Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erg rare bult, fistel?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Erg rare bult, fistel?

Ongelezen bericht door Maeve »

Een hele tijd al was Nilo aan het krabben en bijten rond zijn anus. Hij heeft heel af en toe last van zijn anaalklieren maar die legen uiteindelijk toch vanzelf dus ik heb bewust niets gedaan met dat krabben, er vanuit gaande dat het z'n anaalklieren zouden zijn. Na een paar weken merkte ik dat hij daar inmiddels een kale plek had en het krabben werd niet minder. Heb dus toch maar even gekeken wat er nou zo problematisch was..en problematisch was het :ugh: Een bultje zo groot als een knikker ongeveer precies naast zijn anus. Het was flink ontstoken en pussig allemaal en de bult zag er alles behalve rustig uit. Dus gelijk de dierenarts gebeld die ook gelijk dacht aan een probleem met een anaalzakje. Eenmaal daar bleek de anaalklier lager te zitten en goed leeg, daar had de bult niets mee te maken. Ze schrok er een beetje van en ik ook eerlijk gezegd, dat ik dat niet eerder had gezien :schrik: Maar goed, Nilo kreeg een ontstekingsremmer en antibiotica voorgeschreven om de ontsteking er omheen weg te krijgen.

Een week later terug voor controle en het was nu redelijk rustig er omheen. Geen pus meer en hij had er ook minder last van. Maar de bult zelf was er nog wel. De DA heeft een biopt genomen en we kregen antibiotica mee voor nog een week. Na die week was de uitslag van het biopt er. Het was grotendeels ontsteking maar er waren enkele cellen die afwijkend waren. Ze konden niet precies zeggen wat het was, maar wel verdacht. Nu moet ik zeggen dat deze DA (een nieuwe) nogal van het castreren is en dat wilde ze ook gelijk na deze uitslag, al gaf ze toe niet zeker te weten of dit het probleem zal verhelpen omdat ze dus niet wist wat die enkele cellen zijn. Dus overlegd om weer door te gaan met de antibiotica, de bult was namelijk wel aanzienlijk kleiner geworden dus de AB doet iets!

We zijn nu twee weken verder en de bult is weer aanzienlijk kleiner geworden. Maar het probleem: er zit al vanaf het begin twee gaten in die bult. De DA gaf tijdens het biopt aan dat ze heel veel lucht aanzoog omdat de bult van binnen kennelijk ook een soort gatenkaas is :oeps: En nu is het weefsel er omheen grotendeels verdwijnen maar de gaten blijven. Vandaag hadden we weer controle en dit keer bij een andere DA van die praktijk. Deze DA kent Nilo en ik beter maar had de bult nog niet eerder gezien, een frisse blik dus. Hij was het niet eens met het advies van de andere DA om dan maar te castreren maar vertouwde die bult ook niet helemaal. Zeker vanwege die gaten dus, het zit dicht bij z'n anus dus er is wel een risico dat hij op die manier e-coli bacteriën in zijn lichaam krijgt :ugh:

De DA liet vandaag zelf weten dat hij het ook even niet weet. Nilo heeft in totaal 4 weken lang twee soorten antibiotica gehad (stomorgyl) en de laatste twee weken ook rymadil. En het doet dus wel iets maar het probleem is nog niet weg. Hij vind het niet gelijk alarmerend als een mogelijke tumor, wat de andere DA wel liet vallen. Hij denkt nu aan een fistel of wellicht toch iets met die anaalzakjes. Heeft iemand iets soortgelijks gezien of gehoord?
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Erg rare bult, fistel?

Ongelezen bericht door annemick »

Mickey heeft vorig jaar ook een rare bult direkt naast de anus (heb er nog topic over gehad) die de DA niet gelijk kon plaatsen. Omdat zij een voorgeschiedenis heeft van een tumor jaren terug werden we nogal ongerust en de specislist in Utrecht waar ze toch al onder controle was heeft er naar gekeken kon het ook niet plaatsen en ze is geopereerd. In haar geval bleek het een uit de hand gelopen ontsteking te zijn geweest waarschijnlijk onder invloed van de ziekte van cushing die ze achteraf op dat moment al bleek te hebben, haar weerstand was toen waardeloos.
De operatie hoewel heel dicht bij de sluitspier is goed gegaan (ze was al 10) zijn nu een jaar verder en is ook nooit op die plek iets geks voor terug gekomen.
Sterkte met Nilo :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik ben niet zo medisch onderlegd, maar zou het geen perianale fistel kunnen zijn?

hier staat daar wat over.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:ik ben niet zo medisch onderlegd, maar zou het geen perianale fistel kunnen zijn?

Dank voor de link! Het klinkt best aanneemlijk, behalve dat bij Nilo de AB zeker wel effect heeft. Het is net alsof het de bult wel aanpakt maar de gaten erin niet :scratch: Vind het wel grappig dat daar de Duitse Herder in het bijzonder word genoemd. De DA vertelde dat hij het eerder heeft gezien bij jawel, herders :wink:
renee-uk
Zeer actief

Maeve schreef:
renee-uk schreef:ik ben niet zo medisch onderlegd, maar zou het geen perianale fistel kunnen zijn?

Dank voor de link! Het klinkt best aanneemlijk, behalve dat bij Nilo de AB zeker wel effect heeft. Het is net alsof het de bult wel aanpakt maar de gaten erin niet :scratch: Vind het wel grappig dat daar de Duitse Herder in het bijzonder word genoemd. De DA vertelde dat hij het eerder heeft gezien bij jawel, herders :wink:
dh's staan er om bekend en daar is het vaak een drama bij :(
maar volgens mij zegt ie ook ergens dat ze wel eerst met medicijnen werken toch?

even gekeken maar dat staat er inderdaad, kan niet copy/pasten maar bij '2, tot rust komen' staat dat ze eerst behandelen met een breedspectrum antibioticum
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Maeve schreef:

dh's staan er om bekend en daar is het vaak een drama bij :(
maar volgens mij zegt ie ook ergens dat ze wel eerst met medicijnen werken toch?

even gekeken maar dat staat er inderdaad, kan niet copy/pasten maar bij '2, tot rust komen' staat dat ze eerst behandelen met een breedspectrum antibioticum
Ah je hebt gelijk :ok: Wel een ander soort antibiotica dan Nilo heeft gekregen, maar het heeft gewerkt! Ik word wel minder vrolijk van het stukje over opereren. Risico op verlamming van de kringspier met incontinentie als gevolg :ugh:
renee-uk
Zeer actief

het is ook een rottig iets hoor, ik hoop voor je dat het iets anders is :?
Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Okay..Nilo plast dus in huis :ugh:
Al zeker twee weken, bijna dagelijks en alleen s'avonds maar ik dacht dat Coda de schuldige was. Afgelopen weekend was Coda niet in de kamer en toch lag er een plas. Weet dus vrij zeker dat het van Nilo was. Vandaag weer overlegd met de DA en we vangen vandaag wat urine op om te controlen op een blaasontsteking. Als het dat niet blijkt te zijn kijken we verder naar zijn prostaat. Geen idee of het te maken kan hebben met die bult en hoe maar we zullen zien!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”