Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainings ideetjes gevraagt!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

trainings ideetjes gevraagt!

Ongelezen bericht door Podenji »

vraag me niet hoe het mogelijk is , maar Astro is een superhond :pffff:

haha
Dat Astro graag wat wil leren en erg voedingsgericht is was mij natuurlijk al lang duidelijk, maar meneer begon zich dus ook wat te vervelen en te puberen en met de donkere dagen minder lang wandelen en minder vaak dus werd het tijd om wat te bedenken....
de anderen zijn veel sneller tevreden qua mentale bezigheden, maar deden het ook wel leuk op de clicker, dus hup, clicker uit het stof gehaald en sinds een paar weken ben ik met Astro gaan clicker trainen.
Dit gaat super, hij is buiten nog wel wat sneller afgeleid maar laat zich hier al heel goed uithalen :cheer: hij gaat niet meer achter fietsers aan en laat zich beter terugroepen als er een andere hond of ander mens aankomt :cheer:
ook laat hij zich veel beter betasten door vreemden dan voorheen en ik kan nu ook gewoon "aan" zijn ogen zitten ( wat sinds een oogontsteking drama was geworden )

ik train maar 2x per dag met hem en dan meestal maar 10-15 minuten, want ik wil niet dat hij zich gaat vervelen en er op uitgekeken raakt.

Hij kan inmiddels al het volgende:

- staan ( showstand ) en dat ik rustig zijn tanden kan laten zien en poten kan verzetten en om hem heen kan lopen
- zit en blijf ( enkele minuten )
- down en blijf ( ook enkele minuten en zelfs uit zicht, bij zit vind hij dat o pde een of andere manier moeilijker )
- mooi zit
- poot links
- poot rechts
- vooruit
- touch
- high five
- hand
- volg links en rechts en onderwijl ook zit en down al dan niet met wachten etc.
- plat
- aan de voet
- " paaltjes" tussen mijn benen door

ik ben hem nu bezig " plaats" aan te leren, en ga hem nog leren te springen over mijn benen, roll over en schamen en de dingen die hij nu doet nog verder perfectioneren maar hij hoeft van mij niet 10 minuten te blijven liggen ofzo dat verveeld hem en mij ook :mrgreen:

apporteren doet hij ook op commando maar dat wil hij zonder click en zonder snoepje NA de training en jawel hij controleerd of mijn zakken leeg zijn van snoep , alleen DAN wil hij apporteren :piew: , het waarom hiervan ontgaat mij volledig maar ik vind het prima :lol1:

iemand nog ideeen voor iets leuks dat ik hem kan aanleren? en als het iets ingewikkelds is graag dan ook uitleg met hoe je dat aanleert :mrgreen:
hij is 70 cm groot en weegt ongeveer 25 kilo, dus daar moet wel rekening mee gehouden worden :mrgreen:

ook denk ik dat de denkspellen van bv NIna Ottoson erg leuk voor hem zouden zijn, ter afwisseling, dus daar ga ik ook maar eens naar kijken.
behendigheid starten we ook mee volgend jaar

EDIT: hier het lijstje met tips die ik zeker ga uitvoeren:

- buig
- twist ( linksom rondje )
- turn ( rechtsom rondje )
- smeek
- zwaaien
- visuele match & sample
- woord/voorwerp herkenning
- links en rechts uitbreiden
- up/dansen ( op achterpootjes netjes lopen )
Laatst gewijzigd door Podenji op 23 nov 2012 16:27, 3 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: trainings ideetjes gevraagt!

Ongelezen bericht door Maeve »

Hier vind ik altijd wel wat inspiratie voor clickertraining:
http://www.youtube.com/user/Azoogle

Ik vind ze niet allemaal erg geschikt, sommige bewegingen zijn wat mij betreft te onnatuurlijk/belastend maar er staan ook erg veel leuke dingen tussen :ok: En sinds een tijdje heeft ze geloof ik ook filmpjes over hoe je bepaalde dingen aanleert, erg leuk!
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Smeek?
oh en buig?
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:Smeek?
en dat houdt in? :denken:

bedankt voor de tip Maeve!! ik zal daar ook eens gaan kijken :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

De Doggy Brain Train spellen zijn minstens net zo leuk als die van Ottoson maar een stuk goedkoper:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_sport/bezigheid
Die worden hier met veel plezier gedaan, steeds een stapje moeilijker.

Verder dingen die mij te binnen schieten:
- rondje (om de eigen as)
- weet niet of dit heel verantwoord is, maar Jura kan 'luchthappen' op commando ('hap' en ook op handgebaar) had ze vrij snel door wat de bedoeling was. Tegenwoordig doet ze het ook als uitdagen voor spel bij andere honden die er helemaal niks van snappen hahah....
- over kleine dingen heen springen en weer terug
- zwaaien met de poot (is mij nog niet gelukt hoor maar lijkt me leuk om haar te leren)
- speuren naar beloningen in het hoge gras of in huis verstopt
- raden in welke hand de beloning zit (beide handen als vuist voor je houden. hij moet dan snuffelen en met de poot de goede hand aanraken, dan volgt de beloning).
- ... ff nadenken misschien weet ik nog wel meer!
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Visuele match to sample

Opruimen (lijkt op apporteren, maar dan in een bak, dus niet in je hand) en is ook nog erg handig als ze zelf hun speeltjes en botjes weer op 1 plek brengen.

Ik kan ook erg het boek Learning games van Kay Laurence aanraden. Daar staan meerdere hele leuke ideeën met uitleg in.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
runninggirl
Zeer actief

Owja, speeltjes in huis de namen van leren, dus dat hij bij 'kip' de kip pakt en bij 'botje' het botje etc...
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:De Doggy Brain Train spellen zijn minstens net zo leuk als die van Ottoson maar een stuk goedkoper:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_sport/bezigheid
Die worden hier met veel plezier gedaan, steeds een stapje moeilijker.

Verder dingen die mij te binnen schieten:
- rondje (om de eigen as)
- weet niet of dit heel verantwoord is, maar Jura kan 'luchthappen' op commando ('hap' en ook op handgebaar) had ze vrij snel door wat de bedoeling was. Tegenwoordig doet ze het ook als uitdagen voor spel bij andere honden die er helemaal niks van snappen hahah....
- over kleine dingen heen springen en weer terug
- zwaaien met de poot (is mij nog niet gelukt hoor maar lijkt me leuk om haar te leren)
- speuren naar beloningen in het hoge gras of in huis verstopt
- raden in welke hand de beloning zit (beide handen als vuist voor je houden. hij moet dan snuffelen en met de poot de goede hand aanraken, dan volgt de beloning).
- ... ff nadenken misschien weet ik nog wel meer!
zwaaien is ook een leuke !
en inderdaad " turn" en " twist" dat ik daar niet aan gedacht heb, heb nota bene met kalusha die dingen gedaan met doggydancing :Q:
speuren vind hij wellicht ook wel leuk
beloning onder bekertjes of in welke hand raden kan hij al, vind hij maar stom zo simpel :pffff: ( vandaar dus dat ik denk aan die spellen )

ik ga trouwens met hem en ook met cy behendigheid doen volgend jaar, vinden ze allebei erg leuk denk ik.
Elmo/maureen
Zeer actief

Podenji schreef:

Opzitten en met de voorpootjes bedelen :mrgreen:

buig is door de voorpoten zakken en met de kont in de lucht.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

lieveheersbeestje83 schreef:Visuele match to sample

Opruimen (lijkt op apporteren, maar dan in een bak, dus niet in je hand) en is ook nog erg handig als ze zelf hun speeltjes en botjes weer op 1 plek brengen.

Ik kan ook erg het boek Learning games van Kay Laurence aanraden. Daar staan meerdere hele leuke ideeën met uitleg in.
ik kan hier geen filmpjes kijken, maar is dat met een woord en dan het voorwerp erbij?
dat is wel moeilijk denk ik, maar zeker niet te hoog gegrepen voor meneer A.
kan het allicht eens gaan proberen, maar dan ga ik mij eerst eens verdiepen in dat fenomeen :mrgreen:

opruimen kan hij niet, wel goed mijn prullenbakken op kantoor legen :jank:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:
Podenji schreef:

oh ja buig :oohja: dat kunnen solar en smitthy nota bene :Q:

ik ga mijn openingspost even bijwerken met de tips die ik zoizo ga uitvoeren, dan staat er straks ook niets dubbel :mrgreen:
Elmo/maureen
Zeer actief

Podenji schreef:
Elmo/maureen schreef:
Podenji schreef:

oh ja buig :oohja: dat kunnen solar en smitthy nota bene :Q:

ik ga mijn openingspost even bijwerken met de tips die ik zoizo ga uitvoeren, dan staat er straks ook niets dubbel :mrgreen:
ik heb sowieso een filmpje van elmo die buig doet http://www.youtube.com/watch?v=eKmQKC05 ... ature=plcp

Smeken is niet zo moeilijk. Hem laten zitten, Koekje boven zijn neus houden. Gaat hij met zijn poten de lucht in *klik* koekje. en dan verder gaan uitbouwen dat hij echt blijft zitten. En de poten in de lucht houdt :mrgreen:
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Het is niet met een woord, maar met een identiek voorwerp: hij moet degene pakken die er hetzelfde uitziet als degene die jij omhoog houdt. Het is een wat moeilijkere, maar dan ben je ook even bezig met je slimmerik! (je hebt wel van diverse speeltjes 2 dezelfde nodig. Ik heb ze laatst goedkoop gekocht en Prana en ik gaan hieraan beginnen als het gaat sneeuwen (dan lopen we minder en heeft ze iets ingewikkelds nodig om "voldaan" te raken).)

Je kunt ook de naam van voorwerpen leren, wat runningirl al zei, en dat hij die dan moet selecteren uit diverse objecten, maar dat is weer een andere oefening.

Wat ook een leuke is, links en recht als moderator. Dus linker of rechter hindernis. Linker of rechter apport, linker of rechter bekertje omgooien. Dan moet hij wel weer meer denken.

Je kunt hem ook leren die proppen weer terug in de prullenbak te stoppen (dat jij hem leegt en hij hem mag vullen voor koekjes ;-) ), daar heb je meer aan!

Verder kegelen (met waterflesjes), allerlei oefeningen met een bal duwen (door je benen, door een tunnel etc), laatjes dichtmaken, laatjes open maken, zakdoek aangeven als je niest....
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

buig is ZOOO simpel, dat zeg ik: zelfs smitthy doet het , en niet dat ze dom is, integendeel, maar dat is een van de weinige trucjes die ze WIL doen :lol1:
dat smeken gaan we echt eens proberen maar met " mooi zit" zoekt hij ook nog steun met zijn voorpoten bij mij hoor, hij kan zich nog niet zo goed in balans houden met zijn slungellijf, maar goed , uitdaging dan he? :mrgreen:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

lieveheersbeestje83 schreef:Het is niet met een woord, maar met een identiek voorwerp: hij moet degene pakken die er hetzelfde uitziet als degene die jij omhoog houdt. Het is een wat moeilijkere, maar dan ben je ook even bezig met je slimmerik! (je hebt wel van diverse speeltjes 2 dezelfde nodig. Ik heb ze laatst goedkoop gekocht en Prana en ik gaan hieraan beginnen als het gaat sneeuwen (dan lopen we minder en heeft ze iets ingewikkelds nodig om "voldaan" te raken).)

Je kunt ook de naam van voorwerpen leren, wat runningirl al zei, en dat hij die dan moet selecteren uit diverse objecten, maar dat is weer een andere oefening.

Wat ook een leuke is, links en recht als moderator. Dus linker of rechter hindernis. Linker of rechter apport, linker of rechter bekertje omgooien. Dan moet hij wel weer meer denken.

Je kunt hem ook leren die proppen weer terug in de prullenbak te stoppen (dat jij hem leegt en hij hem mag vullen voor koekjes ;-) ), daar heb je meer aan!

Verder kegelen (met waterflesjes), allerlei oefeningen met een bal duwen (door je benen, door een tunnel etc), laatjes dichtmaken, laatjes open maken, zakdoek aangeven als je niest....

oohh dat zijn leuke dingen, en ik weet zeker dat Astro dat kan :pffff:
(hopelijk wordt dit geen dingetje hoogmoed en vallen enzo... hahahaha )
maar dat vind ik ook wel erg leuk om hem aan te leren, woord/voorwerp match en visuele match :ok:
dat links en rechts ga ik inderdaad ook uitbreiden :ok:

laatjes open en dichtmaken ga ik hem NIET aanleren, hij is al veel te nieuwsgierig en ik ben bang dat er raar zelfbelonend gedrag uit voortvloeit net als met de prullenbakken....
maar ik kan dat wellicht wel in een nog later stadium doen, als meneer zelf ook wat volwassener is in zijn hoofd, hij is pas 14 maanden en een podenco ibicenco dus....dat wordt nooit :LOL:
Elmo/maureen
Zeer actief

Podenji schreef:buig is ZOOO simpel, dat zeg ik: zelfs smitthy doet het , en niet dat ze dom is, integendeel, maar dat is een van de weinige trucjes die ze WIL doen :lol1:
dat smeken gaan we echt eens proberen maar met " mooi zit" zoekt hij ook nog steun met zijn voorpoten bij mij hoor, hij kan zich nog niet zo goed in balans houden met zijn slungellijf, maar goed , uitdaging dan he? :mrgreen:
Buig hoefde ik Elmo niet eens aan te leren, die rekt zich zo altijd uit :LOL:

Uitdagingen zijn altijd goed :mrgreen: Komt denk ik wel goed hoor, Elmo had dat ook ;) Nu nog wel eens hoor dat hij zit te zwaaien :LOL:

oh 'up' is ook een leuke ;) staan op de achterpoten :ok:

Polonaise is ook wel leuk :mrgreen: En aangezien Astro ook groot is, zal hij het denk ik net zoals Elmo doen (die stapt dan netjes achter mij aan)
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ken je de website en fb-pagina www.hersenwerkvoorhonden.nl al?
Daar staan leuke spelletjes op om met je hond te doen.

Andere dingen, afhankelijk van de hond, omrollen, flat of op de rug liggen. Je kunt ook eens op dogdance kijken op youtube, kom je soms ook wel leuke trucjes en kunstjes tegen om ze te leren.
Verschillende posities, zijwaarts lopen, variaties hierop, balans oefeningen, pootjes op een teiltje en dan hond een rondje maken, ballenbak, brokjes in een lege fles, treibball, plateau training, skateboarden, brokjes in een lap/ oude handdoek doen en oprollen, door je armen springen, door een hoepel springen, over een stok springen, die zowel naast als tussen je, halve draai achteruit en door je benen heen, rondje om je heen, andere kant rondje om je heen, achteruit rondje om je heen, door je benen springen, etc.

De hondentraining-lessen bestaan voor mij bij 'onze' hondenschool uit dogdance icm spelletjes en een beetje gehoorzaamheid :cheer:. Ze geven er ook privélessen, zeker als je meer dogdance wilt leren kan het een aanrader zijn om er eens naar toe te gaan om wat meer handvaten te krijgen hoe je iets aan kunt leren (Grietje is meervoudig NK dogdance) , http://www.behavetraining.nl/.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

wat ik bij gehoorzaamheid heb geleerd vond ik wel leuk. je zet een stap en de hond moet door jou benen naar de andere kant, nog een stap en weer door je benen naar de andere kant etc.
zal ook wel een doggy dance pasje zijn?

verder kunnen ze hier het commando kusje :)

en 2 pootjes kunnen ze ook (zitten en dan 2 voorpootjes omhoog)

oud collega heeft de hond het commando dood geleerd die is ook geinig

en een clubgenoot heeft hun hondje rollen geleerd.

tante van mike heeft hun hondje (Jack russel) dansen geleerd. op dat commando als je een balletje of koekje met gestrekte arm voor je uit houd dan gaat hij op zijn achterpootjes staan en een rondje draaien. 1 rondje en dan krijgt ie zijn beloning.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Sonnie1983 schreef:wat ik bij gehoorzaamheid heb geleerd vond ik wel leuk. je zet een stap en de hond moet door jou benen naar de andere kant, nog een stap en weer door je benen naar de andere kant etc.
zal ook wel een doggy dance pasje zijn?

verder kunnen ze hier het commando kusje :)

en 2 pootjes kunnen ze ook (zitten en dan 2 voorpootjes omhoog)

oud collega heeft de hond het commando dood geleerd die is ook geinig

en een clubgenoot heeft hun hondje rollen geleerd.

tante van mike heeft hun hondje (Jack russel) dansen geleerd. op dat commando als je een balletje of koekje met gestrekte arm voor je uit houd dan gaat hij op zijn achterpootjes staan en een rondje draaien. 1 rondje en dan krijgt ie zijn beloning.
dat eerste is bij mij " paaltjes" tussen de benen, nu ik het nog een keer type klinkt het wel wat raar eigenlijk :schrik:
dat tweede is hier " mooi zit"
dat rollen is hier " roll over" en ga ik hem inderdaad nog leren
dat laatste is denk ik wat Maureen met " up" bedoeld, dat heb ik mijn basenjis met doggydance toen ook nog aangeleerd inderdaad, ik noem dat "dansen" ga ik ook eens kijken of ik hem dat kan leren, hij si wel erg groot als hij op 2 poten staat haha
wat verstaat je clubgenoot onder het commando " dood" ? wat doet de hond dan?
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

dood is bij haar dat de hond dan op zijn zij gaat liggen en dan aan een zijde de poten de lucht in steeks.
snap je hoe ik dat bedoel?

dus bijv. hond gaat dan op linkerzij liggen en steekt dan rechter voor en achterpoot de lucht in. dus dan komt ie tussen op zij en rug liggen in die houding snap je nog?

jeetje lastig uit leggen :)

hier hebben we alleen appel verder en bijtwerk :)
maar misschien kun je je hond wel links en rechts leren? dat zit in onze volgoefening de hond naar links en rechts omzetten. dit kan ook als de hond links naast je zit dat hij dan rechts naast je moet gaan zitten en terug.

de hond van mijn ouders kan trouwens speeltjes onderscheiden haha. als ze zeggen pak je bal gaat ie zijn bal uit de speelmand halen. zeggen ze pak je tut pakt ie zijn tut eruit etc.
moonsparkle
Actief
Mijn ras(sen): Malle thezer

Ongelezen bericht door moonsparkle »

Die van mij kan ook achteruit lopen, zijwaarts lopen (dus dat zn benen overkruizen). ik geef hierbij zelf het commando back en de andere zij. Daarbij hebben we m blijf zo goed geleerd dat we een speeltje op zn hoofd kunnen leggen en hij deze pas pakt op commando. Nog een leuke maar ook handige is de deur leren dicht doen
runninggirl
Zeer actief

Renske schreef:Ken je de website en fb-pagina www.hersenwerkvoorhonden.nl al?

Leuke tip :E:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:
Renske schreef:Ken je de website en fb-pagina www.hersenwerkvoorhonden.nl al?

Leuke tip :E:

inderdaad, helemaal op vergeten te reageren :Q:
Sammiez
Actief
Mijn ras(sen): kruising klein/middelgroot
kruising border*appensenner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sammiez »

Volgen tussen je benen ipv naast je is ook leuk.
Alle kanten op volgen vanuit alle posities.

Vooruit sturen en achteruit terug laten lopen.
Achteruit bij je vandaan laten lopen.

Door je armen heen laten springen of over je rug heen laten springen.

De mogelijkheden zijn eindeloos! Ben benieuwd wat je allemaal nog gaat verzinnen!
hondentrimsalonsamantha.webklik.nl
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”