aan een pup die net bij haar moeder en haar broertjes en zusjes vandaan is te laten jammeren?
En ja Tevens stond dit ook in mijn boek over de bench naast het bed zetten en handdoeken meenemen die je over de moeder hond kan halen.. maar ik heb ook eigen ervaring met het opvoeden van pups.
Ik voel me eerlijk gezegt een beetje aangevallen door je. Daar mag ik toch eerlijk over zijn niet dan?
Laatst gewijzigd door Vlindchi op 10 jan 2013 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
ik vind het zeeer normaal dat een pup van 13 weken gaat janken als het alleen gelaten wordt.Deesir schreef:Onze Indy is 13 weken maar heeft erge verlatingsangst snachts kan ze niet alleen zijn blaft piept en poept en plast de hele bench onder nu hem ik een plekje uit de bench gemaakt maar ook hier doet ze het niet...
Groetjes Desiree
alleen zijn moet je aanleren.
stuur de pup af en toe even op zijn plaatsje, eventueel met een gevulde kong ( zijn echt prima dingen, die kongs, vraag ernaar bij je dierenspeciaalzaak, en vul de kong bijvoorbeeld met Kvv zoals smuldier, in het vriesvak van de supermarkt).
op die manier vergroot je de zelfstandigheid van je pup/hond. stuur hem rustig weer terug als het achter je aankomt.
doe dat gewoon een aantal keer per dag. als dat goed gaat, loop je eens de kamer uit, deur achter je dicht, en meteen weer binnenkomen, en geef je pup wat lekkers. doe dit meteen.
herhaal dit een paar keer achter elkaar.
als dit goed gaat, ga je bijvoorbeeld een paar treden de trap op, waarbij de pup je niet mag volgen, en beloon direct weer door terug te komen, en geef wat lekkers.
gaat dit goed, dan ga je eens ietsje langer (20 sec.) de kamer uit, of de hele trap op. beloon steeds weer als de pup rustig blijft. als de pup gaat piepen, maak je het weer makkelijker door eerder terug te komen.
Natuurlijk moet je ook wel eens echt weg. kan gebeuren ( probeer dit ien ieder geval zeeer te beperken, of toch te voorkomen). doe dit dan, maar weet dat je pup dan langer kan gaan piepen, maar blijf evengoed oefenen zoals bovenstaande.
uiteindelijk zullen de meeste honden op deze manier echt wel leren dat het niet zo erg is, als ze alleen gelaten worden.
maar bedenk gewoon dat een pup van 13 weken nog echt heeeel jong is, om dit a;l te kunnen !!
- Vlindchi
- Zeer actief
Mijn ervaring is dat de pups mee de trap op wilde wat ze tevens totaal niet mogen (traplopen)Emma schreef: als dit goed gaat, ga je bijvoorbeeld een paar treden de trap op, waarbij de pup je niet mag volgen, en beloon direct weer door terug te komen, en geef wat lekkers.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
het is de bedoeling dat de pup juist niet meeloopt, anders leren ze niet even alleen te zijn.Vlindchi schreef:Mijn ervaring is dat de pups mee de trap op wilde wat ze tevens totaal niet mogen (traplopen)Emma schreef: als dit goed gaat, ga je bijvoorbeeld een paar treden de trap op, waarbij de pup je niet mag volgen, en beloon direct weer door terug te komen, en geef wat lekkers.
dat kan je makkelijk leren hoor
- gyanty
- Zeer actief
Ik loop niet continue in en uit. Ik loop in en uit als het mij uitkomt, gewoon zoals het dagelijks leven dat uitkomt. Ik ken jou methode en snap heel goed wat je bedoeld, maar je slaat wel heel veel stappen over, gaat veel te snel. 1 minuut is lang als je pup nog niet eens gewend is dat jij gewoon in en uit loopt. 1 minuut is 60 sec! Een hele grote marge om de fout in te gaan! Dat wil je helemaal niet en dat wil je onzekere baasjes al helemaal niet aan doen. Als het bij deze manier bij 9 van de 10 goed gaat (dus echt eerste keer 1 minuut weg!). Dan zijn dat supersupersuper pups! Zulke pups moet je vooral eren, maar niet als standaard nemen en ik vermoed dat veel mensen toch echt eerst gewoon in en uit gelopen zijn. Vervolgens eens even (en dat is dus enkele sec.) misschien zijn gaan wachten. En ook niet meteen naar buiten (tenzij je 1 kamer appartement heb, al sta je dan vaa ook nog in portiek ofzo), maar 1 deur verder.Vlindchi schreef:Met continu in en uit lopen creeer je ook dat de pup alleen maar ophoudt met jammeren als je binnen bent. Het kan helpen bij sommige rassen ik streep het echt niet af maar veel heel veel mensen gaan hier de fout in omdat wanneer ze binnen lopen er toch oog contact gemaakt word, toch even praten tegen de pup of enig ander contact dat de pup ervaren kan als beloning terwijl je helemaal niet wilt berijken dat ze alleen stil is wanneer je er bent.
Bij in en uit lopen aankijken, tegen ze gaan praten, etc, dat kan je allemaal bespreken met eigenaren hoor...
Dus stap 1 minuut als eerst stap is te groot, te grote kans op fout marge en als pup dan piept ben je je hele opbouw kwijt (want dan duurt het dus geen 1 minuut.
En hoe verwarrend is het? Wel naast je bed, bescherming geven als ze piepen (hand in bench), maar bij alleen laten zoeken ze het ineens maar uit?
En tja opleiding? Zijn zo veel opleiding... Welke opleiding wanneer en uit welk boek heb jij je wijsheid dan? Ben namelijk ook opgeleid hoor

- Vlindchi
- Zeer actief
Nou moet ik heel eerlijk zijn dat de opleiding in Belgie is dus misschien dat ze daar van de hak op de tak gaan maargoed lol ik ben het er ook niet 100% mee eens wat ze erin zetten moet ik eerlijk zijn daarbij ben ik ook niet een strikte volger wat ze allemaal in boeken zeggen. Het is een methode en ik wou het gewoon voorleggen. Als mensen het niet snappen of ze willen betere/verdere uitleg komen ze wel. Oke ik had het misschien wat uitgebreider neer mogen zetten lol ook mijn fout.
Ik vind dat je groot gelijk hebt hoor dat voor (sommige) pups 1 minuut in het begin te snel is maar niet voor allemaal. Nena daar in tegen heeft alleen de eerste twee nachten om steun gevraagt en ook gekregen omdat ze net van haar moeder en broertje/zusje weg was (de rest was de dag ervoor al weg gegaan was een nestje van 7). Daarbij heeft ze ook veel baad erbij gehad dat ze de handdoeken had en haar knuffeltje die ik tevens ook over de moeder gestreken heb. De derde nacht wel naast het bed gestaan maar ben ik normaal in bed gaan liggen en ze heeft geen kick gegeven.
Het alleen blijven daar in tegen heeft ze het moeilijker mee. Ik ben met haar begonnen dat ze in de kamer ligt of speelt en ik loop naar een andere kamer om iets te pakken (voelt voor mij als een minuut want er zit een gang tussen) ze ziet dat ik weg ga en ze ziet me ook weer komen. In het begin had ze er een beetje moeite mee maar ze is er aan gewend nu. We zijn een stapje verder gegaan dat ik naar de boven of beneden verdieping ga terwijl zij in de kamer is en ook dat gaat super. Maar goed iedere pup heeft zijn eigen tempo die we moeten respecteren.
Ik vind dat je groot gelijk hebt hoor dat voor (sommige) pups 1 minuut in het begin te snel is maar niet voor allemaal. Nena daar in tegen heeft alleen de eerste twee nachten om steun gevraagt en ook gekregen omdat ze net van haar moeder en broertje/zusje weg was (de rest was de dag ervoor al weg gegaan was een nestje van 7). Daarbij heeft ze ook veel baad erbij gehad dat ze de handdoeken had en haar knuffeltje die ik tevens ook over de moeder gestreken heb. De derde nacht wel naast het bed gestaan maar ben ik normaal in bed gaan liggen en ze heeft geen kick gegeven.
Het alleen blijven daar in tegen heeft ze het moeilijker mee. Ik ben met haar begonnen dat ze in de kamer ligt of speelt en ik loop naar een andere kamer om iets te pakken (voelt voor mij als een minuut want er zit een gang tussen) ze ziet dat ik weg ga en ze ziet me ook weer komen. In het begin had ze er een beetje moeite mee maar ze is er aan gewend nu. We zijn een stapje verder gegaan dat ik naar de boven of beneden verdieping ga terwijl zij in de kamer is en ook dat gaat super. Maar goed iedere pup heeft zijn eigen tempo die we moeten respecteren.