Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help! Loslopen in Denemarken!?!

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Help! Loslopen in Denemarken!?!

Ongelezen bericht door chanti »

We zijn gisteren met onze twee honden in Denemarken aangekomen. We zitten nu op het eiland Mon en we gaan volgende week naar Hemmet (bij de ringkobing fjord). Vandaag hebben we met de eigenaar van ons huisje gesproken en die zei dat we de honden niet los konden laten lopen in het bos omdat ze dan doodgeschoten mogen/ kunnen worden door jagers. We zijn hier eigenlijk om met de honden los te wandelen maar nu maak ik me wel zorgen. Wat zijn jullie ervaringen met loslopende honden in Denemarken? Kan het? Ik heb eventueel wel oranje opvallende halsbanden en knipperende lichtjes voor aan de halsbanden, om ze wat meer te onderscheiden van herten ofzo..

Alvast bedankt voor de reacties!
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
Marion.

Re: Help! Loslopen in Denemarken!?!

Ongelezen bericht door Marion. »

chanti schreef:We zijn gisteren met onze twee honden in Denemarken aangekomen. We zitten nu op het eiland Mon en we gaan volgende week naar Hemmet (bij de ringkobing fjord). Vandaag hebben we met de eigenaar van ons huisje gesproken en die zei dat we de honden niet los konden laten lopen in het bos omdat ze dan doodgeschoten mogen/ kunnen worden door jagers. We zijn hier eigenlijk om met de honden los te wandelen maar nu maak ik me wel zorgen. Wat zijn jullie ervaringen met loslopende honden in Denemarken? Kan het? Ik heb eventueel wel oranje opvallende halsbanden en knipperende lichtjes voor aan de halsbanden, om ze wat meer te onderscheiden van herten ofzo..

Onze honden blijven altijd vlak bij ons, dus ik ben niet zo bang voor schietende jagers. Ook in Denemarken lopen ze grotendeels los bij ons.
chanti
Actief
Contacteer:

Marion. schreef:
chanti schreef:We zijn gisteren met onze twee honden in Denemarken aangekomen. We zitten nu op het eiland Mon en we gaan volgende week naar Hemmet (bij de ringkobing fjord). Vandaag hebben we met de eigenaar van ons huisje gesproken en die zei dat we de honden niet los konden laten lopen in het bos omdat ze dan doodgeschoten mogen/ kunnen worden door jagers. We zijn hier eigenlijk om met de honden los te wandelen maar nu maak ik me wel zorgen. Wat zijn jullie ervaringen met loslopende honden in Denemarken? Kan het? Ik heb eventueel wel oranje opvallende halsbanden en knipperende lichtjes voor aan de halsbanden, om ze wat meer te onderscheiden van herten ofzo..

Onze honden blijven altijd vlak bij ons, dus ik ben niet zo bang voor schietende jagers. Ook in Denemarken lopen ze grotendeels los bij ons.
Onze honden letten wel op ons en ze gaan er nooit vandoor (ook niet echter wild aan) maar ik moet zeggen dat ze wel graag ver vooruit lopen.
Afbeelding

verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door verkadej »

Ik zou in elk geval de hulpmiddelen gebruiken die je bij je hebt (vestje en lamp).

En wat ik zo gelezen heb zou het inderdaad kunnen in verband met opjagen van jong wild.
http://opstapmetdehond.nl/logeren/loger ... ge-landen/
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Dan zou ik t eerlijk gezegd niet aandurven..
Maar ik maak me ook snel te druk.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou raadgevingen die me ter plekke worden gegeven altijd hooglijk waarderen en me daar dan ook beslist aan conformeren.

Maar, zoals bekend ben ik daar vrij simpel in en zou ik geen risico's willen nemen. Zowiezo niet met loslopende honden in een ander land, maar al helemaal niet als me ter plaatste te verstaan wordt gegeven dat ze geschoten mogen worden als jagers ook maar denken dat mijn hond wild opjaagt.

Ik leg het leven van mijn honden niet in de waagschaal!

Mijn raad dus; aangelijnd houden!

Suzanne
Marion.

Suzanne123 schreef:Ik zou raadgevingen die me ter plekke worden gegeven altijd hooglijk waarderen en me daar dan ook beslist aan conformeren.

Maar, zoals bekend ben ik daar vrij simpel in en zou ik geen risico's willen nemen. Zowiezo niet met loslopende honden in een ander land, maar al helemaal niet als me ter plaatste te verstaan wordt gegeven dat ze geschoten mogen worden als jagers ook maar denken dat mijn hond wild opjaagt.

Ik leg het leven van mijn honden niet in de waagschaal!

Mijn raad dus; aangelijnd houden!

Suzanne
En dat is inderdaad Suzanne9999009. Onze honden lopen dusdanig bij ons dat de kans groot is dat de jagers ons zullen raken. Dat risico zullen ze dus niet nemen.
En wij waren er trouwens in deze zelfde tijd. Geen jagers gezien, ondanks veel wandelkilometers.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Qua loslopen hanteer ik enkel mijn eigen stelregels. En eigenlijk is dat alleen maar of ik, realistisch gezien, vind dat het kan of niet. Ik laat me niet per definitie door een bordje leiden.
Je weet overigens meestal snel genoeg of er jagers in de buurt zijn.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
foxalert
Zeer actief
Mijn ras(sen): 75% Puli 25% Pumi

Ongelezen bericht door foxalert »

Waarom stel je überhaupt deze vraag? Als nu iedereen zegt dat het gewoon kan laat jij de honden dan gewoon vrij lopen met het risico dat ze doodgeknald kunnen worden? Hoop dat je zelf zo slim bent om dit niet af te laten hangen van een paar meningen van hier.

Goede vakantie!
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

In de buurt van Ringkobing fjord gingen wij naar het strand.
En als je de ingangen neemt die niet vol staan met auto,s dan heb je grote stukken leeg
strand. Gewoon niet tussen de badgasten gaan wandelen maar lege stukken opzoeken.
En dan heerlijk laten rennen.
Trouwens op Mon lieten wij ze onder bij de krijtrosten ook los hoor.
Als ze goed luisteren...
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
bianca66
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bianca66 »

Op het eiland mon zijn ze niet zo happig op loslopende honden. Vandaar dat wij niet naar mon gaan.
De rest van het land, en we zijn bijna overal al geweest, zijn ze zeer hondvriendelijk.
Ik zou toch het advies opvolgen. Ondanks dit, wens ik je toch een fijne vakantie. Wij gaan in augustus weer
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

in nederland en in duitsland mogen ze ook worden geschoten als ze overlast veroorzaken.
Afbeelding
Marion.

Hutsje schreef:in nederland en in duitsland mogen ze ook worden geschoten als ze overlast veroorzaken.
Ssshhhhhhhhhhht, dat weet niemand!

(edit, als Suzanne1000miljoen15 dat te weten komt komen haar honden nóóit meer los :ugh: )
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Marion. schreef:
Hutsje schreef:in nederland en in duitsland mogen ze ook worden geschoten als ze overlast veroorzaken.

(edit, als Suzanne1000miljoen15 dat te weten komt komen haar honden nóóit meer los :ugh: )

In Oostenrijk ook. In Oostenrijk mogen ze loslopen en waar het niet mag omdat dat jachtgebied is staan er bordjes dan doe ik mijn honden wel even aan de lijn.

Honden los laten lopen zit altijd een risico in, maar dat risico neem ik dan maar ga echt mijn honden niet tot levenslang aanlijnen veroordelen omdat ik bang ben dat er wat me ze kan gebeuren.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Marion.

gonnie schreef:Honden los laten lopen zit altijd een risico in, maar dat risico neem ik dan maar ga echt mijn honden niet tot levenslang aanlijnen veroordelen omdat ik bang ben dat er wat me ze kan gebeuren.
Ik dus ook niet. Bekeuringen calculeer ik ook in. Denk dat mijn meisjes blij zijn dat ze bij ons leven, en niet bij Suzanne678.
DjockPuck
Zeer actief

gonnie schreef:
Marion. schreef:

In Oostenrijk ook. In Oostenrijk mogen ze loslopen en waar het niet mag omdat dat jachtgebied is staan er bordjes dan doe ik mijn honden wel even aan de lijn.

Honden los laten lopen zit altijd een risico in, maar dat risico neem ik dan maar ga echt mijn honden niet tot levenslang aanlijnen veroordelen omdat ik bang ben dat er wat me ze kan gebeuren.

Dat risico neem ik in het buitenland toch een beetje minder.
Je zal ze maar kwijt raken. Moet er niet aan denken.
Ik weer terug naar Nederland en mijn hond in het buitenland.

Afbeelding
Marion.

gonnie schreef:omdat ik bang ben dat er wat me ze kan gebeuren.
Mits je natuurlijk een keurige verzekering hebt die je schade dan dekt :cheer: :cheer: :cheer:
Marion.

DjockPuck schreef:Dat risico neem ik in het buitenland toch een beetje minder.
En hoe vaak is je dat overkomen? Dat jij in je eentje terug moest naar Nederland, zonder honden? Of omdat ze geen enting hadden, of omdat je ze kwijt was?

Mijn honden raken ons niet zomaar kwijt, en een knappe douane-meneer die ons onze honden afpakt. Denk dat die meneer binnen 5 minuten smekend aan straat staat, zo van "neem dat stel alsjeblieft weer heel snel mee!". De meisjes hangen nogal aan ons. Gelukkig maar.
Marion.

Iris123 schreef:Je kan ook de eigenwijze toerist uithangen maar als je daardoor je hond kwijtraakt is dat risiko toch te groot vind ik.
Ik hang nergens een eigenwijze tourist uit. Maar onze honden lopen dusdanig vlakbij ons (zéker op vreemd gebied), dat ik de kans zeer klein acht dat jagers gaan schieten. Is namelijk de kans ook groot dat ze mij of Pieter doodschieten. En ik geloof niet dat ze dat risico gaan nemen.

En als ze dat doen mag het ook hoor, dan gewoon maar allevier gelijk doodschieten. Ook goed.
DjockPuck
Zeer actief

Marion. schreef:
DjockPuck schreef:Dat risico neem ik in het buitenland toch een beetje minder.
En hoe vaak is je dat overkomen? Dat jij in je eentje terug moest naar Nederland, zonder honden? Of omdat ze geen enting hadden, of omdat je ze kwijt was?

Mijn honden raken ons niet zomaar kwijt, en een knappe douane-meneer die ons onze honden afpakt. Denk dat die meneer binnen 5 minuten smekend aan straat staat, zo van "neem dat stel alsjeblieft weer heel snel mee!". De meisjes hangen nogal aan ons. Gelukkig maar.

Nee gelukkig niet zeg, maar ik ben dan toch een beetje voorzichtiger.
Mijn honden luisteren vrij aardig moet ik zeggen. Het is meer dat ik een beetje onzeker/voorzichtig ben.
De papieren/ entingen zijn allemaal in orde.

Afbeelding
Marion.

DjockPuck schreef:Nee gelukkig niet zeg, maar ik ben dan toch een beetje voorzichtiger.
Mijn honden luisteren vrij aardig moet ik zeggen. Het is meer dat ik een beetje onzeker/voorzichtig ben.
Voorzichtiger dan wie???

Ik ben heel bewust bezig met entingen, als we over de grens gaan. Zo gingen we 2 jaar geleden ineens onverwacht een weekje naar Zuid Duitsland. Rabiës - 3 jaar - verliep op 7 juni, en we zouden vertrekken op 4 juni en weer terugkeren op 10 juni (of zoiets). Heenweg waren we legaal, terugweg dus illegaal. En ja, Zuid Duitsland, daar zitten wolven enzo.
Maar de kans dat mijn honden een beet van een wilde (besmette) wolf zouden krijgen achtte ik miniem. Bovendien geloof ik niet in =5 en +5 dagen dat een enting effectief is.

Wij wonen aan de grens met Duitsland, en gaan daar heel regelmatig lopen. We zijn nog nooit beschoten, en ook nog nooit aan de grens staande gehouden.
DjockPuck
Zeer actief

Marion. schreef:
DjockPuck schreef:Nee gelukkig niet zeg, maar ik ben dan toch een beetje voorzichtiger.
Voorzichtiger dan wie???

Ik ben heel bewust bezig met entingen, als we over de grens gaan. Zo gingen we 2 jaar geleden ineens onverwacht een weekje naar Zuid Duitsland. Rabiës - 3 jaar - verliep op 7 juni, en we zouden vertrekken op 4 juni en weer terugkeren op 10 juni (of zoiets). Heenweg waren we legaal, terugweg dus illegaal. En ja, Zuid Duitsland, daar zitten wolven enzo.
Maar de kans dat mijn honden een beet van een wilde (besmette) wolf zouden krijgen achtte ik miniem. Bovendien geloof ik niet in =5 en +5 dagen dat een enting effectief is.

Wij wonen aan de grens met Duitsland, en gaan daar heel regelmatig lopen. We zijn nog nooit beschoten, en ook nog nooit aan de grens staande gehouden.
Volgens mij snap je best wat er bedoeldt word, maar doe je gewoon een beetje moeilijk.
Mijn honden lopen best wel los, maar ik vind het niet altijd perse nodig.
Zo vind ik het op de camping vrij storend als er honden dus wel loslopen.
Maar daar ging het niet over. Ts wordt gewoon gewaarschuwd en dat zou ik niet in de wind slaan.
Maar ieder zijn eigen mening..Jij doet het zo, ik niet.

Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

O we komen al zolang de honden leven in hetzelfde gebied in Oostenrijk denk dat de meiden de weg wel weten naar het appartement als ze ons eventueel kwijtraken, alleen de laatste dag ben ik wel wat voorzichtiger want heb daar van iemand gehoord die daar woont dat er mensen waren die op de laatste dag van hun vakantie hun hond kwijtraakte en ook niet meer terug gevonden hebben.

Natuurlijk is dat rot maar omdat het iemand anders overkomen is hoeft het ons niet te overkomen.

En natuurlijk ben ik wel voorzichtiger in het buitenland met de meiden, maar ga geen twee weken de meiden aan de lijn houden want dan vind ik het ook geen vakantie meer. Vind het namelijk niet zo fijn om bergje af en bergje op gesleurd te worden.
Dus ik laat ze wel loslopen waar het zo veilig mogelijk is, dus niet waar auto's rijden of hele steile afgronden naast het pad liggen. En waar bordjes staan dat ze aangelijnd moeten zijn lijn ik ze ook aan.
100% veilig is het nergens. Ook in Nederland niet.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

Als je bewust bent gewaarschuwd neem je dus ook bewust het risico dat er iets mis kan gaan, dan moet je achteraf niet lopen klagen.

Ik weet dat ze bij ons in de buurt gewoon controleren op plaatsen waar borden staan en je bent strafbaar.

Dit is ook niet zo een leuk bericht (DUITSLAND)

http://www.miau.de/wichtig/jagd.html
http://www.ijh.de/
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik denk dat 1 advies daar meer waard is dan 10 meningen hier. Maar het blijft een advies van 1 individu dus je weet nooit wat er achter zit. Het zou ook best kunnen dat hij gewoon niet zo van honden houdt. Of dat zijn hond of die van iemand die hij kent op die manier om het leven is gekomen, terwijl dat wel het enige incident van de afgelopen 10 jaar is geweest.

Als ik jou was zou ik dus de feiten willen weten, dan kun je op basis daarvan zelf je risico inschatten. Bijvoorbeeld wat de regels precies zijn, of het nu jachtseizoen is, hoe vaak het ook echt gebeurt in deze tijd van het jaar, en welke plekken wel en niet veilig zijn.

Ik zou zeggen ga eens bij de toeristeninformatie langs en vraag wat zij hierover weten en adviseren. Als ze niet zo veel informatie hebben kun je de plaatselijke autoriteiten vragen hoe dat precies zit. Die kunnen je er vast alles over vertellen! En dat lijkt me een stuk nuttigere informatie dan gespeculeer van onze kant ;)
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Wij zijn ook op Mon geweest. Er staan daar op veel plaatsen duidelijke bordjes waar je je hond aan de lijn moet houden. Als je je daar niet aan houdt ben je de sigaar als ze je snappen. Ik zou ook voorzichtig zijn als je honden niet dicht bij je blijven, want er zijn vaak diepe afgronden langs de wandelpaden waar je hond zo in kan duiken. Vooral op het deel van de krijtrotsen. Daar zou ik dus ook voorzichtig mee zijn. Op plekken waar geen bordjes staan zou je ze dus wel los kunnen laten. Maar ik zou persoonlijk niet het risico willen nemen dat ze in een afgrond duiken of zo. Maar ja, dat ben ik. Mijn honden blijven dan ook niet vlak bij ons lopen als we ze los laten.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
chanti
Actief
Contacteer:

Bedankt, voor de (meeste) reacties! We zijn inmiddels langs het bos (in bogo by, klein eilandje naast Mon) gelopen waar de eigenaren van het vakantiehuisje het over hadden en er staat ook een bordje dat er honden niet los mogen en er werd duidelijk gejaagd. Dus dat bos laten we sowieso maar links liggen. Maar ik baal wel want we zijn juist in Denemarken omdat we gehoord hadden dat je hier zo mooi met de honden kunt wandelen en onze honden lopen niet graag aan de riem. En als het in dit bos niet veilig is dan zal het ook wel voor de andere bossen in Denmarken gelden. Misschien is het beter als er geen bordjes staan dat het verboden is om honden los te laten maar ik vind het toch moeilijk in te schatten en ik ben dan liever voorichtig. Misschien moeten we de stranden dan maar op zoeken. Daar mogen ze vast ook niet los. Maar boetes vind ik niet zo erg en we zorgen er wel voor dat ze geen overlast veroorzaken. Maar meer ervaringen van mensen die in Denemarken zijn geweest zijn natuurlijk nog steeds welkom!!
Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ja, tsja.. gut... ook in Nederland mogen honden in natuurgebieden niet los en loop je risico op boete en weet ik wat.
Dat is in het buitenland niet anders.

Ik snap dat het balen is maar ja... deal with it zou ik zeggen. Dit soort dingen had je tevoren dan maar moeten uizoeken als loslopen zo belangrijk voor je is.

Suzanne
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou persoonlijk het risico niet nemen maar mijn hond loopt dan ook niet in mijn schaduw maar loopt lekker vrij en blij vooruit... je zal zelf een inschatting moeten maken, je zal snel genoeg doorhebben of er gejaagd wordt ja of nee.. en anders eens vragen aan andere mensen met honden daar waar je het beste kan lopen.
Had je vantevoren niet gechecked of je daar kon loslopen??
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Wij zijn wel een paar keer in Denemarken geweest en eigenlijk is het daar net als in heel Scandinavië. Je hond mag er niet los want ze zijn bang voor jagende honden. Jaagd jou hond niet en luisterd hij goed dan heb je in die landen geen enkel probleem, en kun je ze ook wel los laten lopen. In Scandinavië lopen veel mensen eigenlijk met heupgordels overigens.

Onze honden gaan ook altijd met ons mee op vakantie en er zijn gebieden waar we ze wel makkelijk los laten lopen en gebieden waar we dat al zou het mogen niet zouden doen. Voor ons moet een gebied overzichtelijk zijn. Je kunt je hond zo kwijt zijn en vind hem dan maar eens weer.

Nu vinden onze honden het aan de lijn net zo intressant als los dus ja voor hen hoeft het niet zo nodig. In de vakanties maken we om de dag een dagtocht in de bergen en dan gaan de honden echt wel aan de lijn. Zeker in de bergen.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”