Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vanguard (alweer)
Moderator: moderatorteam
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Vanguard (alweer)
Hallo allemaal,
In februari heeft Mila haar grote cocktail gehad (ze was toen een jaar oud) en ik zag dat in haar paspoort staat dat deze enting (Vanguard) na 1 jaar weer herhaald moet worden. Ik heb het even nagevraagd bij de DA, want ik dacht dat ook Vanguard 3 jaar geldig was. Volgens de DA was het toch echt een jaar en moet ik in ieder geval Parvo jaarlijks herhalen (en Weil, maar daarvan wist ik dat deze korter werkzaam is).
Op internet vind ik echter tegenstrijdige informatie. Op de site van Pfizer/Vanguard staat inderdaad dat de enting jaarlijks herhaald moet worden (http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... ctid=12650), maar op deze site http://vaccinatiebeleid.rauwevoedingvoorhonden.nl/ staat weer drie jaar. Ik wil niet overmatig vaccineren, dus ik denk dat is sowieso de titers ga laten bepalen over een jaar of twee jaar, maar ik vroeg me toch af hoe het nou echt zit met de geldigheidsduur. Zeggen de dierenarts en fabrikant 1 jaar omdat zij gewoon verdienen aan die jaarlijkse entingen? Of geldt die 3 jaar alleen voor Novibac en niet voor Vanguard?
In februari heeft Mila haar grote cocktail gehad (ze was toen een jaar oud) en ik zag dat in haar paspoort staat dat deze enting (Vanguard) na 1 jaar weer herhaald moet worden. Ik heb het even nagevraagd bij de DA, want ik dacht dat ook Vanguard 3 jaar geldig was. Volgens de DA was het toch echt een jaar en moet ik in ieder geval Parvo jaarlijks herhalen (en Weil, maar daarvan wist ik dat deze korter werkzaam is).
Op internet vind ik echter tegenstrijdige informatie. Op de site van Pfizer/Vanguard staat inderdaad dat de enting jaarlijks herhaald moet worden (http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... ctid=12650), maar op deze site http://vaccinatiebeleid.rauwevoedingvoorhonden.nl/ staat weer drie jaar. Ik wil niet overmatig vaccineren, dus ik denk dat is sowieso de titers ga laten bepalen over een jaar of twee jaar, maar ik vroeg me toch af hoe het nou echt zit met de geldigheidsduur. Zeggen de dierenarts en fabrikant 1 jaar omdat zij gewoon verdienen aan die jaarlijkse entingen? Of geldt die 3 jaar alleen voor Novibac en niet voor Vanguard?
-
Sanner
- Zeer actief
Re: Vanguard (alweer)
Ik heb geen idee.. Die van mij hebben vorig jaar nog de Novibac enting gehad, in het boekje staat dat ze dit jaar weer moeten maar dat is dus ook onzin?
Nou ja ik heb toch besloten ze niet meer te laten enten.
Nou ja ik heb toch besloten ze niet meer te laten enten.
Laatst gewijzigd door Sanner op 01 jun 2012 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Sanner
- Zeer actief
oeps dubbel
-
Astrid en Indra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
- Aantal honden: 1
Volgens mij heb je niet de juiste bijsluiter van Vanguard te pakken. Als ik kijk op http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... vanguard-7, zie ik staan dat de virale componenten 3 jaar geldig zijn en de Lepto jaarlijks herhaald moet worden. Ik ben niet zo thuis in de Vanguard benamingen, maar deze Vanguard 7 lijkt mij de 'grote cocktail enting'. De fabrikant zegt dus wel 3 jaar, alleen de dierenarts denkt er anders overDeDiana schreef: Op internet vind ik echter tegenstrijdige informatie. Op de site van Pfizer/Vanguard staat inderdaad dat de enting jaarlijks herhaald moet worden (http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... ctid=12650), maar op deze site http://vaccinatiebeleid.rauwevoedingvoorhonden.nl/ staat weer drie jaar. Ik wil niet overmatig vaccineren, dus ik denk dat is sowieso de titers ga laten bepalen over een jaar of twee jaar, maar ik vroeg me toch af hoe het nou echt zit met de geldigheidsduur. Zeggen de dierenarts en fabrikant 1 jaar omdat zij gewoon verdienen aan die jaarlijkse entingen? Of geldt die 3 jaar alleen voor Novibac en niet voor Vanguard?
- DeDiana
- Zeer actief
Op de etiketjes staat Vanguard CPV-Lepto en Vanguard 7 inderdaad. Dan neem ik aan dat die door mij geplaatste bijsluiter voor de Weil-enting was. In de bijsluiter van Vanguard 7 staat zelfs 4 jaar... Ga hier toch mijn dierenarts even op aanspreken hoor, want ik wil toch graag weten waarom ze mij andere informatie geeft...
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik heb net ergens een antwoord van de fabrikant hier op het forum gezet:
malinois schreef:Ik heb Vanguard gemaild en inmiddels antwoord ontvangen, netjes en duidelijk en dus ook mee naar de dierenarts uitgeprint en al...
Het geregistreerde en aanbevolen entschema bij volwassen honden voor de Vanguard vaccins is jaarlijks herhalen van de ziekte van Weil (“leptospirose”), en elke drie jaar van de overige onderdelen (dus hondenziekte, adenovirus/leverontsteking, parvo en parainfluenza). Als jouw hond vorig jaar al volwassen was toen hij de volledige cocktail kreeg is het dus pas weer nodig om die te herhalen over twee jaar. Wel is het van belang om elk jaar de ziekte van Weil enting te geven. Als jouw hond vorig jaar echter nog niet volwassen was is het wel nodig om nu nog een keer de hele cocktail te geven. In dat geval gaat het schema met een keer per drie jaar de volledige cocktail daarna pas in.
Mocht je hond in een pension gaan, of meereizen naar het buitenland dan kunnen in afwijking van het bovenstaande aanvullende en/of andere vaccinatieadviezen gelden.
Met vriendelijke groet,
National Veterinary Manager
Pfizer Animal Health BV

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
~Suzanne~
- Zeer actief
In eerste instantie was bij mij(n DA) ook wat verwarring. Weliswaar met Nobivac, maar gelijksoortig principe.
Wat deed mijn DA? Hij heeft de grote cocktail gezet en zodanig de datum gezet dat het leek of ik een jaar later weer groot moest laten enten. Hij en ik wisten samen dat dat niet juist was; het was de bedoeling dat 1 jaar later alleen Weil geent zou worden.
Hij heeft toen met de hand bij die datum bijgeschreven dat weil dan geent moet worden.
Een volgende keer vraag ik bij een grote cocktail of hij "gewoon" 3 jaar verder wil zetten. Hij en ik weten samen wel dat in de tussenliggende jaren alleen weil geent moet worden. Er staat dan een correcte datum bij de cocktail en de rest komt goed.
Typisch gevalletje van "het is lastig om het goed in het boekje te zetten"
Suzanne
- DeDiana
- Zeer actief
Oké, bedankt! En ik neem aan dat de fabrikant met 'volwassen' bedoelt: ouder dan een jaar? Dus als je het standaard entschema volgt: grote cocktail bij een jaar oud, op 2 en 3 jaar oud ziekte van Weil en met vier jaar dan weer alles?malinois schreef:ik heb net ergens een antwoord van de fabrikant hier op het forum gezet:
malinois schreef:Ik heb Vanguard gemaild en inmiddels antwoord ontvangen, netjes en duidelijk en dus ook mee naar de dierenarts uitgeprint en al...
Het geregistreerde en aanbevolen entschema bij volwassen honden voor de Vanguard vaccins is jaarlijks herhalen van de ziekte van Weil (“leptospirose”), en elke drie jaar van de overige onderdelen (dus hondenziekte, adenovirus/leverontsteking, parvo en parainfluenza). Als jouw hond vorig jaar al volwassen was toen hij de volledige cocktail kreeg is het dus pas weer nodig om die te herhalen over twee jaar. Wel is het van belang om elk jaar de ziekte van Weil enting te geven. Als jouw hond vorig jaar echter nog niet volwassen was is het wel nodig om nu nog een keer de hele cocktail te geven. In dat geval gaat het schema met een keer per drie jaar de volledige cocktail daarna pas in.
Mocht je hond in een pension gaan, of meereizen naar het buitenland dan kunnen in afwijking van het bovenstaande aanvullende en/of andere vaccinatieadviezen gelden.
Met vriendelijke groet,
Pfizer Animal Health BV
- Saskia241
- Zeer actief
Oscar heeft dinsdag een enting gehad met vanguard. Weil is een jaar, de rest drie jaar. Volgens mijn dierenarts.
- Liesbeth
- Zeer actief
Het lijkt erop dat veel dierenartsen dat lastig vinden. Eigenlijk raar, want de paspoorten zijn wel zo gemaakt dat er 2 entstoffen met bijbehorende data ingevuld kunnen worden.Suzanne123 schreef:
In eerste instantie was bij mij(n DA) ook wat verwarring. Weliswaar met Nobivac, maar gelijksoortig principe.
Wat deed mijn DA? Hij heeft de grote cocktail gezet en zodanig de datum gezet dat het leek of ik een jaar later weer groot moest laten enten. Hij en ik wisten samen dat dat niet juist was; het was de bedoeling dat 1 jaar later alleen Weil geent zou worden.
Hij heeft toen met de hand bij die datum bijgeschreven dat weil dan geent moet worden.
Een volgende keer vraag ik bij een grote cocktail of hij "gewoon" 3 jaar verder wil zetten. Hij en ik weten samen wel dat in de tussenliggende jaren alleen weil geent moet worden. Er staat dan een correcte datum bij de cocktail en de rest komt goed.
Typisch gevalletje van "het is lastig om het goed in het boekje te zetten"
Suzanne
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Liesbeth
- Zeer actief
KloptDeDiana schreef:Oké, bedankt! En ik neem aan dat de fabrikant met 'volwassen' bedoelt: ouder dan een jaar? Dus als je het standaard entschema volgt: grote cocktail bij een jaar oud, op 2 en 3 jaar oud ziekte van Weil en met vier jaar dan weer alles?malinois schreef:ik heb net ergens een antwoord van de fabrikant hier op het forum gezet:
Met vriendelijke groet,
Pfizer Animal Health BV
Zowel Vanguard als Nobivac adviseren om de pupentingen te laten zetten en ook de cocktail op één jaar (booster). Daarna 2 jaar alleen Lepto (=Weil) en het jaar daarop weer de cocktail.
Tip: probeer het entschema zo aan te passen dat de Lepto-enting in het voorjaar gegeven wordt. Lepto enten in het najaar of in de winter heeft weinig zin.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
- DeDiana
- Zeer actief
Oké, helemaal duidelijk nu. Mila wordt nu steeds in maart geënt, dus dat komt voor de Weil-enting goed uit. En ik weet nog helemaal niet zeker of ik haar op 4-jarige leeftijd nogmaals de cocktail ga geven (liever titers bepalen), maar dan weet ik nu dat ik dat dus pas rond die tijd hoef te doen, en niet over een jaar al.Liesbeth schreef: Klopt.
Zowel Vanguard als Nobivac adviseren om de pupentingen te laten zetten en ook de cocktail op één jaar (booster). Daarna 2 jaar alleen Lepto (=Weil) en het jaar daarop weer de cocktail.
Tip: probeer het entschema zo aan te passen dat de Lepto-enting in het voorjaar gegeven wordt. Lepto enten in het najaar of in de winter heeft weinig zin.
Heb nog geen reactie terug van mijn dierenarts (had de praktijk nog even gemaild hierover om om uitleg te vragen). Toch wel benieuwd met wat voor verklaring zij komt...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik moet volgende week enten dus dan kan ik de discussie weer aangaan..
dus vandaar dat ik de fabrikant alvast gemaild had.. kan ik het meenemen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- DeDiana
- Zeer actief
Het is toch eigenlijk bizar dat je daarover een discussie moet aangaan als het gewoon duidelijk in de bijsluiter staat? Wat voor argument kan de DA daar dan tegenin brengen? Nou ja, met dit mailtje van Pfizer erbij kunnen ze er echt niet omheen.malinois schreef:ik moet volgende week enten dus dan kan ik de discussie weer aangaan..dus vandaar dat ik de fabrikant alvast gemaild had.. kan ik het meenemen.
En ik ben misschien een zeikerd, maar ik wil het eigenlijk wel gewoon goed in het inentingenboekje hebben staan.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had die discussie vorig jaar al (met de assistente overigens), alleen toen moesten ze toch de complete hebben dus ben er niet op door gegaan, alleen met de mededeling dat ik volgend jaar alleen de Weil wilde hebben. Dat gold volgens de assistente alleen voor Nobivac dus vandaar dat ik er even ingedoken ben... niet dus.. ook voor Vanguard.DeDiana schreef:Het is toch eigenlijk bizar dat je daarover een discussie moet aangaan als het gewoon duidelijk in de bijsluiter staat? Wat voor argument kan de DA daar dan tegenin brengen? Nou ja, met dit mailtje van Pfizer erbij kunnen ze er echt niet omheen.malinois schreef:ik moet volgende week enten dus dan kan ik de discussie weer aangaan..dus vandaar dat ik de fabrikant alvast gemaild had.. kan ik het meenemen.
En ik ben misschien een zeikerd, maar ik wil het eigenlijk wel gewoon goed in het inentingenboekje hebben staan.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb het gewoon in het paspoort genoteerd staan.
Elke 3 jaar de cocktail en de twee tussenliggende jaren de Lepto.
Ben wel de enige in de praktijk die het zo doet, dus de assistente is wat verbaasd.
Maar de DA heeft er geen probleem mee.
Alleen voert hij het niet door voor de andere clienten.
Bij de anderen gaat het om en om.
Het ene jaar alles en het volgende jaar Lepto.
Waarom dat zo is weet ik niet.
Dat is ook niet meer mijn discussie gelukkig
Elke 3 jaar de cocktail en de twee tussenliggende jaren de Lepto.
Ben wel de enige in de praktijk die het zo doet, dus de assistente is wat verbaasd.
Maar de DA heeft er geen probleem mee.
Alleen voert hij het niet door voor de andere clienten.
Bij de anderen gaat het om en om.
Het ene jaar alles en het volgende jaar Lepto.
Waarom dat zo is weet ik niet.
Dat is ook niet meer mijn discussie gelukkig
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
malinois schreef: Ik had die discussie vorig jaar al (met de assistente overigens), alleen toen moesten ze toch de complete hebben dus ben er niet op door gegaan, alleen met de mededeling dat ik volgend jaar alleen de Weil wilde hebben. Dat gold volgens de assistente alleen voor Nobivac dus vandaar dat ik er even ingedoken ben... niet dus.. ook voor Vanguard.
Goed dat ik het weet;Kiki moet ook weer geent worden en dit jaar krijgt ze nog een keer de volle mep,maar daarna wordt ze selektief geent.Vorig jaar is ze met Vanguard geent en naar ik aanneem gaat dat dit jaar weer gebeuren.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- DeDiana
- Zeer actief
Het klinkt alsof alle dierenartsen maar wat doen, en weinigen volgens de voorschriften van de fabrikant enten (tenzij je er zelf om vraagt). Dat verbaast me wel, ik kan eigenlijk niet bedenken wat voor argumenten ze zouden kunnen hebben om vaker te enten dan de fabrikant adviseert.
- DeDiana
- Zeer actief
Marian, als ze vorig jaar geënt is met Vanguard (de grote cocktail, Vanguard 7) is ze dus voor 3 jaar beschermd (behalve voor Weil) en zou ze dit jaar nog niet hoeven...marian* schreef: Goed dat ik het weet;Kiki moet ook weer geent worden en dit jaar krijgt ze nog een keer de volle mep,maar daarna wordt ze selektief geent.Vorig jaar is ze met Vanguard geent en naar ik aanneem gaat dat dit jaar weer gebeuren.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ze is pas 15 maanden,dus ik wil haar boosten.Na maandag (dan wordt ze weer geent) ga ik het andere schema aanhouden.DeDiana schreef:Marian, als ze vorig jaar geënt is met Vanguard (de grote cocktail, Vanguard 7) is ze dus voor 3 jaar beschermd (behalve voor Weil) en zou ze dit jaar nog niet hoeven...marian* schreef: Goed dat ik het weet;Kiki moet ook weer geent worden en dit jaar krijgt ze nog een keer de volle mep,maar daarna wordt ze selektief geent.Vorig jaar is ze met Vanguard geent en naar ik aanneem gaat dat dit jaar weer gebeuren.

- DeDiana
- Zeer actief
O ja, ik snap het, ik dacht even te begrijpen dat ze de enting met 1 jaar al had gehad. Heb Mila ook met 1 jaar 'geboost', en daar laat ik het dus voor de komende drie jaar bij.marian* schreef: Ze is pas 15 maanden,dus ik wil haar boosten.Na maandag (dan wordt ze weer geent) ga ik het andere schema aanhouden.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
DeDiana schreef:O ja, ik snap het, ik dacht even te begrijpen dat ze de enting met 1 jaar al had gehad. Heb Mila ook met 1 jaar 'geboost', en daar laat ik het dus voor de komende drie jaar bij.marian* schreef: Ze is pas 15 maanden,dus ik wil haar boosten.Na maandag (dan wordt ze weer geent) ga ik het andere schema aanhouden.
Dat is mijn plan ook.
Max en Bente heb ik de laatste jaren ook bijna niet meer laten enten;die hadden voldoende gehad vond ik.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier hebben ze vandaag allemaal netjes alleen de Weil enting gehad... geen probleem da was er direct mee eens (dit itt de assistente vorig jaar).