Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voerdummy

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Voerdummy

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb er twee aangeschaft voor Bruno en Shelly, van stevig linnen met plastic gevoerd, dus er kan droog en nat voer in. Ik denk dat ik ongeveer wel weet hoe het werkt, maar ging toch even zoeken hier. En vond maar weinig informatie erover eigenlijk.

Dus wat kun je ermee? Wat ik zelf al had bedacht is vullen, eraan laten ruiken, gooien en het laten apporteren en belonen, om mee te beginnen. Dan kun je de voerdummy nog over de grond laten slepen en verstoppen ergens, op een plek waar geen andere honden zijn, en laten apporteren en belonen.(moet je trouwens dan 'goed zo!' roepen als ze de dummy hebben gevonden, of echt pas als ze hem hebben terug gebracht? Ik zie mezelf al kirren terwijl dat nog niet moet)

Vraag me alleen af, dan moet de hond niet zien hoe je loopt natuurlijk, maar hoe doe ik dat? Mijn vriend is altijd mee dus die kan ze wel de andere kant op laten kijken maar als moeders met iets lekkers ruikend de struiken in loopt, dat is natuurlijk wel errg interessant en vraag me af of dat gaat lukken.

Ze vinden apporteren en speuren allebei erg leuk en ik vind het concept dat ze de beloning pas krijgen als ze het ook echt hebben teruggebracht wel goed, want Bruno heeft er nog wel eens een handje van om de bal niet helemaal terug te brengen naar ons. En Shelly brengt hem zelden terug, die vindt het leuker als Bruno haar gaat achtervolgen om de bal af pakken. Zootje ongeregeld dus, haha.

Dus wie heeft er nog tips over de voerdummy, ik weet dat Jaap er veel van weet (als ik zoek op voerdummy, lees ik overal verwijzingen naar Jaap, alleen nergens echt een uitleg over de voerdummy) maar misschien zijn er nog anderen ook die ermee werken. Wat doen jullie erin bijvoorbeeld? Is het nodig dat het iets is wat je erdoorheen ruikt? Dan lijkt iets nats beter, Bruno en Shelly zijn buiten vaak zo dat ze gewone brokjes/koekjes niet aanpakken (verwende nesten) maar kaas of worst wel.

Bruno heeft alleen nog wel een gebroken teen en mag nog niet rennen. Maar ik zat te denken dat we de dummy ook mee kunnen nemen op de aanlijnwandeling en op een grasveldje ofzo hem de dummy laten zoeken tussen de struiken. Kun je de dummy ook als afleidingsmateriaal gebruiken? Misschien dat het ook kan helpen bij het uitvallen van Bruno aan de lijn, door hem te laten zitten en blijven, met als beloning een duik in de dummy? (dat zou errg fijn zijn)

Is het trouwens nodig/handig om een cursus te volgen waarbij zoiets wordt gebruikt, of is dat niet nodig? Nou, ik denk dat we er wel lol mee gaan hebben, alle tips zijn welkom!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Voerdummy

Ongelezen bericht door ranetje »

Kan je niets vinden als je zoekt op voerdummy?

Even voerdummy intypen en bij auteur Jaap* intikken. :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Met een voerdummy kan je ontzettend veel. Het is maar net wat je er precies mee hoopt te bereiken. Als je verder geen problemen hebt met te weinig aandacht of ander probleemgedrag, en je een voerdummy dus voornamelijk voor de leukigheid gebruikt, kan je er heel veel mee. Felix kan bijvoorbeeld niet zo goed onthouden, dus gooi ik de dummy wel eens zomaar ergens neer terwijl hij dat gewoon ziet. En dan lopen we een heel stuk door, totdat ik hem opdracht geef om de dummy te halen. Vaak moet hij dan even een paar tellen nadenken, en dan wordt hij heel blij als hem tebinnen schiet waar het ook alweer was :mrgreen:
Hij wordt er doodmoe van.
Maar dat moet dus inderdaad wel kunnen in praktisch opzicht.

Afleiden met een voerdummy in geval van uitvallen zou ik niet snel doen. De kans is groot dat dat teveel spanningen oproept. Bijvoorbeeld het idee dat die dummy verdedigd moet worden. En dan werkt het eerder averechts.
In zulke situaties moet je zelf heel goed in de gaten hebben waar je mee bezig bent, zegmaar :wink:
Je moet ook goed in de gaten houden hoe dat gaat met jouw twee loslopende honden die elkaar achterna gaan zitten terwijl eentje een gevulde voerdummy heeft. Dat kan makkelijk escaleren. Je moet er goed zelf de regie over blijven houden.

Zelf ben ik begonnen met voerdummy's omdat ik de eendenfixatie van felix lastig vond. Ik wilde dat niet kapotcorrigeren vanwege jachttraining en zijn wezen als jachthond. Maar ik moest er wel een stuur op zien te krijgen.
Ik vond het net zoiets als een alcoholist die in een jeneverfabriek werkt. Als die daar moet blijven werken moet je de consumptie onder controle zien te krijgen :mrgreen:

Wij hebben er dus niet meer op gecorrigeerd, maar hem zelf een hele tijd de keuze laten maken tussen fixeren op de eenden, of gaan zoeken om de enthousiast weggegooide dummy. Hij kreeg al zijn eten via de voerdummy.
Dat heeft zoveel succes gehad dat we de voerdummy nu vooral voor de aardigheid gebruiken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Fizgig
Zeer actief

Ah dankjewel Jaap, voor je uitleg! Shelly en Bruno kunnen ook niet zo goed onthouden inderdaad, die kan ik ook gebruiken.

Da's wel een goeie inderdaad, als ze allebei los zijn, dat ze niet om de dummy gaan vechten. Dan houden we er eentje gewoon aan de lijn. Ze vechten eigenlijk nooit hoor maar als er lekker eten in het spel is, kunnen ze wel lelijk doen naar elkaar.

Ik vind het een heel leuk ding, die voerdummy, zo simpel eigenlijk maar precies wat veel honden leuk vinden.
Fizgig
Zeer actief

Nou, ze snappen het! We hebben net even geoefend op het dakterras en binnen de minuut hadden ze door wat de bedoeling is. En het is goed om wat energie kwijt te raken nu Bruno niet veel kan wandelen. Ik gooi hem namelijk gewoon vijf meter ofzo voor hem uit.

Eerst wilde hij hem zelf open proberen te maken, maar dat lukte natuurlijk niet. En Bruno heeft snel door wanneer hij mijn hulp nodig heeft en vraagt die dan ook. Shelly snapte het eerst ook niet, ze ging hem door de lucht gooien. Maar vrij snel kregen ze allebei door wat de bedoeling was. Ik kan wel gaan oefenen dat de ene moet blijven en de andere de dummy mag halen, ook leuk voor de gehoorzaamheid. Dat kunnen ze wel. Moet alleen nog even een commando bedenken voor 'ga de dummy halen'. Apport vind ik zo suf. Misschien zoek, die gebruik ik ook als ik frolicjes in het gras gooi.

Maar zeker een goeie voor nu Bruno met zijn teen zit, hij was net een pup zo blij, haha. Ging zowat springend naar de dummy. Ik moest ook wel iets bedenken voor de overtollige energie want ze waren lekker aan het spelen gegaan op het dakterras. En dat is weer net niet goed voor die teen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”