Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beweging wat oudere hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Boukje

Beweging wat oudere hond

Ongelezen bericht door Boukje »

Sara wordt dit jaar 9. Ze begint dus wat ouder te worden.
Maar we maken iedere dag nog een lange wandeling, er wordt nog gezwommen, geapporteerd en gefietst en dat houdt ze allemaal goed vol nog.
Maar nu hoor ik om me heen van andere mensen met wat oudere honden dat hun honden niet meer willen, er geen plezier meer aan beleven, of zelfs niet meer kunnen door lichamelijke klachten. Ik hoor dit echt veel. En het gaat dan om honden van ook een jaar of 9. Mensen zijn verbaasd wat Sara nog allemaal doet. Maar ik ben juist verbaasd dat hun honden dat nu al niet meer kunnen. :80:
Wanneer is een hond oud? Wanneer gaat een hond minder kunnen bewegen? Dit zal vast net als mensen per individu verschillen.
Maar ben benieuwd hoe oud jullie honden zijn, of ze nog gezond zijn en wat ze nog kunnen en willen op een dag.
De goeie en minder goede verhalen hoor ik graag.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Beweging wat oudere hond

Ongelezen bericht door Suske »

Cas (XMH) ging tot en met zijn 11e nog als een raket.
Daarna werd het eigenlijk rap minder maar we hebben hem tot en
met de laatste dag nooit beperkt in zijn grootste hobby: ballen apporteren.

Misschien had hij wat langer meegekund als we het laatste half jaar inderdaad
zoals de DA eigenlijk voorschreef geen ballen meer hadden gegooid maar het was
nu eenmaal geen hond om rustig een blokje mee om te gaan.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Tenzin wordt in april 13 en die doet alles nog wat hij altijd heeft gedaan en heeft er ook nog veel plezier in. Ik laat het hem zelf bepalen :wink:
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Joepie is dik 14 en een half en loopt nog iedere dag wandelingen tussen de 1 en 2 uur. Het zijn natuurlijk geen kilometer vretende wandelingen, maar meneer wandelt het nog, met af en toe een sprintje en wat pootje baden
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het ligt denk ik ook aan wat je honden gewend zijn, hebben ze altijd veel gewandeld en gesport en zijn ze in goede conditie, dan houden ze dat lang vol, zolang ze gezond zijn.
De honden die met 9 jaar niks meer kunnen, waren misschien al niet veel gewend?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Boukje

Hier dus ook fitte senioren :wink:
Lunatic schreef:Het ligt denk ik ook aan wat je honden gewend zijn, hebben ze altijd veel gewandeld en gesport en zijn ze in goede conditie, dan houden ze dat lang vol, zolang ze gezond zijn.
De honden die met 9 jaar niks meer kunnen, waren misschien al niet veel gewend?
Dat dacht ik ook al, misschien dat die honden wel nooit veel gedaan hebben en dus eerder inzakken. :denken:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Pasha is bijna 13 en het enige wat ze niet graag meer doet is meelopen met de fiets. Maar dat is nooit leuk geweest volgens haar.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rana is volgende maand 13 en loopt de wandelingen nog gewoon mee :ok:
Ze doet de afstand alleen niet meer 3 keer zoals Ita van bijna 5 :wink:

Mijn teckels liepen ook twee keer per dag anderhalf uur bijna tot ze overleden.

Ik denk ook dat het maar net is waar de honden aan gewend zijn.
En natuurlijk zal de ene hond sneller oud worden dan de andere.

Als Sara het nu nog zo goed doet hoef je je voorlopig geen zorgen te maken denk ik :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
moonsparkle
Actief
Mijn ras(sen): Malle thezer

Ongelezen bericht door moonsparkle »

Onze malthezer is 10 en echt al een hoopje ellende. Soms op het strand op onverwachts heeft hij opeens een opleving en begint te rennen en vliegen, maar over het algemeen moet ik buiten heel langzaam met hem wandelen en wilt hij soms het liefst niet mee. We laten hem dan soms ook alleen uit.
Boukje

ranetje schreef: Als Sara het nu nog zo goed doet hoef je je voorlopig geen zorgen te maken denk ik :D
Dat deed ik dus wel een beetje. Van: o jee, als het zo maar niet veel minder wordt in rap tempo :ugh: Maar begrijp uit jullie reacties dat dat helemaal niet hoeft.
Boukje

moonsparkle schreef:Onze malthezer is 10 en echt al een hoopje ellende. Soms op het strand op onverwachts heeft hij opeens een opleving en begint te rennen en vliegen, maar over het algemeen moet ik buiten heel langzaam met hem wandelen en wilt hij soms het liefst niet mee. We laten hem dan soms ook alleen uit.
Is ie vroeger wel altijd fit geweest en mee geweest op lange dagelijkse wandelingen?
moonsparkle
Actief
Mijn ras(sen): Malle thezer

Ongelezen bericht door moonsparkle »

Boukje schreef:
moonsparkle schreef:Onze malthezer is 10 en echt al een hoopje ellende. Soms op het strand op onverwachts heeft hij opeens een opleving en begint te rennen en vliegen, maar over het algemeen moet ik buiten heel langzaam met hem wandelen en wilt hij soms het liefst niet mee. We laten hem dan soms ook alleen uit.
Is ie vroeger wel altijd fit geweest en mee geweest op lange dagelijkse wandelingen?
Nou hij is nooit echt van het spelen geweest en is alles eigenlijk al gauw zat. Ik heb soms het idee dat die hond gewoon depressief is bij vlagen :denken:
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Sjakie is nu 13 1/2 en tot november 2012 topfit, hij rende als een gek op die korte pootjes van hem ( apporteren met de zwiepbal was het hélemaal voor hem) en werd meestal voor veel jonger aangezien. Helaas, binnen een maand helemaal ingekakt door artrose in een rugwervel, waar hij erg veel last van heeft, dus is het een bejaard meneertje geworden, maar nog wel veel plezier in verstopspelletjes en zo...

Timo is nooit zo energiek en actief geweest. Die wordt volgende maand 14 en gaat zo haar eigen rustige gangetje.

Mijn vorige hond Lucky is tot zijn 15e zeer actief geweest, echt een adhd-hond, anders weet ik het niet te noemen, die had een energie, ongelofelijk.Werd er wel eens tureluurs van, maar het was een lieve schat en we missen hem nog wel. Helaas om andere reden in moeten laten slapen.

Dus het kan nogal verschillen per hond.
Fijn dat de jouwe nog zo lekker actief is!! :E:
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Boukje schreef:
ranetje schreef: Als Sara het nu nog zo goed doet hoef je je voorlopig geen zorgen te maken denk ik :D
Dat deed ik dus wel een beetje. Van: o jee, als het zo maar niet veel minder wordt in rap tempo :ugh: Maar begrijp uit jullie reacties dat dat helemaal niet hoeft.
Maxi is nu goed 11 , hij rent en scheurt de 20 km wandeling met 2 vingers in zijn neus mee en is nog steeds hieperdepieperdepiep.
Ik verzucht wel eens : wordt nu eens wat rustiger...een tikkeltje maar ! :LOL:
Boukje

MJ schreef:
Boukje schreef:
Maxi is nu goed 11 , hij rent en scheurt de 20 km wandeling met 2 vingers in zijn neus mee en is nog steeds hieperdepieperdepiep.
Ik verzucht wel eens : wordt nu eens wat rustiger...een tikkeltje maar ! :LOL:
:LOL:

Wel lekker toch zo'n fitte oudere hond.
Elmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog en Dalmatische hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elmo »

Ostara is 10 jaar en 8 maanden voor een duitse dog is dat loei oud maar op een kleedje voor de kachel liggen is ze nog lang niet aan toe :mrgreen:
ze staat smorgens als eerste te bedelen om te wandelen en loopt de dagelijkse wandeling van anderhalf uur nog heerlijk mee
het tempo is wel wat trager geworden maar dat mag op deze leeftijd en zolang ze nog mee wil passen we ons aan haar tempo aan
De website van Sanja en Femie
Afbeelding
Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart
Ink
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Jack Russell Terrier, genaamd Loekie

Ongelezen bericht door Ink »

Loekie is 13, maar holt nog met liefde achter zijn bal aan, en wil nog steeds graag spelen en ravotten. Het apporteren houdt hij wel wat minder lang vol dan vroeger, maar dan stoppen we toch gewoon wat eerder?

Fietsen doe ik alleen niet meer met hem, echt lang rennen lukt niet meer. Maar ook voor een lange wandeling draait hij nog steeds zijn pootje niet om! En zolang hij het zelf nog volhoudt, gaan we er vrolijk mee door.
Afbeelding

Life is what happens to you, while you're busy making other plans - John Lennon
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Tyson ( JR)van mij was 14 toen het voor hem niet meer dagelijks hoefde de langere wandelingen, maar een uurtje was helemaal goed nog hoor, en Samara ( galgo)heeft het tot 12 jaar nog prima gedaan... denk dat het ligt aan wat de hond gewend is en wat de baasjes er mee gedaan hebben en zelf makkelijk vinden, en uiteraard aan de gezondheid van je hond.. Esperanza is nu ca 10 en die kan echt niet 2 uur mee, maar die heeft tot april in een asiel in spanje gezeten en mankeert het 1 en ander.
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Rakker sjokte al toen hij vier was, hij is nu acht en sjokt nog steeds en ik ben ervan overtuigd dat hij sjokkend dood gaat. :mrgreen: Molly, zo ziek en oud als ze was trippelde zelfs bij de DA nog zelf naar binnen toen we haar in hebben laten slapen.
Boukje

Wat een fitte honden allemaal, leuk om te lezen :ok:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

9 is toch niet zo oud?
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Dushi is bijna 10. Zij wordt nu echt wel wat ouder. Een wandeling van een uur kan wel en dan loopt ze ook goed mee, maar ze moet dan ook wel een dag bijkomen en ligt dan veel te maffen. ook met apporteren merk ik het. Voorheen was ze niet te vermoeien en nu gaat ze na een paar keer gooien even liggen.
Afbeelding
Boukje

Machie schreef:9 is toch niet zo oud?
Ouder ja, niet oud nee. :wink: Vind dat ook meevallen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix is 9, maar hoort minstens 1x per week iemand vragen dat "dat zeker een nog een jonge hond is?" :mrgreen:
Afgezien van een pukkel hier en een vetbult daar merken we er niet veel van.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Voor Bas onze kruizing terrier/schnauzer begon het toen pas allemaal. Liep zijn eerste behendigheidswedstrijd toen hij 9 of 10 jaar was en heeft 3 jaar wat wedstrijdjes gelopen en tot zijn 14e getraind. Hij werd dik 15 jaar en heeft maar een half jaar achteruit gang gehad. Tot die tijd werd hij wel minder druk, maar niet minder actief! Winnie kregen we met 9 jaar, maar na een baarmoederonsteking ging die nog gewoon mee op wandeling en apporteerde ze nog echt wel flink wat ballen. Het was geen wildebras zoals Bas, maar hield het uiteindelijk op haar manier wel vol. Het gezicht was altid prachtig. Bas liep vooruit aan einde van flexlijn, Winnie achter ons aan het einde van de flexlijn haha. Maar ook zeker tot haar 13/14 nog mee geweest op lange wandelingen en op de fiets.
Afbeelding
Boukje

Jaap* schreef:Felix is 9, maar hoort minstens 1x per week iemand vragen dat "dat zeker een nog een jonge hond is?" :mrgreen:
Afgezien van een pukkel hier en een vetbult daar merken we er niet veel van.
Ondanks Sara's grijze snuit waaraan je duidelijk kunt zien dat ze niet jong meer is krijg ik ook vaak de vraag of het nog een jonge hond is. :D
gyanty schreef:Voor Bas onze kruizing terrier/schnauzer begon het toen pas allemaal. Liep zijn eerste behendigheidswedstrijd toen hij 9 of 10 jaar was en heeft 3 jaar wat wedstrijdjes gelopen en tot zijn 14e getraind. Hij werd dik 15 jaar en heeft maar een half jaar achteruit gang gehad. Tot die tijd werd hij wel minder druk, maar niet minder actief! Winnie kregen we met 9 jaar, maar na een baarmoederonsteking ging die nog gewoon mee op wandeling en apporteerde ze nog echt wel flink wat ballen. Het was geen wildebras zoals Bas, maar hield het uiteindelijk op haar manier wel vol. Het gezicht was altid prachtig. Bas liep vooruit aan einde van flexlijn, Winnie achter ons aan het einde van de flexlijn haha. Maar ook zeker tot haar 13/14 nog mee geweest op lange wandelingen en op de fiets.
Wauw, dat van Bas is wel super zeg, zijn carriere nog starten met 9 jaar. :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Net een topic over geopend :F:

viewtopic.php?f=1&t=258796

oh en Xena is ruim 11
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Ik heb een eb teef van bijna 11 en een reu van 8 1/2. Mijn teefje was met 8 1/2 al oud aan het worden, mijn reu stuitert nog elke dag door het huis en kan nog makkelijk lange wandelingen aan.

Het teefje is nu echt bejaard....lange wandelingen zit er echt niet meer in. Als ze echteen slechte dag heeft breng ik haar halverwege terug naar huis en ga met mn reu een grote ronde wandelen.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Boukje schreef:Sara wordt dit jaar 9. Ze begint dus wat ouder te worden.
Maar we maken iedere dag nog een lange wandeling, er wordt nog gezwommen, geapporteerd en gefietst en dat houdt ze allemaal goed vol nog.
Maar nu hoor ik om me heen van andere mensen met wat oudere honden dat hun honden niet meer willen, er geen plezier meer aan beleven, of zelfs niet meer kunnen door lichamelijke klachten. Ik hoor dit echt veel. En het gaat dan om honden van ook een jaar of 9. Mensen zijn verbaasd wat Sara nog allemaal doet. Maar ik ben juist verbaasd dat hun honden dat nu al niet meer kunnen. :80:
Wanneer is een hond oud? Wanneer gaat een hond minder kunnen bewegen? Dit zal vast net als mensen per individu verschillen.
Maar ben benieuwd hoe oud jullie honden zijn, of ze nog gezond zijn en wat ze nog kunnen en willen op een dag.
De goeie en minder goede verhalen hoor ik graag.
Mijn Mastiff van 80 kilo liep nog dagelijks een km of 10 aan de fiets toen hij 9 was. Cento, duitse herder ook, ondanks zijn LSI. De Jack Russells noem ik maar niet. Mikey mijn diensthond is nu 8 jaar en 3 maand en nog steeds aan het werk, dus minimaal 1x per week stelwerk en 2x per week trainen. Daarnaast 3x per week hardlopen, 5 km. En verder dus gewoon een bijna 40-urige werkweek. Dus wat mij betreft is de gemiddelde hond van 9 geen oude hond.
Volgens mij is het wel beter dat ze aan het werk danwel in beweging blijven want rust roest, denk ik persoonlijk..
Gr. Aniek

Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik denk ook dat het rasafhankelijk is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”