Een hele tijd al was Nilo aan het krabben en bijten rond zijn anus. Hij heeft heel af en toe last van zijn anaalklieren maar die legen uiteindelijk toch vanzelf dus ik heb bewust niets gedaan met dat krabben, er vanuit gaande dat het z'n anaalklieren zouden zijn. Na een paar weken merkte ik dat hij daar inmiddels een kale plek had en het krabben werd niet minder. Heb dus toch maar even gekeken wat er nou zo problematisch was..en problematisch was het

Een bultje zo groot als een knikker ongeveer precies naast zijn anus. Het was flink ontstoken en pussig allemaal en de bult zag er alles behalve rustig uit. Dus gelijk de dierenarts gebeld die ook gelijk dacht aan een probleem met een anaalzakje. Eenmaal daar bleek de anaalklier lager te zitten en goed leeg, daar had de bult niets mee te maken. Ze schrok er een beetje van en ik ook eerlijk gezegd, dat ik dat niet eerder had gezien

Maar goed, Nilo kreeg een ontstekingsremmer en antibiotica voorgeschreven om de ontsteking er omheen weg te krijgen.
Een week later terug voor controle en het was nu redelijk rustig er omheen. Geen pus meer en hij had er ook minder last van. Maar de bult zelf was er nog wel. De DA heeft een biopt genomen en we kregen antibiotica mee voor nog een week. Na die week was de uitslag van het biopt er. Het was grotendeels ontsteking maar er waren enkele cellen die afwijkend waren. Ze konden niet precies zeggen wat het was, maar wel verdacht. Nu moet ik zeggen dat deze DA (een nieuwe) nogal van het castreren is en dat wilde ze ook gelijk na deze uitslag, al gaf ze toe niet zeker te weten of dit het probleem zal verhelpen omdat ze dus niet wist wat die enkele cellen zijn. Dus overlegd om weer door te gaan met de antibiotica, de bult was namelijk wel aanzienlijk kleiner geworden dus de AB doet iets!
We zijn nu twee weken verder en de bult is weer aanzienlijk kleiner geworden. Maar het probleem: er zit al vanaf het begin twee gaten in die bult. De DA gaf tijdens het biopt aan dat ze heel veel lucht aanzoog omdat de bult van binnen kennelijk ook een soort gatenkaas is

En nu is het weefsel er omheen grotendeels verdwijnen maar de gaten blijven. Vandaag hadden we weer controle en dit keer bij een andere DA van die praktijk. Deze DA kent Nilo en ik beter maar had de bult nog niet eerder gezien, een frisse blik dus. Hij was het niet eens met het advies van de andere DA om dan maar te castreren maar vertouwde die bult ook niet helemaal. Zeker vanwege die gaten dus, het zit dicht bij z'n anus dus er is wel een risico dat hij op die manier e-coli bacteriën in zijn lichaam krijgt
De DA liet vandaag zelf weten dat hij het ook even niet weet. Nilo heeft in totaal 4 weken lang twee soorten antibiotica gehad (stomorgyl) en de laatste twee weken ook rymadil. En het doet dus wel iets maar het probleem is nog niet weg. Hij vind het niet gelijk alarmerend als een mogelijke tumor, wat de andere DA wel liet vallen. Hij denkt nu aan een fistel of wellicht toch iets met die anaalzakjes. Heeft iemand iets soortgelijks gezien of gehoord?