Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond en kat

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ralf
Actief

hond en kat

Ongelezen bericht door ralf »

In een van de komende weken ga ik wss een kat aanschaffen.
Mijn hond (karelische berenhond) heeft een sterk jachtinstinct en loopt graag achter katten in het bos.
Hij heeft z'n instinct wel onder controle.
Binnen of in iemand anders zijn tuin laat hij katten gerust...als duidelijk is dat die kat van iemand is.

Ik ben van plan de kat de eerste week(en) binnen te houden, zodat ik er altijd bij ben als hond en kat samen zijn. Als ze aan elkaar gewend geraken, mag de kat naar buiten. (hebben grote tuin en bos vlakbij)
Enige tips?
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: hond en kat

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ja je kat pas buiten laten als deze is gecastreerd of is gesteriliseerd en vergeet hem/haar niet te chippen.
ellen
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Vitalia »

Zorg voor een hoge krabpaal waar ze op kan, indien nodig en wij hebben een kattendeur naar de gang en slaapkamers, zodat de katten rust kunnen opzoeken. Onze badkamer ligt achter onze keuken op het gelijkvloers en daarachter is het was hok, ook daar kunnen de katten naartoe maar niet de honden. :D
Afbeelding
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wolf77 »

Ik wachtte met mijn jonge katjes altijd met het naar buiten laten gaan totdat ze echt hun eigen vaste plekjes in huis hadden. Dat ze zich daar echt thuisvoelen enzo, mochten ze buiten dan iets engs tegenkomen, dat ze meteen een reactie in hun koppie hebben om het huis / veilige plekje op te zoeken.
Toen Mo-yi als pup hier kwam, hetzelfde zo gedaan met mn kat. Die moest binnenblijven totdat ze zo gewend waren aan elkaar dat ze relaxed lagen te slapen.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

idd. een hoge krabpaal waar de kat in kan " vluchten" als het nodig mocht zijn.
Verder echt een paar weken binnen houden. Als ik een hond had die erg gefixeerd op katten was zo ik niet aan een kat beginnen eigenlijk.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
ralf
Actief

Ah, ik wist niet dat katten gechipt worden.
Als ik een kater neem, mag ik die dan meteen laten castreren of beter als hij wat ouder is?

Klopt het dat het vaak moeilijk is katten kvv te laten eten?
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jacky schreef:idd. een hoge krabpaal waar de kat in kan " vluchten" als het nodig mocht zijn.
Verder echt een paar weken binnen houden. Als ik een hond had die erg gefixeerd op katten was zo ik niet aan een kat beginnen eigenlijk.
Ik eerlijk gezegd ook niet. Maar wellicht zijn er mensen die kat aan hond hebben geïntroduceerd. Zelf heb ik het altijd andersom gehad, katten die er al waren met hond geconfronteerd.
ellen en de birmanen
Zeer actief

ralf schreef:Ah, ik wist niet dat katten gechipt worden.
Als ik een kater neem, mag ik die dan meteen laten castreren of beter als hij wat ouder is?

katers kunnen met 7 weken al gecastreerd worden alleen niet iedere dierenarts doet dat. de mooiste leeftijd is 6 maanden. laten enten met 8 en 12 weken, dan kan je gelijk de chip erin laten prikken.
katten zijn erg kieskeurig wat betreft hun eten, sommige eten wel kvv en sommige niet, is een kwestie van uit proberen.
de mooiste leeftijd om een kitten te nemen is een week of 12. ze leren nl nog heel veel van moederpoes in de periode vanaf de 6e week.
ellen
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Wat als deze onderneming een fiasco wordt, heb je dan een vangnet voor de kat waar hij terecht kan?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Ik weet niet of ik in jouw geval aan een kat zou beginnen,....
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

tollerlover schreef:
ralf schreef:Ah, ik wist niet dat katten gechipt worden.

katers kunnen met 7 weken al gecastreerd worden alleen niet iedere dierenarts doet dat. de mooiste leeftijd is 6 maanden. laten enten met 8 en 12 weken, dan kan je gelijk de chip erin laten prikken.
katten zijn erg kieskeurig wat betreft hun eten, sommige eten wel kvv en sommige niet, is een kwestie van uit proberen.
de mooiste leeftijd om een kitten te nemen is een week of 12. ze leren nl nog heel veel van moederpoes in de periode vanaf de 6e week.
ellen
Ligt er ook een klein beetje aan waar de kat vandaan komt vind ik persoonlijk. Die van mij hadden een wilde moeder en wilde papa, ze leefden op stal. Ma moest met rust gelaten worden want met haar vorige nest ging ze slepen met als gevolg dat de kittens geen mensen gewend waren en net zo wild als ma en pa waren. Nadien is ze wel gevangen en naar de da gebracht voor steralisatie, echter daar dacht ze anders over. Ze heeft de da laten weten dat ze niet van hem gediend was ontsnapte daar en kreeg weer een nest. Bewust ma veel met rust gelaten, maar ook snel zijn ze brokjes en vlees aan de kittens gaan voeren. Met 7,5 week heb ik mijn kittens mee naar huis genomen ze aten toen al brokjes en vlees en ik gaf nog melk bij, het derde kitten is nog een week langer bij ma gebleven. Het risico was te groot dat ze de kittens de wijde wereld liet zien en deze ook wild zouden worden.
Met mijn stel is het goed gegaan, misschien ook wel omdat ze elkaar hadden. Pas toen ze weer wat groter waren mochten ze aan tuigjes buiten in de tuin, maar dat ging niet helemaal werken :engel: Met zes maanden zijn ze beiden gecastreerd.
Nadat ik Joe een tijd kwijt ben geweest wat jaartjes later, hoorde ik van het chippen, en aangezien ik ging verhuizen en ik Joe weer terug had gevonden, heb ik direct beide katten laten chippen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn katten eten allemaal KVV en ook de opvangers hier eten het zonder uitzondering graag - dus ik heb zelf nog geen kat gehad die z'n neus voor KVV optrok.
Ik sluit me verder aan bij de tips die hierboven zijn gegeven. Maak direct aan de hond duidelijk dat hij de kat met rust moet laten, zeker als het maar een klein kitten is, en zorg voor voldoende hoge, veilige plekjes voor de kat.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Waarom neem je in hemelsnaam een kat dan? :19:

het is geen prettig zicht om je hond een kat te pakken zien nemen hoor en ja, ik spreek uit ervaring.
Ik heb zelf kattenvretende honden en heb 3 katten, maar die komen absoluut niet met elkaar in contact. De katten wonen bij de paarden op stal. (had ik geen stallen, had ik immers ook geen katten. Ik zie echt het nut niet in van een kat in huis te nemen als ik mijn honden voor geen cent vertrouw :U: )
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Mijn ervaring met mijn honden en katten is dat de honden op een gegeven moment best weten, dat de kat(ten) die in jouw huis wonen bij je horen. Alle andere katten renden ze achterna en vreemde poezen kwamen echt niet meer de tuin in, maar de eigen katten hoorden er gewoon bij.Vriendjes werden ze niet zozeer, maar ze verdroegen elkaar prima...
Rosannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder

Ongelezen bericht door Rosannex »

Het lijkt mij erg handig om je kat te laten chippen. Dit is net zo belangrijk als bij honden.
Mocht er iets gebeuren ( wat hopelijk nooit zal gebeuren), dan weten ze tenminste waar hij thuis hoort.
Castratie mag tegenwoordig vanaf 6 maanden. Wat eigenlijk al vrij jong is, aangezien ze nog niet volledig zijn ontwikkelt.
Hun hele hormoon huishouding is nog niet in het gareel. Als het een kater gaat worden zou ik het dus nog niet zo snel laten
doen op die 6 maanden. Met een poes ligt het natuurlijk wat lastiger , i.v,m met het krols worden.

Zorg dat je goed voorbereid bent voor de rest, dan moet het goedkomen :ok: Bekijk nog wel even goed of het wel gaat
werken met je hond. :wink:
Dogs are where the heart is
ralf
Actief

het is geen prettig zicht om je hond een kat te pakken zien nemen hoor en ja, ik spreek uit ervaring.
ik ook.
Mijn hond zit echt vreemd in elkaar.
Als ik er bij ben en het duidelijk is dat de kat (of ander dier) geen prooidier is, doet hij niets.
In het bos heeft hij eens een marter gepakt, terwijl hij dol is op de fretjes van m'n zus.
M'n hond en de fretjes liggen vaak neus aan neus, als de fretjes in hun traliekooi zitten weliswaar, door de tralies heen.

Als hij in't wild een ree schaap of geit tegenkomt, verandert hij in een wolf.
In de alpen, bij een rifugio, liepen er tamme geiten los....Ik had hem aan de leiband....hij ging neus aan neus met een geit staan...snuffelen....net 2 honden.

Ik had 18 jaar lang een kat...
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Alsjeblieft ..neem geen kat in huis.
Goed dat het over t algemeen goed gaat. Maar doe het niet..alsjeblieft.
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

ralf schreef: Als ik er bij ben en het duidelijk is dat de kat (of ander dier) geen prooidier is, doet hij niets.
totdat je een keer weg bent en de kat wandelt vrolijk door de woonkamer?

waarom wil je per se een kat? lijkt me niet echt een veilige combinatie met je hond, dus waarom eraan beginnen?
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik ben voor een tijdje terug verliefd geworden op een rode kitten. Maar heb hem uiteindelijk toch niet genomen. Dit omdat mijn hond ook een kattenjager is, en ik niet het risico wil lopen dat mijn hond de kat iets aandoet. Ook vind ik dat de kat in zijn eigen huis moet kunnen rond lopen, zonder steeds op zijn hoede te moeten zijn.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Rosannex schreef:Het lijkt mij erg handig om je kat te laten chippen. Dit is net zo belangrijk als bij honden.
Mocht er iets gebeuren ( wat hopelijk nooit zal gebeuren), dan weten ze tenminste waar hij thuis hoort.
Castratie mag tegenwoordig vanaf 6 maanden. Wat eigenlijk al vrij jong is, aangezien ze nog niet volledig zijn ontwikkelt.
Hun hele hormoon huishouding is nog niet in het gareel. Als het een kater gaat worden zou ik het dus nog niet zo snel laten
doen op die 6 maanden. Met een poes ligt het natuurlijk wat lastiger , i.v,m met het krols worden.

Zorg dat je goed voorbereid bent voor de rest, dan moet het goedkomen :ok: Bekijk nog wel even goed of het wel gaat
Castratie kan en mag vanaf 7 weken. Heeft verder geen nadelige gevolgen voor het kitten. Vanaf 6 maanden doen veel artsen ivm priegelwerk en omdat niet iedereen gasnarcose gebruikt.
Serieus lees even wat onderzoeken voordat je onzin gaat verkopen.
Mijn kittens worden als ze met 3-4 maanden hier nog zitten voor plaatsing gecastreerd, allemaal zijn het gezonde katjes + je weet zeker dat er geen jongen van komen
(voordat mensen gaan steigeren, het gaat om voornamelijk kittens vanuit vangacties)

TS ik zou toch goed nadenken of jouw hond wel te vertrouwen is met katten, bij enige twijfel niet doen.
ellen en de birmanen
Zeer actief

ayke schreef:
Rosannex schreef:Het lijkt mij erg handig om je kat te laten chippen. Dit is net zo belangrijk als bij honden.

Castratie kan en mag vanaf 7 weken. Heeft verder geen nadelige gevolgen voor het kitten. Vanaf 6 maanden doen veel artsen ivm priegelwerk en omdat niet iedereen gasnarcose gebruikt.
Mijn kittens worden als ze met 3-4 maanden hier nog zitten voor plaatsing gecastreerd, allemaal zijn het gezonde katjes + je weet zeker dat er geen jongen van komen
(voordat mensen gaan steigeren, het gaat om voornamelijk kittens vanuit vangacties)

TS ik zou toch goed nadenken of jouw hond wel te vertrouwen is met katten, bij enige twijfel niet doen.
vroegcastratie is niet zo onschadelijk dan je denkt. ook een kater moet eerst groeien zowel geestelijk als lichamelijk voor je ze laat castreren. ik heb onderzoeken van beide kanten gelezen en ik vind voor mijn gefokte kittens 6 maanden vroeg genoeg.
ellen
Afbeelding
Rosannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse herder

Ongelezen bericht door Rosannex »

Misschien mag je inderdaad tegenwoordig vanaf 7 weken al laten castreren. Betekend dat je dus al
een baby aan het opereren bent, hij is dus totaal nog niet ontwikkeld. Beetje vroeg vind ik dus.
Maar iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wilt. Het was ook maar als tip verder.
Mijn moeder is dierenarts assistente. Daar komt mijn informatie dus vandaan =)
Dogs are where the heart is
ralf
Actief

Eens m'n hond de kat kent en zijn gezelschap gewoon is, is er geen probleem.
De eerste 5 maanden van z'n leven leefde hij samen met verschillende katten.
Ik ga het in elk geval uitstellen tot in de lente.
iones
Zeer actief

Ik weet wel dat ik het met mijn hond niet aandurf om een kat te nemen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik snap niet zo goed waarom hij geen kat zou kunnen nemen. Hoeveel honden jagen buiten op katten maar in huis bij eigen katten niet?
Dat er rekening gehouden word met wat als het niet gaat is logisch maar het van tafel vegen omdat er buiten gejaagd word snap ik nooit zo goed.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
iones
Zeer actief

Je kent je eigen hond het beste. Bij onze Polle durfde ik het gemakkelijk aan, ook al joeg ze achter katten aan (ze was voor ieder levend wezen helemaal veilig), en bij Peppie en Sokkie zou ik het ook aandurven. Maar met Bobbes wordt het sowieso niets.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

tollerlover schreef:
ayke schreef:

vroegcastratie is niet zo onschadelijk dan je denkt. ook een kater moet eerst groeien zowel geestelijk als lichamelijk voor je ze laat castreren. ik heb onderzoeken van beide kanten gelezen en ik vind voor mijn gefokte kittens 6 maanden vroeg genoeg.
ellen
Ik heb een kat gehad die met 7 weken gecastreerd was. Het is altijd een saai watje gebleven, nooit pit gekregen en geen karakter ontwikkeld. Hij was wel erg lief.. Hij is doodgebeten door een hond, had niet het benul om te vluchten oid, drukte zich tegen de grond en werd gegrepen. Voor mij nooit weer een die zo jong gecastreerd is.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

tollerlover schreef: vroegcastratie is niet zo onschadelijk dan je denkt. ook een kater moet eerst groeien zowel geestelijk als lichamelijk voor je ze laat castreren. ik heb onderzoeken van beide kanten gelezen en ik vind voor mijn gefokte kittens 6 maanden vroeg genoeg.
ellen
:wink: Dat vind ik al vroeg. Moet er echt nog niet aan denken, mijn babytoontje onder het mes :schrik:

Hier trouwens ook één die extreem fel is op katten buiten.
Met rustig aanwennen tot het 'eigen' is gaat alles goed.
:mann: Op één van de vier wil ze nog wel reageren omdat het een kleine relnicht is.
Die zit als ik weg ga apart.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”