Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rottweiler pup eet slecht

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

bjorn_a4
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Rottweiler pup eet slecht

Ongelezen bericht door bjorn_a4 »

Hallo hondenvrienden,

Ik ben nog nieuw op dit forum en zal me in het hiervoor bestemde hoekje voorstellen.
Sinds afgelopen zondag hebben wij na een lange zoektocht een prachtige Rottweiler pup in huis mogen halen.
Het is een reu die afkomstig is van Rottweilerkennel de Runderkraal in Vessem.
De pup doet het super, hij is heel lief en aanhankelijk, heeft weinig last gehad van de overgang van nest naar huis.
Het is echt een leuk hondje, lekker vrolijk, nieuwsgierig en speels.
Waar ik me een beetje zorgen om maak is echter zijn eten.
Van de fokker hebben we begrepen dat de pup 3 keer per dag een hoeveelheid van 70 gram brokjes moet krijgen.
We hebben een proefpakket van Eukanuba meegekregen, dit heeft hij voorheen bij de fokker ook gegeten.
Wanneer we hem roepen om te komen eten begint hij enthousiast, na 5 minuten gaat hij al wat rondlopen met brokjes in zijn mond en binnen 10 minuten houdt hij het voor gezien. Hij eet hooguit 20 gram per keer, waardoor er te veel brokjes over blijven.
Uiteraard willen we er voor zorgen dat hij wel genoeg binnenkrijgt, we roepen hem dan meestal terug naar de bak en blijven bij zijn bak in de buurt. Op die manier eet hij nog wat langer door, maar uiteindelijk gaan ook zo de brokjes niet op.
We voeren hem niets van tafel, we voeren hem niet uit de hand. Het enige wat hij buiten deze 3 maaltijden om krijgt zijn deze zelfde brokjes wanneer hij iets goed heeft gedaan, als beloning. Dit zijn er echter niet zó veel dat dit een verklaring kan zijn voor het slechte eten.
De bak halen we na een half uurtje weer weg. Dit heeft echter ook geen effect op zijn eetlust tijdens de volgende maaltijd.

Heeft iemand tips voor ons? :) Alvast bedankt!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Re: Rottweiler pup eet slecht

Ongelezen bericht door renee-uk »

beetje warm water over de brokken wil nog wel eens helpen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Waw, dat zijn snelle en nuttige reactie's! Bedankt! :-) Meneer slaapt momenteel, ik laat hem even uitrusten en zal daarna de brokjes met een beetje warm water overgieten. Eens kijken of dit effect heeft. Straks in de supermarkt eens kijken voor Smuldier. :) Ik hou jullie op de hoogte!
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Hoi, je kunt de pup behalve brok ook vers voer geven, zoals idd smuldier, duck, rodi enz. Gaat er meestal beter in. Nog steeds werkzaam bij de DB trouwens?
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

En even kontakt opnemen met de fokker want die hebben zoveel ervaring dat ze je vast ook kunnen helpen.
Daarbij nog nog niet teveel zorgen maken, een pup die uit het nest komt moet nog even wennen aan het feit dat de bak echt helemaal van hem is en als hij niet zo'n honger heeft kan hij deze dus laten staan.
Probeer anders eens om hem niet terug te roepen als hij stopt maar gewoon wegpakken en de volgende keer weer zijn normale rantsoen te geven. Na een paar keer krijgt hij wel in de gaten dat hij beter door kan eten anders is zijn maag wel erg leeg. Pups zijn heel goed in het opvoeden van een bezorgd baasje. Succes!
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Tulp schreef:En even kontakt opnemen met de fokker want die hebben zoveel ervaring dat ze je vast ook kunnen helpen.
Daarbij nog nog niet teveel zorgen maken, een pup die uit het nest komt moet nog even wennen aan het feit dat de bak echt helemaal van hem is en als hij niet zo'n honger heeft kan hij deze dus laten staan.
Probeer anders eens om hem niet terug te roepen als hij stopt maar gewoon wegpakken en de volgende keer weer zijn normale rantsoen te geven. Na een paar keer krijgt hij wel in de gaten dat hij beter door kan eten anders is zijn maag wel erg leeg. Pups zijn heel goed in het opvoeden van een bezorgd baasje. Succes!
Juist contact met de fokker opnemen bij twijfel.
Ook eten geven in een bench of ruimte waar hij niet zelf uit kan, zo te lezen heeft hij 't gewoon te druk om te eten.
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Bedankt voor alle leuke reactie's. Zojuist de brokjes een beetje nat gemaakt met warm water. Dit was best een succes. Het is nog niet helemaal op gegaan, maar hij heeft minstens het dubbele gegeten, en er niet meer mee rondgelopen. Het leek er eerst inderdaad op dat hij te veel aandacht had voor de dingen om zich heen.
Uiteindelijk willen we gaan overstappen op brokken van Cavom ('s morgens en 's avonds) en 's middags KVV gaan geven.
Dit weekend gaan we onze bijkeuken puppy-proof maken, zodat hij hier in kan. Hier komt zijn bench te staan en ook zijn voer en drinkbak, zijn speelgoed etc. Het is de bedoeling dat dit zijn plekje gaat worden wanneer er niemand thuis is.
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

bjorn_a4 schreef:Bedankt voor alle leuke reactie's. Zojuist de brokjes een beetje nat gemaakt met warm water. Dit was best een succes. Het is nog niet helemaal op gegaan, maar hij heeft minstens het dubbele gegeten, en er niet meer mee rondgelopen. Het leek er eerst inderdaad op dat hij te veel aandacht had voor de dingen om zich heen.
Uiteindelijk willen we gaan overstappen op brokken van Cavom ('s morgens en 's avonds) en 's middags KVV gaan geven.
Dit weekend gaan we onze bijkeuken puppy-proof maken, zodat hij hier in kan. Hier komt zijn bench te staan en ook zijn voer en drinkbak, zijn speelgoed etc. Het is de bedoeling dat dit zijn plekje gaat worden wanneer er niemand thuis is.
Je kan nu al overstappen op kvv, ik denk dat ik dan niets meer lees over een slechtetende pup :mrgreen:
Eigenlijk is het heel simpel, als jij mag kiezen tussen een lekker vissie of heerlijk stukkie vlees of droge aardappelen kies je toch ook niet voor het laatste ?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou iig oppassen met er teveel aandacht aan besteden, dan maak je het zo'n beladen onderwerp. Terugroepen enzo zou ik niet doen. Ik zou eerder meteen als hij wegloopt het bakje weghalen en dan volgende ronde pas weer aanbieden. Het kan echt geen kwaad als je pup even honger heeft.
Als hij zijn bakje niet achter elkaar leeg eet heeft hij niet genoeg trek of het is niet smakelijk genoeg. Ik zou ook kvv proberen en hem dan even iets minder geven zodat hij wèl achter elkaar die bak leegeet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

sirene schreef:Ik zou iig oppassen met er teveel aandacht aan besteden, dan maak je het zo'n beladen onderwerp. Terugroepen enzo zou ik niet doen. Ik zou eerder meteen als hij wegloopt het bakje weghalen en dan volgende ronde pas weer aanbieden. Het kan echt geen kwaad als je pup even honger heeft.
Als hij zijn bakje niet achter elkaar leeg eet heeft hij niet genoeg trek of het is niet smakelijk genoeg. Ik zou ook kvv proberen en hem dan even iets minder geven zodat hij wèl achter elkaar die bak leegeet.
Eens, en inderdaad even de porties wat kleiner maken.
Het is belangrijk dat hij gaat leren dat zijn bak leeg hoort te gaan. Dus als hij elke keer zoveel krijgt dat hij iets laat staan, wordt het een gewoonte om een beetje in de bak te laten staan.
Geef hem eens een paar maaltijden net iets minder dan hij normaal opeet. Dan weet je heel zeker dat het leeg gaat, en dan kun je heel langzaam de hoeveelheid ietsje opschroeven. Je hebt een grote kans dat hij dan ineens wél alles op zal eten.
Nanna schreef:Maak de brokjes anders eens lekker door er wat KVV (bijvoorbeeld Smuldier, te koop bij de supermarkt) overheen te doen.
Alleen maar gruis eten vindt geen enkele hond lekker ;-)
Nou, Julia en Moos vinden het wel lekker hoor, alleen maar brokken.
Maar ze hebben pech, want ze krijgen dus lekker tóch kvv, barf, blik, gestoomd én brok :pffff: Ze hebben het er maar mee te doen.
:zweep:
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Even een kleine update; aangezien de fokker zijn eigen honden Cavom voert en deze het hier uitstekend op doen, hebben we afgelopen week de overstap gemaakt naar Cavom. De pups worden op Eukanuba voer gezet vanwege de betere verkrijgbaarheid van deze brokken aldus de fokker. Sinds de overstap naar Cavom eet Zonda zijn hele bak leeg, likt hem schoon en loopt nog 5 keer terug om te kijken of er echt niet iets in is achtergebleven. :-) Hij eet nu 4 x 50 gram in plaats van 3 x 70 gram. Zijn ontlastig is trouwens ook véél vaster en ziet er gezonder uit.
Uiteraard willen we toch KVV gaan voeren, dit was dus slechts een eerste stap in de goede richting. Bedankt voor jullie tips!
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Wat goed zeg, hier vinden ze cavom ook heel lekker, en het is een prima brok. Wij voeren ook brok en kvv, en geven er nog barf-hapjes bij zoals kippennekken, runderkraakbeen. Het is echt een genot om ze daarvan te zien smikkelen! Eukenaba vind ik zelf geen goeie brok en het ziet er ook niet smakelijk uit. Het is echt niet fijn als ze niet gewoon hun bak leeg eten, mijn honden vinden ook niet alle brokken lekker dus koop ik liever een brok die wel in één keer opgaat, ja toch?
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Fizgig schreef:Wat goed zeg, hier vinden ze cavom ook heel lekker, en het is een prima brok. Wij voeren ook brok en kvv, en geven er nog barf-hapjes bij zoals kippennekken, runderkraakbeen. Het is echt een genot om ze daarvan te zien smikkelen! Eukenaba vind ik zelf geen goeie brok en het ziet er ook niet smakelijk uit. Het is echt niet fijn als ze niet gewoon hun bak leeg eten, mijn honden vinden ook niet alle brokken lekker dus koop ik liever een brok die wel in één keer opgaat, ja toch?
Bedankt voor je leuke reactie! :) Dat ben ik ook helemaal met je eens ja. Ik geniet er van om mijn pup lekker te zien smullen.
Daarnaast heeft hij zijn voeding natuurlijk ook hard nodig nu hij nog zo klein is.
Hij is echt opgeknapt van de overstap en dat te bedenken dat Cavom veel goedkoper is. (Minder commercieel?)
Geld is natuurlijk de laatste reden om een brok wel of niet te kopen, maar wel opvallend, dit verschil.
Mag ik vragen hoe jullie de Cavom met KVV combineren?
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

!

Ongelezen bericht door Irisz »

Goed zeg! Hier ook twee pups in huis en een combinatie van Cavom en kvv.
Ze krijgen hier meestal 's morgens en 's middags de Cavom en 's avonds kvv.
De grote honden krijgen maar 2x per dag en krijgen meestal 's morgen ook Cavom en 's avonds vlees. Dit wisselt ook regelmatig hoor, maar ik gebruik in ieder geval ook de combinatie van die twee en ze doen het er erg goed op.
De pups waren ook gewend een krokante brok te eten en toen ik ben overgestapt naar geperste brok, was de ontlasting meteen stukken beter en ze lijken nu ook iets geleidelijker te groeien. Maar dat kan ook 'toeval' zijn.

Fijn dat het beter gaat met eten! :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Hier hetzelfde inderdaad, 's ochtends cavom en 's avonds kvv. En dan om de dag dus kvv (of barfhapjes) want anders laten ze het staan, of gedeeltelijk. Ik heb nu trouwens even een andere brok, Bruno heeft namelijk een gebroken teen en kan niet zo veel wandelen en mag niet rennen. Dus heb ik lupo 20/8 besteld, dat is een brok voor de minder actieve hond. Ik wil niet dat ie aankomt namelijk. Maar cavom is wel de favoriete brok hier.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

bjorn_a4 schreef:Even een kleine update; aangezien de fokker zijn eigen honden Cavom voert en deze het hier uitstekend op doen, hebben we afgelopen week de overstap gemaakt naar Cavom. De pups worden op Eukanuba voer gezet vanwege de betere verkrijgbaarheid van deze brokken aldus de fokker. Sinds de overstap naar Cavom eet Zonda zijn hele bak leeg, likt hem schoon en loopt nog 5 keer terug om te kijken of er echt niet iets in is achtergebleven. :-) Hij eet nu 4 x 50 gram in plaats van 3 x 70 gram. Zijn ontlastig is trouwens ook véél vaster en ziet er gezonder uit.
Uiteraard willen we toch KVV gaan voeren, dit was dus slechts een eerste stap in de goede richting. Bedankt voor jullie tips!
klinkt heel bekend! Yazoo kreeg ook Eukanuba maar pruimde er bij ons thuis verschrikkelijk mee. Naast de Eukanuba hadden ze ook kvv gehad bij de fokker.
Toen ze overging op Farmfood.... wow ze kan dus wel schrokken ;)
Nu krijgen de dames 2x in de week brokjes en 5x Smuldier of Carnibest. Elke ochtend krijgen ze als ontbijt 1 plak Duck, rond etenstijd de grotere maaltijd kvv of brokjes.
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie nuttige en leuke reactie's! Fijn om te lezen dat we niet de enige zijn met dit "probleem". We hebben van de dierenwinkel een probeerverpakking van Farmfood gekregen. Dit gebruiken we af en toe als beloning, en dat gaat er zeker ook heel goed in ja!
Super mooi om te zien. Denken jullie dat het aan te raden is om nu al over te stappen op een combinatie van Cavom & KVV?
We willen niet te snel en te vaak wisselen, de pup is pas een ruime week bij ons. Uiteraard gunnen we hem het allerbeste. :)
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

bjorn_a4 schreef:Bedankt voor jullie nuttige en leuke reactie's! Fijn om te lezen dat we niet de enige zijn met dit "probleem". We hebben van de dierenwinkel een probeerverpakking van Farmfood gekregen. Dit gebruiken we af en toe als beloning, en dat gaat er zeker ook heel goed in ja!
Super mooi om te zien. Denken jullie dat het aan te raden is om nu al over te stappen op een combinatie van Cavom & KVV?
We willen niet te snel en te vaak wisselen, de pup is pas een ruime week bij ons. Uiteraard gunnen we hem het allerbeste. :)
Ik zou zelf zo snel mogelijk overstappen naar het voer wat je uiteindelijk wil gaan geven. Cavom heeft ook gewoon een puppy variant, dus ik zou het gewoon doen. Evt. kun je de brokjes in het begin even mengen zodat de overstap niet zo groot is, maar ik denk niet dat het een probleem zal zijn hoor.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Irisz schreef:
bjorn_a4 schreef:Bedankt voor jullie nuttige en leuke reactie's! Fijn om te lezen dat we niet de enige zijn met dit "probleem". We hebben van de dierenwinkel een probeerverpakking van Farmfood gekregen. Dit gebruiken we af en toe als beloning, en dat gaat er zeker ook heel goed in ja!
Ik zou zelf zo snel mogelijk overstappen naar het voer wat je uiteindelijk wil gaan geven. Cavom heeft ook gewoon een puppy variant, dus ik zou het gewoon doen. Evt. kun je de brokjes in het begin even mengen zodat de overstap niet zo groot is, maar ik denk niet dat het een probleem zal zijn hoor.
Bedankt voor je reactie! :D Ik vroeg het ook even omdat ik dacht ergens gelezen te hebben dat er minimaal 8 uur voor- en na de KVV moet zitten in verband met de andere zuurtegraad. Aangezien de pup nu 4 keer per dag eet is dit niet mogelijk. Hoe kan ik dit het beste oplossen denken jullie?
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Loek schreef: Je kan nu al overstappen op kvv, ik denk dat ik dan niets meer lees over een slechtetende pup :mrgreen:
Eigenlijk is het heel simpel, als jij mag kiezen tussen een lekker vissie of heerlijk stukkie vlees of droge aardappelen kies je toch ook niet voor het laatste ?
Dat is niet per see zo, hier ook een pup gehad die altijd vers kreeg (geen kvv dus, zelf samengesteld) maar erg slecht at. Gewoon kwartiertje laten liggen en weghalen, als ze dan niet hebben gegeten hebben ze pech gehad :U: Als ze echt honger krijgen gaan ze echt wel eten hoor.

Maar het is evengoed wel beter om nu "al" vers voer te geven, idd :F:

Edit: haakje sluiten vergeten
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

bjorn_a4 schreef:
Bedankt voor je reactie! :D Ik vroeg het ook even omdat ik dacht ergens gelezen te hebben dat er minimaal 8 uur voor- en na de KVV moet zitten in verband met de andere zuurtegraad. Aangezien de pup nu 4 keer per dag eet is dit niet mogelijk. Hoe kan ik dit het beste oplossen denken jullie?
Vroeger werd gedacht dat dit nodig was ja, maar inmiddels is bekend dat je gerust brok en kvv tegelijk kunt voeren zonder problemen.
Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je kunt dus de maaltijden afwisselen als je dat graag wilt.

Hier hebben de honden vanmorgen een bak met Smuldier pens compleet én brokken erbij gegeten, gewoon, tegelijk.
:zweep:
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Mojuan schreef:
bjorn_a4 schreef:
Vroeger werd gedacht dat dit nodig was ja, maar inmiddels is bekend dat je gerust brok en kvv tegelijk kunt voeren zonder problemen.
Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je kunt dus de maaltijden afwisselen als je dat graag wilt.

Hier hebben de honden vanmorgen een bak met Smuldier pens compleet én brokken erbij gegeten, gewoon, tegelijk.
Ah dat is fijn om te weten! Ik vroeg me al af hoe de fokker dit deed, hij voerde ook brokken en KVV.
We gaan er mee aan de slag! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”