Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Poten likken/bijten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Poten likken/bijten

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Knoeppie likt en bijt op haar poten sinds ze 1,5 is, ze is dit toen uit stress gaan doen tijdens de verbouwing van ons en verhuizing naar ons huidige huis.
We hebben toen en in de tussenliggende jaren vanalles geprobeerd, van afleiden en negeren tot boos worden. Heb van voer gewisseld om te kijken of het toch toevallig een allergie was maar niets hielp.
Ze doet het dagelijks maar met perioden is het erger.
Ze doet het als ze haar zin niet krijgt (als ze honger heeft maar het is nog geen etenstijd bijvoorbeeld), als ze wakker is en gegeten heeft en ik terug naar bed ja (dan wordt eerst alles gepoetst en daarna gaat ze door met haar voeten likken/bijten) of gewoon zomaar.
Haar voetjes zijn inmiddels bruinrood zoals witte hondjes dat bij hun 'tranen' hebben en er ontstaan zo nu en dan kleine wondjes.
Sinds 2 weken ligt ze nu in huis met sokjes aan, dat ging goed maar nu weet ze ineens hoe ze ze uit krijgt en kwam ik net boven waar ze op bed ligt en zijn weer alle voetjes nat...
Ik ben zo langzamerhand ten einde raad en heb haar nu haar muilkorf om gedaan maar dat kan natuurlijk ook niet..

De akita van mijn moeder had dit ook de laatste jaren en die hebben wat getobt samen, dat zie ik helemaal niet zitten! Na elke wandeling moest die in de soda en in het verband want die had echt ontstoken open wonden.

Iemand nog een idee of tip? :(:
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Poten likken/bijten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hoe ruikt het tussen haar tenen?

Vraag me af of het geen tussenteenontsteking is en ze daarom sopt.
Is bij Charlie ook wel gewoonte geworden.
Knoeppie
Zeer actief

dagmar88 schreef:Hoe ruikt het tussen haar tenen?

Het ruikt niet erger dan haar speeksel ;) Maar aan alle vier de poten? Lijkt me sterk...

Ga haar iig nu een week op pijnstilling zetten om te kijken of dat was doet, dat ze dus pijn heeft en daardoor gaat likken.
Ze heeft voor artrose maar likt meer achter dan voor..

Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door semmyboy »

Mijn hond heeft precies hetzelfde.
Geen wondje te zien, wel rood zoals jij beschrijft.
Ik zat er zelf aan te denken dat het door de vaccinaties komt, omdat dat niet goed voor ze is en veel bijwerkingen geeft.
Mijn hond is voor het laatst in augustus geent, en paar maanden erna heeft hij er last van, de vorige keer precies hetzelfde. Ook een paar maanden na zijn enting
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Knoeppie schreef:
dagmar88 schreef:Hoe ruikt het tussen haar tenen?

Het ruikt niet erger dan haar speeksel ;) Maar aan alle vier de poten? Lijkt me sterk...

Ga haar iig nu een week op pijnstilling zetten om te kijken of dat was doet, dat ze dus pijn heeft en daardoor gaat likken.
Ze heeft voor artrose maar likt meer achter dan voor..

:wink: Hier aan alle vier de poten ja, door voedsel én omgevings allergie.
Gelukkig laat ze zich het likken goed verbieden.
Wanneer ze last heeft (ruikt dan ook wat muffig) gaan haar voetjes in de biotex, goed afdrogen en prednison zalf tussen de tenen.
Werkt als een tiet :F:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Als er geen wondjes zijn kun je teatree olie proberen. Verdunt met water op de pootjes smeren, dat is smerig..... Althans vinden de dames hier wel.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zou toch het eerst denken aan stress of verveling.
Felix heeft een paar keer een periode gehad dat hij veel teveel likte aan een oude, allang genezen, wondplek. Dat lieten we dan even begaan en na een paar tellen riepen we dan dat het klaar was. Als hij doorging verboden we het met een "nee".
Het is op die manier vanzelf overgegaan.
Maar ik denk wel dat het vaak te maken heeft met stress, verveling, of een combinatie daarvan.
Zou het kunnen dat ze misschien wat minder wordt uitgedaagd op de één of andere manier?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Lucyna
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Polski Owczarek Nizinny

Ongelezen bericht door Lucyna »

Het kan ook een uiting zijn van allergie. Door groei van malasesia schimmel (bij allergie is de weerstand van de huid minder) onstaat jeuk en de hond gaat likken en bijten. En denk ik als hij pissig is, wordt het meer.
Malaseb schampoo helpt, inderdaad tea tree olie en prednisolon spray. Dit met mijn oude hond bij de dermatoloog geleerd.
Het komt echt zeer zelden als uiting van stress.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Lucyna schreef:Het komt echt zeer zelden als uiting van stress.
Bij mijn weten is stereotiep gedrag zoals bijten, kauwen en likken aan poten meestal toch een kwestie van stress, frustratie of verveling.
Wat is de bron voor je bewering dat dat niet zo is?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Lucyna schreef:Het kan ook een uiting zijn van allergie. Door groei van malasesia schimmel (bij allergie is de weerstand van de huid minder) onstaat jeuk en de hond gaat likken en bijten. En denk ik als hij pissig is, wordt het meer.
Malaseb schampoo helpt, inderdaad tea tree olie en prednisolon spray. Dit met mijn oude hond bij de dermatoloog geleerd.
Het komt echt zeer zelden als uiting van stress.
Ik denk dat je het andersom moet zien, door het likken kan er een schimmel ontstaan daar.
Lucyna
Vaste gebruiker

Jaap* schreef:
Lucyna schreef:Het komt echt zeer zelden als uiting van stress.
Bij mijn weten is stereotiep gedrag zoals bijten, kauwen en likken aan poten meestal toch een kwestie van stress, frustratie of verveling.
Wat is de bron voor je bewering dat dat niet zo is?
Dit van dermatoloog in Amsterdam gehoord waar mijn oude hond behandeld werd.
Bij mijn hond klopte dit ook, onder de microscoop zijn schimmels gevonden. Mijn hond had wel ook jeuk op de kop en onder de staart. Maar misschien geld het niet voor andere honden.
Het wordt alleen zo gauw gezegd dat het gedrag is, maar dan zou je andere redenen moeten uitsluiten.
Knoeppie
Zeer actief

Célie schreef:Is er al eens getest op gisten ?

Nee wij hebben nog niets laten testen omdat het ontstaan is door stress zoals Jaap al zei. Ze doet dit nu nog altijd door 'stress', zie mijn eerste bericht.
Testen is een optie maar ik geloof niet dat dat het is..

Afbeelding
Lucyna
Vaste gebruiker

Knoeppie schreef:

Nee wij hebben nog niets laten testen omdat het ontstaan is door stress zoals Jaap al zei. Ze doet dit nu nog altijd door 'stress', zie mijn eerste bericht.
Stress kan ziekteverschijnselen verergeren, dus door stress kan jeuk onstaan.
Maar misschien is dat bij jou hond niet het geval.
Knoeppie
Zeer actief

Lucyna schreef:
Knoeppie schreef:

Stress kan ziekteverschijnselen verergeren, dus door stress kan jeuk onstaan.
Maar misschien is dat bij jou hond niet het geval.

Ze heeft geen reden tot stress hoor, die reden maakt ze zelf. Knoep heeft altijd honger maar krijgt haar avondmaal om 18.00. Ze zit dan vanaf 17.00 te zeuren en gaat dan uit frustratie haar poten likken. Hetzelfde s ochtends, als het aan haar ligt eet ze om 04.00 maar ja, dat kan écht niet, ik moet het dan rekken tot 05.30 en dan gaat ze zitten likken en bijten....

Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

Maar dit kan zo gewoon niet meer, ik ga een afspraak maken bij de DA en laten testen op gisten en schimmels, kan haar evt. Een tijdje op anders voer zetten om dingen uit te sluiten..en verder weet ik het niet :(

Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

Hoop morgen wat van de DA te horen, die was afgelopen week op vakantie.

Ben haar intussen pijnstilling gaan geven, het obsessief de voetjes likken is minder, ze is ook makkelijker te stoppen dus ik dacht dat ze toch misschien pijn heeft gehad...

Sinds gisteren speelt haar maag weer op, sinds haar 2e darmoperatie heeft ze daar regelmatig last van en krijgt ze als ondersteunig probiotica, dat ging maanden goed tot een oaar weken geleden, zo nu en dan had ze weer een aanval (we hebben dit als eens laten onderzoeken maar DA kon niets vinden dus wellicht gewoon gevoelig maag/darmstelsel na de 2 operaties en het missende stuk darm).
Een aanval wil zeggen dat ze ineens opspringt en gaat rekken, in spelbuiging zeg maar. Dit verdwijnt meestal binnen een half uur vanzelf.
Gisterochtend had ze het weer na het eten en nu heeft ze het weer. Ik hoop dat de primperid die ik gegeven heb zo helpt en we wat kunnen slapen vannacht.

Nu ik toch wakker lig ben ik eens gaan nadenken en is het me opgevallen dat ze de laatste dagen steeds meer op andere plekken gaat likken/bijten, bij haar vulva zitten nu ook roodgelikte wondjes/plekjes en ze bijt ook op haar knie/flank achter.

Met dit alles ga ik toch een beetje denken richting een voedselallergie en wil ik, in overleg met de DA een eliminatiedieet proberen.
Ik zit echt met mijn handen in het haar, het levert zoveel stress op dat ik er niet van kan slapen of wakker schiet bij elk kreuntje/likje wat ik hoor (ze slaapt vanwege het likken tijdelijk naast mijn bed zodat ik het in de gaten kan houden).
Al met al hoop ik dat er voor beide problemen een oplossing komt want dit is slopend, ik kan niets voor haar doen en word er erg verdrietig van, we tobben nu al zo lang met haar... :(

Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Er is nog een topic over een potenbijter: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=254686

Misschien kun je daar nog tips vinden. Ik heb een link daar neergezet voor een site waar ze pleisters verkopen die erg vies smaken als ze eraan likken. Misschien is dat iets? Ik weet dat je aan een huidaandoening of schimmel denkt, maar ik denk eigenlijk ook meteen aan stress bij overmatig de poten likken. En als ze het nu weer gaat doen terwijl ze pijnmedicatie krijgt, zal dat het toch niet zijn?

Pijnmedicatie is trouwens erg slecht voor de maag. Heb je er een maagbeschermer bijgekregen? Misschien dat ze daarom buikpijn heeft?
Knoeppie
Zeer actief

Fizgig schreef:Er is nog een topic over een potenbijter: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=254686

Misschien kun je daar nog tips vinden. Ik heb een link daar neergezet voor een site waar ze pleisters verkopen die erg vies smaken als ze eraan likken. Misschien is dat iets? Ik weet dat je aan een huidaandoening of schimmel denkt, maar ik denk eigenlijk ook meteen aan stress bij overmatig de poten likken. En als ze het nu weer gaat doen terwijl ze pijnmedicatie krijgt, zal dat het toch niet zijn?

Pijnmedicatie is trouwens erg slecht voor de maag. Heb je er een maagbeschermer bijgekregen? Misschien dat ze daarom buikpijn heeft?
Ik zal de link eens bekijken.

De hoeveelheid pijnstilling die ik geef kan geen kwaad, het is de halve dagdosering en dit mag ze hebben van de DA, was al in overleg wat betreft haar artrose.

Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief

Fizgig schreef:Er is nog een topic over een potenbijter: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=254686

Ik zal de link eens bekijken.

De hoeveelheid pijnstilling die ik geef kan geen kwaad, het is de halve dagdosering en dit mag ze hebben van de DA, was al in overleg wat betreft haar artrose.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”