haha
Dat Astro graag wat wil leren en erg voedingsgericht is was mij natuurlijk al lang duidelijk, maar meneer begon zich dus ook wat te vervelen en te puberen en met de donkere dagen minder lang wandelen en minder vaak dus werd het tijd om wat te bedenken....
de anderen zijn veel sneller tevreden qua mentale bezigheden, maar deden het ook wel leuk op de clicker, dus hup, clicker uit het stof gehaald en sinds een paar weken ben ik met Astro gaan clicker trainen.
Dit gaat super, hij is buiten nog wel wat sneller afgeleid maar laat zich hier al heel goed uithalen
ook laat hij zich veel beter betasten door vreemden dan voorheen en ik kan nu ook gewoon "aan" zijn ogen zitten ( wat sinds een oogontsteking drama was geworden )
ik train maar 2x per dag met hem en dan meestal maar 10-15 minuten, want ik wil niet dat hij zich gaat vervelen en er op uitgekeken raakt.
Hij kan inmiddels al het volgende:
- staan ( showstand ) en dat ik rustig zijn tanden kan laten zien en poten kan verzetten en om hem heen kan lopen
- zit en blijf ( enkele minuten )
- down en blijf ( ook enkele minuten en zelfs uit zicht, bij zit vind hij dat o pde een of andere manier moeilijker )
- mooi zit
- poot links
- poot rechts
- vooruit
- touch
- high five
- hand
- volg links en rechts en onderwijl ook zit en down al dan niet met wachten etc.
- plat
- aan de voet
- " paaltjes" tussen mijn benen door
ik ben hem nu bezig " plaats" aan te leren, en ga hem nog leren te springen over mijn benen, roll over en schamen en de dingen die hij nu doet nog verder perfectioneren maar hij hoeft van mij niet 10 minuten te blijven liggen ofzo dat verveeld hem en mij ook
apporteren doet hij ook op commando maar dat wil hij zonder click en zonder snoepje NA de training en jawel hij controleerd of mijn zakken leeg zijn van snoep , alleen DAN wil hij apporteren
iemand nog ideeen voor iets leuks dat ik hem kan aanleren? en als het iets ingewikkelds is graag dan ook uitleg met hoe je dat aanleert
hij is 70 cm groot en weegt ongeveer 25 kilo, dus daar moet wel rekening mee gehouden worden
ook denk ik dat de denkspellen van bv NIna Ottoson erg leuk voor hem zouden zijn, ter afwisseling, dus daar ga ik ook maar eens naar kijken.
behendigheid starten we ook mee volgend jaar
EDIT: hier het lijstje met tips die ik zeker ga uitvoeren:
- buig
- twist ( linksom rondje )
- turn ( rechtsom rondje )
- smeek
- zwaaien
- visuele match & sample
- woord/voorwerp herkenning
- links en rechts uitbreiden
- up/dansen ( op achterpootjes netjes lopen )