Ik zou met een vriend gaan, maar hij kreeg teveel gevoelens voor mij, waardoor hij niet mee ging. Maar ik had daardoor wel een onwijs groot huis voor mij alleen, dus de oppas van Sam meegevraagd. Zij heeft altijd weinig budget, is wel heel trouw in het oppassen op Sam en ze zijn gek op elkaar. Daarbij was ze herstellend van een dubbele longembolie, dus haar mee laten gaan en zo fijne dagen geboden.
Woensdag samen vertrekken, de Sammobiel natuurlijk weer afgeladen vol, dat snap je wel. Van Groningen naar Klimmen in Zuid Limburg.

Eenmaal aangekomen kreeg ik al bijna de slappe lach, want we hadden zo’n groot huis joh, alleen de woonkeuken, daar paste mijn hele huis zo ongeveer in, zo groot. Het was een boerderijwoning, zo’n oud Limburgse soort hoeve/boerderij, met een binnenpatio enz. Een deel ervan, daar vertoefden wij dus.

Op het erf liepen altijd drie honden, waaronder een grote new foundlander, prachtig. Gelukkig allemaal teven, zodat Sam er goed mee overweg kon, al was de nf wel zeer lomp in al z’n lievigheid, dus die kreeg wel soms een lelijke blik van Sam, haha…… Verder echt heel gaaf.

Woensdagavond was er een spectaculaire opening van de 25e Heuvelland Vierdaagse.
Eerst kwamen er mensen op het podium in kostuum, zij gingen de Nachtwacht uitbeelden. Zie foto en filmpje. Echt heel mooi.
Filmpje: even klikken...

Daarna een hele mooie show. Dat was echt adembenemend mooi. Ik heb er een filmpje van gemaakt, die zeer de moeite waard is om te kijken, niet altijd even scherp en gedraaid, dat krijg ik niet goed.

filmpje:

Donderdagochtend om zes uur ging de wekker. Mijn tas stond dan al ingepakt, alleen even wassen, koffie drinken, broodjes klaarmaken en dan ging ik op pad, samen met Sam, 21km lopen. De omgeving was prachtig, vaak door de bossen/weilanden en heel af en toe een straatje over steken.
Astrid, de oppas van Sam, ging dan niet mee, omdat ze daarvoor na haar longembolie niet de kracht/conditie heeft. Toen ik bijna klaar was met wandelen, belde ik haar, en dan zocht zij iets uit, wat ze graag wilde doen en dan reden we daar naar toe.

Kaarsje voor Jip gebrand tijdens de wandeling:

Die donderdag was dat Simpelveld, met de stoomtrein. Heerlijk 3 uurtjes met de stoomtrein door het prachtige Limburg. Genieten was dat! Aansluitend door naar Maastricht en daar op het Vrijthof heerlijk gegeten.

Vrijdag heb ik Sam achtergelaten bij Astrid, omdat Sam best wel heel moe was en ik hem niet wil overbelasten.

Toen ik de deur uit ging, kwam de New Foundlander me al begroeten. Ze zal vast gedacht hebben; nu geef ik haar een keer wat, want meestal verwent ze mij’……….. want ze kwam eerst een meter op me afgedenderd……. Stopte, draaide zich om, liep weer snel terug, pakte wat van de grond en apporteerde dit aan mij, een dode mol……………… Holy Mozes zeg, ik gilde het nog net niet uit, maar die drang had ik wel, want ik ben ongelooflijk bang voor dode dieren/herkenbare dieren op bord enz……. (vis, kippenvleugels/pootjes enz.) Maar ik kon m’n fatsoen nog net houden en fluisterde dus echt van ‘nee nee, weg………..pssss…… weg………….. Maar ja, de New Foundlander was veel te blij mij te zien, leven in de brouwerij zo vroeg in de ochtend. Dus ik ben maar snel voor haar uit de poort uit gelopen. Brrrrrrr.
Weer naar Berg en Terblijt gereden, vaak 15minuten rijden en daar dus alleen 21km gelopen. Dat was erg leuk qua omgeving weer, maar zonder Sam lopen is minder. Ik merk hoeveel ik teut tegen Sam en hoeveel glimlachen hij me bezorgd, dat miste ik nu wel. Maar ik kon natuurlijk wel meer doorlopen nu en na vier uur was ik alweer bij de finish…… Weer Astrid gebeld. Ze wilde nu wel naar Valkenburg. Prima…….. Tomtom ingesteld en de Sammobiel rijdt wel weer.
In Valkenburg echt onwijs genoten. Eerst de rodelbaan verkent en toen natuurlijk erin. Eerst ik

……… en toen waarachtig Astrid, want zij durfde eigenlijk niet. En ja, toen wilde ik van de Wilhelminatoren af. Je krijgt dan zo’n elegant tuigje om, die maakt dat de kabels vastgegespt kunnen worden aan een systeem, zodat je via een kabel al zoevend door de lucht naar beneden gaat.
Filmpje: na 1.15minuut klim ik over de muur, ergens bij de 2.00 minuut glij ik van de rand naar beneden.

Geloof me, dat vond ik toch wel eng hoor. Over de muur stappen vond ik nog niet zo eng, maar eenmaal zo staand op dat richeltje……. En dan vertrouwen dat die kabel mij houdt. Daar had ik de meeste moeite mee, want ik ben groot en zwaar qua kilo’s…………. Ik moest mijn polsen door lussen heen steken en dan een kwartslag om draaien en dan kon ik met de vingers een kabel omvatten en zo vasthouden. Tja, toen was het zover. Ik had bijna elastieken benen, geloof me………… Nog maar eens gevraagd, of die kabel mij echt wel houdt ……………… Toen zitten op de richel, kont omhoog lichten en daar ging ik…………. Dat begin………. Dat gaat ongelooflijk hard……………… halverwege hoor je me op het filmpje gillen van plezier, want de ervaring is wel echt kicken…………. Maar ik had wel het zweet in de nek staan, haha……………….
Later met de kabelbaan, met die open stoeltjes, van boven Valkenburg, naar beneden naar het centrum…….. Sam en ik zaten in 1 systeem van 2 stoeltjes. Sam vond het prima, ik had het natuurlijk van te voren wel ingeschat, of Sam dit zou durven, want ik wil natuurlijk niet dat hij in paniek raakt, maar voor Sam is het toch, als ik er ben, dan is het goed en dat bleek ook wel. Het was ook wel heel veilig in de zin, dat het een brede diepe bank was, waarop je dan zat. Sam keek z’n ogen uit, wat hij beneden zich allemaal zag gebeuren, want we gleden als het ware over de rodelbaan, richting centrum. Echt heel grappig.

In het centrum natuurlijk een zalige sorbet gegeten, want na zo’n inspanning van weer 21km mag ik best wat lekkers. Ahum……….

Zaterdag heb ik echt gespijbeld van het wandelen. Astrid wilde graag op een boot en ik vind dat ook echt heel leuk. De keuze kwam neer op een bootvaart van 50 minuten na evt. de 21km lopen…………… of een 4 uur durende rondvaart door 4 sluizen met lunch enz. enz. Daar hebben we toen voor gekozen, want dat leek mij ook echt heel leuk. Met de Sammobiel weer op pad richting Maaspromenade en daar op de boot gestapt. Het was echt vier uur lang genieten van de omgeving, de sluizen, het weer, alles gewoon. De meest grote sluis bracht de boot 15 meter qua waterpeil omlaag. Tjonge zeg…………… Vandaag ook voor het eerst Limburgse vlaai gehad, ondanks dat ik geen fysieke inspanning had geleverd. Moet ook soms kunnen………..

Zondag ging ik weer met Sam op pad naar de start van de laatste wandeldag. Ik zou deze dag maar 14km lopen met Sam, omdat dit toch minder uitputtend is voor Sam. Ook nu was de wandeling echt weer heel mooi, het weer was altijd zodanig, dat ik zonder jasje of vest kon lopen, alleen de 1e dag had ik even een fleecevest aan in het vroege uur. Toen ik bijna bij de finish was, kreeg ik een sms dat Astrid bij de finish stond om ons te verwelkomen. Ze had de mevrouw, die haar huis aan ons verhuurde, gevraagd om haar naar de finish te rijden. Dat was echt heel erg gaaf, want dan voel je echt, dat je een beetje ‘binnengehaald’ wordt.

Tja, toen had ik natuurlijk wel wat lekkers verdiend bij de koffie he? Toen ik weg wilde gaan richting auto, liep iemand rennend op mij af en vroeg of ze wat mocht vragen en of ik toevallig Hilly was. Ja dus………… Dat bleek Frederique te zijn van het forum. Jeetje, wat was dat grappig en ontzettend leuk ook, om elkaar zo even te treffen. Ik was er helemaal vol van, want ik vond het echt heel leuk om even met haar te kletsen.
’s Middags hebben we Vaals bezocht en aansluitend een heel stuk van de Mergellandroute gereden. Wel spannend, want het was heel heuvelachtig en soms smal en dan met zo’n oud autootje………….. Halverwege op een terras een broodje gegeten bij Vijlsterhof terras. Een echte aanrader, zo lekker…….
’s Avonds een BBQ, kleinschalig natuurlijk, want zoveel vlees eet je dan niet, als je maar met z’n tweeen bent. Wel werden we vergezeld door alle honden. Echt gezellig.
Later op de avond de sluiting van de Olympische Spelen gekeken, maar mijn ogen vielen dicht, dus niet afgekeken.

Maandagochtend alles inpakken weer in de auto en vertrekken.
Eerst naar Den Bosch, naar Jan de Groot, een lunchroom. Daar lekker een Bosche bol gegeten, mjammie zeg……………… Toen door naar de Veluwe en Elburg, vestingsstadje, bezocht. Ook heel leuk. Nog even mijn tante bezocht in Nunspeet, die daar zichtbaar van genoot en toen dan eindelijk naar Groningen.
En Sam heeft nog een mooi ‘toetje’, want straks komt zijn vriendinnetje, een schapendoesteefje, hier twee weken logeren. Wat een topvakantie.

Deze is voor Sam: