Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ervaringen met een blinde hond?
Moderator: moderatorteam
-
Ieoor1980
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): bordercollie
jack russel - Aantal honden: 2
ervaringen met een blinde hond?
ik lees hier al een tijdje mee...en vraag me af of er meer honden liefhebbers op dit forum zijn,die ervaring hebben met blindheid bij een hond.
onze jacky is ongeveer een jaar of elf,we hebben haar begin dit jaar in huis genomen nadat ze mishandelt,verwaarloost en achter laten is.
we hebben dus ook geen idee of ze blind geboren is of dat het door oudheid komt.
jacky past zich overal heel erg makkelijk op aan,loopt hier door het huis met alle gemak en ook de grote tuin is geen probleem.
elk gat waar je door kan om bij de buren te komen weet ze ook blindelings te vinden.
spelen doen we middel van dingen die ze vast kan pakken en dan maar een beetje schudden en trekken.
zou graag lezen of er nog meer tips en of ervaringen zijn.
waar ik misschien wat aan heb of mee kan...
groetjes
onze jacky is ongeveer een jaar of elf,we hebben haar begin dit jaar in huis genomen nadat ze mishandelt,verwaarloost en achter laten is.
we hebben dus ook geen idee of ze blind geboren is of dat het door oudheid komt.
jacky past zich overal heel erg makkelijk op aan,loopt hier door het huis met alle gemak en ook de grote tuin is geen probleem.
elk gat waar je door kan om bij de buren te komen weet ze ook blindelings te vinden.
spelen doen we middel van dingen die ze vast kan pakken en dan maar een beetje schudden en trekken.
zou graag lezen of er nog meer tips en of ervaringen zijn.
waar ik misschien wat aan heb of mee kan...
groetjes
-
Safari
Re: ervaringen met een blinde hond?
Zo te horen red Jacky zich prima. Ik heb een hond met 1 oog en het andere oog gaat ze steeds minder zien. Toen wij haar kregen was het ook net operatief uitgenomen. De hechtingen zaten er nog in. Ook Molly red zich prima, ze loop gewoon los waar het kan. Ik heb gemerkt dat ze wel eens schrikt als je haar wil aaien en ze de hand niet aan ziet komen. Nu praat ik dan tegen haar of zorg dat ik haar van de andere kant benader. Ik ben van plan om een belletje aan mijn enkel te binden als ze niets meer ziet en los kan lopen. Bv in het park.
-
Ieoor1980
- Vaste gebruiker
jacky schrikt ook vaak als je haar onverwachts aanhaalt.
en ze redt zich idd prima...
en ze redt zich idd prima...
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Mijn westie teefje was blind, die redde zich ook prima, zolang alles op z'n plek bleef staan, stond er ineens iets in de kamer wat er niet hoorde, liep ze daar tegenop.
Buiten schrok ze wel eens van een pluk onkruid in het gras ofzo, ook liep ze wel eens tegen een boom, als honden ineens aan haar snuffelde schrok ze, dat vond ze niet leuk dus! Op het laatst wilde ze eigenlijk niet meer los lopen, ze werd toen ook wat doof, aan de riem voelde ze zich een stuk veiliger
Buiten schrok ze wel eens van een pluk onkruid in het gras ofzo, ook liep ze wel eens tegen een boom, als honden ineens aan haar snuffelde schrok ze, dat vond ze niet leuk dus! Op het laatst wilde ze eigenlijk niet meer los lopen, ze werd toen ook wat doof, aan de riem voelde ze zich een stuk veiliger
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
- Aantal honden: 2
Mijn dwergpoedel Japie hebben we uit het asiel gehaald twee jaar geleden. Hij was 10+ en al jaren blind vermoedelijk (gezien zijn aandoening). Japie redt zich in huis uitstekend, ook met verplaatste meubelen, maar we kijken heel erg uit met uitstekende delen op ooghoogte. Japie heeft heel veel aan structuren op de grond, zoals kleden en matjes. Daar vindt hij zijn weg mede door. Als we hem aanraken, maken we vaak eerst geluid (naam zeggen ofzo) en raken hem eerst zacht aan op de borst of schouders. Hij vindt het niet altijd prettig om een hand tegen zijn neus te voelen, dus vandaar.
Buiten loopt hij zijn vaste rondje los, hij lijkt dat vooral op geur te doen (als het geregend heeft, is hij vaak de weg even kwijt). Japie kan ook apporteren of spelen met balletjes. Hij hoort de 'bonk' waar het ding valt en gaat dan op onderzoek uit. Moet het ding niet te ver rollen natuurlijk. En we hebben balletjes gekocht met belletjes erin. Het is handig als de baas geluid maakt tijdens het lopen, zelfs tijdens zijn vaste rondje, want zo weet hij waar de baas is en hoeft hij zich niet daarop te richten. Hij kan dan ontspannen lopen. Hij vindt het geweldig als ik hakken aanheb, want die klakken zo handig. Je bent hem wel geregeld kwijt als er een gehakte dame passeert. Dan draait hij acuut om en volgt hij die 'baas'.
Intelligentiespelletjes kan hij ook prima, omdat die heel veel gaan met geur en tast. Zoekspelletjes met een stukje stinkvlees of -kaas gaat ook prima, daar heeft hij echt van geleerd zelf dingen op te lossen.
Eigenlijk is de blindheid van onze hond zijn minste probleem...
Buiten loopt hij zijn vaste rondje los, hij lijkt dat vooral op geur te doen (als het geregend heeft, is hij vaak de weg even kwijt). Japie kan ook apporteren of spelen met balletjes. Hij hoort de 'bonk' waar het ding valt en gaat dan op onderzoek uit. Moet het ding niet te ver rollen natuurlijk. En we hebben balletjes gekocht met belletjes erin. Het is handig als de baas geluid maakt tijdens het lopen, zelfs tijdens zijn vaste rondje, want zo weet hij waar de baas is en hoeft hij zich niet daarop te richten. Hij kan dan ontspannen lopen. Hij vindt het geweldig als ik hakken aanheb, want die klakken zo handig. Je bent hem wel geregeld kwijt als er een gehakte dame passeert. Dan draait hij acuut om en volgt hij die 'baas'.
Intelligentiespelletjes kan hij ook prima, omdat die heel veel gaan met geur en tast. Zoekspelletjes met een stukje stinkvlees of -kaas gaat ook prima, daar heeft hij echt van geleerd zelf dingen op te lossen.
Eigenlijk is de blindheid van onze hond zijn minste probleem...
-
Ieoor1980
- Vaste gebruiker
het spelen met een bal doet ze idd sinds ik een balletje gevonden heb die wat kleiner is als die van onze bordercollie.
en dat gaat er goed af,ze is dan erg fanatiek...
wat me wel opvalt is dat ze rustiger is als onze bordercollie en dan bedoel ik dat jacky niet zo'n paniek vogel is,ergens tegen aan lopen kop schudden en verder wandelen,door de bosjes bij de buren in de tuin en de weg terug niet kunnen vinden,akira is dan in paniek,jacky blijft rustig zitten en blaft als je haar roept.
geur is ze ook erg goed in,die neus is niets mis mee...haha
ze heeft het eerder door als de rest als er iets te eten valt.
en dat gaat er goed af,ze is dan erg fanatiek...
wat me wel opvalt is dat ze rustiger is als onze bordercollie en dan bedoel ik dat jacky niet zo'n paniek vogel is,ergens tegen aan lopen kop schudden en verder wandelen,door de bosjes bij de buren in de tuin en de weg terug niet kunnen vinden,akira is dan in paniek,jacky blijft rustig zitten en blaft als je haar roept.
geur is ze ook erg goed in,die neus is niets mis mee...haha
ze heeft het eerder door als de rest als er iets te eten valt.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Gizmo was blind en doof, beiden door ouderdom. Hij redde zich prima maar moest wel rustig benadert worden anders schrok hij. We hebben eigenlijk weinig hoeven te veranderen aan de omgang met Gizmo. Trek spelletjes met de paar nog in zijn bekje zittende tanden vond hij nog wel leuk, achter een bal aan rennen deed hij al niet meer. Vaak lag hij rustig te slapen, slapen was dan ook wat hij het liefste deed. Tegen mij aan liggen op de bank soms warm gehouden door een deken vond hij heerlijk, ik denk dat in zijn geval lichamelijk contact heel belangrijk was.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
chrico
- Zeer actief
Als ze hun ogen niet meer kunnen gebruiken maak dan gebruik van geuren en geluiden. "Boom" wist zij dat zij een paar stappen opzij moest en zo nog een aantal acute commando's zoals sta. Dan moest er acuut gestopt worden omdat er dan bijv voor haar en op zij iets was of wat ook waardoor het handig was. Verder werden de meubels op de hoeken ingespoten met een geur als ik de boel weer eens omgooide en zo kon zij zonder botsen haar weg vinden. Veel mensen wisten niet eens dat zij niets zag.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- DebbieZ
- Zeer actief
Oh ja, Japie kent de woorden 'Pas op' (betekent: iets op je pad) en hij wijkt dan uit naar rechts. Het grappige is dat hij aan de andere kant van zijn rondje uitwijkt naar links. En 'Stapjes' is een stoep of trapje op of af. Dat kent hij feilloos. Een grote trap loopt hij niet zelf, maar een heel brede parktrap met drie treden kan hij prima. Ik doe ook clickertraining met Japie en dat kan hij heel goed, leuk!
-
Ieoor1980
- Vaste gebruiker
pas op is ook een van de commando's die jacky wel kent.
haar reactie is dan eigenlijk erg verschillend,maar ze remt wel in elk geval.
ze is graag bij je in de buurt en loopt onbewust regelmatig voor je voeten waardoor het soms echt bijna onderuit gaan is.
lichamelijk contact vind ze ook erg lekker,kan ze echt van genieten!
dus dat gunnen we dr ook!
maar dat krijgt akira ook.
ik leg het eigenlijk alleen aan mensen uit die voor het eerst in huis komen,doordat ze die stemmen niet kent,blaft ze dan erg veel.
maar als mensen het niet weten valt het ook niet op.
vandaag heeft ze een dipdag,vanmorgen nog alles goed..en nu 1x overgegeven en trillen.
ligt in dr mandje.
heeft wel een natte neus en reageert ook goed.
hou het vandaag even inde gaten
haar reactie is dan eigenlijk erg verschillend,maar ze remt wel in elk geval.
ze is graag bij je in de buurt en loopt onbewust regelmatig voor je voeten waardoor het soms echt bijna onderuit gaan is.
lichamelijk contact vind ze ook erg lekker,kan ze echt van genieten!
dus dat gunnen we dr ook!
maar dat krijgt akira ook.
ik leg het eigenlijk alleen aan mensen uit die voor het eerst in huis komen,doordat ze die stemmen niet kent,blaft ze dan erg veel.
maar als mensen het niet weten valt het ook niet op.
vandaag heeft ze een dipdag,vanmorgen nog alles goed..en nu 1x overgegeven en trillen.
ligt in dr mandje.
heeft wel een natte neus en reageert ook goed.
hou het vandaag even inde gaten
- Dona85
- Actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker spaniel
- Aantal honden: 1
Bij ons op de behendigheidscursus doet een blinde DH mee sinds een tijdje.
Hij is blind geworden en heeft ook artrose in zijn voorpoten.
Springen doen ze dan niet, maar ze doet slalommen tussen de hoogte hindernissen.
Bruggen en tunnels etc. doet hij wel.
Hij is (aan de riem!) wel erg vijandig naar andere honden, omdat hij ze wel ruikt / voelt maar ze dus niet ziet.
Hij is blind geworden en heeft ook artrose in zijn voorpoten.
Springen doen ze dan niet, maar ze doet slalommen tussen de hoogte hindernissen.
Bruggen en tunnels etc. doet hij wel.
Hij is (aan de riem!) wel erg vijandig naar andere honden, omdat hij ze wel ruikt / voelt maar ze dus niet ziet.

-
Ieoor1980
- Vaste gebruiker
waar ik in het begin heel erg aan moest wennen,is dat als je tegen dr praat ze je dus gewoon recht aankijkt,maar dus gewoon echt niets ziet...!
ik vond/vindt dat maar een rare gewaarwording.
En in het begin vond ik het zielig als ze ergens tegen aan liep,maar goed dat neemt wel wat af.
probeer haar op tijd te waarschuwen en ja dat gaat ook wel eens mis, en lach dan in mezelf..omdat ze zo amper doorgaat met wat ze dan aan het doen is...
wat dat betreft heeft die wel een hard hoofd....!!
wat ik wel heel erg merk is dat jacky voor anderen een grotere gun factor heeft.
Daar probeer ik wel voor te zijn want akira is nog altijd de eerste hond in dit huis en doet niet onder van jacky omdat jacky toevallig blind is
ik vond/vindt dat maar een rare gewaarwording.
En in het begin vond ik het zielig als ze ergens tegen aan liep,maar goed dat neemt wel wat af.
probeer haar op tijd te waarschuwen en ja dat gaat ook wel eens mis, en lach dan in mezelf..omdat ze zo amper doorgaat met wat ze dan aan het doen is...
wat dat betreft heeft die wel een hard hoofd....!!
wat ik wel heel erg merk is dat jacky voor anderen een grotere gun factor heeft.
Daar probeer ik wel voor te zijn want akira is nog altijd de eerste hond in dit huis en doet niet onder van jacky omdat jacky toevallig blind is
-
Jacq
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vubara
- Aantal honden: 3
Mijn hondje is doof en zo goed als blind. ze ziet nog wel iets schaduw.
Ze ziet dus wel dingen die bewegen van dichtbij en daarom heb ik haar aangeleerd
om op mijn hurken te gaan als ze moet komen en dat werkt perfect.
bij jouw hond kan je dus op gehoor ook nog veel doen.
mijn hond voelt zich prettiger aan de riem, dat geeft haar een veilig gevoel, vooral
als het donker is want dan ziet ze helemaal niks meer. en hoort dus ook niet.
takken op de stoep of trekhaken daar let ik altijd op want daar botst ze tegenaan.
In huis blijft alles op dezelfde plek staan. ligt er een knuffel of speeltje in de weg
dan struikelt ze erover. dus meteen alles opruimen. haar geur is enorm goed.
het is het zintuig wat ze nog kan gebruiken dus ze ruikt al dat de baas eraan komt
voordat ik weet dat hij z'n auto aan het parkeren is.
geurspelletjes/ zoekspelletjes vindt ze geweldig. zou ook een idee zijn.
snoepje verstoppen en dan laten zoeken.
Ze ziet dus wel dingen die bewegen van dichtbij en daarom heb ik haar aangeleerd
om op mijn hurken te gaan als ze moet komen en dat werkt perfect.
bij jouw hond kan je dus op gehoor ook nog veel doen.
mijn hond voelt zich prettiger aan de riem, dat geeft haar een veilig gevoel, vooral
als het donker is want dan ziet ze helemaal niks meer. en hoort dus ook niet.
takken op de stoep of trekhaken daar let ik altijd op want daar botst ze tegenaan.
In huis blijft alles op dezelfde plek staan. ligt er een knuffel of speeltje in de weg
dan struikelt ze erover. dus meteen alles opruimen. haar geur is enorm goed.
het is het zintuig wat ze nog kan gebruiken dus ze ruikt al dat de baas eraan komt
voordat ik weet dat hij z'n auto aan het parkeren is.
geurspelletjes/ zoekspelletjes vindt ze geweldig. zou ook een idee zijn.
snoepje verstoppen en dan laten zoeken.
-
Gipsy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Boomer heb ik ook gered toen ie net eigl. zijn oog was kwijtgeraakt door mishandeling/leichmaniose.
In hoeverre het andere door de ziekte is aangetast was niet duidelijk.
Maar ik heb er direct aangepast op gereageerd door geluid te maken als ik zijn richting opga, zodat hij niet hoeft te verschieten.
Bij de paarden moet ik hem soms verwittigen omdat hij ze niet ziet aankomen en rara....hier is het ook "PAS OP"
Zijn gehoor en zijn neus werken super hahaha.
Ik zal geen moment twijfelen om een blinde hond in huis te nemen...ze zijn je zo dankbaar
In hoeverre het andere door de ziekte is aangetast was niet duidelijk.
Maar ik heb er direct aangepast op gereageerd door geluid te maken als ik zijn richting opga, zodat hij niet hoeft te verschieten.
Bij de paarden moet ik hem soms verwittigen omdat hij ze niet ziet aankomen en rara....hier is het ook "PAS OP"
Zijn gehoor en zijn neus werken super hahaha.
Ik zal geen moment twijfelen om een blinde hond in huis te nemen...ze zijn je zo dankbaar
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Boyke (bijna 10) is nog niet blind, maar ziet wel steeds minder goed. Hij heeft staar en toen het begon, was hij behoorlijk van slag en onzeker. Nu heeft hij zich prima aangepast aan zijn slechte zicht. Hij loopt gewoon nog los, maar houdt niet van onbekende bossen. Het commando "wacht" kende hij al en is nu extra nuttig als hij ergens heen dreigt te stiefelen waar het onveilig is
Hij jaagt niet meer en dat is wel een pre, maar ruikt nog steeds zeer geinteresseerd richting bos. Verder vergist hij zich nogal eens. Hij denkt dan dat een vuilnisbak een grote enge hond is bv en gaat tekeer tot hij er langs loopt en merkt dat het niets is
Ik heb met hem nog een tijdje behendigheid getraind en als ik dicht bij hem bleef, ging het prima en vond hij het ook nog erg leuk
Verder is hij wel veel aanhankelijker geworden. Vroeger lag hij nooit tegen me aan, maar nu kruipt hij 's avonds op de bank het liefst in je
Zo te lezen redt jouw hond zich ook prima. Het is toch knap hoe hun andere zintuigen alles zo goed op vangen!
Zo te lezen redt jouw hond zich ook prima. Het is toch knap hoe hun andere zintuigen alles zo goed op vangen!
-
Ikke1980
- Zeer actief
Herkent iemand dit: honden die er niet mee overweg kunnen en dus letterlijk overal tegenaan knallen...keihard...keer op keer....ook in bekende omgeving waar alles een vaste plaats heeft?
-
Jacq
- Zeer actief
ikke1980: nee geen ervaring mee, wat ik hoor is dat blinde hondjes
blindelings hun weg in huis wel kennen als alles hetzelfde blijft.
zou het hondje waar jij het over hebt niet dement aan het worden zijn dan?
-
Jacq
- Zeer actief
-
Jacq
- Zeer actief
-
Jacq
- Zeer actief
-
Ikke1980
- Zeer actief
Het gaat om het hondje van mijn ouders. Ze is afgelopen maandag ingeslapen (samen met de andere hond en de kat). Wij denken dus ook dat ze iets aan haar hersens had. Het zou idd ook dementie kunnen zijn.Jacq schreef:ikke1980: nee geen ervaring mee, wat ik hoor is dat blinde hondjes
Zij liep echt keihard overal tegenaan (met wonden als gevolg) en is bijvoorbeeld 2 keer achter elkaae in de vijver gelopen. Ook zat ze vaak klem tussen stoelpoten of zomaar ergens in een hoekje. Hierdoor twijfel ik dus of ze wel echt blind was, of dus 'alleen maar' gedesorienteerd.
- IvysToeter
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Onze dobby is ook blind.
Ze is nu 7 maanden oud en met 4,5maand van de ene op de andere dag blind geworden.
Ze was nog niet eens helemaal zindelijk, maar is dat uiteindelijk wel gewoon geworden.
Ze heeft een oogziekte gehad.
Als wij nu roepen pas op! Dan weet ze dat ze rustig moet lopen en bijna ergens tegenaan loopt.
Stoep! Dat betekend dat ze een stoepje op moet.
Ze speelt gewoon net als ieder andere hond.
Kan al een beetje aporteren.
We doen ook gewoon mee met de gehoorzaamheid cursus.
Afgelopen week moesten voet oefenen, ze kende dat al een beetje toen ze nog zag
Maar ze deed het perfect!
Ze is nu 7 maanden oud en met 4,5maand van de ene op de andere dag blind geworden.
Ze was nog niet eens helemaal zindelijk, maar is dat uiteindelijk wel gewoon geworden.
Ze heeft een oogziekte gehad.
Als wij nu roepen pas op! Dan weet ze dat ze rustig moet lopen en bijna ergens tegenaan loopt.
Stoep! Dat betekend dat ze een stoepje op moet.
Ze speelt gewoon net als ieder andere hond.
Kan al een beetje aporteren.
We doen ook gewoon mee met de gehoorzaamheid cursus.
Afgelopen week moesten voet oefenen, ze kende dat al een beetje toen ze nog zag
Maar ze deed het perfect!

-
Ellen Bas en pien
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniël.
Bas is net 5 jaar.
Sinds een jaar weten we dat hij PRA heeft ,bij de laatste oogarts checkup bleek dat zijn gezichtsvermogen bijna weg is.
Bas heeft ook glaswolstaar een soort troebeling in zijn lens dit is aangeboren.
Hij was altijd een onzekere hond.
Vorig jaar zijn we thuis begonnen met lijntrainingen langs objecten die hij moeilijk vindt.
Mij is uitgelegd dat hij onzeker wordt van schaduwingen die objecten geven. Het gevolg was dat hij er niet langs durft,met zijn neus drukt tegen het object en uiteindelijk bijna op zijn buik erlangs ging.
Ik heb hem een tijd iedere dag een uur aan een korte riem aan mij bevestigd(lus broekriem) en nam hem zo mee als ik moest schoonmaken ,opruimen ect.
Dit heeft goed gewerkt hij is niet zo onzeker en hij is veel vrolijker.
Buiten redt hij zich prima alleen heeft hij de pest aan drukke onbekend honden die hem bespringen.
Hij rent als een dolle hond en moet hij ergens in wat diep is gaat hij voorzichtig de grond aftastend op zijn buik erin.
Ik heb van de deskundigen begrepen dat een blinde hond het vaak prettig vindt aan een riem vast te zitten. Zeker in voor hem onzekere situatie.
Zo leren we iedere dag weer wat.

Sinds een jaar weten we dat hij PRA heeft ,bij de laatste oogarts checkup bleek dat zijn gezichtsvermogen bijna weg is.
Bas heeft ook glaswolstaar een soort troebeling in zijn lens dit is aangeboren.
Hij was altijd een onzekere hond.
Vorig jaar zijn we thuis begonnen met lijntrainingen langs objecten die hij moeilijk vindt.
Mij is uitgelegd dat hij onzeker wordt van schaduwingen die objecten geven. Het gevolg was dat hij er niet langs durft,met zijn neus drukt tegen het object en uiteindelijk bijna op zijn buik erlangs ging.
Ik heb hem een tijd iedere dag een uur aan een korte riem aan mij bevestigd(lus broekriem) en nam hem zo mee als ik moest schoonmaken ,opruimen ect.
Dit heeft goed gewerkt hij is niet zo onzeker en hij is veel vrolijker.
Buiten redt hij zich prima alleen heeft hij de pest aan drukke onbekend honden die hem bespringen.
Hij rent als een dolle hond en moet hij ergens in wat diep is gaat hij voorzichtig de grond aftastend op zijn buik erin.
Ik heb van de deskundigen begrepen dat een blinde hond het vaak prettig vindt aan een riem vast te zitten. Zeker in voor hem onzekere situatie.
Zo leren we iedere dag weer wat.
- DebbieZ
- Zeer actief
Japie heeft een hekel aan kortneuzen of anderszins snuivende of knorrende honden. Dat hoorbare vindt hij helemaal niks.
- IvysToeter
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Dobby is nog net zo gek als voordat ze blind werd.
Ze is een hartstikke vrolijke knots gekke jonge hond.
Vanmorgen ging ze zelfs achter blaadjes aan die omhoog waaiden.
Ze is een hartstikke vrolijke knots gekke jonge hond.
Vanmorgen ging ze zelfs achter blaadjes aan die omhoog waaiden.