Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ganzen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ganzen

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik krijg net een mailtje van degomeat, dat ik wilde ganzen van Schiphol kan bestellen voor 1,25 per gans. Beetje gek dat ze daar geld voor rekenen, da's ook lekker snel verdiend dan. Nou ja, de vergassingkosten en transportkosten moeten ook betaald worden. Maar ik pas, ik weet niet of ik het er wel zo mee eens ben dat ze die ganzen vergassen. Want heeft dat wel zin, dat weten ze niet eens, las ik. En ik moet steeds denken aan de ganzenjongen die we dit voorjaar hebben op zien groeien overal. Er is hier een weilandje waar echt veel soorten ganzen komen en ik vind ze toch wel leuk! Ze zijn trouwens nog helemaal heel, die ganzen, als je ze besteld. Kun je nog even in die mooie kralen kijken, whheeee. Hebben jullie dat ook of ben ik een mietje?
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Ganzen

Ongelezen bericht door Tallie »

Je bent een mietje :F:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Alles waar nog een vacht aanzit vind ik zielig om te voeren.Slaat natuurlijk nergens op maar goed. :roll:
Afbeelding
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door corina »

De ganzen hebben in ieder geval een goed leven gehad dus ik zou het ook doen als mijn honden ze zouden eten. ;-)
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het zal op bepaalde plaatsen best een probleem zijn, maar om eerlijk te zijn heb ik hier dit jaar eigenlijk helemaal niet zulke enorme aantallen ganzen gezien :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door corina »

Tara schreef:
Pepie schreef:Alles waar nog een vacht aanzit vind ik zielig om te voeren.Slaat natuurlijk nergens op maar goed. :roll:
Nou, wat is dan het probleem? Ganzen hebben geen vacht. :engel:
Whahaha :goeie:
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
Fizgig
Zeer actief

Die van mij lusten dat niet, die halen hun neus op voor vreemde hapjes. Maar ik ben dus een mietje, haha, dat was wel te verwachten natuurlijk. Ik doe wel dapper mee met kvv en barfhapjes zoals onherkenbare runderknars enzo maar ben wel al levenslang vegetariër dus sommige dingen vind ik zielug ja. Die ganzen brengen wel overlast, maar er wordt ook veel te veel gevlogen, vind ik. Als er niet zoveel mensen zo vaak op vakantie zouden moeten, zou het ook niet zo'n probleem zijn. Ik ben wel benieuwd hoe het volgend jaar ervoor staat met de populatie.
Fizgig
Zeer actief

Jaap* schreef:Het zal op bepaalde plaatsen best een probleem zijn, maar om eerlijk te zijn heb ik hier dit jaar eigenlijk helemaal niet zulke enorme aantallen ganzen gezien :19:
Ja hier wel hoor, echt heel veel. Ze zitten overal, ook in het park zie je groepen. En waarom ze nou de randstad kiezen om allemaal te gaan zitten hokken, is mij een raadsel. Hele stukken Nederland waar ze geen overlast zouden bezorgen, maar ja.
Pepie
Zeer actief

corina schreef:
Tara schreef:
Pepie schreef:Alles waar nog een vacht aanzit vind ik zielig om te voeren.Slaat natuurlijk nergens op maar goed. :roll:
Nou, wat is dan het probleem? Ganzen hebben geen vacht. :engel:
Whahaha :goeie:
:LOL: je begrijp mij wel he :mann:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Fizgig schreef:er wordt ook veel te veel gevlogen, vind ik. Als er niet zoveel mensen zo vaak op vakantie zouden moeten, zou het ook niet zo'n probleem zijn.
:LOL:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Eend met veren is Charlie's lievelingskostje, baal er echt van dat ik er in het seizoen niet veel meer heb gekocht.

Vind het werkelijk prachtig om te zien dat de honden gewoon instinctief weten wat ze met zo'n beest moeten :ok:
Fizgig schreef:Die van mij lusten dat niet, die halen hun neus op voor vreemde hapjes. Maar ik ben dus een mietje, haha, dat was wel te verwachten natuurlijk. Ik doe wel dapper mee met kvv en barfhapjes zoals onherkenbare runderknars enzo maar ben wel al levenslang vegetariër dus sommige dingen vind ik zielug ja. Die ganzen brengen wel overlast, maar er wordt ook veel te veel gevlogen, vind ik. Als er niet zoveel mensen zo vaak op vakantie zouden moeten, zou het ook niet zo'n probleem zijn. Ik ben wel benieuwd hoe het volgend jaar ervoor staat met de populatie.
:U: Ik zou juist voor wild kiezen als je een lage zieligheidsfactor wilt. Die ganzen hebben een vrij leven gehad en zijn snel aan hun eind gekomen.
Stukken vriendelijker dan ophokken en transporteren.
Pepie
Zeer actief

Nou ik heb 1 keer een konijntje gegeven maar daar wist Banjer toen geen raad mee.Moest ik eerst de buik opensnijden :schrik: dat doe ik dus nooit meer he :pffff:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Jaap* schreef:
Fizgig schreef:er wordt ook veel te veel gevlogen, vind ik. Als er niet zoveel mensen zo vaak op vakantie zouden moeten, zou het ook niet zo'n probleem zijn.
:LOL:
Je hebt groot gelijk :LOL:

Ik weet dat boertjes geen eieren mochten schudden, dan kregen ze daar een bekeuring voor als ze betrapt werden, en dat was toch een goede manier om de ganzen wat binnen de perken te houden denk ik, ze maken soms 2 nesten voor het geval er een verloren gaat, ik moet als ik te werk ga regelmatig stoppen voor een kudde jonge ganzen, iets verderop zie ik er weer minder als vorig jaar, maar als ik ze zou kunnen tellen zitten er hier wel duizenden. :schrik:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Pepie schreef:Nou ik heb 1 keer een konijntje gegeven maar daar wist Banjer toen geen raad mee.Moest ik eerst de buik opensnijden :schrik: dat doe ik dus nooit meer he :pffff:
:wink: Heel konijn is mevrouw ook niet dol op; ze moet de darmen of wat daar bij in haar bak heeft gelegen niet hebben.
Daarom vil ik ze, haal het maag darm kanaal er uit en gebruik het vel.

:F:
Fizgig
Zeer actief

Ik heb ze wel eens eendenkarkas gegeven en dat vonden ze wel weer lekker. Dus zo'n mietje ben ik nou ook weer niet, haha. Maar het staat me ook gewoon tegen omdat niet duidelijk is of dit een oplossing gaat bieden aan het probleem. Voor hetzelfde geld zijn er volgend jaar meer ganzen dan dit jaar. Ik vind het een beter idee om ze ergens anders proberen heen te verplaatsen, maar ja, hoe doe je dat?

De ganzen gaan ook naar zuid Frankrijk, dacht ik, dus wat doen ze daar met die beesten? Zou ook wel handig zijn om dat te overleggen, denk ik. Ik ga eens even googlen..

@Jaap, niet lachen, dat is toch zo! Al die vliegreizen binnen Europa bijvoorbeeld, dat is toch niet nodig. Je kunt beter de trein pakken, vind ik. En zakenlui, die vliegen ook maar raak. Daar heeft niemand het ooit over, om ons gedrag aan banden te leggen ipv dat van de dieren, die niet eens zelf na kunnen denken.
dagmar88
Zeer actief

Fizgig schreef:Ik vind het een beter idee om ze ergens anders proberen heen te verplaatsen, maar ja, hoe doe je dat?
KLM tegoed, een reistasje en boterham voor onderweg geven?
Fizgig
Zeer actief

Wij wonen ook erg dichtbij Schiphol, vaak genoeg kun je elkaar niet meer verstaan omdat er een vliegtuig overkomt. Nu is het weer zomer en dan gaan ze weer andere banen gebruiken, nou dan is de herrie echt de hele dag. Zit je lekker op het dakterras in de rust, komt er weer zo'n eikel van een piloot die te laag over vliegt. Het schijnt dat sommige piloten te laag aan komen vliegen op Schiphol, las ik ergens, en daardoor veroorzaken ze meer geluidsoverlast. En dan vang je ook meer vogels, waarschijnlijk. Echt, ik gun mensen hun vakantie maar de rest van de wereld moet er wel wat voor over hebben. Zelf heb ik trouwens voor het laatst gevlogen voor de eeuwwisseling en ga veel liever met de auto op vakantie.
Fizgig
Zeer actief

Tara schreef:
Fizgig schreef:Ik heb ze wel eens eendenkarkas gegeven en dat vonden ze wel weer lekker. Dus zo'n mietje ben ik nou ook weer niet, haha. Maar het staat me ook gewoon tegen omdat niet duidelijk is of dit een oplossing gaat bieden aan het probleem. Voor hetzelfde geld zijn er volgend jaar meer ganzen dan dit jaar. Ik vind het een beter idee om ze ergens anders proberen heen te verplaatsen, maar ja, hoe doe je dat?
Strak plan, gaan ze ergens anders schade maken. :roll:
Dat hébben ze dus al geprobeerd, en na de nodige dure evaluaties is men tot de conclusie gekomen dat het geen oplossing was, maar slechts het verplaatsen van het probleem.
Ja duh!!! :oohja:
Aha. Klinkt logisch, maar de overlast is bij Schiphol dus wel het minst handig, lijkt me. Er zijn nog wel wat andere luchthavens maar toch niet zo groot.

Weet iemand waarom het er ineens zoveel zijn geworden? Want er staat me iets van bij dat er veel meer ganzen zijn dan normaal.
Fizgig
Zeer actief

Ik vond een artikel, uit het haarlems dagblad:

Vangst ganzen rond Schiphol te laat

SCHIPHOL - Het vangen en vergassen van ganzen rond Schiphol is te laat begonnen. Slechts acht dagen was dat mogelijk. Volgend jaar moet dat beslist eerder.

Dat stelt Arie den Hertog van het bedrijf Duke Faunabeheer. ,,De grauwe gans is al in mei in de rui. Dan moet je ze meteen vangen. Maar de procedures duurden zo lang dat we uiteindelijk maar acht dagen in actie konden komen. Daarna gingen de ganzen al weer vliegen.’’
Na vele maanden discussie gaf staatssecretaris Atsma op 19 mei een ontheffing om CO2 gas te gebruiken voor het doden van te vangen ganzen. Duke mocht daarmee op 29 mei beginnen. Maar daarna moest ook de provincie Noord-Holland nog een vergunning geven. Die kwam daarmee pas op 31 mei, maar bij de rechtbank werd direct protest aangetekend.
Uiteindelijk op 5 juni werden de eerste ganzen gevangen. In totaal werden in acht dagen ruim vijfduizend ganzen gevangen en vergast. De dode dieren zijn deels naar de Voedselbank gegaan, die eerder al ganzenfilet kreeg van jagers die rond de luchthaven mogen afschieten. De kuikens en overige ganzen zijn gevoerd aan krokodillen, tijgers en leeuwen van een dierentuin in Anna Paulowna.
Duke mag nog tot half juli ganzen vangen en vergassen, maar de kans daarop is niet groot. ,,De Canadese gans is nu in de rui, maar die beesten zitten niet rond de luchthaven. We moeten volgend jaar echt eerder beginnen.’’

Nah, zijn ze nog slordig ook met het uitvoeren. Niet zo handig.
foxalert
Zeer actief
Mijn ras(sen): 75% Puli 25% Pumi

Ongelezen bericht door foxalert »

Fizgig schreef:Ik krijg net een mailtje van degomeat, dat ik wilde ganzen van Schiphol kan bestellen voor 1,25 per gans. Beetje gek dat ze daar geld voor rekenen, da's ook lekker snel verdiend dan. Nou ja, de vergassingkosten en transportkosten moeten ook betaald worden. Maar ik pas, ik weet niet of ik het er wel zo mee eens ben dat ze die ganzen vergassen. Want heeft dat wel zin, dat weten ze niet eens, las ik. En ik moet steeds denken aan de ganzenjongen die we dit voorjaar hebben op zien groeien overal. Er is hier een weilandje waar echt veel soorten ganzen komen en ik vind ze toch wel leuk! Ze zijn trouwens nog helemaal heel, die ganzen, als je ze besteld. Kun je nog even in die mooie kralen kijken, whheeee. Hebben jullie dat ook of ben ik een mietje?
Je bent gewoon een mietje.

Die beesten zijn dood dus doe er wat mee.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Fizgig schreef:Die van mij lusten dat niet, die halen hun neus op voor vreemde hapjes. Maar ik ben dus een mietje, haha, dat was wel te verwachten natuurlijk. Ik doe wel dapper mee met kvv en barfhapjes zoals onherkenbare runderknars enzo maar ben wel al levenslang vegetariër dus sommige dingen vind ik zielug ja. Die ganzen brengen wel overlast, maar er wordt ook veel te veel gevlogen, vind ik. Als er niet zoveel mensen zo vaak op vakantie zouden moeten, zou het ook niet zo'n probleem zijn. Ik ben wel benieuwd hoe het volgend jaar ervoor staat met de populatie.
Nou dan ben ik je mede mietje hoor, en ik ben niet eens vegetarisch :F:
Ik heb me een paar jaar op het barfen gestort maar ik trok het op een gegeven moment niet meer. Vooral 's ochtends vroeg ging ik over m'n nek als ik weer een karkas in stukken stond te zagen :ugh:
Qua gevoel en verstand kan ik het wel, maar ik kan die beesten niet in stukken hakken. Dus de hondjes krijgen nu kvv afgewisseld met af en toe iets onherkenbaars om op te knagen :F:
Fizgig
Zeer actief

Haha. Daar ben ik het ook wel mee eens, als ze eenmaal dood zijn, kun je ze beter op laten eten dan weggooien.

Maar ik las dat de wet is veranderd sinds 2002, en mag er niet meer worden gejaagd op ganzen. In Spanje, waar ze heengaan in de winter, wel. En ik las dat sommige ganzen niet eens naar het Zuiden gaan omdat ze hier plekken hebben waar ze ook kunnen overwinteren. Ja, was de keuze voor mij ook makkelijk gemaakt, als je in Spanje afgeknald wordt. Het is dus de schuld van die stomme Spanjaarden, haha. En ik las dat het zou kunnen dat er volgend jaar juist meer ganzen terugkomen door het vergassen, dat is net zo'n verhaal als bij die zwerfkatten. Daarbij schijnt het beter te zijn ze te steriliseren omdat er anders in de plaats van de afgemaakte katten weer nieuwe opduikelen. Vreemd verschijnsel. Dus ja, volgend jaar weer lekker vette ganzen voor iedereen!
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ze zijn vergast, dus je betuigt je respect voor die dieren door ze op te (laten) eten en ze niet naar de destructor te laten gaan. Lekker hoor, gans!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ben ook een mietje, daarom krijgt hij smuldier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

al vliegt er maar 1 vliegtuig per dag, die beesten moeten daar toch weg, want als ze in de motoren komen heb je straks een gecrasht vliegtuig met honderden doden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:Wij wonen ook erg dichtbij Schiphol, vaak genoeg kun je elkaar niet meer verstaan omdat er een vliegtuig overkomt. Nu is het weer zomer en dan gaan ze weer andere banen gebruiken, nou dan is de herrie echt de hele dag. Zit je lekker op het dakterras in de rust, komt er weer zo'n eikel van een piloot die te laag over vliegt. Het schijnt dat sommige piloten te laag aan komen vliegen op Schiphol, las ik ergens, en daardoor veroorzaken ze meer geluidsoverlast. En dan vang je ook meer vogels, waarschijnlijk. Echt, ik gun mensen hun vakantie maar de rest van de wereld moet er wel wat voor over hebben. Zelf heb ik trouwens voor het laatst gevlogen voor de eeuwwisseling en ga veel liever met de auto op vakantie.
ja und? dat wist je toch toen je daar ging wonen, dat vliegveld stond er niet ineens gisteren toch?

Hier vliegt het af en aan naar Gilzerijen... hoe dacht je dat zoiets klinkt overdag... een paar keer per week gaat er een straaljager door de geluidsbarriere... dan staan letterlijk de ramen in huis te trillen... bijna dagelijks chinooks etc.
Ik woon hier zo'n 3 jaar nu en het valt me niet eens meer op... ja de straaljagers daar schrik ik me nog steeds het laplazerus van omdat je dat niet hoort aankomen.... maar de rest... ach... het hoort erbij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:Ik krijg net een mailtje van degomeat, dat ik wilde ganzen van Schiphol kan bestellen voor 1,25 per gans. Beetje gek dat ze daar geld voor rekenen, da's ook lekker snel verdiend dan. Nou ja, de vergassingkosten en transportkosten moeten ook betaald worden. Maar ik pas, ik weet niet of ik het er wel zo mee eens ben dat ze die ganzen vergassen. Want heeft dat wel zin, dat weten ze niet eens, las ik. En ik moet steeds denken aan de ganzenjongen die we dit voorjaar hebben op zien groeien overal. Er is hier een weilandje waar echt veel soorten ganzen komen en ik vind ze toch wel leuk! Ze zijn trouwens nog helemaal heel, die ganzen, als je ze besteld. Kun je nog even in die mooie kralen kijken, whheeee. Hebben jullie dat ook of ben ik een mietje?
breng ze maar langs hoor, voor 1,25 wil ik ze wel voeren... :ok:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Ja, ganzen kunnen zeker een vliegtuig in de problemen brengen, maar het heeft dan toch geen zin om een klein gedeelte (20%) van de ganzen af te maken? Alsof de resterende 80% denkt van, oe, Schiphol even vermijden nu.

En ik woon al mijn hele leven in Zaanstad, maar het is echt erger geworden hoor met Schiphol, de laatste tien jaar echt enorm. Je kunt ze in de zomer op een zonnige dag zo zien opstijgen vliegtuig na vliegtuig, zit echt 5 minuten tussen. Ik heb wel eens gelezen dat sommige piloten te laag schijnen te aan te vliegen. Daardoor maken ze meer geluidsoverlast. Ik vind het wel ver gaan als je niet eens meer een gewoon gesprek kunt voeren door de vliegtuigherrie.

O en die ganzen staan dus op degomeat.nl. Ze hebben ook allerlei exotische barfhapjes zoals kangaroo en antilope. Die sla ik ook maar over, haha.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Fizgig schreef:
Tara schreef:
Fizgig schreef:Ik heb ze wel eens eendenkarkas gegeven en dat vonden ze wel weer lekker. Dus zo'n mietje ben ik nou ook weer niet, haha. Maar het staat me ook gewoon tegen omdat niet duidelijk is of dit een oplossing gaat bieden aan het probleem. Voor hetzelfde geld zijn er volgend jaar meer ganzen dan dit jaar. Ik vind het een beter idee om ze ergens anders proberen heen te verplaatsen, maar ja, hoe doe je dat?
Strak plan, gaan ze ergens anders schade maken. :roll:
Dat hébben ze dus al geprobeerd, en na de nodige dure evaluaties is men tot de conclusie gekomen dat het geen oplossing was, maar slechts het verplaatsen van het probleem.
Ja duh!!! :oohja:
Aha. Klinkt logisch, maar de overlast is bij Schiphol dus wel het minst handig, lijkt me. Er zijn nog wel wat andere luchthavens maar toch niet zo groot.

Weet iemand waarom het er ineens zoveel zijn geworden? Want er staat me iets van bij dat er veel meer ganzen zijn dan normaal.
Wat te denken van het streven naar het creeeren van natte natuurgebieden(Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, provinciale landschapsbeheerders.) Volop broedgelegenheid, vreten nauwelijks dus op naar de vette weide-, landbouwgronden.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik heb niets tegen het geven van vergaste ganzen of ander wild. Helaas eet mijn hond alleen Carnibest natuur en gemalen pens, want ik vond het altijd een genot om te kijken naar het barfen van mijn vorige hond. Hoe die lag te genieten van een strot, ribpartij of ander vlees, dat is heel mooi om te zien.

Hier zitten heel veel ganzen en ik heb er niks op tegen als die populatie op een diervriendelijke manier verminderd wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”