Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Showpup verkopen en niet showen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Dat vraag ik mij af, als je een show hond fokt met een trim vacht, uit kampioens lijnen. Zou je dan een pup verkopen aan mensen die nadrukkelijk vertellen dat ze niet gaan showen of het showtoilet scheren?

Bijvoorbeeld de poedel, leeuwhondje enz.
Vind je het "not done" als je een trimhond hebt dat de pupeigenaren het gewoon kort scheren of niet in showtoilet houden?
Voorbeeld voor mij, ik heb een grote poedel met stamboom en ik zou met haar kunnen showen. Maar ik heb er bewust voor gekozen om haar niet in showmodel te hebben staan omdat ik dat niet mooi vindt. En ik dus daarom ook niet met haar zal showen.
Zou je dus als je poedel fokker was, mij een poedel verkopen uit een hele mooie showlijn, met de wetenschap dat ik dus niet show of scheer.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Re: Showpup verkopen en niet showen

Ongelezen bericht door Ptje »

Tuurlijk, een fokker heeft er niks mee te maken wat je wel of niet met je hond wil doen. (in normale dingen dan hé)
Als je wilt showen met je hond. prima, wil je dat niet dan is dat je goed recht.
De fokker zou wel een keuze eventueel aanraden aan pupkopers van deze is misschien showgeschikt en deze niet maar nogmaals of de nieuwe eigenaar dan wel of niet wil showen is diens eigen keuze.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

De fokker van Oscar vertelde dat hij eens mensen had die 'de perfecte showteckel' wilden kopen.
Hij heeft toen gezegd dat hij de hond verkoopt als huishond en als hij het goed doet op shows is dat leuk, maar niet het belangrijkste doel.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik snap dat gedoe allemaal nooit. Als je geen afstand van een hond kunt nemen moet je hem niet verkopen.
Ik heb er sowieso al een schijthekel aan om ergens afhankelijk van te zijn, en ik zou dan ook nooit iets kopen als de verkopende partij naderhand nog met mitsen en maren wil kunnen komen.
Als je mij een hond verkoop is die hond van mij :klaar:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het staat een fokker vrij om wel of niet een pup aan "jou" te verkopen ;-)
Maar, zolang je op voorhand (gevraagd en ongevraagd) daar eerlijk in bent zie ik het probleem niet. Het zou pas vervelend worden als je op voorhand zegt dat je heel beslist gaat showen terwijl je dat in geen 100 jaar van plan bent, maar ... dat gaat denk ik op voor alles.. bijvoorbeeld castreren of "soort voer".

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Nanna schreef:
~Suzanne~ schreef: Het zou pas vervelend worden als je op voorhand zegt dat je heel beslist gaat showen terwijl je dat in geen 100 jaar van plan bent,
Waarom eigenlijk?

Omdat dat in mijn ogen liegen is en dat vind ik noch van een pupkoper noch van een fokker acceptabel.

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat ligt er aan. Als ik die hond graag terug zou willen zien in de fokkerij zou ik die het liefst verkopen aan mensen die daar voor open staan. En dat hoeven geen fanatieke showmensen te zijn maar wel bijvoorbeeld kunnen afspreken dat de hond een tijdje in showmodel mag blijven zodat ik hem/haar een paar keer kan meenemen bijvoorbeeld. Maar stel er zijn geen fokplannen omdat bijvoorbeeld al andere pups uit het nest (hopelijk) de fokkerij in gaan, dan zou het me echt niets uitmaken. Als die hond op z'n plek zit bij jou is het toch goed? :wink:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Maeve schreef:Dat ligt er aan. Als ik die hond graag terug zou willen zien in de fokkerij zou ik die het liefst verkopen aan mensen die daar voor open staan. En dat hoeven geen fanatieke showmensen te zijn maar wel bijvoorbeeld kunnen afspreken dat de hond een tijdje in showmodel mag blijven zodat ik hem/haar een paar keer kan meenemen bijvoorbeeld.
Dan zou ik persoonlijk zo'n hond nooit kopen. Ik hou niet van een onvolledig doorgeknipte navelstreng. Veel teveel kans op ellende.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Onze eerste hond ( bouvier) zou gebruikt moeten worden als dekreu.
Maar dat wilde ik perse niet.
De fokker is onder moppers akkoord gegaan met de koop, maar heeft toch ettelijke
malen geprobeerd om ons toch om te praten.
Onnodig om te zeggen dat dit niet is gelukt.
Wij hadden eerste keus uit een bepaals nest, maar er bleven twee reutje over van een vorige
Wel van een andere teef hoor.
We mochten als we dat wilden ook daar wel eentje uit zoeken.
En ja wij gingen plat. Maar wel op mijn voorwaarden.
Dus ja. als ik zou fokken met showhonden en er was iemand die niet wilde showen,
zijn/haar keuze.
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Maeve schreef:Dat ligt er aan. Als ik die hond graag terug zou willen zien in de fokkerij zou ik die het liefst verkopen aan mensen die daar voor open staan. En dat hoeven geen fanatieke showmensen te zijn maar wel bijvoorbeeld kunnen afspreken dat de hond een tijdje in showmodel mag blijven zodat ik hem/haar een paar keer kan meenemen bijvoorbeeld.
Dan zou ik persoonlijk zo'n hond nooit kopen. Ik hou niet van een onvolledig doorgeknipte navelstreng. Veel teveel kans op ellende.
Dat scheelt dan, als je dat niet wil hoeft dat niet :mrgreen: Maar er zijn genoeg mensen die dat wel willen hoor. Die best pups van hun hond willen maar er zelf niet de tijd/kennis voor hebben bijvoorbeeld. En ik neem wel vaker andermans honden mee naar show, dan overleg je dus ff zodat de hond niet moddervet aankomt daar :wink: Als mensen daar voor open staan kan dat best.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ja hoor, een gouden mandje is toch véél belangrijker dan showen?
Showen is bijzaak en persoonlijk. Ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die niet willen showen. Het is iets wat je leuk moet vinden, niet iedereen trekt dat. Mogen die mensen dan niet díe hond die zij graag willen?
~Suzanne~
Zeer actief

Nanna schreef:
~Suzanne~ schreef:
Nanna schreef:
~Suzanne~ schreef: Het zou pas vervelend worden als je op voorhand zegt dat je heel beslist gaat showen terwijl je dat in geen 100 jaar van plan bent,
Waarom eigenlijk?
Omdat dat in mijn ogen liegen is en dat vind ik noch van een pupkoper noch van een fokker acceptabel.
Suzanne
Het zou me eerlijk waar geen draad interesseren.
Het enige dat ik wil is dat zo'n beestje het goed krijgt. Lekker wandelen, geen bazen die 10 uur per dag vurt zijn.
Of ze hem wel of niet meeslepen naar zo'n show? Boeie.

Natuurlijk is dat ook het belangrijkste... maar als je van tevoren overeenkomt dat je showt of als dekreu wilt inzetten of weet ik veel wat je afspreekt, DAN vind ik dat beide partijen zich daar in principe aan moeten houden.
Ook op andere fronten trouwens hoor, niet alleen met fokken: afspraak is afspraak!

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:
Nanna schreef:
~Suzanne~ schreef:
Nanna schreef: Waarom eigenlijk?
Suzanne
Het zou me eerlijk waar geen draad interesseren.
Het enige dat ik wil is dat zo'n beestje het goed krijgt. Lekker wandelen, geen bazen die 10 uur per dag vurt zijn.
Of ze hem wel of niet meeslepen naar zo'n show? Boeie.

Natuurlijk is dat ook het belangrijkste... maar als je van tevoren overeenkomt dat je showt of als dekreu wilt inzetten of weet ik veel wat je afspreekt, DAN vind ik dat beide partijen zich daar in principe aan moeten houden.
Ook op andere fronten trouwens hoor, niet alleen met fokken: afspraak is afspraak!

Suzanne
Precies. Het zou namelijk ook lullig zijn als de hond wél 10 uur per dag alleen thuis zit terwijl mensen vertellen dat ze tijd zat hebben voor t beestje :wink: Het gaat om het principe, als mensen tegen mij zouden zeggen dat ze niet willen showen is dat prima. Maar wel eerlijk zijn dus, altijd.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik zal daar echt geen probleem van maken. Het gros van alle pups die geboren worden zijn waarschijnlijk niet eens showgeschikt en het gros van de mensen wil gewoon leuk een huishond. Het gaat mij erom dat de door mij gefokte hondjes een fijn thuis krijgen, dat ze een baasje krijgen die leuke dingen met ze onderneemt en goed voor ze zorgt. Natuurlijk zal ik het best leuk vinden als een door mij gefokt pupje het goed zou doen op show, maar dat is niet de hoofdreden waarvoor ik fok.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Kom op he, 2 kampioenen hoeven nog geen kampioen als nazaat te krijgen.
Een pupje van 8 weken kan nog alle kanten opgroeien.
Hier zal er ook nooit een pupje vertrekken met show garantie. Gewoon omdat je dan niet kunt geven en dan nog ik vind dat een pupje een gouden mandje moet hebben of dat nu met een aantal bekers en rozetten boven z'n mandje is, of geschoren en happy.
Dat zijn allemaal uiterlijkheden. Als je hond het daarvan moet hebben........zielig hoor.
Afbeelding
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Zilla »

Ik zal nooit een hond kopen met de voorwaarden dat er geshowd moet worden of dat er een bepaald model in moet zitten. Dat bepaal ik zelf wel. Als een fokker dat soort voorwaarden heeft moet hij de pup maar lekker zelf houden hoor. Of je zet zo'n vage 'fokker eigenaar constructie gebeuren' , of wat dan ook, op. Waar ik dus ook niet aan zou beginnen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Rea schreef:Kom op he, 2 kampioenen hoeven nog geen kampioen als nazaat te krijgen.
Hier zal er ook nooit een pupje vertrekken met show garantie. Gewoon omdat je dan niet kunt geven en dan nog ik vind dat een pupje een gouden mandje moet hebben of dat nu met een aantal bekers en rozetten boven z'n mandje is, of geschoren en happy.
Dat zijn allemaal uiterlijkheden. Als je hond het daarvan moet hebben........zielig hoor.
Daarom konden wij onze Saluki enkel kopen zonder show garantie ondanks de ouders & vielen mensen die verwachten een kampioen te kopen direct af;-)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Het zou mij echt een rotzorg zijn. Maar ik vind showresultaten dan ook niet boeiend.

Heb het er toen ik Jip uitzocht niet eens over gehad. Nu koos ik uiteindelijk ook het hondje wat bij voorbaat al niet showgeschikt is maar ook als ik een ander pupje had uitgezocht had de fokker daar geen probleem van gemaakt.
Bij Ziva zijn wij ook altijd duidelijk geweest dat wij niet wilden fokken. Fokker had het wel graag gezien (ze vond Ziva toch wel een van de mooiste, en juist die ging niet naar een fokker) maar nooit een probleem van gemaakt dat dat niet zo is. Ze vindt het veel belangrijker dat ze een goed leven heeft :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

crutz schreef:
Rea schreef:Kom op he, 2 kampioenen hoeven nog geen kampioen als nazaat te krijgen.
Daarom konden wij onze Saluki enkel kopen zonder show garantie ondanks de ouders & vielen mensen die verwachten een kampioen te kopen direct af;-)
En zo hoort het ook, vind ik.
Je koopt een pup, die nog gaat opgroeien. Hoe in hemelsnaam kun je toch show garanties geven :oohja:
Moet je nu kijken wat een lekker ventje je in huis hebt, of hij ooit op show komt?? Maar dan nog blijft het een heerlijk ventje.

Neemt natuurlijk niet weg dat ik apetrots zit te wezen als er wel goede resultaten binnen komen, laat ik daar wel eerlijk in wezen, maar een gouden mandje is het allerbelangrijkste.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zal me een worst zijn als ze er maar goed voor zorgen
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Jij zou gerust een pup mogen kopen van mij, bv. Er kunnen geen showgaranties gegeven worden bij pups.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:U: Ik zou het al aan me voorbij laten gaan op het moment dat iemand een hond wil verkopen als 'showpup'.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Even voor de goede orde: ik heb het dus niet over showgaranties :wink: Want dat bestaat inderdaad niet. Maar je kunt wel degelijk pups beoordelen en zien welke "belovend" zijn. Of ze ook zo uitgroeien is natuurlijk afwachten maar de kans is groter dan bij een hondje dat op die leeftijd al minder rastpyisch in elkaar zit. En als je dan een nestje hebt uit interessante lijnen zou ik dus wel zo'n veelbelovende pup aanhouden voor mensen die er voor open staan om te showen en/of fokken. En mocht dat hondje niet uitgroeien zoals verwacht is dat ook geen probleem, dan zit hij alsnog op z'n plek en hebben zijn eigenaren er een fijne hond aan maar dan zonder het showen en fokken.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Jaap* schreef:Dan zou ik persoonlijk zo'n hond nooit kopen. Ik hou niet van een onvolledig doorgeknipte navelstreng. Veel teveel kans op ellende.
Mijn idee. Ik wil graag leuk contact houden met de fokker, maar wat er gebeurt met mijn hond gaat alleen mij aan.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Aan de andere kant vind ik het ergens ook wel raar als mensen bewust een exclusieve rashond (met typerend showtoilet) willen, bijvoorbeeld een bedlington, en dan het beest kaal laten scheren omdat dat lekker makkelijk is. Maar dat komt omdat ik val voor een totaalbeeld en niet enkel het karakter. Een ras kan goed bij mij passen maar als het uiterlijk mij echt vreselijk tegen staat dan kijk ik verder. Omgekeerd ook hoor.

Maar ik zie wel graag een hond in 'originele' vacht. Als ik een puli nam dan zou ik ook die koordenvacht willen onderhouden, en als ik een shih tzu nam dan zou ik die graag langharig willen zien. In plaats van alles eraf scheren want is zo makkelijk. Maakt voor de hond geen hol uit maar ik vind het bijvoorbeeld wel fijn om een mooi geplukte airedale te zien in plaats van een kortgeschorene of een puppy cut.

Dat heeft helemaal niks met showen te maken bij mij :wink: Dus wel of niet showen zou voor mij ook helemaal geen issue zijn want dat is niet belangrijk, als de hond maar een leuk leven krijgt met een fijne baas. Neemt niet weg dat ik een hond graag in zijn rastypisch kapsel zie.
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

sTefaniA schreef:Aan de andere kant vind ik het ergens ook wel raar als mensen bewust een exclusieve rashond (met typerend showtoilet) willen, bijvoorbeeld een bedlington, en dan het beest kaal laten scheren omdat dat lekker makkelijk is. Maar dat komt omdat ik val voor een totaalbeeld en niet enkel het karakter. Een ras kan goed bij mij passen maar als het uiterlijk mij echt vreselijk tegen staat dan kijk ik verder. Omgekeerd ook hoor.

Maar ik zie wel graag een hond in 'originele' vacht. Als ik een puli nam dan zou ik ook die koordenvacht willen onderhouden, en als ik een shih tzu nam dan zou ik die graag langharig willen zien. In plaats van alles eraf scheren want is zo makkelijk. Maakt voor de hond geen hol uit maar ik vind het bijvoorbeeld wel fijn om een mooi geplukte airedale te zien in plaats van een kortgeschorene of een puppy cut.

Dat heeft helemaal niks met showen te maken bij mij :wink: Dus wel of niet showen zou voor mij ook helemaal geen issue zijn want dat is niet belangrijk, als de hond maar een leuk leven krijgt met een fijne baas. Neemt niet weg dat ik een hond graag in zijn rastypisch kapsel zie.
Weet je dat zogenaamde rastypische haar wordt vaak in het land van oorsprong geschoren.
Het is alleen dat haar geworden door het fokken op idioot langhaar en natuurlijk het winnen op shows als je met een wel bekapte echte swiffer loopt. :wink: :ok:
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Lillith schreef:
sTefaniA schreef:Aan de andere kant vind ik het ergens ook wel raar als mensen bewust een exclusieve rashond (met typerend showtoilet) willen, bijvoorbeeld een bedlington, en dan het beest kaal laten scheren omdat dat lekker makkelijk is. Maar dat komt omdat ik val voor een totaalbeeld en niet enkel het karakter. Een ras kan goed bij mij passen maar als het uiterlijk mij echt vreselijk tegen staat dan kijk ik verder. Omgekeerd ook hoor.

Weet je dat zogenaamde rastypische haar wordt vaak in het land van oorsprong geschoren.
Het is alleen dat haar geworden door het fokken op idioot langhaar en natuurlijk het winnen op shows als je met een wel bekapte echte swiffer loopt. :wink: :ok:
Jij hebt je tibetaan toch ook langharig :roll:

Ik heb niks met showen. Interesseert me geen zak. Maar ik vind een hond gewoon mooier als de originele vacht erop zit. Ik ga ook geen golden millimeteren omdat dat zo leuk is.
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Mijn Tibetaan is heel mooi getrimd net zoals mijn Ollietje :wink:

OT als ik een fokker was zou ik het best leuk vinden als er een fokje van je naar show gaat.
Ik zou dat nooit garanderen, die is voor de show en voor er geshowed wordt zou ik het hondje nog wel even goed bekijken of het echt een showhond is anders is de show bij voorbaat al gelopen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Toen ik Kiyoshi kocht zei ik ook dat ik met hem zou showen. Tot nu toe heeft hij 1x als pup geshowd. Ik ga echt geen euro's neertellen en tijd verspillen om de fokker gelukkig te maken :mrgreen: ik heb op het moment echt geen zin/tijd om te showen. Misschien komt het wel, misschien niet. De intentie was er wel echt dus ik vind niet dat ik gelogen heb.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als je iets afspreekt is het natuurlijk niet leuk als die mensen het niet nakomen.
Maar puur als mensen komen voor een pup en ze gaan hem in een niet poedel model zetten en niet showen zou het mij worst zijn.
Zou het showen eerder afraden als aanraden.
Het gedoe gaat 10x nergens over.
Als ze er gek mee zijn en het beest een leuk leven heeft vind ik het prima.
Dat is winst en niet het showmodelletje en titels .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”