Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje mbt te lage fosfaat waarde?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Vraagje mbt te lage fosfaat waarde?

Ongelezen bericht door magnum »

Magnum heeft naast zijn nierwaarde die achteruit gaat, op het moment ook een te lage fosfaat waarde.

De DA heeft voor de zekerheid nog even alles opgezocht en na gevraagd enz.... mbt de lage fosfaat waarde.
Ze heeft me terug gebeld met de mededeling dat er niks (pilletjes, drankjes) zijn om die waarde weer omhoog te krijgen.
Nu moet ik Magnum ook goed in de gaten houden, dat hij geen spierzwakte krijgt, dus in de zin door zijn poten zakken, zwalken enz.... de fosfaat waarde heeft helaas veel invloed op de spieren.

Maar heeft iemand hier toevallig ooit te maken gehad met een te lage fosfaat waarde?
En weet iemand misschien of er toevallig een homeopatische middel bestaat die de fosfaat waarde kan ondersteunen?

Hoop dat iemand anders hier ook ervaringen mee heeft en mij zou kunnen helpen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Vraagje mbt te lage fosfaat waarde?

Ongelezen bericht door crutz »

magnesium, helpt dat ook niet tegen een lage fosfaat waarde??? weet nl dat dat bv ook helpt bij spierkrampen....maar ff geen tijd om het voor je op te zoeken....
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

vit d of calcium toevoegen?
het is natuurlijk wel goed dat de fosfaatwaarde niet te hoog is i.v.m. zijn nieren.
maar te laag is ook niet goed natuurlijk.
sterkte.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

bedenk ik net ineens, volgens mij wordt bij nierpatienten altijd vooral veel gevogelte geadviseerd omdat in roodvlees meer fosfaat zit wat niet goed is, mss zijn "dieet" aanpassen en wat fosfaatrijker voedsel....rund/lam etc
magnum
Zeer actief

Heb natuurlijk zelf ook al een beetje staan zoeken, maar kan nergens echt iets vinden wat kan helpen.
En volgens de DA is er echt niks wat de waarde kan ondersteunen, die heeft namelijk ook alles uitgeplozen voor me.

Het is voor de nier inderdaad beter dat de fosfaat waarde te laag is en niet te hoog. Maar te laag is ook niet goed helaas.
Ik kan alleen iets geven wat speciaal voor de fosfaat waarde is, en het mag natuurlijk niet belastend zijn voor de nier want dan heeft het nog niet echt veel zin.

Maar bedankt alvast voor deze antwoorden, ga hiermee even verder zoeken.
Afbeelding
magnum
Zeer actief

crutz schreef:bedenk ik net ineens, volgens mij wordt bij nierpatienten altijd vooral veel gevogelte geadviseerd omdat in roodvlees meer fosfaat zit wat niet goed is, mss zijn "dieet" aanpassen en wat fosfaatrijker voedsel....rund/lam etc
Magnum zit nu alleen op kip, dit omdat zijn darmen ander dierenvlees niet meer accepteren. Hij krijgt buikpijn ervan en gaat er extreem van ruften en geloof me die stinken.
In overleg met de DA toen besloten alleen op Kip over te gaan, omdat hij het daarbij niet heeft.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Kun je de waardes van de fosfor, chloor, calcium, glucose en bicarbonaat eens plaatsen?
Kees
magnum
Zeer actief

Casey schreef:Kun je de waardes van de fosfor, chloor, calcium, glucose en bicarbonaat eens plaatsen?
Kees
Hoi Casey,

Ik heb de waardes nu even niet bij de hand die liggen thuis, en ik zit nu op het werk.

Wat ik je nu alvast kan vertellen is:
De fosfor te laag staat maar volgens de DA in een licht stadium. (zal zodra ik thuis ben de preciese waarde neerzetten)

De andere waardes waar je om vraagt die staan allemaal netjes zoals ze horen te zijn.
Het gaat dus echt puur om de fosfaat waarde die iets te laag is.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Als het om een kleine afwijking gaat en de rest is goed dan zou ik me nergens zorgen over maken en hooguit over vier weken nog eens kijken. De fosfor gaat vanzelf stijgen helaas wegens het nierfalen dus nu allerlei vreemde dingen doen om een irrelevante afwijking op te lossen lijkt me een heel slecht idee. Vooral niet doen dus.
Groetjes, Kees
magnum
Zeer actief

Oke, dacht misschien is er iets wat alleen het fosfaat gehalte kan reguleren.
Juist om de nier wat rust te gunnen, maar dat is niet zo.

Nou dan doe ik er niks aan en zien we wel hoe het gaat lopen.

Heb met de DA afgesporken dat ik over ongeveer 3 maanden weer langs kom voor het nier waarde onderzoek, en dat zal de volgende keer uitgebreider zijn. Dan word er net als nu steeds een compleet bloedbeeld afgenomen, en ze willen een bloedonderzoek erbij doen om te zien hoe de bloedplaatjes enz.... kwa aantallen zijn.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

je moet ff op barfplaats.nl kijken, daar staan wat menu's vopor nierpatienten ;)
Afbeelding
magnum
Zeer actief

Hutsje schreef:je moet ff op barfplaats.nl kijken, daar staan wat menu's vopor nierpatienten ;)
Ik zit met het probleem dat Magnum zijn darmen op het moment alleen maar kip accepteren, dus kan hem niks anders geven dan alleen onderdelen van kip.
Dit wel in overleg met mijn DA.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

magnum schreef:
Hutsje schreef:je moet ff op barfplaats.nl kijken, daar staan wat menu's vopor nierpatienten ;)
Ik zit met het probleem dat Magnum zijn darmen op het moment alleen maar kip accepteren, dus kan hem niks anders geven dan alleen onderdelen van kip.
dat weet je toch niet? wat heb je allemaal al geprobeerd? ik weet dat gevogelte ook vaak goed is bij nierpatienten.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Hutsje schreef:
magnum schreef:
dat weet je toch niet? wat heb je allemaal al geprobeerd? ik weet dat gevogelte ook vaak goed is bij nierpatienten.

dat weet ze niet maar het klinkt alsof ze een betrokken DA heeft waar ze ook vertrouwen in heeft dus snap ik dat ze dat advies nu volgt
Afbeelding
magnum
Zeer actief

Hutsje schreef:
magnum schreef:
Magnum heeft altijd alles gegeten van rund, hert, konijn, pens, eens, duif, en ga zo maar door. Maar sinds een half jaar zodra hij iets anders eet dan kip, dan krijgt hij buikpijn, gaat aan de diaree, en blijft stink winden laten en niet zo een beetje ook.
En dit heeft hij helemaal niet bij kip, en wel bij alle andere dieren.
Hoe het komt geen idee, maar in overleg met de DA besloten om dan alleen maar kip te voeren. En daar doet hij het nu super op.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”