Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoeveelheid eten en drinken, instinct?
Moderator: moderatorteam
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
- Aantal honden: 2
Hoeveelheid eten en drinken, instinct?
Nav van wat andere topics maar ook nav wat ik hier thuis zie en een veel te dikke hond in de wijk vraag ik me dat af.
Vaak gaat een hond als hij een beetje uit de groeispurt komt vanzelf minder eten, dat komt veel terug in de antwoorden over dat een puber niet alle maaltijden meer eet. Dat zag ik hier ook.
Maar hoe kun je dan een hond laten "overeten" als het ware?
Verder zit er een behoorlijk verschil tussen wat de ene hond hier drinkt en de andere.
Kortom: weten ze hoeveel ze moeten hebben en hoe komt het dat er dan toch dikke honden zijn en honden die veel of weinig drinken?
Vaak gaat een hond als hij een beetje uit de groeispurt komt vanzelf minder eten, dat komt veel terug in de antwoorden over dat een puber niet alle maaltijden meer eet. Dat zag ik hier ook.
Verder zit er een behoorlijk verschil tussen wat de ene hond hier drinkt en de andere.
Kortom: weten ze hoeveel ze moeten hebben en hoe komt het dat er dan toch dikke honden zijn en honden die veel of weinig drinken?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- ChantalV80
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tja...Adoptiehondje; Wat er in zit ??? Het is net een surprise-ei :-)
- Aantal honden: 1
Re: Hoeveelheid eten en drinken, instinct?
Finnick zou de hele dag door willen vreten, proppen en schranzen. Ik geloof nooit dat ie wel weet wanneer ie vol zit
Ik kijk eigenlijk gewoon naar zijn lijf of dat er gezond uitziet. Zou ik hem te mager vinden, dan krijgt ie meer. Wordt het net zo'n dikzak als de hond van mijn moeder (die voert haar lab werkelijk de heledag door
) dan gaat er minder voedsel in.
Water mag wel de hele dag.

Water mag wel de hele dag.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Interessante vraag. Zo krijgen mijn katten ook uit één bak en liggen er altijd brokken voor ze. Maar ze overeten doen ze niet. Terwijl ik genoeg mensen ken die zeggen dat als ze dat doen hun kat dik wordt. Misschien dat het ook van het soort voer afhangt?
Jura voer ik op het oog, ze krijgt elke dag denk ik wel een andere hoeveelheid. Maar ze laat ook regelmatig nog een stuk liggen in haar voerbak of slaat eens uit zichzelf een maaltijd over.
Water staat ook altijd paraat hier. En tijdens wandelingen gaat er een flesje mee en drinkt ze ook zelf uit plassen water en slootjes e.d.
Jura voer ik op het oog, ze krijgt elke dag denk ik wel een andere hoeveelheid. Maar ze laat ook regelmatig nog een stuk liggen in haar voerbak of slaat eens uit zichzelf een maaltijd over.
Water staat ook altijd paraat hier. En tijdens wandelingen gaat er een flesje mee en drinkt ze ook zelf uit plassen water en slootjes e.d.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dat ligt aan de hond denk ik
jan eet vast niet meer dan ie opkan en gina eet zich helemaal te barsten als ze de kans krijgt
jan eet vast niet meer dan ie opkan en gina eet zich helemaal te barsten als ze de kans krijgt

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Selene
- Zeer actief
Maar is dat dan zoals bij mensen een soort van "dwangmatig" iets? Aangeleerd gedrag of wat anders?renee-uk schreef:dat ligt aan de hond denk ik

- renee-uk
- Zeer actief
die kieskeurigheid van jan niet neem ik aan, die heeft ie altijd al gehad, al weet ik niet hoeveel invloed zijn eerste 7 weken daarop gehad hebben.Selene schreef:Maar is dat dan zoals bij mensen een soort van "dwangmatig" iets? Aangeleerd gedrag of wat anders?renee-uk schreef:dat ligt aan de hond denk ik
gina weet ik ook niet want die kreeg ik pas met 10 maanden en toen deed ze het al, maar ik heb wel vaker zo'n vreetzak gehad die wel als pup bij me kwam en die had het ook vanaf een week of 7-8 al precies zo.
was trouwens ook een teef, misschien dat dat er mee te maken heeft

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- macho-hayley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mechelse herders
- Contacteer:
Ik weet het niet. Toen ik nog brokken voerde stond er hier dag en nacht voer. Er werd niet meer gegeten dan noodzakelijk was. Zelfs met opvanghonden waarbij gezegd werd dat ze enorm op voer belust waren,merkte ik dat ze het na een aantal dagen ineens niet meer zo belangrijk vonden als het altijd voor handen was.Toen ik later vlees ging voeren aten ze het overigens ook niet altijd in een keer op.
Nadat ik Macho sterk vermagerd en ziek terug kreeg na de inbeslagname kan ik nu dus echt niks laten staan, en is hij enorm bezeten van eten. Geen baknijd o.i.d gelukkig, maar wel stelen en enorm schrokken.Ik vermoed dat hij als hij de kans kreeg nu echt niet zou stoppen met eten als er onbeperkt eten stond.
Nadat ik Macho sterk vermagerd en ziek terug kreeg na de inbeslagname kan ik nu dus echt niks laten staan, en is hij enorm bezeten van eten. Geen baknijd o.i.d gelukkig, maar wel stelen en enorm schrokken.Ik vermoed dat hij als hij de kans kreeg nu echt niet zou stoppen met eten als er onbeperkt eten stond.

- Selene
- Zeer actief
Geen idee, maar die hond in de wijk is ook een teef.
Rayos is trouwens wel veel kieskeuriger dan gaudi, die moet eerst 6 keer ruiken wat je hem nu weer geeft (buiten het normale eten dan) voordat hij eraan begint. Bij gaudi moet je nog oppassen dat je vingers er niet tussen zitten
Rayos is trouwens wel veel kieskeuriger dan gaudi, die moet eerst 6 keer ruiken wat je hem nu weer geeft (buiten het normale eten dan) voordat hij eraan begint. Bij gaudi moet je nog oppassen dat je vingers er niet tussen zitten

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Heb er hier twee die werkelijk waar de hele dag door kunnen eten
Mag niet, gebeurt niet.
Drinken dan weer heel weinig maar dat heeft volgens mij te maken met KVV i.p.v. brokken.
Cas kreeg brokken en dronk op zijn gemakkie de toch niet kleine drinkbak een keer of twee leeg per dag.
Nu komt het zelfs wel eens voor dat de drinkbak leeg is omdat ik zo weinig hoef aan te vullen.
En dikke honden?
Zie ze elke dag, heel, heel veel

Mag niet, gebeurt niet.
Drinken dan weer heel weinig maar dat heeft volgens mij te maken met KVV i.p.v. brokken.
Cas kreeg brokken en dronk op zijn gemakkie de toch niet kleine drinkbak een keer of twee leeg per dag.
Nu komt het zelfs wel eens voor dat de drinkbak leeg is omdat ik zo weinig hoef aan te vullen.
En dikke honden?
Zie ze elke dag, heel, heel veel

- Selene
- Zeer actief
Dat zou nog kunnen komen door de te korten in het verleden te willen compenseren toch? Dus toch iets van instinct?macho-hayley schreef:Ik weet het niet. Toen ik nog brokken voerde stond er hier dag en nacht voer. Er werd niet meer gegeten dan noodzakelijk was. Zelfs met opvanghonden waarbij gezegd werd dat ze enorm op voer belust waren,merkte ik dat ze het na een aantal dagen ineens niet meer zo belangrijk vonden als het altijd voor handen was.Toen ik later vlees ging voeren aten ze het overigens ook niet altijd in een keer op.

-
- Zeer actief
Ollie is altijd van pup af aan een veelvraat geweest....door hem ben ik Smuldier gaan geven.
Lille is een kieskeurig tutje maar eet nu gelukkig ook kvv, volgens mij doen ze het daar echt beter op
Drinken doen ze hier nooit veel...op het ogenblik (warmte) doe ik extra water bij de Smuldier.
Barouch eet alles altijd op, die zou een bak brokjes die bleef staan absoluut helemaal opeten
Instinct?, van Barouch is logisch, asiel enz. enz., Ollie kreeg genoeg als pup dus is gewoon een veelvraatje.
Lillith zou het liefst op brood leven, zo lekker en dat mag weer niet
.
Lille is een kieskeurig tutje maar eet nu gelukkig ook kvv, volgens mij doen ze het daar echt beter op

Drinken doen ze hier nooit veel...op het ogenblik (warmte) doe ik extra water bij de Smuldier.
Barouch eet alles altijd op, die zou een bak brokjes die bleef staan absoluut helemaal opeten

Instinct?, van Barouch is logisch, asiel enz. enz., Ollie kreeg genoeg als pup dus is gewoon een veelvraatje.
Lillith zou het liefst op brood leven, zo lekker en dat mag weer niet

- Selene
- Zeer actief
Dat het er in zit geloof ik gelijk, er is nu eten dus ik eet.Inge O schreef:overeten zit er gewoon genetisch in, is een logica van de natuur : als het er is, eet het dan ook want je weet nooit wanneer de volgende maaltijd langskomt.
dat is naar het schijnt ook de reden dat er steeds meer mensen pathologisch dik worden : het zit gewoon in onze natuur (en in die van de meeste dieren) om een voorraad aan te leggen als er overvloed is want dieren die dat doen hebben veruit de hoogste kans om zich voort te planten (dus ook deze eigenschap via hun genen door te geven).
matig doen met eten als het beschikbaar is is dus naar het schijnt heel moeilijk.
en ja, je hebt uiteraard altijd de uitzondering die de regel bevestigt.
Maar als je de filosofie volgt dat ieder zoogdier instincten heeft op voortplanten dan klopt het weer niet helemaal, dikkere zoogdieren lijken meer moeite te hebben met drachtig worden (heb ik geen exacte bron voor nu even), maar hormonen lijken van streek te raken als er te veel eten is?

- dagmar88
- Zeer actief
Charlie ging na de grootste groeispurt ook geleidelijk aan minder eten.Selene schreef:Nav van wat andere topics maar ook nav wat ik hier thuis zie en een veel te dikke hond in de wijk vraag ik me dat af.
Van een kilo naar de helft daar van.
Heb het wel eens geprobeerd; ze eet nog steeds wel twee x achter elkaar een kilo, maar wil daar na 2 dagen niet meer eten.
Maar goed, zou ik haar iedere dag 500 gram voor zetten ipv 400 en minder met haar doen, dan werd het ook al snel een worstje.
- renee-uk
- Zeer actief
nou ik heb wel het idee dat gina het redelijk zou redden in het wild en dat jan daar niks van terecht zou brengen, dus ik denk dat je gelijk hebt inge.
jan is dan uiteraard de uitzondering op de regel, terwijl zijn andere instincten toch wel goed ontwikkeld zijn, misschien zelfs wel beter dan die van gina
jan is dan uiteraard de uitzondering op de regel, terwijl zijn andere instincten toch wel goed ontwikkeld zijn, misschien zelfs wel beter dan die van gina

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mila is een veelvraat, altijd al geweest ook. Als die onbeperkt eten had staan, zou ze door eten tot ze ontplofte. En ze is totaal niet kieskeurig. Mijn vorige hond was net zo (een reu overigens). Dus ik kan me helemaal niets voorstellen bij een hond die zijn eten laat staan of niet alles ineens opeet. 

- DeDiana
- Zeer actief
Kruimel53 schreef:Ik heb het ooit een keer uitgeprobeerd met Tara (20 kilo). Zoveel barf geven als mevrouw wilde. Na 3,5 kilo ben ik gestopt, het begon er gewoon eng uit te zien. Madam was het er niet mee eens, zij lustte best nog wat![]()

Ik heb hier 2 moeilijke eters gehad, die regelmatig een paar dagen oversloegen. Tirsa is pas goed gaan eten toen ze op prednison stond.
- dagmar88
- Zeer actief
Da's inderdaad ook mijn ervaring.Inge O schreef: ze vrat zich nooit te barsten maar blijkbaar stelselmatig wel meer dan ze nodig had dus was ettelijke kilo's bijgekomen gedurende die tijd.

Moddervet zijn ze niet, maar een schoonheidsprijs voor hun figuurtje zit er ook niet in

Oppashondje was op de foto al hoogbejaard en net 3-4 kilo kwijt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Orpa eet bodemloos als ze het lust. Anders eet ze niks.
De rest zou ook gewoon doorbunkeren volgens mij, en de wetterdames vreten ook prooi die ze vinden, met maden en al.
Dat doen de stabijs dan weer niet.
Fien vreet alles en is elke dag opnieuw beledigd dat de rest meer krijgt dan zij
Die vreet rustig een kilo weg.
Sterker, dat heeft ze een keer geprobeerd, toen een van de stabijs haar eten niet wilde.
Dat pond had ze zo op, en toen probeerde ze bij de wetters te jatten
Voor de beeldvorming: Fien weegt zelf 5,5 kilo.
De rest zou ook gewoon doorbunkeren volgens mij, en de wetterdames vreten ook prooi die ze vinden, met maden en al.
Dat doen de stabijs dan weer niet.
Fien vreet alles en is elke dag opnieuw beledigd dat de rest meer krijgt dan zij

Die vreet rustig een kilo weg.
Sterker, dat heeft ze een keer geprobeerd, toen een van de stabijs haar eten niet wilde.
Dat pond had ze zo op, en toen probeerde ze bij de wetters te jatten

Voor de beeldvorming: Fien weegt zelf 5,5 kilo.
- P-tt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel
Goof is ook een bodemloze put als het maar lekker is.
Hij kan ook heel beteuterd naar zijn bakje kijken als hij zijn eten op heeft
Hij kan ook heel beteuterd naar zijn bakje kijken als hij zijn eten op heeft
- Selene
- Zeer actief
Maar het is toch gek dat een hond na de groeispurt zelf minder gaat eten en dan als hij eenmaal volwassen is er geen maat meer op staat als het ware?

- Selene
- Zeer actief
Da's waar.Inge O schreef:zoals je kan lezen hoeft het niet zo in uitersten te gaan : van 100 gram per dag teveel kom je ook erg aan als het maar lang genoeg duurt.Selene schreef:Maar het is toch gek dat een hond na de groeispurt zelf minder gaat eten en dan als hij eenmaal volwassen is er geen maat meer op staat als het ware?

- mirretje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een mechelse herder
Rocco eet de hele dag als ik hem zijn gang laat gaan. Als hij net eten heeft gehad dan gaat hij later nog langs het aanrecht snuffelen om te kijken of er nog wat is. Terwijl ik hem nooit meer heb gegeven dan wat er in zijn bak zat op dat moment. Hij heeft altijd honger haha. Etenstijd is ook 1 groot feest. Eerst de poesjes en dan staat hij al te trappelen van ongeduld haha. En dan krijgt Rocco eindelijk zijn voer en moet ook nog eventjes netjes gaan zitten en wachten tot ik het op de grond heb gezet en heb gezegd dat hij het mag hebben. En dan 1 seconde...bak leeg. Hij eet nu 500 gram kvv van lotgering per dag en weegt ongeveer 22 kilo. Ik voer hem nu bij met de ene keer kippennekjes en de andere keer brokken van cavom. Dit omdat hij weer een groeispurtje kreeg en ik hem iets te mager vond worden. Dus bijvoeren tot de spurt voorbij is.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Dushi, is haar hele leven 4,5 kg geweest. Ze at totdat ze genoeg had. Totdat we Lizzie kregen. Mij was het gewoon niet opgevallen (ws omdat Lizzie groeide en Dushi dus in verhouding klein was), maar mensen die haar even niet gezien hadden zeiden ineens:wow wat is Dushi dik geworden. Ze bleek dus 9 jaar lang 4,5 kg te hebben gewogen en in 8 maanden tijd er 2,5 bijgeten te hebben. In eens was ze dus 7 kg. Onnodig te zeggen dat ik me rot schrok en Dushi sindsdien niet meer zelf mag bepalen hoeveel ze eet(en ik haar zelfs wegstuur uit de keuken zodra haar bakje lees is omdat ze anders alles wat lizzie laat vallen (en dat is nogal wat) snel opschrokt). ze is alweer ruim 1 kg kwijt, maar feit blijft dat afvallen langzamer gaat dan aankomen.
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
Cas had vroeger altijd een bak brokken staan. Was beslist niet te dik.
Later hoorde ik dat het beter was om hem 1 of 2x per dag te voeren. En nu is hij wel zo gefixeerd op eten dat hij geen rem heeft.
Later hoorde ik dat het beter was om hem 1 of 2x per dag te voeren. En nu is hij wel zo gefixeerd op eten dat hij geen rem heeft.
- DeDiana
- Zeer actief
Grappig, dat vroeg ik me wel eens af, of die fixatie op eten en het geen rem hebben daardoor juist getriggerd worden; in het geval van Cas wel dus.xSuzannex schreef:Cas had vroeger altijd een bak brokken staan. Was beslist niet te dik.
- dagmar88
- Zeer actief
Hier ook. Toen Niko (bij de vorige baas) altijd brokken had staan was hij, ondanks z'n kwabbels, geen goede eter.DeDiana schreef:Grappig, dat vroeg ik me wel eens af, of die fixatie op eten en het geen rem hebben daardoor juist getriggerd worden; in het geval van Cas wel dus.xSuzannex schreef:Cas had vroeger altijd een bak brokken staan. Was beslist niet te dik.
Kieskeurig, geen snoepjes aannemen en soms at hij een dag niet. Naar mensen eten taalde hij helemaal niet.
Hier met 2 x per dag eten is hij enorm voer gericht en omgedoopt tot Kliko

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bowie van mij zou zich echt dikvreten.. Esperanza weet ik nog niet, al heeft die minder aanleg om dik teworden dan Bowie.
Samara van mij at nooit teveel, die kon ook 1 of 2 dagen stoppen met eten als ik haar een beetje overvoerde.. daar kwam dus slecht wat gewicht aan.
Samara van mij at nooit teveel, die kon ook 1 of 2 dagen stoppen met eten als ik haar een beetje overvoerde.. daar kwam dus slecht wat gewicht aan.
- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
Ragyo stopt ook vanzelf als hij genoeg heeft, maar van brokken heeft hij echt wel eerder genoeg dan van vlees- met vlees gaat hij door totdat je hem echt rond ziet worden als je van bovenaf kijkt. Ik heb hem alleen nooit meer dan enkele keren onbeperkt vlees aangeboden, dus als hij dagelijks een enorme portie zou krijgen weer ik niet wat hij doet. Met brokken kan dat gerust wel, die vindt ie niet lekker genoeg om zich dik aan te eten.
Ik heb in Roemenie honden verzorgd op een boerderij, waaronder een aantal ex-straathonden en een aantal huishonden. Voor die honden was ook niet altijd genoeg te eten, dus ze hadden allemaal tijden van schaarste gekend. Maar op moment dat er wel genoeg eten was en ze dus ook hele lappen vlees kregen bijvoorbeeld of een volle bak brokken, aten ze wel veel maar stopten ook vanzelf weer. Als ze propvol vlees zaten aten ze gerust de dag erna niets, ook al waren ze nog steeds behoorlijk mager. Ragyo's moeder was ook ex-straathond maar die at ook nooit heel veel op momenten dat het wel kon.
Ik heb in Roemenie honden verzorgd op een boerderij, waaronder een aantal ex-straathonden en een aantal huishonden. Voor die honden was ook niet altijd genoeg te eten, dus ze hadden allemaal tijden van schaarste gekend. Maar op moment dat er wel genoeg eten was en ze dus ook hele lappen vlees kregen bijvoorbeeld of een volle bak brokken, aten ze wel veel maar stopten ook vanzelf weer. Als ze propvol vlees zaten aten ze gerust de dag erna niets, ook al waren ze nog steeds behoorlijk mager. Ragyo's moeder was ook ex-straathond maar die at ook nooit heel veel op momenten dat het wel kon.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik geloof niet dat ze hier zouden stoppen met eten, niet voordat ze omrollen of kots misselijk zijn
tja, labradors he, die denken altijd "goh was dit alles, is er niet meer?"

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!