Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chronische oorontsteking. Couperen of fabel?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Liselore
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 6

Chronische oorontsteking. Couperen of fabel?

Ongelezen bericht door Liselore »

Mijn twee ridgebacks hebben allebei last van huisstofmijtallergie (o.a.). Bij Timo uit zich dat in steeds opnieuw oorontstekingen. Probleem is dat voor Timo zijn oren echt een 'verboden' zone zijn. Ik kan nagenoeg alles met hem doen, maar ik mag niet aan zijn oren komen. Ik ben flink aan het oefenen geweest, en inmiddels zijn we zover dat ik een droge doek door zijn oren kan halen als hij geen ontsteking heeft, maar ook maar 1x per oor, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Oordruppels zijn dus geen optie.

Komende woensdag gaat hij onder narcose en dan worden zijn oren gespoeld. Dat hebben we december vorig jaar ook gedaan, en toen is het een hele tijd weggebleven. Maar om dit nou 1-2 keer per jaar te moeten doen, en dan vooral de narcose, dat vind ik toch zelf geen prettig idee.

Ik heb al eens aan de da gevraagd of het zou helpen als zijn oren gecoupeerd zouden worden, zodat het meer kan 'luchten'. Hij zei toen dat dat geen zin zou hebben, omdat de ontstekingen voort komen uit zijn allergie. Toch blijft de vraag in mijn hoofd zitten, of het wellicht toch zou helpen.

Het zou echt mijn voorkeur niet hebben, en dan vooral esthetisch niet, maar als Timo daarmee geholpen zou kunnen zijn, dan is het toch een overweging.

Iemand ervaring??
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Chronische oorontsteking. Couperen of fabel?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Geen idee maar volgens mij is het gewoon verboden tenzij je medisch hard kunt maken dat dit echt uit medisch oogpunt het allerbeste is.

Lijkt me niet makkelijk dus of een DA er überhaupt in mee zal gaan?

Suzanne
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nee, dat gaat niet helpen. Gehoorgangen weghalen is iets wat wel eens gebeurt bij Cockers met van die pusoren, maar ook met wisselend succes. Wat doet prednison?
Liselore
Zeer actief

Bedankt!

@Suzanne: het zou dan ook uit medisch oogpunt zijn, en het is überhaupt niet aan de orde als het niet zou helpen. Zijn oorpunten zijn wel altijd kapot (heel mijn huis onder de bloedspetters), maar dat is in de hand te houden door er af en toe wat Sudocreme op te smeren. Heb ook niet het idee dat hij last heeft van die oorpunten, dus daarom zou ik het niet doen.

@Rosita: dat hebben we nog niet geprobeerd, maar als het van de allergiën komt is dat ook maar een tijdelijke oplossing denk ik. Of bedoel je om prednison te gebruiken als zijn oor ontstoken is? Ik heb een chihuahua die maandenlang prednison moest slikken (na een bloedtransfusie), en het heeft absoluut geholpen, maar groot fan ben ik niet. Zal het volgende week wel even voorleggen aan de da, hoe meer info hoe liever!
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb er geen verstand van, maar ik heb wel eens gehoord dat voeding een rol kan spelen. Weet iemand anders daar iets van?
Afbeelding
Liselore
Zeer actief

Ze krijgen alleen maar vers bij ons, aangevuld met supplementen voor de allergiën. Als iemand daar nog tips/suggesties voor heeft, altijd welkom!!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Je hebt al heel veel gedaan volgens mij? Dingen als desensiblilistie en eliminatiedieet? Als dat 'het' niet doet dan zou ik kiezen voor een onderhoudsdosering prednison (moderin geeft net iets minder bijwerkingen). Met de prenisonpillen moet je zelf leren spelen. Soms heeft je hond om de dag twee tabletten nodig, soms is twee maal per week aan halfje voldoende. Wanneer je dat goed leert zien dan is prednison een prima middel om het leven leefbaar te houden voor jou en je hond.
Liselore
Zeer actief

Ik heb inderdaad al veel geprobeerd, en nu heb ik het over algemeen redelijk onder controle (met de juiste natuurlijke supplementen en heel goed opletten met voeding (ze hebben ook meel-mijt allergie)). Ze hebben in ieder geval geen rode liezen enzo meer, maar af en toe spelen de allergiën toch weer op, en ik kan er maar niet achter komen wat daar dan de reden van is. Ik ga volgende week toch eens overleggen over die prednison, en dan inderdaad geven naar behoefte.

Inge, goed punt, zo had ik het nog niet bekeken. Bij Mika uit de allergie zich vaak in kleine wondjes op de huid (hij heeft weer minder last van zijn oren, en bij Mika kan ik ze wel goed schoonmaken). En zijn huid is natuurlijk de hele dag blootgesteld aan lucht . . . stom van me, zo had ik het niet bekeken.

Over een paar weken gaan we verhuizen, en ik hoop dat ze dan wat meer buiten kunnen zijn als we zelf niet thuis zijn. Ik hoop dat dat gaat schelen omdat ze dan minder aan huisstofmijt worden blootgesteld (of zeg ik nu iets heel raars).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”