Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

erg geschrokken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Crazy Dolce
nieuw lid
Mijn ras(sen): bullmastiff
Aantal honden: 1

erg geschrokken

Ongelezen bericht door Crazy Dolce »

gister avond lag dolce lekker in haar mand en wij waren een filmpje aan het kijken. totdat we opschrokken van een erg jammerende dolce (iets wat ze anders nooit doet). we zagen haar op de rug liggen en zo ook uit haar mand glijden. ze had haar urine laten lopen en stond ons toen ook heel verward en geschrokken aan te kijken. daarna was ze ook niet bij ons weg te slaan en volgde ons overal naartoe. haar kop hing ook nog een hele tijd scheef en schudde ook elke keer me d'r kop.
vandaag naar de da gegaan en die zei dat ze waarschijnlijk een epileptische had gehad. herkent iemand deze symptomen en kan iemand mij wat ervaring uitwisselen over een hond met epilepsie?
Groetjes Ellen
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: erg geschrokken

Ongelezen bericht door M@rleen »

He bah, dat klinkt eng..
Sterkte ermee!
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Hoe oud is Dolce?
Je kunt heel veel informatie vinden over epilepsie op www.epilepsiebijhonden.nl
Er is ook een bijbehorend forum waar je met al je vragen terecht kunt en waar veel kennis en ervaring aanwezig is. (vaak meer dan bij de gemiddelde dierenarts)
Ik heb helaas ervaring met epilepsie bij 2 van mijn vroegere honden.
Laatst gewijzigd door Nawosh op 10 dec 2012 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marjan
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Geen wonder dat je dan heel erg schrikt!!
Mijn vorige hond kreeg epilepsie toen hij 11 jaar was en heeft het met pilletje per dag(phenobarbital) prima volgehouden tot hij op 15 jarige leeftijd voor iets anders ingeslapen moest worden.
Maar ja, dat was mijn persoonlijke ervaring. Ik zou zeggen: lees je goed in, kijk wat er hier verteld wordt en houdt zeker goed overleg met je da...
Hoe oud is je hond trouwens?

Sterkte ermee hoor. :knuffel:
Crazy Dolce
nieuw lid

Dolce is nog maar 2.5. de da wilt het aankijken, als het binnen 3 weken nog een x gebeurd moet ik terug komen en dan krijgt ze medicatie
Groetjes Ellen
Afbeelding
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

O, dat is nog heel jong zeg...hoop maar dat het een eenmalige aanval was!! :knuffel:
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Oei, sterkte!

Kunnen honden ook een middenoorontsteking krijgen? Dat met de kop scheef lopen, het janken, het schudden.. Dat doet me meer aan een middenoorontsteking denken dan een epileptische aanval..
Crazy Dolce
nieuw lid

Daar zat ik eerst ook te denken, maar ze krabt niet, doet geen zeer en haar oren zijn ook niet vies...
Laatst gewijzigd door Crazy Dolce op 11 dec 2012 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Ellen
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief

Heb je haar tekeer horen gaan in haar mand? Als ze een aanval hebben ontgaat je dat meestal niet zo snel, ze klapperen met de bek (smakken) en maaien
met de poten en dat bij elkaar maakt best veel lawaai. Had ze ook kwijl of schuim aan haar bek/snuit?
2,5 is wel een leeftijd waarop zich epilepsie vaak voor het eerst openbaart. Ik zou denk ik voor ik begon aan medicatie een uitgebreid bloedonderzoek laten doen.
Op de site die ik eerder genoemd heb, staat wat er allemaal onderzocht zou moeten worden. (dat is meer dan veel dierenartsen standaard doen)
Groetjes, Marjan
Crazy Dolce
nieuw lid

nee ze ging niet te keer en had ook geen schuim. ik hoorde haar kokhalzen en toen ging ze jammeren.
en het rare komt er ook nog bij dat ik nu hier en daar bloeddruppels vind. ze is nog niet loops (volgens de berekening februari pas) en heb haar helemaal onderzocht en kan niets vinden. ja vond nu wel een raar plekje in haar oor. ga nu twijfelen of dat er gister bij de da ook al zat.

maar iig bedank voor de tip van dat bloed onderzoeken!
Groetjes Ellen
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief

Maar als ze kokhalsde, kan ze dan niet iets in haar keel hebben (gehad) wat de boel tijdelijk heeft geblokkeerd waardoor ze even van de wereld was?
Groetjes, Marjan
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nawosh schreef:Hoe oud is Dolce?
Er is ook een bijbehorend forum waar je met al je vragen terecht kunt en waar veel kennis en ervaring aanwezig is. (vaak meer dan bij de gemiddelde dierenarts)
:ok:
Crazy Dolce schreef:Dolce is nog maar 2.5. de da wilt het aankijken, als het binnen 3 weken nog een x gebeurd moet ik terug komen en dan krijgt ze medicatie
:schrik:
Dat is de verkeerde volgorde.
Als ze nog een aanval zou krijgen (als dit tenminste een aanval was ................... ze kan ook hebben gedroomd) is uitgebreid bloedonderzoek nodig.
Daarna moet ze misschien medicatie hebben, afhankelijk van de uitslag van dat zeer uitgebreide bloedonderzoek.
Ga maar eens op die site en op dat forum kijken (je moet je wel registreren :wink: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chris'76
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder x Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door chris'76 »

ranetje schreef:
Nawosh schreef:Hoe oud is Dolce?
:ok:
Crazy Dolce schreef:Dolce is nog maar 2.5. de da wilt het aankijken, als het binnen 3 weken nog een x gebeurd moet ik terug komen en dan krijgt ze medicatie
:schrik:
Dat is de verkeerde volgorde.
Als ze nog een aanval zou krijgen (als dit tenminste een aanval was ................... ze kan ook hebben gedroomd) is uitgebreid bloedonderzoek nodig.
Daarna moet ze misschien medicatie hebben, afhankelijk van de uitslag van dat zeer uitgebreide bloedonderzoek.
Ga maar eens op die site en op dat forum kijken (je moet je wel registreren :wink: )
Ik zou inderdaad niet zo snel gelijk met medicatie beginnen. Pas als het duidelijk is dat het epilepsie evt med overwegen.
Als de aanvallen niet zo vaak zijn bv 1/2 per jaar zijn de medicijnen ws schadelijker dan de aanvallen. Dan zou je de medicijnen nog kunnen uitstellen voor als het frequenter en zwaarder wordt.

En hangt een kop scheef na een aanval? Ze hebben dan meestal toch totale spierverslaping? Daarom ook het urine verlies (verslappen blaas)
Ik zou dan idd meer denken aan oor of hersenbloeding?

Hoe was zijn coördinatie na de tijd?

In ieder geval sterkte er mee.

gr Chris
LEVEN EN LATEN LEVEN
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Realiseer je wel dat meteen met medicatie beginnen je ook het bloedbeeld zult veranderen.
Eerst een goed bloedbeeld.
Daarnaast vind ik nou niet dat datgene wat je hier beschrijft meteen aan de epilepsie gekoppeld mag worden. Goed de leeftijd zou er een zijn, waar op deze zich vaker openbaart, en laten lopen van urine zou ook kunnen.
Maar zou ook met wat anders te maken kunnen hebben.
Kokhalzen hoort niet echt in dat rijtje thuis.
Kop scheef houden en klapperen ook niet.
Jammer dat er meteen een kaartje aan gehangen is.
En de medicatie hiervoor hebben behoorlijk wat bijwerkingen, hier ook 2 amerikaantjes met epilepsie waarvoor ik bewust geen medicatie laat gebruikten. De frequentie van de aanvallen is te wisselend om voordeel van de medicatie te hebben, hier hadden we alleen maar nadelen.
Epilepsie, is vrij complex, en niet met een natte vinger te diagnosticeren.
Lees je eigen maar eens in op 't forum hiervoor.
Afbeelding
Crazy Dolce
nieuw lid

ik ga ook zeker niet zomaar medicatie geven! er komt dan zeker eerst een onderzoek! en uitgebreid ook. lees me ondertussen helemaal suf op het net over epilepsie en eventuele andere zaken. maar zie ook door de bomen het bos niet meer. mijn eerste gedachte was een soort van beroerte of herseninfarct ivm dat ze haar kop scheef hield. we houden haar goed in de gaten en laten haar zo min mogelijk alleen. ze is nu iig weer "normaal".
Groetjes Ellen
Afbeelding
chris'76
Actief

Rea schreef:Realiseer je wel dat meteen met medicatie beginnen je ook het bloedbeeld zult veranderen.
Eerst een goed bloedbeeld.
Daarnaast vind ik nou niet dat datgene wat je hier beschrijft meteen aan de epilepsie gekoppeld mag worden. Goed de leeftijd zou er een zijn, waar op deze zich vaker openbaart, en laten lopen van urine zou ook kunnen.
Maar zou ook met wat anders te maken kunnen hebben.
Kokhalzen hoort niet echt in dat rijtje thuis.
Kop scheef houden en klapperen ook niet.
Jammer dat er meteen een kaartje aan gehangen is.
En de medicatie hiervoor hebben behoorlijk wat bijwerkingen, hier ook 2 amerikaantjes met epilepsie waarvoor ik bewust geen medicatie laat gebruikten. De frequentie van de aanvallen is te wisselend om voordeel van de medicatie te hebben, hier hadden we alleen maar nadelen.
Epilepsie, is vrij complex, en niet met een natte vinger te diagnosticeren.
Lees je eigen maar eens in op 't forum hiervoor.
Volledig mee eens!!
LEVEN EN LATEN LEVEN
chris'76
Actief

:slaap2:

Nu al een tijdje niks meer gehoord......ben even benieuwd hoe het nu met Dolce gaat.
Heeft ze nog "aanvallen" gehad?
En wat hebben jullie nu gedaan aan onderzoeken enzo.......?
Ben gewoon benieuwd................. :engel:
LEVEN EN LATEN LEVEN
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”