Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fietsen met een blinde hond
Moderator: moderatorteam
-
Ieoor1980
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): bordercollie
jack russel - Aantal honden: 2
fietsen met een blinde hond
goedenavond allen...
mijn vriend en ik hadden een kleine discussie over het fietsen met een blinde hond.
ik merk dat onze jacky ondanks dat ze elf en blind is niet al haar energie kwijt kan.
dus ik dacht er over om kleine stukjes met haar te gaan fietsen...gewoon aan de riem en niet te hard.
mijn vriend zegt dat kan niet,gezien ze in je spaken kan lopen en dat soort dingen...begrijpelijk punt.
ik denk dat ik ook verantwoordelijk ben voor jacky dus dat ik zowel het verkeer als haar in de gaten moet houden.
Laat ik er wel bij vermelden dat we jacky pas sinds januari in huis hebben en weinig info over haar hebben meegekregen.
Ik heb gemerkt dat de basiscommando's er niet in zitten of verleerd zijn...
graag zou ik meer meningen horen,zodat ze toch een beetje energie kwijt kan,want dat gun ik haar gewoon....
mijn vriend en ik hadden een kleine discussie over het fietsen met een blinde hond.
ik merk dat onze jacky ondanks dat ze elf en blind is niet al haar energie kwijt kan.
dus ik dacht er over om kleine stukjes met haar te gaan fietsen...gewoon aan de riem en niet te hard.
mijn vriend zegt dat kan niet,gezien ze in je spaken kan lopen en dat soort dingen...begrijpelijk punt.
ik denk dat ik ook verantwoordelijk ben voor jacky dus dat ik zowel het verkeer als haar in de gaten moet houden.
Laat ik er wel bij vermelden dat we jacky pas sinds januari in huis hebben en weinig info over haar hebben meegekregen.
Ik heb gemerkt dat de basiscommando's er niet in zitten of verleerd zijn...
graag zou ik meer meningen horen,zodat ze toch een beetje energie kwijt kan,want dat gun ik haar gewoon....
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
- Aantal honden: 1
Re: fietsen met een blinde hond
Hoe loopt ze met je mee? Mooi recht? Of tegen je been aangeplakt? Als ze gewoon op haar eigen pootjes naast je mee loopt denk ik dat je haar gewoon kunt leren "fietsen". Als het een beetje drukteschopper is, wat veel Jackies toch wel zijn, denk ik dat ze het zeer waardeert.
Misschien in het begin iets tussen de spaken, zodat ze zich niet kan bezeren? Een hond leert heel snel, ik heb blinde honden zien sjeezen over een veld, volledig vertrouwend op de baas, die tijdig pas op riep.
Succes!
Misschien in het begin iets tussen de spaken, zodat ze zich niet kan bezeren? Een hond leert heel snel, ik heb blinde honden zien sjeezen over een veld, volledig vertrouwend op de baas, die tijdig pas op riep.
Succes!
-
Ieoor1980
- Vaste gebruiker
oke dat is nog wel een idee...iets tussen de spaken..
zowel los als aan de lijn loopt ze op eigen pootjes...
in huis was het allemaal heel makkelijk aangeleerd ondanks dat ze 11 is...
er zit gewoon wat pit in het beestje wat zich steeds meer laat zien...(heerlijk dat het er uit komt)
kan echt heerlijk grommen en blaffen tijdens het stoeien...
vandaar dat ik denk dat fietsen echt iets voor haar is.....
er zit gewoon wat pit in het beestje wat zich steeds meer laat zien...(heerlijk dat het er uit komt)
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
- Aantal honden: 2
Als je het voorzichtig opbouwd, lijkt me dat niet direct een probleem. Ik heb alleen met ziende honden gefietst, maar ze moet wel eerst alle vertrouwen in je hebben. Ik zou eerst met haar gaan lopen aan de fiets, zodat ze weet wat dat is (rechterkant natuurlijk). Dan voorzichtig opbouwen en haar lijn in de gaten houden dat ze niet voor de fiets kan gaan lopen. Dat wordt je "verbinding" met haar om haar te corrigeren. Let ook wel op dat ze niet kan schrikken van onverwachte harde geluiden of honden. Dus je moet eerst wel meer op je hoede zijn hiervoor.
Jullie hebben haar nog niet zo lang, begrijp ik. Heeft ze al een check-up bij de dierenarts gehad? Dan kan je gelijk vragen of ze het fietsen op haar leeftijd wel aan kan. Dat zou je voor de zekerheid wel kunnen doen. Maar verder zie ik geen problemen in het fietsen, hoor. Zolang je hat maar langzaam opbouwd.
Succes!
Jullie hebben haar nog niet zo lang, begrijp ik. Heeft ze al een check-up bij de dierenarts gehad? Dan kan je gelijk vragen of ze het fietsen op haar leeftijd wel aan kan. Dat zou je voor de zekerheid wel kunnen doen. Maar verder zie ik geen problemen in het fietsen, hoor. Zolang je hat maar langzaam opbouwd.
Succes!
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor (met blinde honden), maar als je het gaat doen is een springer denk ik wel handig.
Die zorgt dat de hond op een bepaalde afstand van je fiets blijft lopen.
Dit idee. Je hebt ze van het merk Springer, maar ook van andere merken.

Edit: op het plaatje heeft de fietser de hond niet extra aan de lijn, dat zou ik wel doen (deed ik ook met Jamie toen ik mijn 'springer' gebruikte), zo houd je contact met je hondje en kan je hem evt corrigeren of helpen de goede kant op te blijven gaam

Edit: op het plaatje heeft de fietser de hond niet extra aan de lijn, dat zou ik wel doen (deed ik ook met Jamie toen ik mijn 'springer' gebruikte), zo houd je contact met je hondje en kan je hem evt corrigeren of helpen de goede kant op te blijven gaam

- freskin
- Zeer actief
Goed idee!HillieS schreef:Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor (met blinde honden), maar als je het gaat doen is een springer denk ik wel handig.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
Ieoor1980
- Vaste gebruiker
idd....het langzaam opbouwen staat zeker op de planning...
zeker omdat het nieuw is voor haar en dat heb ik ook met akira gedaan...
nee jacky hebben we in huis genomen omdat ze zwaar verwaarloost , sterk vermagerd ,uitgehongerd en mishandeld was en niemand er behoefte aan had..omdat ze al 10 a 11 was.
ik kon dit niet over mijn hart verkrijgen en we hebben haar op 1 januari opgehaald,en zorgen met liefde en plezier voor haar...en we zien er opbloeien en kattekwaad uithalen...
dus vandaar dat ik aan het fietsen begon te denken,gezien het goede ,leuke manier van ontspannen en inspannen is....
ik heb ervaring met zowel de springer als gewoon aan de lijn.
ben met akira begonnen met de springer en toen langzaam aan over aan de lijn.
omdat akira de eerste pup was die ik alleen opvoedde...
vandaar dat ik denk dat als ik jacky aan de lijn doe,ik meer "controle" over haar heb.....
nee jacky hebben we in huis genomen omdat ze zwaar verwaarloost , sterk vermagerd ,uitgehongerd en mishandeld was en niemand er behoefte aan had..omdat ze al 10 a 11 was.
ik kon dit niet over mijn hart verkrijgen en we hebben haar op 1 januari opgehaald,en zorgen met liefde en plezier voor haar...en we zien er opbloeien en kattekwaad uithalen...
dus vandaar dat ik aan het fietsen begon te denken,gezien het goede ,leuke manier van ontspannen en inspannen is....
vandaar dat ik denk dat als ik jacky aan de lijn doe,ik meer "controle" over haar heb.....
- dagmar88
- Zeer actief
Die liep zeg maar over de hond heen, van de fiets naar de schouder aan de buitenzijde en dan een band voor de borst.
Misschien dat je zelf zoiets (laten) maken?
- freskin
- Zeer actief
Lijkt me prima! Een mooie uitlaatklep om wat overtollige energie kwijt te raken. Onderweg kunnen jullie ook nog wel eens stoppen om haar alle lekkere geurtjes te laten opsnuiven. Daarna zal ze echt wel tevreden zijn!Ieoor1980 schreef:idd....het langzaam opbouwen staat zeker op de planning...
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
Loek
- Zeer actief
Ik zou dan het hondje aan een springer doen, dan weet je zeker dat hij niet tussen de spaken kan komen en dan rustig aan commando's aanleren zoals vooruit, rechts/links/stopIeoor1980 schreef:oke dat is nog wel een idee...iets tussen de spaken..
-
Loek
- Zeer actief
Ik zou dan het hondje aan een springer doen, dan weet je zeker dat hij niet tussen de spaken kan komen en dan rustig aan commando's aanleren zoals vooruit, rechts/links/stopIeoor1980 schreef:oke dat is nog wel een idee...iets tussen de spaken..
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
vraag me af of het dat voorkomt.... Ik heb er eentje die in het begin erg naar mij trok om naast me te lopen en zijn neus heb ik toch regelmatig met mn voet uit mn voorwiel weg moeten houden... Wel denk ik ook dat de Springer voor een blinde hond het makkelijkst zou zijn omdat hij enige veiligheid heeft gezien de " beperktere " bewegingsvrijheid. Je kunt hem daarnaast nog met een extra lijn in de hand vasthouden voor de eventuele meer controle.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
idd aan een springer kan hij niet in je spaken komen en verder maakt het niet uit of je hondje blind is of niet.... je zal iets beter op moeten letten maar het lijkt mij een prima idee hoor!