Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hajo heeft kennelhoest ondanks inenting.
Moderator: moderatorteam
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
- Aantal honden: 1
Hajo heeft kennelhoest ondanks inenting.
Zoals de titel al zegt heeft Hajo kennelhoest en is heel zielig. Hij loopt te kuchen als een oude vent, en vooral bij opwinding, blaffen dus, eindigt dit steevast is een hoestaanval, bah. Ik dacht dat hij het niet kon krijgen na de inenting maar dat is dus niet waar. Hebben jullie nog tips misschien om het wat te verlichten? Volgens de da kan ik hem ook wat hoestdrank geven voor kinderen maar hoe krijg ik dat naar binnen? Door een beetje slagroom werkt niet dat laat hij staan. En hoelang is hij nog besmettelijk voor andere honden?
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
Re: Hajo heeft kennelhoest ondanks inenting.
ja hoor dat kan gewoon. Hier ook gehad kregen ze de neusspray voor kennelhoest en ja hoor toch kennelhoest te pakken.
Ze zeggen dan dat ze het dan wel minder erg hebben.
Ik geef dan altijd thijmsiroop en dat doe ik gewoon over hun brokken heen. Een van de 2 die drinkt het ook wel op als ik zeg dat ie het moet. dan doe ik dat gewoon in zijn bak en zeg dat ie het moet opdrinken. maar anders doe ik het gewoon 2x per dag over hun brokken.
Je kunt een tuigje gebruiken zodat als ie een keer trekt de halsband neit tegen zijn geirriteerde keel druk.
En teen mij zeiden ze toen beter paar keer per dag kleinere rondjes lopen. en andere honden vermijden tot het helemaal weg is.
Besmettelijk zijn ze ook al voordat je symptomen ziet/hoort dat je hond kennelhoest heeft.
Ze zeggen dan dat ze het dan wel minder erg hebben.
Ik geef dan altijd thijmsiroop en dat doe ik gewoon over hun brokken heen. Een van de 2 die drinkt het ook wel op als ik zeg dat ie het moet. dan doe ik dat gewoon in zijn bak en zeg dat ie het moet opdrinken. maar anders doe ik het gewoon 2x per dag over hun brokken.
Je kunt een tuigje gebruiken zodat als ie een keer trekt de halsband neit tegen zijn geirriteerde keel druk.
En teen mij zeiden ze toen beter paar keer per dag kleinere rondjes lopen. en andere honden vermijden tot het helemaal weg is.
Besmettelijk zijn ze ook al voordat je symptomen ziet/hoort dat je hond kennelhoest heeft.
- runninggirl
- Zeer actief
Ik heb ook thijmsiroop voor kinderen gegeven, mijn hond die lustte het gewoon zo, van de lepel af likken.
Verder je hond goed rustig houden de komende dagen, zoals je zelf al zegt bij inspanning hebben ze er meer last van. En ook liever een tuigje om doen dan een halsband, want die kan de keel ook prikkelen.
Verder je hond goed rustig houden de komende dagen, zoals je zelf al zegt bij inspanning hebben ze er meer last van. En ook liever een tuigje om doen dan een halsband, want die kan de keel ook prikkelen.
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
Als het de virale component is, dan is die na pakweg een week genezen, hoef je niets voor te geven.
Je kan eventueel wat hoestsiroop geven voor de hoest te verzachten, maar is in principe niet nodig.
Als het de bacteriële component is (Bordetella bronchiseptica),
dan sleept het geheel langer aan dan 1 week, en kan je eventueel wat antibiotica geven
Het vaccin beschermt geen 100%, dus je hond kan er wel nog ziek van worden,
maar nooit in dezelfde mate als was hij niet ingeënt
Verder rustig houden, en indien hij wat last van de oogjes zou hebben/krijgen kan je ook nog wat oogzalf toedienen.
Je kan eventueel wat hoestsiroop geven voor de hoest te verzachten, maar is in principe niet nodig.
Als het de bacteriële component is (Bordetella bronchiseptica),
dan sleept het geheel langer aan dan 1 week, en kan je eventueel wat antibiotica geven
Het vaccin beschermt geen 100%, dus je hond kan er wel nog ziek van worden,
maar nooit in dezelfde mate als was hij niet ingeënt
Verder rustig houden, en indien hij wat last van de oogjes zou hebben/krijgen kan je ook nog wat oogzalf toedienen.
-
Melanie 74
Rust geven, tuigje i.p.v. een halsband om doen.
Ik heb voor mij zelf (als ik bronchitis heb) paracodin, en dat mag de hond ook hebben om de hoestprikkel wat te dempen.
Cissy kwam in augustus terug van een hondenshow hoestend en proestend, ze had een hele droge hoest waarvan we allemaal 's nachts wakker lagen.
Ze heeft dit twee dagen gehad en zodra het hoesten met kokhalzen voorbij was mee gestopt.
Maar mijn dierenarts zei wel dat het een droge hoest moest zijn, als er echt slijm op wordt gehoest mocht het niet omdat het slijm toch eruit moet.
Sterkte voor de patient
Ik heb voor mij zelf (als ik bronchitis heb) paracodin, en dat mag de hond ook hebben om de hoestprikkel wat te dempen.
Cissy kwam in augustus terug van een hondenshow hoestend en proestend, ze had een hele droge hoest waarvan we allemaal 's nachts wakker lagen.
Ze heeft dit twee dagen gehad en zodra het hoesten met kokhalzen voorbij was mee gestopt.
Maar mijn dierenarts zei wel dat het een droge hoest moest zijn, als er echt slijm op wordt gehoest mocht het niet omdat het slijm toch eruit moet.
Sterkte voor de patient
- *Marina*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel
- Aantal honden: 2
Inenten kan alleen voor de virale besmetting, een bacteriële besmetting houd je met een enting niet tegen. Ik laat mijn honden ook niet meer eten tegen kennelhoest. je kan het vergelijken met een griep of flinke verkoudheid bij mensen, als je hond verder goed gezond is zullen ze van kennelhoest niet gelijk neervallen.
Vaak krijg je van een DA een AB-kuur dat helpt alleen tegen de bacteriële besmetting, bij een virale besmetting doet een AB kuur niets. ook die zou ik niet meer aan mijn hond geven, ten zij het na een week nog niet minder wordt. Het kan namelijk wel door slaan naar een longontsteking en dan is een AB-kuur gewoon nodig.
Om de hoest en de keelpijn te verzachten kan je je je hond beter niet uit laten met een halsband om maar met een tuigje en dennenknopsiroop geven. Hier likken ze dat gewoon van een lepel. Als het hoesten heel erg is kan je codeïne tabletjes bij de DA vragen.
Vaak krijg je van een DA een AB-kuur dat helpt alleen tegen de bacteriële besmetting, bij een virale besmetting doet een AB kuur niets. ook die zou ik niet meer aan mijn hond geven, ten zij het na een week nog niet minder wordt. Het kan namelijk wel door slaan naar een longontsteking en dan is een AB-kuur gewoon nodig.
Om de hoest en de keelpijn te verzachten kan je je je hond beter niet uit laten met een halsband om maar met een tuigje en dennenknopsiroop geven. Hier likken ze dat gewoon van een lepel. Als het hoesten heel erg is kan je codeïne tabletjes bij de DA vragen.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
van dattem*Marina* schreef:Inenten kan alleen voor de virale besmetting, een bacteriële besmetting houd je met een enting niet tegen. Ik laat mijn honden ook niet meer eten tegen kennelhoest. je kan het vergelijken met een griep of flinke verkoudheid bij mensen, als je hond verder goed gezond is zullen ze van kennelhoest niet gelijk neervallen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Misschien is het wel 'dankzij' de entingAnnedee schreef:Ik dacht dat hij het niet kon krijgen na de inenting maar dat is dus niet waar.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Zo erg is kennelhoest niet, hoor.
Ik had een heel nest pups met kennelhoest, die leven ook nog allemaal
Een gezonde hond geneest er vlot van. Enten doe ik nooit. Onzin en niet nodig.
Als je hoestsiroop geeft, is Bisolvon voor kinderen een aanrader. Ik had die met aardbeiensmaak (
) en ze verdrongen zich erom!
Gewoon in een spuit zonder naald, gaat prima.
Als je hoestsiroop geeft, is Bisolvon voor kinderen een aanrader. Ik had die met aardbeiensmaak (
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun
- Contacteer:
Precies...malinois schreef:Misschien is het wel 'dankzij' de entingAnnedee schreef:Ik dacht dat hij het niet kon krijgen na de inenting maar dat is dus niet waar.
Ik heb Senna laten enten vorig jaar, omdat het moest. Nooit kennelhoest gehad, maar nog geen 10 dagen later had ze ineens kennelhoest.
-
Lillith
- Zeer actief
Honing helpt ook wel om het te verzachten en de tymsiroop, hier likken ze beiden zo van het lepeltje.
Verleden week waren ze een beetje bezig hier, het is al weer over, het heerst in de buurt.
Ja, ze waren geënt...wel vervelend omdat Lille net geopereerd was.
Verleden week waren ze een beetje bezig hier, het is al weer over, het heerst in de buurt.
Ja, ze waren geënt...wel vervelend omdat Lille net geopereerd was.
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Allemaal bedankt voor de goede raad en tips.
Hij krijgt zijn tuig om met wandelen en de hoestdrank gaat door zijn vlees, eerst stond hij er een beetje naar te kijken en te snuffen, maar ja toch maar opgegeten
. En ik heb het idee dat het ook al iets beter gaat met hem hoor, hij hoest al een stuk minder, gelukkig. Hij ligt nu lekker tegen me aan op de bank, kop op een zacht kussentje, rustig te slapen.
Hij krijgt zijn tuig om met wandelen en de hoestdrank gaat door zijn vlees, eerst stond hij er een beetje naar te kijken en te snuffen, maar ja toch maar opgegeten
-
Marion.
En een beetje bleh zijn is niet zo erg hoor. Pas maar op dat je hem niet teveel verwentAnnedee schreef:Allemaal bedankt voor de goede raad en tips.
Hij krijgt zijn tuig om met wandelen en de hoestdrank gaat door zijn vlees, eerst stond hij er een beetje naar te kijken en te snuffen, maar ja toch maar opgegeten. En ik heb het idee dat het ook al iets beter gaat met hem hoor, hij hoest al een stuk minder, gelukkig. Hij ligt nu lekker tegen me aan op de bank, kop op een zacht kussentje, rustig te slapen.
Kennelhoest is helemaal niks. Gewoon een griepjes ofzo. Iedere hond doorstaat dat zonder medicijnen.
Oh, en dit zou mij dus versterken in mijn mening om niet tegen kennelhoest te enten. Heeft weinig zin. Net zoals de griepprik.
- saskia en sjaak
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): klikobakkie
je kan een mens of dier niet tegen een griep enten, tegen iets waarvan je niet zeker bent dat het komt.
puur handel.
puur handel.

- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
niet als er secondaire bacteriële infecties aan te pas komen, dan kunnen ze er wel heel erg ziek van wordenMarion. schreef: Kennelhoest is helemaal niks. Gewoon een griepjes ofzo. Iedere hond doorstaat dat zonder medicijnen.
Maar een gezonde hond met goede afweer is daar normaal wel tegen bestemd ja, daar heb je gelijk in.
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Ik heb mijn honden er nog nooit voor geënt en in de jaren hebben ze kennelkuch gehad op twee hondenscholen waar ik les geef en met de honden kom en op drie knpv clubs waar ik wekelijks kwam.
Alle honden daar waren geënt en hadden er last van behalve mijn honden.
Mijn buurhond (geënt) ging ook met kennelkuch 4x per week mee met mijn honden het bos in en de mijne hebben er nooit last van gehad.
Alle honden daar waren geënt en hadden er last van behalve mijn honden.
Mijn buurhond (geënt) ging ook met kennelkuch 4x per week mee met mijn honden het bos in en de mijne hebben er nooit last van gehad.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Meestal is kennelhoest onschuldig, maar ik heb wel degelijk honden gezien die er dood ziek van werden. Het kan doorslaan naar hersenvlies waardoor ze hersenvliesontsteking kunnen krijgen. Eenmaal helaas meegemaakt en dat is echt geen pretje.Marjoleine schreef:Zo erg is kennelhoest niet, hoor.
Als je hoestsiroop geeft, is Bisolvon voor kinderen een aanrader. Ik had die met aardbeiensmaak () en ze verdrongen zich erom!
Dus om te beweren dat het onschuldig is, ga ik niet helemaal in mee. Meestal is het onschuldig gelukkig, zo is Noah ook nooit ingeënt en met uitbraken van kennelhoest is ze er nooit ziek van geworden. Wellicht omdat zij juist veel in contact komt met andere honden, daardoor een beter immuunsysteem.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar het is dus wel degelijk meestal onschuldig.duitse herder schreef:Meestal is kennelhoest onschuldig, maar ik heb wel degelijk honden gezien die er dood ziek van werden. Het kan doorslaan naar hersenvlies waardoor ze hersenvliesontsteking kunnen krijgen. Eenmaal helaas meegemaakt en dat is echt geen pretje.
Dus om te beweren dat het onschuldig is, ga ik niet helemaal in mee. Meestal is het onschuldig gelukkig, zo is Noah ook nooit ingeënt en met uitbraken van kennelhoest is ze er nooit ziek van geworden. Wellicht omdat zij juist veel in contact komt met andere honden, daardoor een beter immuunsysteem.
Mijn pups van toen 5 weken waren niet direct veel in contact met andere honden, hoor
Ze hadden ook medicatie vanwege hun leeftijd, die maakt ze gevoeliger.
Maar het is echt maar uiterst zelden dat het fout gaat.
Ik ent mijn honden niet, nooit! tegen kennelhoest. Dat vind ik gewoon geen goed idee.
Het gevolg is trouwens wel dat ik niet overal kan trainen (hun verlies) en dat ik niet naar alle pensions kan (ook hun verlies).
Maar ik vind de enting niet nodig en dus geef ik die niet. Als ze wat krijgen en serieus ziek worden kan medicatie altijd nog.
Voorkomen is echt niet altijd beter.
@Kells: laat kletsen. Jouw pups zijn ouder dan mijne waren. En ze hádden het ook daadwerkelijk. Rustig blijven hoor!