Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Teentje geamputeerd - het gaat super!
Moderator: moderatorteam
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Teentje geamputeerd - het gaat super!
Al zeker een week is één van Jura's buitenste teentjes dik. De dierenarts heeft er aan gevoeld, de zwelling zit echt in het gewricht. Ze zal zich waarschijnlijk hebben verstapt. Pas blij flink drukken heeft ze pijn, bij het lopen en rennen duidelijk niet.
De DA raadde aan het nog aan te kijken en anders over een tijdje toch een foto laten maken om te zien of het gebroken is.
Maar daar wordt vervolgens niks mee gedaan zei ze want het is toch geen dragende teen.
Alleen rust raadde ze aan. Maar eerlijk gezegd is dat heel lastig want Jura wordt echt snel vervelend bij niet genoeg beweging en uitdaging (in ieder geval twee lange wandelingen per dag waarbij ze losloopt van minstens een uur + de p&p rondjes).
Hebben jullie nog andere tips behalve veel rust geven?
En heeft het nut om een foto te laten maken als er toch niks mee wordt gedaan?
De DA raadde aan het nog aan te kijken en anders over een tijdje toch een foto laten maken om te zien of het gebroken is.
Maar daar wordt vervolgens niks mee gedaan zei ze want het is toch geen dragende teen.
Alleen rust raadde ze aan. Maar eerlijk gezegd is dat heel lastig want Jura wordt echt snel vervelend bij niet genoeg beweging en uitdaging (in ieder geval twee lange wandelingen per dag waarbij ze losloopt van minstens een uur + de p&p rondjes).
Hebben jullie nog andere tips behalve veel rust geven?
En heeft het nut om een foto te laten maken als er toch niks mee wordt gedaan?
Laatst gewijzigd door runninggirl op 04 okt 2014 08:11, 4 keer totaal gewijzigd.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Re: Teentje dik
Als ze rust moet houden zou ik lekker rustige denkspelletjes ofzo met haar gaan doen.
Succes en beterschap met haar
Succes en beterschap met haar
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Is het niet eerder een ontsteking?
Ik zou het teentje een tijdje in de gaten houden of het erger/dikker wordt.
Als een hond er geen hinder van heeft bij lopen en rennen zie ik niet helemaal waarom je haar rustig moet houden.
Enige reden om te denken dat het gebroken kan zijn (behalve dat dik zijn van het teentje)?
Als een hond er geen hinder van heeft bij lopen en rennen zie ik niet helemaal waarom je haar rustig moet houden.
Enige reden om te denken dat het gebroken kan zijn (behalve dat dik zijn van het teentje)?
- runninggirl
- Zeer actief
Het is alleen dik inderdaad. Het is 's ochtends iets minder dik dan 's avonds (dus na een dag met inspanning).ranetje schreef:Is het niet eerder een ontsteking?
Pas als je er echt in gaat knijpen heeft ze last.
Maar het wordt niet steeds dikker, het blijft ongeveer hetzelfde steeds.
Heb haar temperatuur ook in de gaten gehouden op aanraden van de DA maar ze heeft geen verhoging.
De DA zei dat een eventuele breuk op de foto te zien zou zijn maar noemde geen aanleiding verder waarom ze dat dacht.
- runninggirl
- Zeer actief
Hmmm er lijkt geen verbetering in te zitten.
De zwelling blijft even groot, en gister was ze toch af en toe haar pootje aan het ontzien. Vandaag en morgen nog even echt lijnrust en maandag toch maar de DA weer bellen want denk dat ze dus toch last heeft maar dat niet heel erg duidelijk toont.
De zwelling blijft even groot, en gister was ze toch af en toe haar pootje aan het ontzien. Vandaag en morgen nog even echt lijnrust en maandag toch maar de DA weer bellen want denk dat ze dus toch last heeft maar dat niet heel erg duidelijk toont.
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Oh balen!runninggirl schreef:Hmmm er lijkt geen verbetering in te zitten.
Ze doen inderdaad niets aan een breuk, maar rust is wel héél belangrijk weet ik helaas uit eigen ervaring. Ik liet haar te snel toch even rennen en los, omdat ze ook verder weinig pijn aangaf, en i.p.v. korte wandelingen en weer naar huis gewoon een ronde aangelijnd laten lopen.
Bluf bleek een rare breuk te hebben, op de röntgefoto bij mijn da was geen breuk te zien, en werd er uitgegaan van een kneuzing. Ruim een maand later is er een 3-d foto gemaakt, daarop was wel een oude breuk te zien was die dus wel dichtgegroeid was maar met arthrose vorming eromheen al.
Daarna heeft ze echt ruim een maand alleen mogen plassen en poepen en weer terug het huis in en zo min mogelijk die poot belasten.
Er was sprake van evt. amputatie van de teen omdat in veel gevallen het een gevoelige plek blijft met snel kans op blessure. Zover is het gelukkig niet gekomen. Die teen is nog steeds wel dikker dan de andere tenen, maar ze kan springen rennen en doen zonder dat ze (snel) mankt.
- runninggirl
- Zeer actief
Tja het is wat he... Ik hoop dat het meevalt maar ben bang dat het eigenlijk niet iets anders kan zijn.blondie schreef:Oh balen!runninggirl schreef:Hmmm er lijkt geen verbetering in te zitten.
Ze doen inderdaad niets aan een breuk, maar rust is wel héél belangrijk weet ik helaas uit eigen ervaring. Ik liet haar te snel toch even rennen en los, omdat ze ook verder weinig pijn aangaf, en i.p.v. korte wandelingen en weer naar huis gewoon een ronde aangelijnd laten lopen.
Bluf bleek een rare breuk te hebben, op de röntgefoto bij mijn da was geen breuk te zien, en werd er uitgegaan van een kneuzing. Ruim een maand later is er een 3-d foto gemaakt, daarop was wel een oude breuk te zien was die dus wel dichtgegroeid was maar met arthrose vorming eromheen al.
Daarna heeft ze echt ruim een maand alleen mogen plassen en poepen en weer terug het huis in en zo min mogelijk die poot belasten.
Er was sprake van evt. amputatie van de teen omdat in veel gevallen het een gevoelige plek blijft met snel kans op blessure. Zover is het gelukkig niet gekomen. Die teen is nog steeds wel dikker dan de andere tenen, maar ze kan springen rennen en doen zonder dat ze (snel) mankt.
Vind het zo lastig, ze is een hond die heel veel beweging nodig heeft, nu flink aan het puberen is ook nog.
Hoe heb jij dat met Bluf gedaan?
Behalve zoekspelletjes en oefenen met commando's, zijn er nog andere dingen die aan te raden zijn om haar 'moe' te maken?
En zou ze bijvoorbeeld wel mogen zwemmen denk je?
Ik vraag het ook even na hoor bij de DA maandag maar wellicht dat er zo meer tips komen
-
blondie
- Zeer actief
Aan mij heb je niets, ik kon die absolute rust ook niet vol houden..Het was in de periode dat ze gedekt moest worden, en in overleg besloten haar na de dekking al bij de fokster te laten zodat ze de rust daar zou kunnen pakken (hier thuis moesten we iedere dag ook trap op en af..).runninggirl schreef:
Hoe heb jij dat met Bluf gedaan?
Behalve zoekspelletjes en oefenen met commando's, zijn er nog andere dingen die aan te raden zijn om haar 'moe' te maken?
En zou ze bijvoorbeeld wel mogen zwemmen denk je?
Ik vraag het ook even na hoor bij de DA maandag maar wellicht dat er zo meer tips komen
En daar is ze echt rustig gehouden, plassen en poepen in de tuin en weer naar binnen. Verband en gips ook geprobeerd maar dat was geen succes.
Hoop dat het meevalt, maar als het gebroken is ga niet te veel lopen. Hier heb ik dat dus wel gedaan ook al was het aan de lijn, maar daardoor genas het dus niet goed en als het herstelde werd dat teniet gedaan doordat ik haar los dan even weer liet rennen.
- runninggirl
- Zeer actief
Terug van de DA... foto gemaakt waarop artrosevorming te zien was naast het gewricht maar geen breuk. Daaromheen is het weefsel dus duidelijk ontstoken.
Heb voor 2 weken pijnstilling en lijnrust meegekregen, om te kijken of het dan beter belastbaar wordt.
Dan weer op controleafspraak + betere foto (met een klein roesje zei ze) en dan verder zien.
Ze noemde al dat soms wel het advies van amputeren wordt gegeven, al zag ze dat zelf niet zo zitten met zo'n jonge hond.
Word hier niet blij van. Alle tips zijn welkom.
Heb voor 2 weken pijnstilling en lijnrust meegekregen, om te kijken of het dan beter belastbaar wordt.
Dan weer op controleafspraak + betere foto (met een klein roesje zei ze) en dan verder zien.
Ze noemde al dat soms wel het advies van amputeren wordt gegeven, al zag ze dat zelf niet zo zitten met zo'n jonge hond.
Word hier niet blij van. Alle tips zijn welkom.
- ranetje
- Zeer actief
Als het niet over gaat zou ik zelf niet zo'n probleem hebben met amputatie van een teentje.
Een van mijn vroegere trainsters heeft dat bij twee honden moeten laten doen.
Bij geen van beiden was na het herstel enig probleem te zien.
Geen pijn meer en prima lopen
Een van mijn vroegere trainsters heeft dat bij twee honden moeten laten doen.
Bij geen van beiden was na het herstel enig probleem te zien.
Geen pijn meer en prima lopen
- runninggirl
- Zeer actief
Volgens mn schoonvader kan het met twee weken lijnrust wel definitief beter worden. Dat het dan verkalkt en niet meer open gaat dus ook niet meer irriteert als ik het goed begreep. Dus dan heeft ze nog wel een bobbel maar niet een pijnlijke. Nu snap ik het advies ook iets beter.
Goed om te horen dat amputatie goed kan uitpakken.
Goed om te horen dat amputatie goed kan uitpakken.
- runninggirl
- Zeer actief
We zijn nu iets meer dan twee weken verder maar het is nog niet goed gelukt om haar al die tijd echt rustig te houden. Drie keer heeft ze toch in de tuin als een malloot rondgesprongen waardoor de lijnrust nu nog wat langer gaat duren.
We sinds een dag of 5 per dag één lange wandeling aan de lijn, en dan langs nieuwe plekken. Dit maakt haar voor de rest van de dag dan een stuk rustiger heb ik gemerkt dan meerdere malen per dag een wat kortere wandeling.
Verder doen we zoekspelletjes en oefeningen in de tuin en ook zijn we bezig met hondenpuzzels.
Zondag hebben we de eerste les van de nieuwe cursus, dat zal ook wel meehelpen met haar moe maken.
Maar ik kan niet wachten tot ik haar weer lekker kan laten rondrennen buiten!
We sinds een dag of 5 per dag één lange wandeling aan de lijn, en dan langs nieuwe plekken. Dit maakt haar voor de rest van de dag dan een stuk rustiger heb ik gemerkt dan meerdere malen per dag een wat kortere wandeling.
Verder doen we zoekspelletjes en oefeningen in de tuin en ook zijn we bezig met hondenpuzzels.
Zondag hebben we de eerste les van de nieuwe cursus, dat zal ook wel meehelpen met haar moe maken.
Maar ik kan niet wachten tot ik haar weer lekker kan laten rondrennen buiten!
- runninggirl
- Zeer actief
Even een update.
Er is een biopsie op de teen gedaan, we wachten nu op de uitslag. Op nieuwe foto's van een week geleden (bij een andere dierenarts met iets betere apparatuur) bleek dat een groter deel van de teen 'onrustig' weefsel heeft. Dat kan door de lange ontsteking komen maar het kan ook andere oorzaken hebben... afwachten nu maar!
Met Jura gaat het geestelijk in ieder geval een stuk beter, ze mocht van de andere d.a. gewoon weer los dus dat scheelt een hoop. En de cursus (nu twee lessen gehad) bevalt ook reuzegoed! Ik heb weer bijna mijn relaxte hondje weer terug.
Er is een biopsie op de teen gedaan, we wachten nu op de uitslag. Op nieuwe foto's van een week geleden (bij een andere dierenarts met iets betere apparatuur) bleek dat een groter deel van de teen 'onrustig' weefsel heeft. Dat kan door de lange ontsteking komen maar het kan ook andere oorzaken hebben... afwachten nu maar!
Met Jura gaat het geestelijk in ieder geval een stuk beter, ze mocht van de andere d.a. gewoon weer los dus dat scheelt een hoop. En de cursus (nu twee lessen gehad) bevalt ook reuzegoed! Ik heb weer bijna mijn relaxte hondje weer terug.
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Re: Teentje dik (update 23-10)
Succes met wachten op de uitslag, spannend hoor! En wat fijn dat ze nu ook weer los mag lopen, dat zal haar idd vast goed doen. 
- runninggirl
- Zeer actief
Re: Teentje dik (update 23-10)
Dankje, het scheelt inderdaad veel hoor!
Ze vindt nu alleen de dierenarts niet meer zo leuk helaas, ze ging als een malle tekeer toen we de vorige keer uit de auto stapten.
Gelukkig zijn ze daar bij de kliniek heel begripvol. 
Ze vindt nu alleen de dierenarts niet meer zo leuk helaas, ze ging als een malle tekeer toen we de vorige keer uit de auto stapten.
- runninggirl
- Zeer actief
Re: Teentje dik (update 2014)
Nadat in 2012 de binnenkant van de 'artrosebobbel' is schoongemaakt had Jura er eigenlijk geen last meer van. Het bleef natuurlijk een zwakke plek, omdat het gewricht niet meer zo soepel kan bewegen en haar teentje iets omhoog stond.
De laatste maanden had ze er een paar keer een dagje pijn van gehad, bijvoorbeeld na verkeerd terechtkomen bij het overspringen van een slootje. Daarom gister terug naar Hopmans geweest voor een nieuwe röntgenfoto van haar teen. Er heeft zich in de tussentijd meer artrose gevormd op die plek. De pijn die ze er van heeft wordt duidelijk veroorzaakt door druk er op te zetten, of dus als er een klap op komt zoals bij die sprong over het slootje dit weekend.
Bij gewoon lopen, rennen, spelen is er niks aan de hand, ze kan met mijn vriend zonder problemen 50 kilometer afleggen in één dag. We hebben nu pijnstilling gekregen voor de dagen dat ze er toch tegenaan knalt en ik ga vanaf nu bijhouden hoe vaak ze echt last heeft. Eén dag per maand vind ik niet zo'n ramp maar als het vaker wordt dan gaan we voor de amputatie. Want ook hoe meer artrose hoe meer kans ze heeft op vaker pijn en dat willen we niet.
De d.a. zei ook dat het evt. anders lopen met een teentje minder prima opgevangen kan worden door de spieren dus dat zou ook geen problemen moeten geven. Wel moet ze opnieuw haar balans leren vinden, en ik hoop dat ze daar niet te veel last van gaat krijgen. Het is toch een hond van 30 kilo. We hebben wel even getwijfeld, waarom niet meteen er af halen. Maar dat is toch heel definitief en misschien gaat het op deze manier met af en toe een pijnstiller ook nog jaren goed.
De laatste maanden had ze er een paar keer een dagje pijn van gehad, bijvoorbeeld na verkeerd terechtkomen bij het overspringen van een slootje. Daarom gister terug naar Hopmans geweest voor een nieuwe röntgenfoto van haar teen. Er heeft zich in de tussentijd meer artrose gevormd op die plek. De pijn die ze er van heeft wordt duidelijk veroorzaakt door druk er op te zetten, of dus als er een klap op komt zoals bij die sprong over het slootje dit weekend.
Bij gewoon lopen, rennen, spelen is er niks aan de hand, ze kan met mijn vriend zonder problemen 50 kilometer afleggen in één dag. We hebben nu pijnstilling gekregen voor de dagen dat ze er toch tegenaan knalt en ik ga vanaf nu bijhouden hoe vaak ze echt last heeft. Eén dag per maand vind ik niet zo'n ramp maar als het vaker wordt dan gaan we voor de amputatie. Want ook hoe meer artrose hoe meer kans ze heeft op vaker pijn en dat willen we niet.
De d.a. zei ook dat het evt. anders lopen met een teentje minder prima opgevangen kan worden door de spieren dus dat zou ook geen problemen moeten geven. Wel moet ze opnieuw haar balans leren vinden, en ik hoop dat ze daar niet te veel last van gaat krijgen. Het is toch een hond van 30 kilo. We hebben wel even getwijfeld, waarom niet meteen er af halen. Maar dat is toch heel definitief en misschien gaat het op deze manier met af en toe een pijnstiller ook nog jaren goed.
- runninggirl
- Zeer actief
Re: Teentje dik (hij gaat er af 19 sept 2014)
Morgen wordt haar teen geamputeerd. Ze had gister flink pijn, ondanks de pijnstillers. Dus meteen een afspraak gemaakt, dit willen we natuurlijk niet voor haar. Duimen jullie dat de operatie perfect gaat? 
-
joline
- Zeer actief
Natuurlijk duim ik!
Succes morgen en alvast beterschap
Succes morgen en alvast beterschap
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
mijn duimen draaien ook 

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Succes morgen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- samantha!
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
Ik duim ook mee 
- Eefsel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Spannend! Mijn duimen draaien ook mee 
Evelien en Joep

Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020

Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
- ranetje
- Zeer actief
Ik duim ook mee 
-
g.vercoelen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie
mijn duimen draaien 
-
Gijsstabij
- Lunatic
- Erelid
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Duimen draaien 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
blondie
- Zeer actief
- runninggirl
- Zeer actief
Ze is weer thuis, alles is goed gegaan. 
We bleven er bij toen ze haar roesje kreeg en ook toen ze weer bijkwam in de kennel Naast haar een huilende labrador teef waar ze mee ging janken... Nu staat ze in de tuin, weet niet wat te doen en jankt ook.
Ik vroeg nog aan de assistente of er wel eens honden rustig zijn na het bijkomen in de kennels. Nee zei ze, eigenlijk geen enkele hond. Best sneu hoor, al die gestreste en verdrietige hondjes die er niks van snappen en moeten wachten tot ze worden opgehaald!
We bleven er bij toen ze haar roesje kreeg en ook toen ze weer bijkwam in de kennel Naast haar een huilende labrador teef waar ze mee ging janken... Nu staat ze in de tuin, weet niet wat te doen en jankt ook.
Ik vroeg nog aan de assistente of er wel eens honden rustig zijn na het bijkomen in de kennels. Nee zei ze, eigenlijk geen enkele hond. Best sneu hoor, al die gestreste en verdrietige hondjes die er niks van snappen en moeten wachten tot ze worden opgehaald!
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
ah arme Jura
Sneu altijd als ze uit een narcose komen
Hopelijk voelt ze zich snel weer beter
-
joline
- Zeer actief
Dat is ook de reden dat ik er altijd bij wil zijn als ze weer wakker worden.
Kan best een paar dagen duren voordat ze weer de oude is. Hier duurde het bij alle 3 de operaties een dag of 2-3.
Beterschap en ik hoop dat ze zich snel weer beter voelt
Kan best een paar dagen duren voordat ze weer de oude is. Hier duurde het bij alle 3 de operaties een dag of 2-3.
Beterschap en ik hoop dat ze zich snel weer beter voelt