Sinds we hier wonen komt Lara, de angsthaaspoes, wat meer naar beneden. Lara vindt Jet wat overdonderend. In het oude huis sleet ze de dagen veel boven. Ik dwing haar hier wel een klein beetje om beneden te komen: de bakken met brokjes voor de katten en water staan hier in de keuken. Maar: nadat Lara van de brokjes heeft gegeten, blijft ze - op een veilig afstandje en vlakbij de gangdeur - steeds vaker in de kamer. Als ze ziet dat Jet rustig op de bank ligt zoekt ze soms een plekje op de poef die naast de bank staat. Vandaag bleef ze zelfs op haar veilige plekje naast de gangdeur terwijl Jet kwispelend over haar heen hing.
Goedzo Lara!
Met wat geduld komt dat langzaamaan wel beter.
Jet doet niets met de katten, staat er kwispelend een beetje bij te staan, en afgaande op haar houding zie ik het wel als dominant gedrag. Ze heeft ook erg de neiging om dingen te regelen. Toen ik alleen nog Otto had is dat ontstaan als poes Lola iets deed wat ik niet wilde: ik brulde haar naam en hij stoof erop af [dat vond ik wel makkelijk

]. Jet heeft dat overgenomen, maar zij stuift dus soms op de katten af zonder dat ik die brul geef. Dan koppelt ze het kennelijk aan de verboden handeling: krabben aan de bank = brul, maar krabben aan de krabpaal mogen de dames poes uiteraard wel. Jet ziet ze krabben en stuift erop af. Dat ombuigen, dus dat ze wel aan de krabpaal mogen krabben, is nog even de kunst. Zou ze dat onderscheid kunnen leren? Als ja: hoe?
Maar. Die kattenbrokjes die in de keuken staan. Die vallen bij Jet ook zeer in de smaak. Dus elke keer dat ik haar bij die bak hoorde vreten gaf ik een brul. Maar ja, een beetje hond past zich aan, dus Jet ook. Die sluipt de laatste dagen naar de voerbak van de katten, neemt er heel stil wat brokjes uit en gaat die vervolgens in de kamer staan kauwen