Bij naderende mensen schat ik ook al in of ze de honden wat eng vinden of niet. Bij neutrale personen mogen ze wat voor me blijven lopen aan de lijn. Zie ik mensen twijfelen dan moeten ze echt even naast me lopen, links zodat mensen me rechts voorbij kunnen lopen.
Eind van de middag zie ik een dame halverwege het veld vlak bij het fietspad staan. Deze dame vind ze eng. Maar al jaren passeert ze als ze op het voetpad loopt en ik ver in het veld ze blijft dan vaak staan om te zien welke richting de honden gaan en ik gooi van haar af dus de honden lopen ook van haar af vanuit haar visie. 1x troffen we elkaar op het fietspad en omdat ze zeer bang was heb ik ze aangelijnt.
Gisteren zag ik haar wel de honden van de buurvouw aaien, kleintjes.
Vandaag dus liep ze met wat leek een wichelroede

Ineens de stok de lucht in. "Ik ben bang! Ik ben bang!". Echt normaliter heb ik er veel begrip voor. Maar ze stond denk een kilometer bij me vandaan, de honden keken niet eens naar haar. En ik riep terug dat de honden niet naar haar toe zouden komen. "Maar ik ben bang!". Ik heb niet meer gereageerd en heb de honden niet aangelijnt, er was een moment dat ik het wilde doen, maar ineens had ik het even gehad. Ze keken niet naar haar, ja even, zeker toen ze met de stok ging zwaaien en ging roepen en dat ik terugreageerde. Blijf honden aanlijnen omdat mensen bang zijn terwijl ze niet kijken, omdat andere honden mijn honden niet leuk vinden en dat die eigenaren dat laten gaan omdat ze weten dat ik wel aanlijn op die momenten terwijl ik in verweggistan met ze aan het spelen ben.
Hou echt wel rekening met mensen die bang zijn, weet van een vader dat een bepaalde jongen die er vaak hengelt ook herders eng vind en dan let ik helemaal op dat ze er niet bij in de buurt komen al is het maar om te snuffelen aan de spriet naast de jongen, maar deze was mij echt een brug te ver dat ze verwachtte terwijl ze op grote afstand stond dat ik de honden aangelijnt zou houden terwijl de honden nul interesse in haar hadden.