Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

GG-B zit met doorlopen

Moderator: moderatorteam

jaime
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie en Rottweiler
Aantal honden: 5

GG-B zit met doorlopen

Ongelezen bericht door jaime »

ik en mijn hondje willen eerdaags op voor het GGB examen. Nu verloopt alles prima en kent hij bijna alle oefeningen. Hij volgt prima zowel los als aan de lijn totdat het zit met doorlopen komt.
Zodra die oefening komt gaat hij tijdens de oefening al traag zitten maar dat is te verhelpen maar het volgende steld mij voor een raadsel. zodra hij zit en ik loop terug naar hem en wil hem al volgend meenemen wil hij het liefst niet meer van de plek af, ik moet alle moeite doen om hem op gang te krijgen zodat hij weer meeloopt. eenmaal weer aan het lopen gekregen is het volgwerk belabberd en loopt hij aarzelend mee en als ik even niet allert ben haakt hij compleet af. Als ik dan weer ter hoogte van de plek kom waar even eerder het commando is geweest gaat hij stilstaan en is met niets meer te motiveren om nog mee te lopen. ook daarna op een hele andere plek op het veld wil hij los niet meer volgen. Start ik de volgende dag weer loopt hij weer als vanouds goed mee. Iemand tips om hem weer aan het volgen te krijgen zodra de zit met doorlopen is geweest en hem dus ook op gang te houden. (het betreft nog een aardig jonge hond van 14 maand overigens)
Afbeelding
groetjes jaime en een poot van Charlie, Deejay, Baileys, Indy en Jazz
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: GG-B zit met doorlopen

Ongelezen bericht door ranetje »

jaime schreef:ik en mijn hondje willen eerdaags op voor het GGB examen. Nu verloopt alles prima en kent hij bijna alle oefeningen. Hij volgt prima zowel los als aan de lijn totdat het zit met doorlopen komt.
Zodra die oefening komt gaat hij tijdens de oefening al traag zitten maar dat is te verhelpen maar het volgende steld mij voor een raadsel. zodra hij zit en ik loop terug naar hem en wil hem al volgend meenemen wil hij het liefst niet meer van de plek af, ik moet alle moeite doen om hem op gang te krijgen zodat hij weer meeloopt. eenmaal weer aan het lopen gekregen is het volgwerk belabberd en loopt hij aarzelend mee en als ik even niet allert ben haakt hij compleet af. Als ik dan weer ter hoogte van de plek kom waar even eerder het commando is geweest gaat hij stilstaan en is met niets meer te motiveren om nog mee te lopen. ook daarna op een hele andere plek op het veld wil hij los niet meer volgen. Start ik de volgende dag weer loopt hij weer als vanouds goed mee. Iemand tips om hem weer aan het volgen te krijgen zodra de zit met doorlopen is geweest en hem dus ook op gang te houden. (het betreft nog een aardig jonge hond van 14 maand overigens)
Hoe train je met met hem?
Volgens een systeem met beloning of anders?
Wat zegt de trainer?

Vind hem nog wel erg jong voor een G&G B.
Ga je niet te snel?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jaime
Vaste gebruiker

ranetje schreef: Hoe train je met met hem?
Wat zegt de trainer?

Ga je niet te snel?
ik train volgens een beloningssysteem, aanleren met beloning, dan afbouwen doormiddel van interval belonen met voertje of bal, trainer adviseerd dit onderdeel niet meet te trainen en dan gewoon op examen te doen en hem daarmee dus als het ware te verrassen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

jaime schreef:
ranetje schreef: Hoe train je met met hem?
Wat zegt de trainer?

Ga je niet te snel?
ik train volgens een beloningssysteem, aanleren met beloning, dan afbouwen doormiddel van interval belonen met voertje of bal, trainer adviseerd dit onderdeel niet meet te trainen en dan gewoon op examen te doen en hem daarmee dus als het ware te verrassen
Denk dat de trainer dat goed adviseert :ok:

Als je dat examen hebt gedaan, zou je daarna die zit tijdens het volgen kunnen gaan oefenen en belonen door direct bij terugkeer de bal recht naar voren te gooien of een voertje (goed zichtbaar dus gemakkelijk te vinden zoals bijv. tortellini) recht naar voren te gooien.
Dus niet meteen verder volgen.
En dan eerst eens lekker met hem gaan spelen.
Het kan best te veel druk zijn voor zo'n jonge hond om dat nu al allemaal perfect af te werken.

Niet nu al mee beginnen. :8):
Wees maar gehoorzaam aan de trainer :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
jaime
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
Denk dat de trainer dat goed adviseert :ok:

Als je dat examen hebt gedaan, zou je daarna die zit tijdens het volgen kunnen gaan oefenen en belonen door direct bij terugkeer de bal recht naar voren te gooien of een voertje (goed zichtbaar dus gemakkelijk te vinden zoals bijv. tortellini) recht naar voren te gooien.
Dus niet meteen verder volgen.
En dan eerst eens lekker met hem gaan spelen.
Het kan best te veel druk zijn voor zo'n jonge hond om dat nu al allemaal perfect af te werken.

Niet nu al mee beginnen. :8):
Wees maar gehoorzaam aan de trainer :wink:
Dit ga ik ook zeker doen, het onderdeel laten vallen en dan gewoon kijken hoe het op die dag zelf gaat. Verder gaan we aan nog meer vertrouwen werken samen. Het hoeft ook allemaal nog niet perfect, ik ben me er zeker van bewust hij nog jong is en we nog alle tijd hebben om dingen te perfectioneren, Slagen we slagen we als we zakken jammer volgende keer beter maar weten we wel hoe ver we nu zijn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

:ok:
Het gaat niet alleen om vertrouwen, al is dat heel belangrijk.
Het gaat ook om de lol.
Hij moet er plezier in houden.
Anders ben je over een jaar of twee (als het niet eerder is) volledig klaar.
Dan doet hij niets meer.

Heb het vaker gezien bij jeugdige sterren :wink:
Afbeelding
jaime
Vaste gebruiker

ranetje schreef::ok:
Het gaat ook om de lol.
Dan doet hij niets meer.

Lol is het belangrijkste voor me, zodra ik zie de lol verdwijnt bij hem is het klaar.
Een jeugdige ster die ineens niet meer deed heb ik ook gezien, heb er hier 1 in huis :ugh: , alles liep bij haar ook vlekkeloos en voorspoedig, echt super druk zetten was niet nodig. Tot er iemand (een instructeur) dacht ik zal eens helpen want dat moet beter (hond stond niet echt midden in het vak en bleef naar haar zin niet lang genoeg staan.....mevrouw sleurde de hond naar het midden en sjorde haar overeind, ik op 25 meter afstand was er helaas te laat bij op dat moment en het leed was geleden)en daar was het einde verhaal. Het heeft een aardige tijd geduurd voor ze weer op gang was.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

jaime schreef:
ranetje schreef: :ok:
Het gaat ook om de lol.
Dan doet hij niets meer.

Lol is het belangrijkste voor me, zodra ik zie de lol verdwijnt bij hem is het klaar.
Een jeugdige ster die ineens niet meer deed heb ik ook gezien, heb er hier 1 in huis :ugh: , alles liep bij haar ook vlekkeloos en voorspoedig, echt super druk zetten was niet nodig. Tot er iemand (een instructeur) dacht ik zal eens helpen want dat moet beter (hond stond niet echt midden in het vak en bleef naar haar zin niet lang genoeg staan.....mevrouw sleurde de hond naar het midden en sjorde haar overeind, ik op 25 meter afstand was er helaas te laat bij op dat moment en het leed was geleden)en daar was het einde verhaal. Het heeft een aardige tijd geduurd voor ze weer op gang was.
:ugh:
Zo'n verhaal komt me helaas erg bekend voor (in een andere tak van sport).
Dat is verschrikkelijk balen zoiets.
Afbeelding
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Ik zou ook met het advies van de trainer meegaan nu, die kent je hond. Daarna kan je het volgen na de zit weer even met veel beloning werken? Zodat hij het volgen daarna weer heel graag doet. Het klinkt alsof hij het nog niet helemaal begrijpt. Wil ze wel dat ik volg nu of moet ik weer zitten? Gebruik je een duidelijk commando bij het starten van de volg? Veel mensen vergeten wel eens dat dit echt een commando is niet gewoon wegstappen met toevallig een gesproken woord.
Afbeelding
fredje
Actief

Ongelezen bericht door fredje »

Hij anticipeert wel heel sterk,kan nog lastig worden als je later de sta en af erbij krijgt.
Maar idd niet meer doen voorlopig.
En dan als je achter je hond bent bal pakken,als je naast je hond bent bal goed laten zien,commando volg,1 stap zetten ,commando vrij en bal naar voren gooien.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”