Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rare, jeukende plekken op de huid + foto

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Muk

Rare, jeukende plekken op de huid + foto

Ongelezen bericht door Muk »

Lobbes heeft last van jeukende plekken op de huid.
Die plekken beginnen als een klein bubbeltje en worden dan rond met een zwarte kern en een schilferige rand er omheen, zoals te zien is op de (slechte foto). De witte puntjes in de vacht zijn huidschilfers.

Afbeelding

Ik ben hiervoor naar twee dierenartsen geweest. Beide gaven aan dat het geen schimmel of gistinfectie was, maar dat het om een bacterie ging. Da 1 gaf Malaseb shampoo mee (dat helpt niet) en da 2 vertelde dat het met probiotica + Omega3 over zou gaan, omdat het uit de darmen komt. Dat helpt ook niet.

Ik denk dat het door de stress komt, aangezien onze hond niet van veranderingen in zijn leven houdt en die gebeuren juist nu volop (en dat duurt nog wel een paar maanden). Hier kan ik weinig aan veranderen.

Het zijn geen vlooien en mijt is ook niet gezien door beide da's en ikzelf.

Heeft iemand een idee wat deze plekken zijn? En wat er wel tegen helpt?
Alvast bedankt!
Muk

Re: Rare, jeukende plekken op de huid + foto

Kruimel53 schreef:Is er met een uv-lamp gekeken en een deugdelijk afkrabsel gemaakt?
Ja en ja.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Luna heeft wel eens vergelijkbare plekken gehad, maar die heeft een vlooienallergie, dus dat gaat niet op. Bij haar hielp de zalf Vetaderm (als ik het goed schrijf) erg goed, maar ik weet niet of dat hetzelfde werkt als de oorzaak ergens anders ligt zeg maar.

Als je denkt dat het stress is, zou je dan met Bach Bloesem o.i.d. niet vooruitgang kunnen boeken? Ik hoop in ieder geval dat je iets vindt, jeuk is verschrikkelijk :(
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Heb je al geprobeerd de wond met honingzalf te behandelen.
Afbeelding
Muk

Lobbes gaat maandelijks naar de trimmer, morgen mag hij weer.
Als het een schimmel is (ik vind het op ringworm lijken zoals ik dat van cavia's ken), dan zou Malaseb toch ook moeten helpen? Volgens da 1 helpt dat tegen zowel een bacterie als een schimmel, vandaar.

Ik gebruik geen honingzalf, daar heb ik mindere ervaringen mee en ik ben ook bang dat hij het eraf gaat likken.
De plekken zijn droog en die hou ik bij voorkeur het liefst droog, zodat het goed kan luchten.

De stress zal ivm een verhuizing nog wel even aanhouden.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

kun je niet op een plek vetaderm doen en dan kijken of het inderdaad helpt?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

renee-uk schreef:kun je niet op een plek vetaderm doen en dan kijken of het inderdaad helpt?
Ja, dat ga ik ook proberen.
Ik heb wel Hydrocortiderm in huis, is dat vergelijkbaar? Zo nee, dan haal ik zo Vetaderm in huis.
renee-uk
Zeer actief

Muk schreef:
renee-uk schreef:kun je niet op een plek vetaderm doen en dan kijken of het inderdaad helpt?
Ik heb wel Hydrocortiderm in huis, is dat vergelijkbaar? Zo nee, dan haal ik zo Vetaderm in huis.
ja is practisch hetzelfde volgens mij, geloof -maar dat is zo uit mijn hoofd- dat er een ingredient meer of anders in hydrocortiderm zit dan in vetaderm.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

renee-uk schreef:
Muk schreef:
ja is practisch hetzelfde volgens mij, geloof -maar dat is zo uit mijn hoofd- dat er een ingredient meer of anders in hydrocortiderm zit dan in vetaderm.
Ok, ik overleg even met de da en dan ga ik dit eens gebruiken (of Vetaderm).

Bedankt voor alle antwoorden. :ok:
renee-uk
Zeer actief

succes :ok:
Afbeelding

luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik ken dat andere niet, maar mocht je de bijsluiter van vetaderm niet online kunnen vinden, dan wil ik hem wel overtypen :ok: Ik hoop dat het helpt, succes!!
Muk

Heb even gebeld en ik probeer het met Hydrocortiderm. Heb de plekjes net ingesmeerd en hopelijk geneest het nu snel.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Is er ook op gisten gecheckt?
Het zou nl ook Malassezia kunnen zijn. Dat is een gistje dat normaal op de huid voorkomt en geen problemen veroorzaakt. Maar in sommige gevallen, bv verminderde weerstand, kan er een explosieve groei optreden en dat geeft soortgelijke problemen met de huid.

Saar heeft het in haar oren gehad en dat was goed te behandelen met Malacetic Otic. Ook bij haar was het pas na een paar jaar (!) dat er specifiek op dit gistje is getest. Daarvoor alleen op mijten, bacterien en schimmels. Nu heeft ze eindelijk geen last meer van ontstoken oren :ok:
Muk

Op gisten is ook gecontroleerd, ook omdat Lobbes regelmatig een oorontsteking heeft is er een oorswap genomen en onderzocht. In de swap zaten twee bacteriën die normaal gesproken ook bij de hond voorkomen, geen gisten of mijten.

De verminderde weerstand (door stress en ouderdom) zorgt inderdaad voor de explosieve groei.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Wat mij betreft ziet het er uit als een hotspot en als mijn newfs die hadden deed ik enkel de plek ruim kaalscheren en de plek uitbruisen met waterstofperoxide 3% en daarna droogdeppen en dan was het zo weer genezen in de meeste gevallen en bij honden die bij mij kwamen om getrimd te worden, die wastte ik met Selsunshampoo en liet ik de eigenaren het een dag of 10 later nog eens herhalen en dan was het probleem in praktisch alle gevallen ook over ! Een enkeling had nog een derde wasbeurt nodig.
Sandra
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Het lijkt een beetje op wat Shendor had. Die heeft er AB voor gekregen toen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Muk

empyree schreef:Wat mij betreft ziet het er uit als een hotspot en als mijn newfs die hadden deed ik enkel de plek ruim kaalscheren en de plek uitbruisen met waterstofperoxide 3% en daarna droogdeppen en dan was het zo weer genezen in de meeste gevallen en bij honden die bij mij kwamen om getrimd te worden, die wastte ik met Selsunshampoo en liet ik de eigenaren het een dag of 10 later nog eens herhalen en dan was het probleem in praktisch alle gevallen ook over ! Een enkeling had nog een derde wasbeurt nodig.
Het zijn zeker geen hotspots. Maar als ik de schilfers niet verwijder wordt het er wel een door het geknaag en gelik. En die behandel ik met Dutimonpoeder (naast het kaalknippen), dat werkt prima.

@moosje
Ik kijk eerst aan hoe het zalven met Hydrocortiderm aanslaat, mocht dat niet helpen, dan hou ik dit zeker in mijn achterhoofd. :ok:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Muk schreef:
empyree schreef:Wat mij betreft ziet het er uit als een hotspot en als mijn newfs die hadden deed ik enkel de plek ruim kaalscheren en de plek uitbruisen met waterstofperoxide 3% en daarna droogdeppen en dan was het zo weer genezen in de meeste gevallen en bij honden die bij mij kwamen om getrimd te worden, die wastte ik met Selsunshampoo en liet ik de eigenaren het een dag of 10 later nog eens herhalen en dan was het probleem in praktisch alle gevallen ook over ! Een enkeling had nog een derde wasbeurt nodig.
Het zijn zeker geen hotspots. Maar als ik de schilfers niet verwijder wordt het er wel een door het geknaag en gelik. En die behandel ik met Dutimonpoeder (naast het kaalknippen), dat werkt prima.

@moosje
Ik kijk eerst aan hoe het zalven met Hydrocortiderm aanslaat, mocht dat niet helpen, dan hou ik dit zeker in mijn achterhoofd. :ok:
Het topic (met foto's) staat hier ook nog wel ergens.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

is het niet een idee om hem te ondersteunen voor de stress die hij ervaart? rescue remedie bijv?
Afbeelding
Muk

Marlieke met Boris schreef:is het niet een idee om hem te ondersteunen voor de stress die hij ervaart? rescue remedie bijv?
Dat hebben wij in het begin (toen hij net in huis was bij ons) gebruikt, maar dat hielp niet.
Verder doen wij thuis zo rustig mogelijk en zo min mogelijk gekke dingen. Ook gaat hij altijd met ons mee, want logeren is nog meer stress voor hem.
Het is een stokoude hond (11 jaar) en het zit in het aard van het beestje, al zal zijn voorgeschiedenis bij zijn vorige eigenaar ook wel van invloed zijn.
Maar het is zeker een goed idee om zoiets te proberen, alleen werkt het niet bij onze hond jammer genoeg.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Hydrocortiderm werkt snel.
Ik behandel Nick en ga dan een uurtje met hem wandelen zodat hij het er niet af kan likken.

Sterkte met je ventje :wink:
Afbeelding
Muk

Voor vuurwerk is Lobbes gelukkig niet bang. En waar wij straks wonen hebben wij nooit meer last van vuurwerk, dus dat scheelt. :mrgreen:
Maar hij moet nog even geduld hebben, dan komt alles goed. :cheer:
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Het lijkt mij ook wel wat op ringworm eigenlijk, die randen en hoe het zich ontwikkeld.
Muk

Er zijn geen mijten gevonden in de huidschraapsels onder de microscoop. Dus ik denk zelf niet dat het om schurft gaat. Ik zie nu nog geen grote verbeteringen, en als die er niet zijn voor dit weekend dan ga ik terug naar de da.
Zelf denk ik ook dat het om een schimmel gaat, maar als twee da's van verschillende praktijken dat niet denken dan geloof ik dat. Mocht het niet verbeteren, dan ga ik naar een andere da, want het moet gewoon over gaan.
Muk

Ik ben gisteren toch maar weer naar de da gegaan. Er is opnieuw gekeken of het om mijten, vlooien, schimmels enz zou gaan. Die zijn weer niet gevonden, al is er voor de zekerheid een kweek gemaakt. De da denkt nog steeds aan een bacterie en heeft AB meegegeven. Voor de jeukende plekken heeft de da Surolan meegegeven, omdat zij dat beter vindt werken in deze situatie dan bijvoorbeeld Hydrocortiderm of Vetaderm.

Ik wacht de kweek en de resultaten van de kuur af, hopelijk gaat het dan beter. De da had het al over Prednison en zelfs kaalscheren en daar schrok ik wel van. Lobbes heeft juist een hele makkelijke en supermooie vacht, dus die wil ik niet kaal hebben. Zeker ook omdat hij verder geen verstikkende vacht heeft en er ook helemaal geen problemen met zijn vacht zijn.

Mocht de kuur niet helpen en er komt niets uit de test dan laat ik voor de zekerheid ook nog een allergietest doen. Al denk ik dat over een paar maanden, als wij verhuisd zijn, de stress voor hem ook minder zal zijn, waardoor de vachtproblemen ook minder worden.
Muk

Inge O schreef:wordt die kweek ook voor schimmels aangelegd?
Alleen maar voor schimmels, dus ja. Er is ook weer met een UV lamp gekeken (en daar was niets mee te zien), maar dat schijnt niet zo betrouwbaar te zijn.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Zou de Tellington Touch niet iets zijn voor hem? Om te 'ontstressen'?
Muk

Inge O schreef:
Muk schreef:
Inge O schreef:wordt die kweek ook voor schimmels aangelegd?
Alleen maar voor schimmels, dus ja. Er is ook weer met een UV lamp gekeken (en daar was niets mee te zien), maar dat schijnt niet zo betrouwbaar te zijn.
nee, daarom vroeg ik het ook, het feit dat ze de schimmels niet zien wil weinig zeggen :wink: .
Ah ok. :ok:
Poenz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Galgo kruising

Ongelezen bericht door Poenz »

Pronto loopt op het moment met dezelfde plekken. Bij hem is er demodex (puppyschurft) gevonden. Is hij daar al op getest?
Muk

Poenz schreef:Pronto loopt op het moment met dezelfde plekken. Bij hem is er demodex (puppyschurft) gevonden. Is hij daar al op getest?
Demodex is een mijt en hij is op mijten getest. Die heeft hij gelukkig niet.

Het zalven en de ab beginnen wel aan te slaan. De plekken worden rustiger (normale huidskleur keer terug en de korstige randen verdwijnen) en Lobbes heeft veelminder jeuk. Zijn vacht is wel vies vettig door de zalf, maar dat maakt mij niets uit zolang het beter gaat.
Kortom, ik ben voorzichtig optimistisch.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”