Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flamme

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Flamme

Ongelezen bericht door flamme »

Tja de probleem houden niet echt op hier :(:

Op dit moment is het weer even stabiel, maar we hebben forse problemen met Flamme.

Ik las even geleden op Facebook dat een andere saarloos haar voetzolen kapot had gelikt. Flamme heeft daar ook regelmatig last van. We hebben gedacht dat het aan de ED lag, we hebben gedacht dat het aan vers gras lag, en nu weten we het niet meer.

Kwam het eerder 2 x per jaar voor rond het verharen, nu begint het steeds vaker. Dieptepunt was 1,5 maand geleden toen Flamme nog 1 poot had die heel was.

De dierenarts heeft een schraapsel genomen. Ik wilde graag dat er gecontroleerd werd op demodex en andere schimmels maar hier kwam niks uit. Het lijkt een allergie, maar waarvoor?

Pens leek te helpen, maar klare pens is geen volwaardige voeding (en bleek ook niet afdoende te helpen), eliminatiedieet werkt niet dus ws is het een externe factor.

Daarbij heeft Flamme nog steeds ED natuurlijk. Dat gaat op zich goed, maar iedere keer als haar voetzooltjes kapot zijn gaat het lopen moeilijker waardoor ze ook haar voorpoten te veel belast.
Knieën lijken ook wat minder stabiel te zijn, hoewel ze daar geen last van heeft en je dat in draf niet ziet bijvoorbeeld.

Nu, op dit moment gaat het redelijk goed weer. We hebben de datum genoteerd van haar laatste voetzoolincident. Dat is vorige week begonnen en is nu weer achter de rug. Weer enkele dagen hydrocortiderm en metacam en dan wordt het weer langzaam beter.

Ik vind echter dat een hond die iedere 3 weken niet kan lopen omdat ze ergens last van heeft wel onder het kopje lijdensweg valt.
Overleg met de dierenarts gehad en hier thuis tot in den treure.

Op dit moment laten we het even voor wat het is omdat ze nu goed loopt weer. OP advies van iemand die veel weet van gezondheidsproblemen met de saarloos ben ik vandaag begonnen met vit. E smeren. Ook kreeg ze al visolie en chondroitine. Als ze over een paar weken weer last krijgt van haar poten dan gaan we naar de DA om Flamme onder narcose te brengen. Dan worden er foto's gemaakt van haar knieën en ellebogen em wordt er weer een schraapsel genomen.
Mochten haar knieën inmiddels ook het een en ander te lijden hebben gehad en zit daar ook artrose dan moeten we snel overleggen wat de mogelijkheden nog zijn.

We hopen dat ze nu een tijd klachtenvrij blijft. Maar ik houd jullie op de hoogte.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: Flamme

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

waarom vraag je geen verwijzing naar een dermatoloog, misschien dat die je verder kan helpen. ik heb hele goede ervaringen met dr vroom in oisterwijk. zij kwam bij een oppashondje van mij erachter dat deze een auto-immuumstoornis had. iets waar de dierenarts en utrecht zich geen raad mee wisten.
ellen
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Tjonge zeg, de zorgen houden idd niet op bij jullie. Wat ontzettend naar.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

tollerlover schreef:waarom vraag je geen verwijzing naar een dermatoloog, misschien dat die je verder kan helpen. ik heb hele goede ervaringen met dr vroom in oisterwijk. zij kwam bij een oppashondje van mij erachter dat deze een auto-immuumstoornis had. iets waar de dierenarts en utrecht zich geen raad mee wisten.
ellen

Als er bij het schraapsel de volgende keer niks uitkomt dan doe ik dat inderdaad. Mits de foto's van Flamme haar gewrichten aangeven dat dat nog nuttig is.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Nee, nog niet geprobeerd en inderdaad beginnen we daar per de volgende dip mee. Ik wilde eerst de vitamine E nu proberen omdat dat bij andere saarloosjes goede effecten heeft.
Werkt dat niet dan gaat Flamme ws aan de prednison. Maar goed, het is zo frustrerend dat je niet weet waar het van komt.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Ik lees even mee, want Amy heeft hetzelfde. Ze heeft nu haar rechtervoetzool zo kapot gekregen, dat ze giga mank loopt. Ik zat al te denken, misschien gestoken of grasaar, maar ze doet het ook bij haar andere poten.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Demi schreef:Ik lees even mee, want Amy heeft hetzelfde. Ze heeft nu haar rechtervoetzool zo kapot gekregen, dat ze giga mank loopt. Ik zat al te denken, misschien gestoken of grasaar, maar ze doet het ook bij haar andere poten.

Ed, gestoken, grasaar, vers gras, voer. Alles heb ik al bedacht. Ook bijna alles geprobeerd qua huis, tuin en keukenmiddelen. Alleen smeren met vit E nog niet dus en daar bereiken ze blijkbaar goede resultaten mee.
Heb niks tegen prednison op zich. Maar als het niet hoeft dan liever niet natuurlijk.

Probleem waar ik tegenaan loop is dat Flamme gewoon meerdere problemen heeft. Ik kan alles op alles zetten om er achter te komen wat haar qua poten zo irriteerd. Maar ze heeft zeer zwaar ED. in ieder geval links artrose graad 4 nu. Rechts heeft zer tot nu toe geen klachten maar de aanleg voor ED zit er. Ik vind dat ze achter minder stabiel staat. Maar komt dat doordat ze nu vaak haar voetzooltjes kapot heeft, of kom dat door de gewrichten.

Dat wil ik dus eerst laten onderzoeken. Want, en ik hoop het niet natuurlijk, stel dat Flamme dadelijk aan beide ellebogen artrose heeft en haar knieen zijn ook niet meer helemaal 100% dan wordt het een heel ander verhaal. Natuurlijk moet dan de jeuk ook opgelost worden maar wie weet maak ik dan wel een heel andere rigoreuze keuze. :ugh:
Volgende week dierenarts waarschijnlijk. Daar foto's maken. Die worden beoordeeld door de orthopeed. Schraapsel laen amken van haar poot. Daar de uitslag van afwachten. Én dan verder kijken.

Maar wat is het toch verdomd oeilijk om na te denken over levensverlengende beslissingen terwijl Flamme ook een aantal keren per dag ineens haar touwflos pakt en rond rent, of om me heen huppeld met een blije kop.
Andere moment wil ze eigenlijk gewoon alleen liggen en ik merk dat ze sneller geirriteerd is. Pfff, lastig hoor.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Wat rot dat Flamme zich niet lekker voelt.......maar waarom niet doorgaan met klare pens? Als ze het er toch nog redelijk goed op doet zou ik dit geven. In pens zitten genoeg vitamines om goed op te leven. Ik ben bevriend geweest met een whippetfokker die met zijn honden op de renbaan liep. Hij voerde ze niet anders dan vuile pens met geblancheerde andijvie en wat rijst. Hondjes waren super gezond.En wat heb je nog te verliezen? Als ze zich maar iets beter voelt is dat al meegenomen. Moeilijk, hoor..... Heb je haar al wel eens helemaal laten nakijken? Misschien dat er wel iets in haar lichaam aan de gang is wat dit kan veroorzaken. Een vriendin van mij haar cocker begon ook ontstoken pootjes te krijgen. Na een paar prednison kuren bleek er toch wel wat meer te spelen. Er kwamen steeds meer ontstekingen die de kop opstaken....Hopelijk is dit bij Flamme niet het geval. Heel veel sterkte! Het is erg moeilijk om je hond Zo'n pijn te zien hebben en niets kunnen doen.....Sterkte en beterschap met je meisje! :J:

IK bedenk me net iets: is het geen mogelijkheid om haar schoentjes aan te trekken als ze uit gaat? Dat scheelt misschien al dat haar pootjes geen vreemde prikkelingen van buiten krijgen. En misschien iets op de voetkussentjes spuiten als je uit gaat? Soort vloeibare pleister of zoiets? Wel een heel gedoe, maar misschien scheelt het allicht iets.
Ik denk inderdaad dat er bij Flamme wat meer mee speelt waardoor ze zo gevoelig wordt wat betreft haar voetjes. Hopelijk valt het toch nog mee.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

freskin schreef:Wat rot dat Flamme zich niet lekker voelt.......maar waarom niet doorgaan met klare pens? Als ze het er toch nog redelijk goed op doet zou ik dit geven. In pens zitten genoeg vitamines om goed op te leven. Ik ben bevriend geweest met een whippetfokker die met zijn honden op de renbaan liep. Hij voerde ze niet anders dan vuile pens met geblancheerde andijvie en wat rijst. Hondjes waren super gezond.En wat heb je nog te verliezen? Als ze zich maar iets beter voelt is dat al meegenomen. Moeilijk, hoor..... Heb je haar al wel eens helemaal laten nakijken? Misschien dat er wel iets in haar lichaam aan de gang is wat dit kan veroorzaken. Een vriendin van mij haar cocker begon ook ontstoken pootjes te krijgen. Na een paar prednison kuren bleek er toch wel wat meer te spelen. Er kwamen steeds meer ontstekingen die de kop opstaken....Hopelijk is dit bij Flamme niet het geval. Heel veel sterkte! Het is erg moeilijk om je hond Zo'n pijn te zien hebben en niets kunnen doen.....Sterkte en beterschap met je meisje! :J:

IK bedenk me net iets: is het geen mogelijkheid om haar schoentjes aan te trekken als ze uit gaat? Dat scheelt misschien al dat haar pootjes geen vreemde prikkelingen van buiten krijgen. En misschien iets op de voetkussentjes spuiten als je uit gaat? Soort vloeibare pleister of zoiets? Wel een heel gedoe, maar misschien scheelt het allicht iets.
Ik denk inderdaad dat er bij Flamme wat meer mee speelt waardoor ze zo gevoelig wordt wat betreft haar voetjes. Hopelijk valt het toch nog mee.

Schoentjes had ze binnen, ik schat, een minuut uit :F: Hydrocortiderm maakt de huid ook weer dunner dus dat werk ook niet bevorderlijk. vloeibare pleister vind madame lekker :roll:

Flamme staat nu weer op het oude voer. Dat is dus inderdaad merendeels pens compleet inderdaad.
Nakijken is gebeurd, maar daar kwam dus niks uit. Een gezonde hond met slechte ellebogen en vervelende voetzolen.

Nu moet ik wel zeggen dat dat voetzoolprobleem al lang speelt. Maar het was eerder zo dat het 2 x per jaar enkele dagen was tijdens het verharen. Nu wordt het dus steeds extremer. Meer poten en veel vaker.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Morgen ga ik een afspraak maken met de DA. Ik wil maandag foto's laten maken. Flamme heeft nu beide achterpoten weer kapot. Zal wel bij dezelfde uitbraak horen als vorige week haar voorpoot, maar wil het niet langer afwachten.
Ze was vandaag humeurig. Tussendoor wel happy momenten maar toen ik bv met Mika even naar mijn ouders liep kwam ze even kijken maar ging daarna gewoon liggen. Dat is niet Flamme. Die zou normaal gesproken persee mee hebben gewild.

Ik ben nu dus begonnen met de vitamine E. Maandag naar de DA. Dan eerst kijken of haar poten verslechterd zijn. Is dat zo dan bekijken we in welke mate. Vooral ook om te kijken in hoeverre het dan nog nuttig is om alle allergietesten nog te doen. Zijn haar poten echt veel slechter dan gaat ze niet meer mee naar huis :cry:
Wijzen de foto's uit dat haar poten niet veel slechter zijn geworden qua gewrichten dan ligt het voetzolen probleem ergens anders aan en dan zal er een nieuw schraapsel gemaakt worden, ook wil ik dan dingen op kweek hebben om te controleren op schimmels.

Ik wil niet uitgaan van het ergste, 2 honden in 1 jaar verliezen op jonge leeftijd is niet leuk. Willen jullie meeduimen voor mijn meisje?
g.vercoelen
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie

Ongelezen bericht door g.vercoelen »

ik ga hier zeker voor Flamme duimen :ok: :ok: :ok:
Afbeelding
Rust zacht lieve Sammy 12-09-2002 - 15-06-2013
Rust zacht lieve Scruffie 03-01-1995 - 21-07-2014
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Wat frustrerend zeg!
Heb je ook al eens de paw wax geprobeerd om de voetzooltjes te beschermen?
En ooit op vakantie in Zwitserland liepen onze honden hun poten ook kapot, omdat ze die stenige ondergrond niet gewend waren. We kregen toen van de lokale mensen de tip om er kamferolie op de smeren. Gehaald bij de apotheek en dat hielp inderdaad als de brandweer! De voetzooltjes herstelden razendsnel en werden ook wat harder. Misschien nog te proberen?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Wat vervelend :( Ik duim mee, hopelijk wordt de oorzaak gevonden :ok:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Vanavond vetranquil halen om Flamme relaxed te krijgen maandag. Om 14.00 uur heb ik een afspraak voor foto's en eventueel andere onderzoeken.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”