Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vlees helemaal laten ontdooien en weer invriezen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mum
Zeer actief
Mijn ras(sen): een hondje
Aantal honden: 1

Vlees helemaal laten ontdooien en weer invriezen?

Ongelezen bericht door mum »

Doen jullie dat?
Is het slecht of is er een andere reden om het vooral niet te doen? Ik pleur de kiezebrink mixen altijd voor ik naar bed ga in de gootsteen, de volgende morgen is het dan helemaal ontdooit, en dan portioneer ik het vervolgens in een diepvrieszakje (zo'n oversized weedzakje), dan duw ik het plat en vries ik het weer in, maar mijn moeder zei dat dat hartstikke fout was, bacterieen enzovoort, de hond heeft er tot nu nog niks aan overgehouden ofzo hoor maar ik wil gewoon even weten of meer mensen dat doen, het vlees is 's morgens ontdooit maar het voelt nog wel koud aan.
Of heeft er iemand betere idee en of tips om te portioneren?
life is good
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Re: Vlees helemaal laten ontdooien en weer invriezen?

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

hier laat ik het ook vaak genoeg helemaal ontdooien, portioneren en dan weer invriezen. Nooit wat van gehad, kan best.
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik geloof dat dat niet goed is, vanwege bacterieen en vanwege het kapot vriezen van de voedingsstoffen (eiwitten vooral)... Zegt mijn man :D
RIP Cena :roos:
    Zoek stok!
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik doe dat regelmatig. Heb wel eens begrepen dat de smaak culinair wat achteruit gaat. Dat lijkt me niet heel essentieel in dit geval :wink:
    Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
    mum
    Zeer actief

Ai, verdeelde meningen hierover dus, ik doe het vooral omdat ik op deze manier veel meer vlees weg gestouwd krijg.
    @SannePP is het leijpark alweer helemaal beschikbaar? Ben vandaag maar niet gegaan vanwege mundial
    life is good
    thom
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
    Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ik laat het half ontdooien, verdeel het in porties en dan terug de vriezer in.
    Afbeelding
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

mum schreef:Ai, verdeelde meningen hierover dus, ik doe het vooral omdat ik op deze manier veel meer vlees weg gestouwd krijg.
    @SannePP is het leijpark alweer helemaal beschikbaar? Ben vandaag maar niet gegaan vanwege mundial
    Nee ze zijn de komende 3 dagne nog aan het opruimen. Maar je kan wel via het brugje of via Etenstijd aan de achterkant komen, bij de vijvers. En achterlang via de Leijweg, waar vroeger de moestuinen zaten, dat kan ook.
      dagmar88
      Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mensenvlees :hmmm: is ook vaak ook al ingevroren en ontdooid geweest voordat het bij de super in het schap ligt.

Ik stoor me er niet aan. Ontdooi nu al jaren 1 dag per maand alles voor de honden en katten en vries het per portie weer in.
      Marjoleine
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
      Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

SannePP schreef:Ik geloof dat dat niet goed is, vanwege bacterieen en vanwege het kapot vriezen van de voedingsstoffen (eiwitten vooral)... Zegt mijn man :D
      Jouw man redeneert humaan.
      Dat mag best, ik neem tenminste aan dat ie zelf ook humaan is :mrgreen:

Maar honden kunnen iets meer hebben dat mensen. En voor honden boeit het dus niet.
      Zolang die vlees begraven, dat een week later weer opgraven en met maden en al opvreten en daar niet ziek van worden, kunnen ze dit ook wel hebben ;)

TS: ik doe het ook als ik grote leveringen heb. Ik heb er een speciaal krat voor in de schuur. Daar kan een zak van 5 of 10 kilo in zonder dat het lekt, en dat doe ik dus.
      En dan sta ik vervolgens een uurtje te hakken en snijden in de schuur.
      Mijn honden krijgen alleen last van hun speekselklieren omdat ze allemaal achter de deur zitten te hopen op restjes :LOL:
      En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
      mum
      Zeer actief

Ik loop altijd via het bruggetje maar ik heb het graag het hele park tot mn beschikking maar terug on topic
      Niemand zn hond is er dus ziek van geworden alleen gaat de smaak achteruit, tja Buddha eet soms ook wel eens drol van een ander op dus dat er wat minder smaak aan het vlees zit zal het grootste probleem niet zijn, ik blijf het gewoon zo doen, tis wel zo makkelijk en nu ik lees dat anderen het ook doen lijkt het me niet heel fout te zijn
      Thnx weer allemaal!
      life is good
      Zoek stok!
      Zeer actief

Waarom mag je vlees niet opnieuw invriezen?
      Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen.
      Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn.
      Als men het vlees opnieuw, een 2e keer invriest zullen deze bacteriën bij invriezen niet afsterven. Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen , met alle extra risico's op voedselvergiftiging van dien.

Een tweede punt is dat door de waterafscheiding het vlees uitdroogt. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dat dus nog sterker, wat de kwaliteit van het vlees niet ten goede komt.

----

De bacterien lijken me geen probleem voor honden.
      Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
      S@ndr@
      Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

voor de humane vleesconsumptie flikken ze het net zo hard, hoor, allen zie je dat vaak niet :wink:
      mum
      Zeer actief

Gelukkig eet ik zelf niet vaak vlees, en nadat ik dit heb gelezen wss helemaal nooit meer!
      life is good
      Zoek stok!
      Zeer actief

mum schreef:Gelukkig eet ik zelf niet vaak vlees, en nadat ik dit heb gelezen wss helemaal nooit meer!
      Ik denk dat het met name bij het goedkope supermarkt vlees gebeurt. Ik ga ervan uit dat dit bij biologisch vlees niet mag.
      Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Marjoleine schreef:
      SannePP schreef:Ik geloof dat dat niet goed is, vanwege bacterieen en vanwege het kapot vriezen van de voedingsstoffen (eiwitten vooral)... Zegt mijn man :D
      Jouw man redeneert humaan.
      Dat mag best, ik neem tenminste aan dat ie zelf ook humaan is :mrgreen:

Maar honden kunnen iets meer hebben dat mensen. En voor honden boeit het dus niet.
      Zolang die vlees begraven, dat een week later weer opgraven en met maden en al opvreten en daar niet ziek van worden, kunnen ze dit ook wel hebben ;)

TS: ik doe het ook als ik grote leveringen heb. Ik heb er een speciaal krat voor in de schuur. Daar kan een zak van 5 of 10 kilo in zonder dat het lekt, en dat doe ik dus.
      En dan sta ik vervolgens een uurtje te hakken en snijden in de schuur.
      Mijn honden krijgen alleen last van hun speekselklieren omdat ze allemaal achter de deur zitten te hopen op restjes :LOL:
      :LOL:

Ik denk dat je gelijk hebt. Wellicht dat het voor de honden niet uitmaakt. Behalve misschien de kapote eiwitten? Maar dat zal allemaal wel meevallen, die beesten kunnen zoveel meer hebben dan wij!
        Marjoleine
        Zeer actief
        Contacteer:

Zoek stok! schreef:
        mum schreef:Gelukkig eet ik zelf niet vaak vlees, en nadat ik dit heb gelezen wss helemaal nooit meer!
        Ik denk dat het met name bij het goedkope supermarkt vlees gebeurt. Ik ga ervan uit dat dit bij biologisch vlees niet mag.
        Het mag bij geen enkel soort consumptievlees bestemd voor humane doeleinden, volgens mij althans.
        Maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet gebeurt.
        Als iedereen zich aan de regels hield was er geen Keuringsdienst van Waren nodig ;)

Afbeelding

dagmar88
        Zeer actief

Marjoleine schreef:
        Zoek stok! schreef:
        Het mag bij geen enkel soort consumptievlees bestemd voor humane doeleinden, volgens mij althans.
        Maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet gebeurt.
        Als iedereen zich aan de regels hield was er geen Keuringsdienst van Waren nodig ;)
        :wink: AH heeft jaren geleden zelf gezegd dat hun 'verse' gehakt al 2 jaar in Afrika in een vrieshuis kon hebben gelegen :mrgreen:
        En bij de c1000 heb ik 's ochtends vroeg voor kerst ook al de nog diep gevroren eenden en kalkoenen zien liggen.
        Logisch ook, ik neem aan dat het vraag en aanbod is en je niet op ieder moment een hele lading kwijt kunt :U:
        Marjoleine
        Zeer actief
        Contacteer:

dagmar88 schreef: :wink: AH heeft jaren geleden zelf gezegd dat hun 'verse' gehakt al 2 jaar in Afrika in een vrieshuis kon hebben gelegen :mrgreen:
        En bij de c1000 heb ik 's ochtends vroeg voor kerst ook al de nog diep gevroren eenden en kalkoenen zien liggen.
        Logisch ook, ik neem aan dat het vraag en aanbod is en je niet op ieder moment een hele lading kwijt kunt :U:
        Ja, logisch, maar het ging over ontdooien en daarna opnieuw invriezen.
        Da's iets anders, dat spul van C1000 gaat uit de slacht zo de vriezer in. Dat is dus (als het goed is) niet tussendoor ontdooid geweest.

Afbeelding

dagmar88
        Zeer actief

Marjoleine schreef:
        dagmar88 schreef: :wink: AH heeft jaren geleden zelf gezegd dat hun 'verse' gehakt al 2 jaar in Afrika in een vrieshuis kon hebben gelegen :mrgreen:
        Ja, logisch, maar het ging over ontdooien en daarna opnieuw invriezen.
        Da's iets anders, dat spul van C1000 gaat uit de slacht zo de vriezer in. Dat is dus (als het goed is) niet tussendoor ontdooid geweest.
        :mrgreen: Ja, maarja, een week voor kerst valt toch wel te verwachten dat iedereen die ontdooide kalkoen weer de vriezer in mikt?
        Thea49
        Vaste gebruiker
        Mijn ras(sen): Friese stabij en Wetterhoun kruising

Ongelezen bericht door Thea49 »

Ik haal het sávonds uit de vriezer. In een bak in de koelkast. S'morgens kan ik er dan zo mooie platte stukken van snijden en die gaan per portie weer in de vriezer. Het is dan schoner werken dan als het helemaal ontdooit is.
        Maar ik denk dat het geen kwaad kan als het wel helemaal ontdooit is en weer ingevroren. Je heb dan wel denk ik meer verlies door vocht.
        Afbeelding
        malinois
        Zeer actief
        Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
        Aantal honden: 3
        Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik laat regelmatig vlees ontdooien voor de honden om het daarna gedeeltelijk weer in te vriezen.
        Nooit problemen mee gehad.
        Afbeelding
        In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
        Plaats reactie

Terug naar “Voeding”