Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zwemmen in de winter
Moderator: moderatorteam
-
inge10
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Chow Chow
Zwemmen in de winter
Ik wandel 2-3 keer per week met de hond van iemand anders. Het is een Golden Retriever teef van 4 jaar die gek is op water. Ze gaat er niet echt uit zichzelf in, maar vind het geweldig als we steentjes of takken in het water gooien. En dan gaat ze er ook helemaal in.
Nu heb ik zelf altijd een Chow Chow gehad en die ging nog niet met een teen het water in. Dus weinig ervaring met zwemmende honden en ik vroeg me laatst af tot wanneer ze het water in mag. Kan dat het hele jaar door zolang er geen ijs ligt of is het beter om het onder een bepaalde temperatuur niet meer te doen.
Na de wandeling droog ik haar altijd zo goed mogelijk af, handdoek ligt standaard in de auto. Maar tussen zwemmen en auto zit vaak nog wel een wandeling van 2 uur waarbij we wel flink doorlopen.
Nu heb ik zelf altijd een Chow Chow gehad en die ging nog niet met een teen het water in. Dus weinig ervaring met zwemmende honden en ik vroeg me laatst af tot wanneer ze het water in mag. Kan dat het hele jaar door zolang er geen ijs ligt of is het beter om het onder een bepaalde temperatuur niet meer te doen.
Na de wandeling droog ik haar altijd zo goed mogelijk af, handdoek ligt standaard in de auto. Maar tussen zwemmen en auto zit vaak nog wel een wandeling van 2 uur waarbij we wel flink doorlopen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Zwemmen in de winter
Mijn honden (ook retrievers) zwemmen het hele jaar door
In de winter breken ze vaak zelf het ijs in ondiepe slootjes om door het water te baggeren
In de winter ga ik het niet meer stimuleren door balletjes te gooien maar als ze zelf gaan vind ik het prima. Zodra ze eruit komen hebben ze even de gekke vijf minuten dus ze blijven wel warm en zijn ook best snel weer droog.
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Mijn herder gaat ook heel het jaar door het water in. Behalve als er ijs ligt, dan is ze volledig gepiekeerd 
De dierenarts zei eens: als ze gewend zijn aan water, dan kan het geen kwaad in de winter. Als ze maar zelden zwemmen, dan moet je opletten als ze in de winter wel ineens het water induiken.
De dierenarts zei eens: als ze gewend zijn aan water, dan kan het geen kwaad in de winter. Als ze maar zelden zwemmen, dan moet je opletten als ze in de winter wel ineens het water induiken.
RIP Cena
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Mijn hond mag zwemmen tot er ijs ligt. Dat bevalt haar niks, die maatregel van mij, dus als we een modderpoel tegenkomen tijdens een wandeling dan stampt ze daar flink op met haar poten om het ijs te breken en met een verzaligde bek haar pootjes in het ijswater te soppen. Het is dan ook niet om de temperatuur dat ze het niet mag. Honden kunnen vrij gemakkelijk ónder het ijs schieten en dan verdrinken. Bij vriezend weer in stromend open water mag ze wel. Mijn vorige hond (mechelaar) had wel eens de ijspegels aan haar buik hangen na het zwemmen. Dat vond ik persoonlijk wat bruut, maar zij had er geen enkele last van
Honden met een dekvacht en een ondervacht kunnen wel wat hebben is mijn persoonlijke ervaring.
Honden met een dekvacht en een ondervacht kunnen wel wat hebben is mijn persoonlijke ervaring.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Rebble
- Zeer actief
Maeve schreef:Mijn honden (ook retrievers) zwemmen het hele jaar doorIn de winter breken ze vaak zelf het ijs in ondiepe slootjes om door het water te baggeren
In de winter ga ik het niet meer stimuleren door balletjes te gooien maar als ze zelf gaan vind ik het prima. Zodra ze eruit komen hebben ze even de gekke vijf minuten dus ze blijven wel warm en zijn ook best snel weer droog.
Dit ook. En ik zorg wel dat ze in beweging blijft, ik ga niet staan kletsen met iemand als het koud is en er staat een zeiknatte hond naast me.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
mijn (herders)honden mochten ook altijd het hele jaar door zwemmen
ooit toen er sneeuw lag heb ik ze geprobeerd uit het water te houden maar mijn 7e nee was niet snel genoeg en toen lagen ze er toch in
ze hebben er nooit last van gehad trouwens
ooit toen er sneeuw lag heb ik ze geprobeerd uit het water te houden maar mijn 7e nee was niet snel genoeg en toen lagen ze er toch in
ze hebben er nooit last van gehad trouwens

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Loek
- Zeer actief
Zolang ze er zelf ingaan lijkt het me geen probleem. Op ijs laten lopen zou ik nooit doen, kunnen ze op uitglijden en hele nare blessures oplopen 
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
- Aantal honden: 2
Mowgli wil ik in de winter niet in het water hebben, maar dit wil niet zeggen dat ze het niet doet als ze de kans krijgt. Op het ijs mag ze zeker niet, er naar kijken is al te veel en levert een waarschuwing op. Een kat van mij is onder het ijs terecht gekomen en verdronken.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Marion.
Hier moet ook elke dag gezwommen worden, weer of geen weer.
-
Vitalia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo - Aantal honden: 4
Gioia en Athena mogen zwemmen als ze er zelf voor kiezen, we blijven daarna wel niet staan kletsen maar blijven in beweging.
Enkel Ylena mocht niet meer zwemmen als het water koud was omdat DA had gezegd dat water onder de vijf graden slecht was voor haar artrose, daar let ik dus op. Arthrose = niet zwemmen in de winter
Enkel Ylena mocht niet meer zwemmen als het water koud was omdat DA had gezegd dat water onder de vijf graden slecht was voor haar artrose, daar let ik dus op. Arthrose = niet zwemmen in de winter
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
De herders zwemmen ook het hele jaar door. Afdrogen doe ik niet. Ze schudden zich uit en het spreekt vanzelf dat we dan niet in de kou blijven stilstaan 

- dagmar88
- Zeer actief
Geen probleem.
Die kleine mag alleen niet wanneer het serieus koud is en krijgt (omdat ik niet zo snel loop, ze altijd aangelijnd is en mank gaat lopen met water/koude op haar schouder) op de terugweg dan wel een jas aan.
Niko loopt zichzelf wel warm, die doet maar
Die kleine mag alleen niet wanneer het serieus koud is en krijgt (omdat ik niet zo snel loop, ze altijd aangelijnd is en mank gaat lopen met water/koude op haar schouder) op de terugweg dan wel een jas aan.
Niko loopt zichzelf wel warm, die doet maar
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Het hele jaar door, alleen als er ijs ligt mag ze niet zwemmen, omdat ik bang ben dat ze er onder komt. Na het zwemmen wel flink doorstappen en ik wrijf haar bij de auto altijd goed droog met een handdoek. Meer voor eigen gevoel waarschijnlijk, maar dan zit ik lekkerder in de auto 
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
hier zwemmen ze het ganse jaar door, vooral Giorgio is er niet uit te houden...
op ijs lopen mag niet en stilstaan om te kletsen met iemand kan dan ook niet...
op ijs lopen mag niet en stilstaan om te kletsen met iemand kan dan ook niet...
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hier zwemmen ze ook het hele jaar, behalve als er ijs ligt, dat vind ik te link.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
nomo
- Zeer actief
Morris mag van mij best zwemmen als hij wil... Maar nu het water kouder wordt gaat hij er toch niet zo snel helemaal in. Zodra het water zijn buik raakt komt hij snel het water weer uitrennen
dat is koud! Nu gooi ik nog wel eens een balletje en dan haalt hij die na veel heen en weer geren het water in en uit (want, oeh koud!) wel op. Als hij er dan een keer door is dan zwemt hij rustig nog een uurtje verder. Maar als het nog kouder wordt stop ik gewoon met balletje gooien. Dan gaat hij alleen nog met zijn poten het water in. Dat mag van mij alleen niet als er ijs ligt. Dan roep ik hem terug. Verder gaat hij zijn gang maar.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
Leg dat maar eens uit aan een waterhond...Cleva schreef: Ik vind honden die zo grenzeloos zijn ook altijd een beetje dom.
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

-
Boukje
Ik laat in de winter de keus aan de hond zelf. Prima als ze erin gaan, maar ik ga het niet meer stimuleren door balletjes te gooien.
Sara gaat er nog wel in, maar lang niet zoveel als zomers.
In haar jonge jaren zwom ze tot er ijs lag. Geen probleem.
Sara gaat er nog wel in, maar lang niet zoveel als zomers.
In haar jonge jaren zwom ze tot er ijs lag. Geen probleem.
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Wanneer meneer het te koud vindt dan gaat ie niet
Nooit zal ik hem stimuleren om met erg koud weer te water te gaan.
Hij regelt het zelf, éen van de weinige dingen die hij zelf mag uitzoeken
Ijs is een ander verhaal, dan màg het niet van mij.
Nooit zal ik hem stimuleren om met erg koud weer te water te gaan.
Hij regelt het zelf, éen van de weinige dingen die hij zelf mag uitzoeken
Ijs is een ander verhaal, dan màg het niet van mij.

- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
hier ook, niet stimuleren in de herfst/winter, maar gaat hij uit zichzelf prima. Bij ijs natuurlijk niet.

-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
- nikki
- Vaste gebruiker
Bono zwemt ook het hele jaar door,maar als het kouder is gooi ik ook geen ballen etc.
En als er ijs is mag hij er niet op.
Heb dit weleens met de dierenarts besproken, die zei als hij er zelf in gaat is er niets aan de hand,
en als hij na de wandeling niet ergens in de kou hoeft te liggen kan hij er prima tegen!
En als er ijs is mag hij er niet op.
Heb dit weleens met de dierenarts besproken, die zei als hij er zelf in gaat is er niets aan de hand,
en als hij na de wandeling niet ergens in de kou hoeft te liggen kan hij er prima tegen!

-
Marion.
Haha, ik stimuleer helemaal niks. Ik hou me überhaupt niet zo bezig met wat mijn honden moeten doen. Ik vind honden die achter weggegooide ballen of takken aan moeten rennen zelfs wat dommig (al helemaal als het met zo'n ballenwerper moet).Cleva schreef:Ik hou er niet van om de extremen op te zoeken en zwemmen in water van onder de tien graden vind ik gewoon niet nodig.
Ze willen het ook niet, hoor.
Eva loopt er weleens een stukje in met alleen haar poten en Cleo gaat alleen het water in als het echt warm is. Gaat allemaal gewoon vanzelf.
Zolang ik niets in het water gooi willen ze niet eens. Ik hoef dus ook niets te verbieden, niet stimuleren is voldoende.
Ik vind honden die zo grenzeloos zijn ook altijd een beetje dom.
Ze gaan hier gewoon dagelijks het water in, en Saar staat/ligt dan rustig een minuut gelukzalig in het water naar ons op de kant te kijken. "Ooooo, dit is zó lekker!"
Lopen we ergens waar amper watertjes te vinden zijn, dan gaat ze gewoon uitgebreid in regenplassen liggen. Dan wel gewoon plat op haar buik, anders is het alsnog te warm. Ook als het min 10 is. Ze mogen het lekker zelf uitzoeken, ik hoef niet in dat water te liggen. Wat er dom aan is van die honden snap ik ook niet helemaal, maar dat zal jouw beperkte visie dan wel weer zijn.
- vaddie
- Actief
- Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.
Als het vriest stuur ik ze niet in het water maar als ze er zelf in gaan vind ik het prima. Als er ijs op ligt (ongeacht hoe dik of dun) mogen ze er niet in/ op. Doen ze ook niet nadat er jaren geleden eentje doorheen is gezakt en daar zo van is geschrokken.
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
Getrouwd op 16/04/2011
- vaddie
- Actief
- Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.
Als het vriest stuur ik ze niet in het water maar als ze er zelf in gaan vind ik het prima. Als er ijs op ligt (ongeacht hoe dik of dun) mogen ze er niet in/ op. Doen ze ook niet nadat er jaren geleden eentje doorheen is gezakt en daar zo van is geschrokken.
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Getrouwd op 16/04/2011
- samantha!
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
Hier zwemmen ze altijd, uit zichzelf.