Ik ben al geruime tijd aan het tobben met Sira´s knie. Iedere keer als ze een tijd had gelopen en daarna had geslapen, kwam ze stijf uit haar mand. Ook zag ik soms dat ze niet zuiver liep. Niet echt mank, maar wel een andere gewichtsverplaatsing als normaal. De dierenarts (niet mijn vaste) zei toen al dat de knie heel licht instabiel was en dat het waarschijnlijk ´pappen en nat houden´ zou worden, maar dat ze er verder weinig last/pijn van had.
Omdat ik het niet vertrouwde heb ik daarna een afspraak gemaakt voor foto´s bij mijn eigen dierenarts (Strikkers). Bij lichamelijk onderzoek merkte hij dat de knie in een rechte beweging zo stabiel als een huis was, maar bij zijwaartse beweging wel licht instabiel. Op de foto´s zag hij een oud trauma van de knie, waarschijnlijk al van toen ze een pup was. Het gewricht had zich daarop aangepast door extra botaanmaak (de randen waren verdikt) en blijkbaar heeft ze zich daar al die tijd prima mee gered. Er zat gelukkig bijna geen arthrose in het gewricht.
Daarna heeft ze van hem een trainingschema en Metacam gekregen. De eerste maand rust en alleen korte stukjes aan de riem. De tweede maand wandelingen uitbreiden (wel aan de riem) en voorzichtig proberen om de dag kleine stukjes te gaan fietsen. De derde maand de rustig Metacam afbouwen. Als dit niet zou helpen, adviseerde hij een TTA operatie om de knie te stabiliseren.
De drie maanden zijn heel goed gegaan, helemaal geen klachten gehad, maar heel langzaam zie ik er nu weer kleine onzuiverheden insluipen.
Wat is nu wijsheid? Ik vind haar eigenlijk niet slecht genoeg voor zo´n heftige operatie. Bij Ody was het zo´n ander verhaal, die liep slecht en had duidelijk veel pijn. Sira is heel vrolijk, speelt en eet goed. Ik moet haar ook echt afremmen om niet te gek te doen met haar knie, anders zou ze de hele dag stuiteren en hollen.
Wat vinden jullie?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Knieprobleem, wel of niet opereren?
Moderator: moderatorteam
- Ody
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Knieprobleem, wel of niet opereren?
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Re: Knieprobleem, wel of niet opereren?
Heb je al eens een periode hydrotherapie gedaan? Zelf zou ik eerst daarvoor kiezen.
- CKS
- Zeer actief
Als het om een gescheurde kruisband gaat (is me niet helemaal duidelijk) dan zou ik 100% zeker WEL opereren. Afhankelijk van de hond is er wellicht een goedkopere optie dan een TTA maar als je zoiets niet opereert gaat het manken na een tijdje eerst minder maar vervolgens is er zoveel schade dat er helemaal niets meer aan te doen is. De extra botaanmaak waar je het over hebt is al arthrose, maar dat terzijde.
Kees
Kees
- Ody
- Zeer actief
@Kees: Nee, de kruisbanden zijn niet gescheurd. Dan was het ook een duidelijk verhaal geweest en was ze onder het mes gegaan. Het kon wel zijn dat er een kruisband beschadigd is (geweest).
Dat extra botaanmaak arthrose is, is me bekend. Daarom schreef ik ook dat ik blij was dat er geen arthrose IN het gewricht zelf zit. Wat je soms op foto´s ziet dat het zo´n wolkerig geheel wordt.
@Renske: Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
Ga van de week eens bellen met de fysiotherapeut die Ody heeft geholpen na haar TTA.
Dat extra botaanmaak arthrose is, is me bekend. Daarom schreef ik ook dat ik blij was dat er geen arthrose IN het gewricht zelf zit. Wat je soms op foto´s ziet dat het zo´n wolkerig geheel wordt.
@Renske: Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
Ga van de week eens bellen met de fysiotherapeut die Ody heeft geholpen na haar TTA.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.